لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

انتخابات باواریا به ضرر آنگلا مرکل تمام شد

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

خبرهای روز شنبه بیست و یکم مهر را می‌توانید اینجا بخوانید.

انفجار در یک همایش انتخاباتی در افغانستان ۲۲ کشته بر جای گذاشت

یک هفته مانده به انتخابات پارلمانی در افغانستان، روز شنبه انفجار در یک همایش انتخاباتی در ولایت تَخار در شمال این کشور دست‌کم ۲۲ کشته و نزدیک به ۳۶ زخمی برجای گذاشت.

احمد جواد هجری، سخنگوی والی تخار، در گفت‌وگو با بخش افغان رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی گفت: «این انفجار ظهر شنبه در یکی از شهرهای این ولایت و در جریان همایش انتخاباتی یکی از زنان نامزد در انتخابات روی داد.»

به گفته این مقام محلی، عامل انفجار خودروی بمب‌گذاری شده بوده و تحقیقات در این باره آغاز شده است، شماری از کشته‌شدگان این انفجار، نیروهای امنیتی بودند و شماری دیگر را مردم عادی شرکت‌کننده در این همایش تشکیل می‌دادند.

توفان مایکل در شرق آمریکا تاکنون ۱۷ قربانی گرفته است

شمار قربانیان توفان مایکل در ایالات شرقی آمریکا به ۱۷ نفر رسید. این توفان تاکنون هشت کشته درفلوریدا، سه کشته در کارولینای شمالی، یک کشته در جورجیا و پنج کشته نیز در ویرجینیا برجای گذاشته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مسئولان واحدهای جست‌وجو و نجات در ایالت فلوریدا گزارش داده که انتظار می‌رود شمار قربانیان توفان در این ایالت تا روزهای آینده باز هم افزایش یابد.

مقامات اورژانس فلوریدا می‌گویند که روز جمعه هزاران نفر با آنها تماس گرفته و تقاضای کمک برای جست‌وجوی افراد گم‌شده کرده‌اند.

توفان مایکل که روز چهارشنبه به سواحل فلوریدا رسید، جاده‌ها و خانه‌ها را از بین برده و درختان را از جا کنده است.

«۹۰ درصد از ایران در معرض زلزله و ۸۰ درصد در معرض سیل قرار دارد»

یک مقام سازمان مدیریت بحران در ایران می‌گوید که ۹۰ درصد از مناطق کشور در معرض زلزله و ۸۰ درصد از مناطق جمعیتی ایران در معرض سیل قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، بهنام سعیدی معاون پیش‌بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران، بر لزوم آموزش مردم در زمینه بحران تاکید کرد و گفت: «۷۰ درصد از کسانی که در سیل کشته شدند، در صورت آموزش کشته نمی‌شدند... شهر بم حدود ۱۲ ثانیه لرزید، نتیجه این زلزله ۳۰ هزار و ۹۴۸ کشته ، ۱۷ هزار و ۵۰۰ مجروح و پنج هزار یتیم بود.»

وی سپس عنوان کرد که سازمان مدیریت بحران طرحی را به استان‌های کشور برای تدوین سند آموزشی مدیریت بحران داده است و ۲۴ استان کشور سند آموزشی در این زمینه را آماده کردند.

وزارت اطلاعات از دستگیری یک گروه «تجزیه‌طلب» در کرمانشاه خبر داد

وزارت اطلاعات روز شنبه٬ ۲۱ مهرماه٬ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «یک تیم تروریستی تجزیه‌طلب که از مرزهای غربی» وارد ایران شده بودند٬ دستگیر شده و دو تن از اعضای آن نیز کشته شده‌اند.

این بیانیه بدون ذکر نام افراد دستگیر شده می‌افزاید که از این گروه تعدادی سلاح و چند فقره سند به دست آمده است که «حاکی از حمایت این گروه از سوی کشورهای عربی است.»

طبق گزارش‌ها در چندماه اخیر ماموران امنیتی و نظامی ایران در چندین مورد در مناطق غربی ایران با گروه‌های مخالف مسلح درگیر شده‌اند.

نماینده مجلس: سرعت زیاد و خرابی جاده عامل واژگونی اتوبوس راهیان نور بود

حمایت میرزاده روز شنبه٬ ۲۱ مهرماه در خصوص واژگونی اتوبوس راهیان نور در تبریز گفت که طبق بررسی پلیس راه٬ در روز حادثه باران می‌باریده٬ آسفالت بخشی از جاده خراب بوده و سرعت اتوبوس نیز از حد مجاز بیشتر بوده که به همین دلیل راننده نتوانسته است اتوبوس را کنترل کند.

این عضو کمیسیون آموزش توضیح داد: «اتوبوس به دلیل سرعت غیرمطمئن و لغزندگی جاده از روی این قسمت خراب‌شدگی آسفالت جاده عبور کرده و کنترل ماشین از دست راننده خارج و واژگون می‌شود.»

اتوبوس راهیان نور که حامل دانش‌آموزان دختر از مبدا بستان‌آباد به مقصد ارومیه بود٬ ۱۸ مهرماه با ۴۰ سرنشین در تبریز واژگون شد که در اثر این حادثه دو دانش‌آموز و یک مربی جان خود را از دست دادند.

به گفته آقای میرزاده راننده این اتوبوس هم اکنون در بازداشت به سر می‌برد.

خودروهای کاروان‌های راهیان نور به دفعات مسافران را به کام مرگ فرستاده است.

پاپ دو اسقف را در شیلی به اتهام «آزار جنسی کودکان» خلع لباس کرد

واتیکان روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دو اسقف در شیلی به دلیل ارتباطشان با پرونده آزار جنسی کودکان از سوی پاپ فرانسیس خلع لباس شده‌اند.

طبق این بیانیه که پس از دیدار پاپ فرانسیس با رئيس جمهور شیلی منتشر شد٬ این تصمیم قابل تجدید نظر نیست.

تحقیق قضایی از بیش از ۱۰۰ مقام روحانی کاتولیک در شیلی به اتهام جرایم جنسی یا تلاش برای پنهان نگاه داشتن این جرایم مدتی است که در جریان است.

ماه مه و به دنبال رسانه‌ای شدن این رسوایی تمامی ۳۴ اسقف شیلی پیشنهاد استعفای خود را به پاپ ارائه کردند. پاپ فرانسیس ماه ژوئن با استعفای سه تن از آن‌ها موافقت کرد.

کشته و مفقود شدن ۹ تن در ارتفاعات هیمالیا

پلیس نپال روز شنبه اعلام کرد که به دنبال وقوع کولاک شدید در ارتفاعات هیمالیا دست‌کم هفت تن در کمپ کوه گورجا در غرب نپال کشته و دو نفر مفقود شده‌اند.

به گفته پلیس در زمان وقوع کولاک پنج کوهنورد اهل کره جنوبی به همراه چهار راهنمای نپالی در این کمپ مستقر بودند. این کمپ در ارتفاع سه هزار و پانصد متری قرار دارد.

طبق گزارش‌ها جسد هفت تن از این افراد پیدا شده و دو فرد دیگر هنوز مفقود هستند.

کوه گورجا از کوه‌هایی است که به ندرت شخصی به قله آن رسیده است و تنها ۳۰ نفر موفق به فتح این قله شده‌اند. طبق گزارش‌ها از سال ۱۹۹۶ کسی نتوانسته‌ است قله این کوه را فتح کند.

راهپیمایی گسترده در برلین علیه نژادپرستی و گروه‌های راست افراطی

روز شنبه جمعیت گسترده‌ای در برلین٬ پایتخت آلمان٬ علیه نژاد پرستی٬ بیگانه‌ ستیزی و تمایلات راست‌گرایانه افراطی راهپیمایی کردند.

افراد در این راهپیمایی پلاکاردهایی با شعارهایی نظیر «متحد علیه نژادپرستی» و «پل بسازید٬ نه دیوار» در دست داشتند.

طبق گزارش‌ها این یکی از بزرگترین راهپیمایی‌های سال‌های اخیر در آلمان بود. تدارک دهندگان این راهپیمایی تخمین می‌زنند ۲۴۲ هزار تن در این راهپیمایی حضور داشتند. پلیس در مورد تعداد حاضرین اظهار نظر نکرده است.

دیدار نماینده آمریکا در امور افغانستان با طالبان در قطر و رهبران دولت در کابل

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، پس از سفرهایش به پاکستان، عربستان، امارات متحده عربی و قطر، با رهبران افغانستان در کابل دیدار کرد و آن‌ها را در جریان تازه‌ترین تلاش‌های ایالات متحده برای دستیابی به صلح قرار داد.

سفر آقای خلیلزاد به منطقه از ۱۱ مهر ماه آغاز شده‌است. البته وزارت خارجه آمریکا به‌طور رسمی سخنی از دیدار خلیلزاد و طالبان نگفته، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان افغانستان، در بیانیه‌ای گفته آن‌ها دیدار کرده و در مورد «تلاش برای دستیابی به یک راه‌حل صلح‌آمیز» گفت‌وگو کرده‌اند.

یک مقام ارشد طالبان نیز گفته زلمی خلیلزاد از طالبان خواسته برای مدت شـش ماه آتش‌بس اعلام کنند. از اظهارات و بیانیه‌های مقام‌های طالبان بر می‌آید که دو طرف هنوز در مورد یک موضوع مشخص به نتیجه‌ای قطعی نرسیده‌اند، اما توافق کرده‌اند به مذاکرات ادامه دهند.

زَلمِـی خلیل‌زاد، دیپلمات آمریکایی متولد مزار شریف و سفیر پیشین ایالات متحده در کابل، ۲۱ مهر با اشرف غنی، رئیس‌جمهوری و عبدالله عبدالله، رئیس امور اجرایی افغانستان دیدار کرد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG