لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۱

انتخابات باواریا به ضرر آنگلا مرکل تمام شد

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

۹۰ درصد جمعیت ایران در معرض زمین‌لرزه و ۸۰ درصد در معرض سیل قرار دارند

بهنام سعیدی معاون سازمان مدیریت بحران می‌گوید ۹۰ درصد جمعیت کشور در معرض زمین‌لرزه و ۸۰ درصد جمعیت در معرض سیل قرار دارد.

این مقام دولتی با اشاره به تدوین سند آموزشی در مورد سیل گفته است ۷۰ درصد کسانی که در جریان سیل در کشور جان خود را از دست می‌دهند در صورت آموزش می‌توانند زنده بمانند.

وی همچنین با اشاره به اینکه زمین‌لرزه به خودی خود مخرب نیست، رعایت نکات ایمنی در ساختمان‌سازی را راه مقابله با آن دانست.

سقوط شدید بورس عربستان در واکنش به بحران خاشقجی

شاخص سهام بورس عربستان روز یکشنبه ۷ درصد سقوط کرد. این سقوط در پی فشارهای بین‌المللی در مورد ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی رخ داده است.

شاخص بورس «تداول» سعودی ۵۰۰ واحد معادل ۷ درصد سقوط کرد و همه سود حاصل شده از ابتدای سال جاری میلادی را از دست داد. روز پنجشنبه نیز شاخص سهام عربستان ۳ درصد سقوط کرده بود.

مقام‌ها و رسانه‌های ترکیه عربستان را متهم کرده‌اند که جمال خاشقجی روزنامه‌نگار ناراضی سعودی را در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسانده است. عربستان این اتهام را رد کرده اما رسانه‌های ترکیه می‌گویند صدا و ویدئویی از کشته شدن خاشقجی در اختیار دولت ترکیه است.

آغاز نشست اف‌ای‌تی‌اف و بررسی وضعیت ایران

نشست گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) در پاریس آغاز شدن و در این نشست قرار است دربارهٔ این‌که نام ایران همچنان خارج از لیست سیاه و «اقدامات مقابله‌ای» قرار گیرد یا نه، تصمیم‌گیری شود. این امر برای آینده ارتباطات بانکی ایران با جهان اهمیت دارد.

در این نشست بیش از ۸۰۰ مسئول و نماینده از ۲۰۴ حوزه قضایی و صندوق بین‌المللی پول، سازمان ملل، بانک جهانی و دیگر نهادهای بین‌المللی از امروز یکشنبه به مدت ۶ روز شرکت خواهند داشت. در این ۶ روز قرار است نمایندگان کشورهای عضو کنوانسیون اف‌ای‌تی‌اف دربارهٔ ۱۴۰ موضوع مهم برای حفاظت کامل از امنیت سیستم مالی در دنیا گفت‌وگو کنند.

در آخرین نشست اف‌ای‌تی‌اف به ایران فرصت داده شد تا اقدامات لازم برای اجرای مقررات و توصیه‌های این گروه را انجام دهد. دولت برای اجرایی‌کردن چهار توصیه باقی‌مانده از ۴۱ مورد، لوایح چهارگانه‌ای را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد که این لوایح به تازگی سرانجام در مجلس به تصویب رسید.

اعتصاب کارگران و کارمندان شهرداری مسجدسلیمان

اعتصاب کارگران و کارمندان شهرداری مسجدسلیمان در اعتراض به عدم پرداخت چهار ماه حقوق معوقه و بیمه خدمات درمانی.

معلمان در شهرهای مختلف ایران تحصن کردند

گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از آغاز تحصن معلمان در برخی شهرها حکایت دارد. تحصن که سراسری خوانده شده و قرار است فردا نیز ادامه یابد تاکنون در شهرهای تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، کرمانشاه، ایلام، یاسوج، سنندج، همدان، آمل، زرین شهر، گناباد، مریوان، سروآباد و گرمه گزارش شده‌است.​

​اعتراض به گرانی و تورم و پایین آمدن قدرت خرید معلمان، درخواست برای پرداخت حقوق مساوی در مقابل کار برابر، و اعتراض به کیفیت‌زدایی از آموزش و ادامه بازداشت فعالان صنفی از دلایل این تحصن اعلام شده است.

روحانی: آمریکا تغییر رژیم ایران را از طریق مشروعیت‌زدایی دنبال می‌کند

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، بامداد یکشنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها گفت که آمریکا با «جنگ روانی و اقتصادی» به‌دنبال تغییر رژیم ایران «از طریق مشروعیت‌زدایی» است.

او در ادامه گفت که «در سال ۹۲ به محض انتخابم به عنوان رئیس‌جمهور قیمت دلار کاهش یافت» و افزود که علت آن این بود که مردم به «تعامل بیشتر با جهان» امیدوار شده بودند و «فضای امن‌تر بود و نه امنیتی‌تر».

سخنان روحانی در مورد مسئله تغییر رژیم در حالی بیان می‌شود که مقام‌های آمریکایی داشتن این هدف را رد کرده‌اند و به تازگی جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا نیز که پیشتر پیشنهاد فشار واشینگتن برای تغییر رژیم در ایران را مطرح کرده بود٬ گفت این موضوع در حال حاضر در «دستور کار» دولت دونالد ترامپ قرار ندارد.

خبرگزاری فارس از تجمع دانشجویی در بیرون از محوطه سخنرانی روحانی خبر داده و می‌نویسد که «امروز همزمان با آغاز مراسم سخنرانی رئیس‌جمهور فضای امنیتی شدیدی در اطراف دانشگاه تهران از سوی نیروی انتظامی حاکم شده و حراست دانشگاه نیز قدم به قدم داخل محوطه دانشگاه ایستاده‌اند.»

المپیک جوانان ۲۰۱۸؛ ایران با شـش طلا در رده هفتم

ایران با کسب ششمین مدال طلای خود در بازی‌های المپیک جوانان در بوئنوس آیرس، اکنون در رده هفتم رده‌بندی مدال‌ها قرار دارد.

سومین دوره المپیک جوانان به میزبانی آرژانتین در حال برگزاری است و کاروان ورزشی ایران با ۴۹ ورزشکار از ۱۷ رشته تیمی و انفرادی عازم آن کشور شده‌است.

بامداد روز یک‌شنبه علیرضا یوسفی، وزنه‌بردار دسته فوق سنگین (+۸۵) با مجموع ۳۸۰ کیلوگرم به مقام قهرمانی دست یافت.

او در حرکت یکضرب وزنه ۱۶۲ کیلوگرمی را بالا برد، سپس در دو ضرب با وزنه ۲۰۲ کیلویی آغاز کرد و در نهایت با مهار وزنه ۲۱۸ کیلوگرم به مدال طلای مجموع رسید.

علیرضا در عین حال عنوان «قوی‌ترین پسر» بازی‌ها را هم به خود اختصاص داد.

ایران با مجموع هشت مدال، (۶ طلا، یک نقره و یک برنز) پس از چین و ایتالیا و در رده بهتری از آرژانتین و هند قرار دارد. روسیه با ۲۲ طلا و فاصله چشم‌گیری از بقیه کشورها در رده نخست است.

«سرقت از خودرو» و «قاپ‌زنی»؛ شایع‌ترین جرایم در تهران

جانشین رئیس پلیس تهران می‌گوید «سرقت لوازم و قطعات خودرو»، از جمله باتری یا کامپیوتر، «سرقت از داخل خودروها»، مانند دستگاه پخش، لپ‌تاپ و مانند این‌ها و «قاپ‌زنی»، شایع‌ترین موارد جرم در پایتخت ایران هستند.

حمید هداوند، جانشین رئیس پلیس تهران، به خبرنگاران گفته است رانندگان حتی برای چند دقیقه هم نباید اقلام گران‌بهای خود را داخل خودرو بگذارند.

آقای هداوند بدون ارائه جزئیات و توضیحات مشخصی گفته «در بسیاری از موارد جرم، سارقان دستگیر شده‌اند».

اما او در عین حال از شهروندان خواسته است موقع صحبت کردن با تلفن همراه، آن را سمت دیوار بگیرند و نه سمت خیابان و اساسا «تا حد امکان از تلفن همراه خود در خیابان استفاده نکنند»، «پول و وجه نقد زیاد با خود حمل نکنند» و لوازم شخصی خود را زمانی که سوار خودرو می‌شوند روی پایشان نگذارند.

خبرگزاری مهر در تابستان گذشته به نقل از رئیس پلیس تهران گفته بود «سرقت بیشترین آمار جرم در تهران است».

حسین رحیمی در آن زمان گفته بود علاوه بر سرقت، جرایم مربوط به مواد مخدر، «اوباش‌گری» و نزاع خیابانی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

دیدار نماینده آمریکا در امور افغانستان با طالبان در قطر و رهبران دولت در کابل

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، پس از سفرهایش به پاکستان، عربستان، امارات متحده عربی و قطر، با رهبران افغانستان در کابل دیدار کرد و آن‌ها را در جریان تازه‌ترین تلاش‌های ایالات متحده برای دستیابی به صلح قرار داد.

سفر آقای خلیلزاد به منطقه از ۱۱ مهر ماه آغاز شده‌است. البته وزارت خارجه آمریکا به‌طور رسمی سخنی از دیدار خلیلزاد و طالبان نگفته، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان افغانستان، در بیانیه‌ای گفته آن‌ها دیدار کرده و در مورد «تلاش برای دستیابی به یک راه‌حل صلح‌آمیز» گفت‌وگو کرده‌اند.

یک مقام ارشد طالبان نیز گفته زلمی خلیلزاد از طالبان خواسته برای مدت شـش ماه آتش‌بس اعلام کنند. از اظهارات و بیانیه‌های مقام‌های طالبان بر می‌آید که دو طرف هنوز در مورد یک موضوع مشخص به نتیجه‌ای قطعی نرسیده‌اند، اما توافق کرده‌اند به مذاکرات ادامه دهند.

زَلمِـی خلیل‌زاد، دیپلمات آمریکایی متولد مزار شریف و سفیر پیشین ایالات متحده در کابل، ۲۱ مهر با اشرف غنی، رئیس‌جمهوری و عبدالله عبدالله، رئیس امور اجرایی افغانستان دیدار کرد.

راهپیمایی گسترده در برلین علیه نژادپرستی و گروه‌های راست افراطی

روز شنبه جمعیت گسترده‌ای در برلین٬ پایتخت آلمان٬ علیه نژاد پرستی٬ بیگانه‌ ستیزی و تمایلات راست‌گرایانه افراطی راهپیمایی کردند.

افراد در این راهپیمایی پلاکاردهایی با شعارهایی نظیر «متحد علیه نژادپرستی» و «پل بسازید٬ نه دیوار» در دست داشتند.

طبق گزارش‌ها این یکی از بزرگترین راهپیمایی‌های سال‌های اخیر در آلمان بود. تدارک دهندگان این راهپیمایی تخمین می‌زنند ۲۴۲ هزار تن در این راهپیمایی حضور داشتند. پلیس در مورد تعداد حاضرین اظهار نظر نکرده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG