لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰
 سلطان قابوس و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در مسقط
سلطان قابوس و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در مسقط

 مقام سابق وزارت خارجه: شاید نتانیاهو در سفر به عمان به ایران پیام داده باشد

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

رئیس پدافند غیرعامل: نسل جدیدی از استاکس‌نت را کشف کرده‌ایم

اوژن کاسپرسکی مدیر موسسه کاسپرسکی
اوژن کاسپرسکی مدیر موسسه کاسپرسکی

غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل از کشف «نسل جدیدی» از بدافزار استاکس‌نت خبرداد.

رئیس پدافند غیرعامل در یک نشست مطبوعاتی در روز یکشنبه گفت: «نسل جدیدی از ویروس استاکس‌نت را که به‌صورت چندتکه بود و به‌صورت غیرفعال قصد ورود به سامانه‌های ما را داشت کشف کردیم.».

بدافزار استاکس‌نت که در سال ۲۰۱۰ برای نخستین‌بار شناسایی شد، به نوشته شماری از رسانه‌های غربی و نویسندگان اسرائیلی کار مشترک آمریکا و اسرائیل بود و برای ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران ساخته شده بود.

این بدافزار سیستم‌های رایانه‌ای تاسیسات هسته‌ای را آلوده کرده به طوریکه سانتریفیوژها به تخریب خود اقدام می‌کردند. با این حال این بدافزار از مرزهای ایران فراتر رفت و چندین کشور به آن آلوده شدند.

دفتر محمد خاتمی رئیس‌جمهوری پیشین ایران تخلیه شد

علی خاتمی، رئیس دفتر محمد خاتمی، در گفت‌وگو با خبرگزای ایلنا، از تخلیه دفتر رئیس‌جمهوری پیشین ایران خبر داد.

همچنین جواد امام، مدیرعامل دفتر باران اعلام کرده، موضوع تخلیه دفتر به یک اختلاف بین موسسه نشر آثار آیت‌الله خمینی و بنیاد مستضعفان بازمی‌گردد.

به گفته جواد امام، محمد خاتمی دبیر کنگره بین‌المللی آیت‌الله خمینی است و از طرف موسسه در این دفتر مستقر شده است.

یک مقام آگاه در بنیاد مستضعفان هم در گفت‌وگو با ایلنا گفته است، بنیاد مستضعفان ملکی را در اختیار آقای خاتمی قرار نداده بود که امروز آن را پس بگیرد. این مقام آگاه که نامش ذکر نشده تخلیه دفتر یادشده را ناشی از آنچه «مسائل حقوقی جزیی درباره ملک موردنظر در ارتباط با موسسه نشر و حفظ آثار امام خمینی» نامید دانست و ابراز امیدواری کرد که این مشکل به گفته او «به زودی برطرف شود».

مدیرعامل بنیاد باران اعلام کرده، بر اساس مقررات، دولت موظف است برای استقرار روسای‌جمهور سابق خود محلی را تدارک ببیند، اما تاکنون این کار را نکرده است.

در سال ۹۲ هم نهاد ریاست‌جمهوری، خواستار تخلیه دفتر محمود‌ احمدی‌نژاد از ساختمان لادن شده بود.

مقام سابق وزارت خارجه: شاید نتانیاهو در سفر به عمان به ایران پیام داده باشد

سلطان قابوس و بنیامین نتانیاهو
سلطان قابوس و بنیامین نتانیاهو

​قاسم محبعلی مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه در تحلیلی اظهار داشت ممکن است سفر بنیامین نتانیاهو به عمان، به منظور ارسال پیام به ایران صورت گرفته باشد.

قاسم محبعلی به ایلنا گفت: «اعمال مجدد تحریم‌ها می‌تواند تبعات و پیامدهای خاصی را برای منطقه به همراه داشته باشد و از سوی دیگر، عربستان در پرونده خاشقچی گرفتار شده است. این دو مسئله، می‌تواند منطقه را با تحولاتی روبرو سازد و از این منظر، شاید اسرائیل به دنبال بالانس مناسبات است زیرا احساس می‌کنند عربستان در شرایط کنونی از توانایی خاصی برخودار نیست.»

این مقام سابق وزارت خارجه افزود: «می‌توان مفروض دانست که احتمالا نتانیاهو درخصوص موضوع ایران به عمان سفر کرده است تا درخصوص مسائل و موضوعات دیگر.»

بنیامین نتانیاهو، جمعه چهارم آبان، بعد از بازگشت از دیدار یک روزه به مسقط، اظهار داشت برای گفت‌وگو در باره صلح و ارائه «مهارت‌های اسرائیل در امور امنیتی، فن‌آوری و تجاری» به عمان سفر کرده است. در این سفر یوسی کوهن رئیس موساد نیز نخست‌وزیر اسرائیل را همراهی می‌کرد.

عرضه نفت در بازار بورس انرژی برای مقابله با تحریم آمریکا

در راستای مقابله با تحریم‌های نفتی آمریکا دولت روز یکشنبه برای نخستین بار یک میلیون نفت خام سبک را در بورس انرژی عرضه کرد که در نهایت پس از رقابت سه خریدار هر بشکه نفت ۷۴ دلار و ۸۵ سنت معامله شد.

به گزارش ایسنا در نهایت ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام سبک در این بازار به فروش رسید. ایسنا می‌افزاید فروش نفت در بورس انرژی ۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی است. متقاضیان خرید برای شرکت در معامله، باید ۱۰ درصد ارزش سفارش را به صورت ریالی بپردازند و در صورت انجام معامله، مبلغ پرداخت‌شده بخشی از ۲۰ درصد ریالی محسوب خواهد شد.

این معاملات در حالی انجام گرفته که نامی از خریداران نفت در بازار بورس منتشر نشده است. شرکت ملی نفت ایران عرضه‌کننده نفت در این بازار است.

پیشتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفته بود یکی از تدابیر دولت برای مقابله با تحریم نفتی آمریکا، عرضه آن به مشتریان خصوصی در بازار بورس است. دولت امید دارد که شرکت‌های خصوصی هم بتوانند به خارج از ایران نفت صادر کنند.

آمریکا که از توافق بین‌المللی برجام به طور یکجانبه خارج شده، ۱۳ آبان را موعد تحریم نفتی ایران اعلام کرده است.

از سوی دیگر اروپا نیز قرار است برای حفظ برجام با ایجاد سازوکاری مجزا راهی جهت پرداخت پول نفت به ایران پیدا کند.

کلانتری: ایران نخستین قربانی تخریب جهانی محیط زیست است

​عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ایران را اولین قربانی تخریب جهانی محیط زیست دانست و گفت: «در ایران طی ۱۵ سال گذشته ۱.۵ درجه افزایش دما داشته‎ایم و شدت تبخیر به ۱۶۰ میلی‎متر رسیده است.»

به گزارش ایسنا عیسی کلانتری در جلسه شورای اداری استان لرستان گفت: «متاسفانه ما امانت‎داران خوبی نبودیم و مصرف بیش از حد و تولید غیرمتوازن سبب شده امانت نسل‎های آینده تخریب شود.»

کلانتری ایران را در زمره یکی از «کم‌بازده‌ترین ملت‌ها» در استفاده از آب و انرژی دانست و گفت: «سال گذشته ۱۲۰درصد منابع آبی تجدیدپذیر مصرف شد.»

عبدالفتاح سلطانی به زندان اوین بازگشت

عبدالفتاح سلطانی وکیل دادگستری که به دلیل درگذشت دخترش هما سلطانی به مرخصی آمده بود، به زندان اوین بازگشت.

هما سلطانی دختر عبدالفتاح سلطانی در مردادماه امسال در ۲۷ سالگی درگذشت.

به گزارش کلمه طبق گفته‌ عمادالدین باقی برخی مقامات قضایی وعده داده‌اند که طی چند روز تشریفات آزادی کاملش را محقق خواهند کرد.

عبدالفتاح سلطانی یکی از وکلای مدافع پرونده قتل‌های زنجیره‌ای و وکیل بسیاری از روزنامه‌نگاران، دانشجویان و متهمان سیاسی و امنیتی بود که پیش از سال ۹۰ هم بارها احضار و حبس شده بود.

او در سال ۸۴ به در انتخابات کانون وکلای دادگستری، به عضویت هیات مدیره این کانون درآمد اما هیات نظارت بر انتخابات دادگاه انتظامی قضات صلاحیت او را رد کرد.

بعد از انتخابات سال ۸۸ سلطانی به اتهام «تشکیک در انتخابات» بار دیگر زندانی شد و پس از ۲ ماه با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان خارج شد.

در شهریور سال ۱۳۹۰ این وکیل دادگستری این بار با اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر»، «اجتماع و تبانی علیه نظام» و «تحصیل مال از طریق نامشروع» بازداشت شد.

دادگاه بدوی او را به ۱۸ سال حبس، تبعید به برازجان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم کرد. دادگاه تجدیدنظر در سال ۹۱ این حکم به ۱۳ سال حبس کاهش داد و ۱۰ سال حبس تعزیری در مورد او اجرایی شد.

بر اساس اطلاعات ماهواره‌ای از خشکسالی، «استان فارس وضعیت خوبی ندارد»

خبرگزاری مهر به نقل از معاون سازمان فضایی ایران با اشاره به پایش وضعیت خشکسالی کشور بر مبنای تصاویر ماهواره‌ای گفت: «طی ۱۷ سال گذشته شرایط نسبتاً نرمالی از نظر خشکسالی در کشور وجود داشته است.»

علی صادقی نائینی در عین حال اضافه کرد: «بر مبنای این اطلاعات ماهواره‌ای، استان فارس وضعیت خوبی ندارد و نسبت به این بازه زمانی (۱۷ سال گذشته) خشکسالی شدیدتری را شاهد بوده است.»

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، در مردادماه گفته بود که وضعیت کمبود آب در کشور از آن چه گفته می‌شود «بسیار بدتر» است و ایران تا «کمتر از ۵۰ سال آینده» دیگر آب نخواهد داشت.

۱۳ استان در ایران، درگیر سیل و توفان و آب‌گرفتگی

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، به نقل از مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات ایران، از سیل و توفان و آب‌گرفتگی در ۱۳ استان کشور خبر داد.

آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، مازندران و لرستان این ۱۳ استان هستند.

این مقام مسئول در سازمان امداد و نجات همچنین از امدادرسانی به نزدیک به هزار نفر خبر داد.

استعفای اعتراضی یک آیت‌الله در واکنش به نامه یزدی

پایگاه خبری جماران روز یک‌شنبه خبر داد که آیت‌الله محمد عندلیب همدانی در اعتراض به نامه محمد یزدی به شبیری زنجانی از عضویت در جامعه مدرسین استعفا کرد.

محمد یزدی، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در نامه سرگشاده‌ای به آیت‌الله شبیری زنجانی، مرجع تقلید شیعه، به دیدار او با محمد خاتمی و تعداد دیگری از چهره‌های اصلاح‌طلب اعتراض کرد و از او خواست که «شان مرجعیت را رعایت» کند.

این نامه و لحن آن از یک آیت‌الله به آیت‌اللهی دیگر به واکنش‌های بسیار دامن زده است.

درخواست تخلیه دفتر محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق

سعید صادقی‌پور، یک عضو دفتر محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران، روز یک‌شنبه از «صدور حکم تخلیه» دفتر کار او خبر داد.

خبرها حاکی از این است که این دفتر متعلق به «دفتر نشر آثار امام خمینی» بوده که از محمد خاتمی خواستار تخلیه آن شده است.

این خبر یک روز پس از آن منتشر می‌شود که محمد یزدی، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در نامه سرگشاده‌ای به آیت‌الله شبیری زنجانی، مرجع تقلید شیعه، به دیدار او با محمد خاتمی و تعداد دیگری از چهره‌های اصلاح‌طلب اعتراض کرد و از او خواست که «شان مرجعیت را رعایت» کند.

مدتی پیش تصاویری از دیدار تعدادی از چهره‌های اصلاح‌طلب با آیت‌الله موسی شبیری زنجانی در تهران منتشر شده بود.

در این دیدار محمد خاتمی، محمد موسوی خوئینی، عبدالله نوری، غلامحسین کرباسچی و عبدالمجید معادیخواه حضور داشتند. بر اساس گزارش‌ها، این افراد پیش از این از شاگردان این مرجع تقلید بوده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG