لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

از خودرو رنگ عوض‌کن تا پردازنده‌های جدید


نمایی از فضای نمایشگاه CES، ژانویه ۲۰۲۲
نمایی از فضای نمایشگاه CES، ژانویه ۲۰۲۲

نمایشگاه CES در لاس وگاس آمریکا از مهم‌ترین نمایشگاه‌های فناوری جهان است. در این نمایشگاه همیشه تازه‌ترین فناوری‌هایی معرفی شده‌اند که توانسته‌اند زندگی بشر را عوض کنند. با برخی از تازه‌های فناوری که در سی‌ئی‌اس سال ۲۰۲۲ معرفی شده‌اند، آشنا شوید.

تغییر رنگ خودرو

شرکت ب‌ام‌و در نمایشگاه سی‌ئی‌اس خودرویی را معرفی کرده است که رنگ بدنه‌اش عوض می‌شود.

رنگ بدنه خودرو را با زدن یک دکمه می‌توان عوض کرد. فناوری استفاده‌شده برای رنگ بدنه این خودرو از نوع جوهر الکترونیکی است. در واقع پوشش این خودرو میلیون‌ها میکروکپسول از جوهر الکترونیکی دارد و ضخامت آن با موی انسان برابر است.

کپسول‌ها بدنه این خودرو در ذرات ریز سفید با بار منفی و در ذرات تیره با بار مثبت هستند. میدان الکتریکی مشخص می‌کند که کدام ذرات در سطح میکروکپسول‌ها تجمع پیدا کنند و با این روش رنگ کلی بدنه تغییر می‌کند.

فعلاً در این فناوری امکان تغییر رنگ خودرو بین طیف‌های سیاه و سفید وجود دارد و نمی توان مثلا رنگ خودرو را قرمز یا آبی کرد.

البته مشخص نیست آیا اجازه تولید این محصول داده خواهد شد یا نه، چرا که هنوز در قوانین بسیاری از کشورها چنین موردی تعریف نشده است.

پردازنده‌های جدید

شرکت اینتل در این نمایشگاه ادعا کرد که توانسته قوی‌ترین پردازنده را برای رایانه‌های قابل‌حمل بسازد و از این نظر توانسته است پردازنده‌های شرکت اپل را شکست دهد.

کد پردازنده جدید اینتل Core i9-12900HK است که دارای شش هسته برای کارهای سنگین و هشت هسته برای کارهای معمولی است. کارت گرافیکی مجتمع این پردازنده هم ۹۶هسته پردازشی دارد. اینتل می‌گوید این پردازنده از پردازنده ام‌یک مکس اپل قوی‌تر است.

پیشتر اپل ادعا کرده بود که ام‌یک مکس قوی‌ترین پردازنده جهان برای لپ‌تاپ‌هاست.

پردازندۀ ام‌یک پرو دارای ۱۰ هستۀ سی‌پی‌یو و ۱۶ هستۀ گرافیکی است. نسخۀ ام‌یک مکس دارای ۱۰ هستۀ سی‌پی‌یو و ۳۲ هستۀ گرافیکی است. ام‌یک پرو دارای ۳۳ میلیارد ترانزیستور است که تقریباً دو برابر پردازندۀ ام‌یک است و در نسخۀ ام‌یک مکس این تعداد به ۵۷ میلیارد ترانزیستور می‌رسد.

شرکت AMD سری جدید پردازنده‌های Ryzen 6000 را معرفی کرده است که رقیب اینتل و اپل است. این محصول با لیتوگرافی شش‌نانومتری توسعه یافته است. در قوی‌ترین نمونه، فرکانس به پنج هزار گیگاهرتز می‌رسد.

خودرو پرنده ژاپنی

یکی از شرکت‌های تازه‌تأسیس زیرمجموعه تویوتا یک خودرو برقی پرنده معرفی کرده است. این خودرو برقی دارای هشت ملخ است و می‌تواند به‌صورت عمودی از روی زمین بلند شود. سرعت این خودرو پرنده به ۶۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

آن‌گونه که اعلام شده است، این خودرو قرار است در سال ۲۰۲۵ وارد بازار شود.

رقیب این خودرو پرنده در آسیا خودرو پرنده ساخت شرکت هیوندایی است. این خودرو پرنده هم قرار است در سال ۲۰۲۸ وارد بازار شود.

هیوندایی قبلا در سال ۲۰۲ نمونه‌ای مفهومی از خودرو پرنده‌اش را به نمایش گذاشته بود
هیوندایی قبلا در سال ۲۰۲ نمونه‌ای مفهومی از خودرو پرنده‌اش را به نمایش گذاشته بود

هیوندایی قصد دارد با همکاری شرکت اوبر به توسعه تاکسی‌های هوایی بپردازد. این تاکسی هوایی قرار است با سرعت ۲۹۰ کیلومتر در ساعت توانایی حرکت داشته باشد و قادر باشد در ارتفاع حدود ۶۰۰ متری از سطح زمین پرواز کند.

خودرو ملی ترکیه

در نمایشگاه ۲۰۲۲ CES دومین خودرو ملی ترکیه هم معرفی شد. «Togg سدان» نام این خودرو است که قبلاً نسخه کراس‌اوور آن هم معرفی شده بود.

این خودرو برقی از دو موتور الکتریکی استفاده می‌کند. هر کدام از این موتورها ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید می کنند.

این خودرو با یک بار شارژ شدن می‌تواند پانصد کیلومتر را طی کند و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن ۴.۸ ثانیه است. با شارژ سریع می‌توان این خودرو را در حدود نیم ساعت تا هشتاد درصد شارژ کرد.

دو سال پیش اردوغان اولین خودرو ملی این ترکیه را رونمایی کرده بود
دو سال پیش اردوغان اولین خودرو ملی این ترکیه را رونمایی کرده بود
قلاده باهوش

اینوکسیا یک قلاده هوشمند برای سگ‌ها ساخته است که این امکان را به کاربران می‌دهد تا ضربان قلب و فعالیت‌های حیوانات خانگی خود را کنترل کنند.

شرکت سازنده ادعا می‌کند این وسیله حیوانات را آزار نمی‌دهد و می‌تواند به کاربران امکان کنترل حیوانات خانگی خود مانند گربه و سگ ها را بدهد.

این محصول که از سال جاری وارد بازار می‌شود، امکان کنترل مکان حیوانات توسط جی‌پی‌اس را هم، در صورت گم شدن حیوان، به افراد می‌دهد.

XS
SM
MD
LG