لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۸

واکنش‌های بین‌المللی به اطلاعیه عربستان درباره مرگ جمال خاشقجی

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

۲۲:۳۱ ۲۸.۷.۱۳۹۷

واکنش‌های بین‌المللی به اطلاعیه عربستان درباره مرگ جمال خاشقجی

بیانیه عربستان سعودی در تایید مرگ جمال خاشقجی داخل کنسولگری این کشور در استانبول، با واکنش‌های مختلفی در جهان روبه‌رو شده است.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، ضمن محکوم کردن قتل جمال خاشقجی، بیانیه سعودی را «نخستین گام» خواند و در عین حال با یادآوری «سوالات بی‌پاسخ مانده»، خواستار تحقیقات عمیق درباره این ماجرا شد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز توضیحات عربستان درباره کشته شدن جمال خاشقجی را «ناکافی» دانست و خواستار اطلاعات شفاف در این باره شد.

همچنین شماری از مقام‌های ارشد حزب حاکم ترکیه با انتقاد از بیانیه ریاض، تأکید کردند که نخواهند گذاشت عربستان شواهد این قتل را لاپوشانی کند.

روزنامه واشینگتن‌پست که جمال خاشقجی در آن یادداشت می‌نوشت، با انتقاد از بیانیه عربستان، خواستار تشکیل یک کمیته تحقیق بین‌المللی زیر نظر سازمان ملل شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بیانیه عربستان را نخستین گام مثبت و خوب در راه کشف حقیقت توصیف کرده است.

«صندق سرمایه‌گذاری روسیه» نیز با تمجید از نتایج اولیه تحقیقات عربستان، بر تداوم سرمایه‌گذاری در آن کشور تأکید کرده است.

۲۲:۱۷ ۲۸.۷.۱۳۹۷

نامه سازمان معلمان به حسن روحانی: هیچ امیدی به بهبود اوضاع نیست​

شماری از معلمان که هفته گذشته در اعتراض به سیاست‌های دولت از حضور در کلاس درس خودداری کردند
شماری از معلمان که هفته گذشته در اعتراض به سیاست‌های دولت از حضور در کلاس درس خودداری کردند

سازمان معلمان ایران در نامه‌ای به حسن روحانی با بیان این که آموزش و پرورش جایی در اولویت‌های رئیس جمهور ندارد عنوان کردند که با این روند هیچ امیدی به بهبود اوضاع نیست.

این نامه ضمن یادآوری این که تعداد زیادی از معلمان زیر خط فقر زندگی می‌کنند، نسبت به «امکان تداوم اعتراضات به شیوه‌های مختلف، و مختل شدن امر آموزش» هشدار داده است.

سازمان معلمان ایران سپس از رئیس جمهوری ایران خواسته است که اعلام خطر را جدی بگیرد و هرچه سریع‌تر با هماهنگی مجلس و وزارت آموزش و پرورش، مشکلات پرشمار معلمان و آموزش و پرورش را به طور زیربنایی حل کند.

این نامه در حالی منتشر شده است که معلمان شهرهای مختلف ایران هفته گذشته در اعتراض به وضعیت معیشتی و همچنین بازداشت شماری از فعالان صنفی خود دست به تحصن سراسری زدند که در پی آن، عده‌ای از تحصن‌کنندگان به اداره اطلاعات شهرستان‌ها احضار شدند.

۲۰:۳۶ ۲۸.۷.۱۳۹۷

۷ تن از رؤسا و معاونان آموزشی دانشگاه آزاد برکنار شدند

محمدمهدی طهرانچی، سرپرست «دانشگاه آزاد اسلامی» ۷ تن از رؤسا و معاونان آموزشی واحدهای مختلف این دانشگاه را به دلیل پذیرش بیش از طرفیت داوطلبان در رشته‌های پزشکی برکنار کرد.

به گزارش ایسنا، سرپرست دانشگاه آزاد اقدام مدیران برکنارشده را «بی توجهی به دستورالعمل‌های سازمان مرکزی» و «غیرقانونی» خوانده است.

در هفته‌های اخیر شمار زیادی از دانشجویان پذیرش‌شده در رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد خبر دادند که از طریق پیامک از آنها خواسته شده است انصراف دهند.

وبسایت «جماران» شمار این دانشجویان را حدود ۱۲ هزار تن ذکر کرده و این رویداد را «رسوایی بزرگ» خوانده است.

سرپرست دانشگاه آزاد هفته گذشته از بروز آنچه «ناهماهنگی و اختلال» در اعلام ظرفیت اعلام‌شده در رشته‌های پزشکی عذرخواهی کرده بود.

۲۰:۱۱ ۲۸.۷.۱۳۹۷

موافقت حسن روحانی با استعفای وزرای «راه و شهرسازی» و «صنعت، معدن و تجارت»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز شنبه ۲۸ مهر ماه با استعفای وزرای «راه و شهرسازی» و «صنعت، معدن و تجارت» موافقت کرد.

در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران از محمد اسلامی به عنوان سرپرست وزارت «راه و شهرسازی» نام برده شده است که با حکم آقای روحانی به طور موقت جانشین عباس آخوندی خواهد شد.

حسن روحانی در حکم دیگری نیز رضا رحمانی را به عنوان سرپرست «وزارت صنعت، معدن و تجارت» معرفی کرده تا به طور موقت جانشین محمد شریعتمداری باشد.

۱۹:۱۲ ۲۸.۷.۱۳۹۷

خشونت‌های روز انتخابات در افغانستان بیش از ۳۰ کشته بر جای گذاشت

انتخابات پارلمانی در افغانستان روز شنبه با تأخیری سه ساله در این کشور برگزار شد و در ساعت هشت شب به وقت محلی به پایان رسید.

با این حال بروز آشفتگی‌ها و دیر باز شدن برخی حوزه‌های رأی‌گیری باعث شد که انتخابات در شماری از مناطق روز یکشنبه ادامه یابد.

از سوی دیگر حملات و بمب‌گذاری‌ها در نقاط مختلف افغانستان بیش از ۳۰ کشته بر جای گذاشت که مرگبارترین آنها در محله‌ای در شمال کابل روی داد که به کشته شدن دست‌کم ۱۵ تن منجر شد.

قرار بود بجز ولایت غزنی، انتخابات در ۳۳ ولایت دیگر افغانستان برگزار شود اما با کشته شدن چند مقام ارشد قندهار، انتخابات در این ولایت نیز یک هفته به تعویق افتاد.

۱۴:۵۰ ۲۸.۷.۱۳۹۷

«۱۵ ​کشته و ده‌ها زخمی» در انفجار مراکز رای‌گیری در کابل

خبرگزاری فرانسه از کابل، پایتخت افغانستان، گزارش می‌دهد که «چند» انفجار در مراکز رای‌گیری در این شهر تاکنون ۱۵ کشته و دست‌کم ۶۵ زخمی و مجروح بر جای گذاشته است.

یک روز پیشتر گروه طالبان هشدار داده بود که رای‌دهندگان با تحریم این انتخابات «از جان خود محافظت کنند».

تهدیدهای گروه طالبان و حملات هر روزه آنها به همایش‌ها عمده‌ترین چالش در برگزاری انتخابات روز شنبه به شمار می‌رود و حمله روز پنج‌شنبه هفته گذشته در قندهار نیز سرنوشت انتخابات را با ابهام روبه‌رو کرده بود.

در همین حال خبرگزاری فرانسه می‌گوید که «بسیاری از» مراکز رای‌گیری در افغانستان به دلیل مشکلات فنی و کمبود نیرو بسته‌اند و همین به هرج و مرج بیشتر دامن زده است.

با این حال و به‌رغم تهدید طالبان، مردم برای انداختن رای خود به صندوق ساعت‌ها در صف ایستاده‌اند.

انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان، موسوم به وُلِسی جرگه، روز شنبه در حالی برگزار می‌شود که پیش از این قرار بود از ۳۴ ولایت این کشور تنها ولایت غزنی به دلیل اختلاف در نحوه حوزه‌بندی در انتخابات شرکت نکند. اما روز جمعه گذشته قندهار نیز به غزنی اضافه شد.

۱۴:۴۰ ۲۸.۷.۱۳۹۷

مسمومیت الکلی در بندرعباس بار دیگر قربانی گرفت

به دنبال مسمومیت الکلی شماری از مصرف کنندگان مشروب دست‌ساز در شهر بندرعباس، یک نفر جان خود را از دست داد.

یک مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی ضمن اعلام این خبر وضعیت یک نفر دیگر از مسموم‌شدگان را هم وخیم توصیف کرد.

فاطمه نوروزیان، مدیرکل روابط عمومی دانشگاه علومی پزشکی هرمزگان، مراجعه‌کنندگان مبتلا به مسمومیت الکلی را مرد و در رده سنی ۱۵ تا ۵۰ سال توصیف کرد.

این مقام دانشگاهی اوایل ماه جاری هم در خبر دیگری از مرگ دست‌کم ۱۷ نفر به دلیل مسمومیت الکلی در استان هرمزگان خبر داده بود.

هفته گذشته سرپرست اورژانس ایران، پیرحسین کولیوند، اعلام کرد که در یک ماه گذشته، ۶۹ نفر بر اثر مصرف مشروب الکلی تقلبی حاوی متانول در ایران جان خود را از دست داده‌اند.

۱۳:۲۶ ۲۸.۷.۱۳۹۷

داعش شش تن از گروگان‌های خود در جنوب سوریه را آزاد کرد

خبرگزاری فرانسه روز شنبه به نقل از ناظر حقوق بشر سوریه خبر داد که گروه داعش، حکومت اسلامی، شش تن از ده‌ها گروگان دروزی خود در جنوب سوریه را آزاد کرده است.

به گفته ناظر حقوق بشر سوریه، داعش در قالب تبادل زندانی و دریافت «۲۷ میلیون دلار» پول دست به این اقدام زده است.

در مردادماه سال جاری حملات هماهنگ و گسترده گروه داعش به مناطق عمدتا دروزی‌نشین در استان سویدای سوریه، بیش از ۲۰۰ کشته برجای گذاشت.

در همان زمان گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این‌ که اعضای گروه حکومت اسلامی ده‌ها تن از ساکنان روستاهایی را که به آنها حمله کردند ربوده‌اند.

حکومت بشار اسد در نهایت پذیرفت که ۶۰ عضو داعش را که زندانی بودند آزاد کرده و ۲۷ میلیون دلار را بپردازد.

داعش در مقابل «دو زن و چهار کودک» را آزاد کرده است.

۱۲:۵۷ ۲۸.۷.۱۳۹۷

«شکارچی اصلی قاتل» محیط‌بان گلستانی بازداشت شد

خبرگزاری تسنیم روز شنبه به نقل از مدیرکل محیط زیست استان گلستان از بازداشت «شکارچی اصلی» خبر داد که هفته گذشته یک محیط‌بان را به قتل رساند.

به گفته امیر عبدوس، ده نفر دیگر نیز که «مظنون» بوده و «در قتل و زخمی کردن محیط‌بانان پارک ملی گلستان نقش داشته‌اند» دستگیر شده‌اند.

خبرگزاری فارس روز چهارشنبه هفته گذشته گزارش داد که بر اثر درگیری محیط‌بانان پارک ملی گلستان با شکارچیان غیرمجاز یک محیط‌بان کشته و دو نفر دیگر زخمی شده‌اند.

این خبرگزاری نام محیط‌بان قربانی را که از نیروهای رسمی سازمان محیط زیست بوده تاج‌محمد باشقره عنوان کرد.

۱۲:۰۵ ۲۸.۷.۱۳۹۷

عباس آخوندی، وزیر راه در دولت روحانی، استعفا کرد

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در دولت حسن روحانی، روز شنبه در کانال تلگرامی خود استعفانامه‌اش را منتشر کرد. او در این استعفانامه از جمله به شکل برخورد با تحریم‌های آمریکا توسط دولت انتقاد کرده است.

استعفانامه آقای آخوندی تاریخ دهم شهریورماه گذشته را دارد، اما او اشاره می‌کند که پیشتر سه بار تقاضای استعفا کرده و در انتها از حسن روحانی خواسته است که نهایتا تا پایان مهرماه جاری او را از خدمت مرخص کند.

عباس آخوندی در این نامه صراحتا اشاره می‌کند که در روش دولت روحانی برای برخورد با تحریم‌های آمریکا سه اصل «پایبندی به قانون، احترام به حقوق مالکیت و اقتصاد رقابتی» نقض می‌شوند، امری که او از نظر «اعتقادی» و «اخلاقی» با آن مخالف است.

استعفانامه آقای آخوندی در حالی منتشر می‌شود که تنها دو هفته به آغاز دومین دور از تحریم‌های یک‌جانبه دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی مانده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG