لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

وزیر خارجه عربستان کشتن خاشقجی را «اشتباهی بزرگ و مهلک» خواند

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

دومین روز انتخابات در افغانستان در میان خشونت و نقص فنی

برگزاری انتخابات پارلمانی در افغانستان روز یک‌شنبه وارد دومین روز خود شد. برگزاری این انتخابات از روز گذشته به‌خاطر خشونت و نقائص فنی با تأخیر روبه‌رو شد اما روز یک‌شنبه از سر گرفته شد.

همزمان با این انتخابات، بمب‌گذاری‌ها در نقاط مختلف افغانستان بیش از ۳۰ کشته بر جای گذاشت که مرگبارترین آنها در محله‌ای در شمال کابل روی داد که به کشته شدن دست‌کم ۱۵ تن منجر شد.

قرار بود بجز ولایت غزنی، انتخابات در ۳۳ ولایت دیگر افغانستان برگزار شود اما با کشته شدن چند مقام ارشد قندهار، انتخابات در این ولایت نیز یک هفته به تعویق افتاد.

لوله انتقال آب به یزد را «برای بیست‌ودومین بار» شکستند

به گزارش ایسنا، محمود زمانی قمی، استاندار یزد گفت: «پس از تعرض بیست و دوم به خط آب انتقالی، نمی‌توان پذیرفت که این حوادث پی‌در پی در یک نقطه اتفاق می‌افتد و مسئولان اصفهان به وظایف خود در این مورد عمل می‌کنند.»

کشاورزان اصفهان از انتقال آب از این استان به استان یزد شکایت دارند و استاندار یزد روز یک‌شنبه خسارت واردشده به کشاورزان اصفهان به دنبال خشکسالی‌ها را تأیید و ابراز امیدواری کرد که دولت و بخش‌هایی مانند فولاد در استان اصفهان که همچنان نیز فعالیت دارند، بخشی از این خسارت‌ها را جبران کنند.

حزب بارزانی در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق پیروز شد

حزب دموکراتیک کردستان به رهبری مسعود بارزانی که حزب حاکم در دولت محلی کردستان عراق است در انتخابات پارلمانی این منطقه به پیروزی رسید. این حزب با در دست گرفتن ۴۵ کرسی قرار است هدایت دولت منطقه‌ای بعدی را در دست بگیرد.

روحانی چهار وزیر پیشنهادی را به مجلس معرفی کرد

اسدالله عباسی، عضو هیئت رئیسه مجلس، خبر داد که رئیس‌جمهوری ایران در نامه‌ای چهار وزیر پیشنهادی اقتصاد، صنعت، راه، و کار را برای اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی کرده است.

به گزارش ایرنا، وی در نامه‌ای به رئیس مجلس، محمد اسلامی را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، فرهاد دژپسند به عنوان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین رضا رحمانی را به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی کرده است.

عباس آخوندی وزیر راه و محمد شریعتمداری وزیر صنعت،روز گذشته استعفا دادند و حسن روحانی با استعفای آنها موافقت کرد.

هشدار دوباره در مورد «وضعیت قرمز» سد زاینده‌رود

خبرگزاری ایسنا از مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نقل کرده‌است که کل آب جمع شده در سد زاینده‌رود در سال جاری «تنها ۵۴۵ میلیون مترمکعب» بود که «نسبت به سال‌های گذشته بسیار پایین‌تر است و عملا یک رکورد را در این بخش پشت سر گذاشتیم».

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اصفهان گفته بود: وضعیت ذخیره سد زاینده‌رود برای تداوم جریان آب در رودخانه زاینده‌رود مناسب نیست.
معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اصفهان گفته بود: وضعیت ذخیره سد زاینده‌رود برای تداوم جریان آب در رودخانه زاینده‌رود مناسب نیست.

پیش از این وب‌سایت آب منطقه‌ای اصفهان به نقل از معاون حفاظت و بهره‌برداری خود گفته بود: ذخیره آب سد به حدود ۵۳۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

علی بصیرپور گفته بود «وضعیت ذخیره سد زاینده‌رود برای تداوم جریان آب در رودخانه زاینده‌رود مناسب نیست زیرا ما باید آب شرب و صنعت را با این حجم ذخیره و حداقل تا پایان فصل تأمین کنیم و از ۱۵ آبان نیز آب را برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان رها کنیم».

۲۵ مهر ماه نیز معاون سیاسی استاندار اصفهان در تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی گفته بود «آب پشت سد در حال حاضر فقط تامین‌کننده شرب است».

بنا بر گزارش‌ها حجم معمولی مخزن سد حدود یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب است. اما در حال حاضر ذخیره آب به ۳۱۸ میلیون مترمکعب کاهش یافته که در مقایسه با سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته است. نیاز آب آشامیدنی سالانه شهرهایی که از این سد بهره می‌برند در حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب برآورد می‌شود.

علاوه بر اصفهان، یزد، کاشان و روستاهای مسیر سد نیز از آب آن استفاده می‌کنند.

وزارت نیروی ایران اوایل اردیبهشت ماه هشدار داده بود که سال ۱۳۹۷ به «خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر» در ایران تبدیل می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس: بنزین احتمالا از دو هفته دیگر دو نرخی می‌شود

جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری تسنیم گفته است سامانه هوشمند کارت سوخت «آماده است» و «احتمالا از دو هفته آینده شاهد اعمال دو نرخی شدن، نرخ بنزین باشیم».

آن‌طور که جلال میرزایی در گفت‌وگو با تسنیم مطرح کرده بر پایه احتمالات فعلی «بین ۶۰ تا ۸۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای با قیمت فعلی یعنی یک هزار تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد و نرخ دوم با قیمت آزاد عرضه می‌شود. درباره نرخ دوم گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود دارد و مسئولان ذیربط به به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند».

هنوز هیچ مقام دولتی اظهارات آقای میرزایی را رسما تائید نکرده‌است.

پیش از این البته رئیس اتحادیه جایگاه‌داران بنزین گفته بود استفاده احتمالی از کارت سوخت می‌تواند به معنی دو نرخی شدن بنزین در آینده نزدیک باشد.

در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷، دولت حسن روحانی پیش‌بینی کرده بود بهای حامل‌های انرژی به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. با آنکه مجلس، پیشنهاد دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ برای بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی را رد کرد، اما به هر حال برنامه ششم توسعه اجازه این افزایش قیمت را به دولت داده است.

دولت حسن روحانی می‌گوید قصد دارد «۱۷ هزار میلیارد تومان» درآمد حاصل از «افزایش ۵۰۰ تومانی» قیمت بنزین را «صرف بهبود بافت فرسوده، نوسازی حمل و نقل عمومی و توسعه اشتغال کند». منتقدان دولت حسن روحانی می‌گویند این کار بی‌توجه به پیامدهای آن بر قیمت گازوئیل و تاثیر مستقیم آن بر وضعیت معیشت شهروندان و قیمت انواع کالا و خدمات گرفته شده‌است. برخی دیگر از منتقدان نیز گفته‌اند شهروندان در شرایط فعلی اقتصادی، تحمل افزایش قیمت بنزین را ندارند.

ترامپ: آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج می‌شود

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید کشورش را از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج می‌کند. این پیمان در سال ۱۹۸۷ بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی امضا شد و به نابودی موشک‌های هسته‌ای و متعارف کوتاه‌برد و میان‌برد انجامید.

دونالد ترامپ ۲۸ مهر ماه تصمیم خود را اعلام کرده‌است؛ در همین زمان جان بولتون، مشاور امنیت ملی او نیز به مسکو رفته تا با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، مذاکره کند.

ترامپ در عین حال انتقاد مجدد ایالات متحده را تکرار کرده‌است که روسیه این پیمان را نادیده گرفته‌است: «آن‌ها سال‌هاست در حال نقض این پیمان هستند».

او می‌گوید «ما به روسیه اجازه نخواهیم داد دست به نقض یک توافق اتمی بزند، برود برای خودش سلاح تولید کند، در حالی‌که ما اجازه نداریم چنین کاری بکنیم».

کرملین هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده، اما رسانه‌های دولتی روسیه به نقل از یک مقام وزارت خارجه آن کشور گفته‌اند نیت واشینگتن برای خروج از این پیمان، به هدف آمریکا برای «ایجاد جهانی یک‌پارچه» باز می‌گردد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، در سال ۱۹۸۷، بین رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیر کل حزب کمونیست شوروی، امضا و از ژوئن ۱۹۸۸ نیز اجرایی شد. هدف از این پیمان از میان‌بردن موشک‌های هسته‌ای کروز و سکوهای پرتاب آن‌ها، با برد ۵۰۰ تا هزار، و هزار تا ۵۵۰۰ کیلومتر بود. این پیمان مربوط به موشک‌های زمینی می‌شد.

۷ تن از رؤسا و معاونان آموزشی دانشگاه آزاد برکنار شدند

محمدمهدی طهرانچی، سرپرست «دانشگاه آزاد اسلامی» ۷ تن از رؤسا و معاونان آموزشی واحدهای مختلف این دانشگاه را به دلیل پذیرش بیش از طرفیت داوطلبان در رشته‌های پزشکی برکنار کرد.

به گزارش ایسنا، سرپرست دانشگاه آزاد اقدام مدیران برکنارشده را «بی توجهی به دستورالعمل‌های سازمان مرکزی» و «غیرقانونی» خوانده است.

در هفته‌های اخیر شمار زیادی از دانشجویان پذیرش‌شده در رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد خبر دادند که از طریق پیامک از آنها خواسته شده است انصراف دهند.

وبسایت «جماران» شمار این دانشجویان را حدود ۱۲ هزار تن ذکر کرده و این رویداد را «رسوایی بزرگ» خوانده است.

سرپرست دانشگاه آزاد هفته گذشته از بروز آنچه «ناهماهنگی و اختلال» در اعلام ظرفیت اعلام‌شده در رشته‌های پزشکی عذرخواهی کرده بود.

خبرهای روز شنبه بیست و هشتم مهر ماه را اینجا بخوانید.

XS
SM
MD
LG