لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

وزیر خارجه عربستان کشتن خاشقجی را «اشتباهی بزرگ و مهلک» خواند

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

ابراز نگرانی کانون مدافعان حقوق بشر از «بازداشت‌های گسترده» در اهواز

کانون مدافعان حقوق بشر با صدور اطلاعیه‌ای از بازداشت گسترده شهروندان اهوازی در پی حمله «تروریستی» ۳۱ شهویور ابراز نگرانی کرد.

در این اطلاعیه قید شده که طبق اظهارات خانواده‌ها «بیش از پانصد نفر در مهرماه دستگیر شده‌اند که محل نگهداری اغلب آنان نیز نامشخص است. بازداشت‌شدگان از کلیه حقوق قانونی خود از جمله حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم هستند.»

روسیه خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را «بسیار خطرناک» دانست

مقام‌ها و سیاستمداران روسی تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را « بسیارخطرناک» توصیف کردند.

امضای پیمان منع موشک‌های میانبرد از سوی میخائیل گورباچف و رونالد ریگان رهبران شوروی و آمریکا در سال ۱۹۸۷
امضای پیمان منع موشک‌های میانبرد از سوی میخائیل گورباچف و رونالد ریگان رهبران شوروی و آمریکا در سال ۱۹۸۷

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، این اقدام را «بسیار خطرناک» دانست و گفت: «ناتوانی و بی‌تمایلی برای کنار آمدن با ما بر یک مبنای صحیح، نیروهایی در واشینگتن را به تشویق رهبری آمریکا برای خروج رسمی (از این پیمان) می‌برد.»

سرگئی ریابکوف از جامعه بین‌الملل خواست که این اقدام آمریکا را محکوم کنند.

دونالد ترامپ روز شنبه اعلام کرد که واشینگتن از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد که در سال ۱۹۸۷ میان شوروی و آمریکا امضا شده، خارج می‌شود.

ترامپ روسیه را متهم کرد که این پیمان را نقض کرده و ابراز شگفتی کرد که چرا باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین از این پیمان خارج نشده بود.

به موجب این پیمان، دو کشور موشک‌های هسته‌ای و متعارف خود با برد ۵۰۰ تا۵۵۰۰ کیلومتر را برچیدند. هر دو کشور پیشتر یکدیگر را به نقض این پیمان متهم کرده بودند.

تجمع اعتراضی دارندگان وانت‌بارهای پلاک عمومی تهران

به گزارش خبرگزاری ایلنا، روز یکشنبه جمعی از دارندگان وانت‌بارهای پلاک عمومی شهر تهران با اجتماع در محل برگزاری انتخابات اتحادیه کارفرمایی صنف حمل و نقل بار سبک شهری تهران واقع در مصلی تهران به افزایش هزینه حمل‌ونقل اعتراض کردند.

مجید ولی، مسئول انجمن صنفی کارگری وانت‌بارهای شهر تهران، گفت: «به نمایندگی از ۷ تا ۸ هزار راننده وانت بار پلاک عمومی شهر تهران به محل برگزاری انتخابات اتحادیه صنف حمل و نقل بار سبک شهری تهران در مصلی تهران آمده‌ایم تا به مشکلاتی که در نتیجه واگذاری مسئولیت حمل ونقل حمل ونقل وانت بارها به بخش خصوصی ایجاد شده، اعتراض کنیم.»

پرواز مسافران ایرانی به مقاصد اصلی خارجی «نصف شده است»

مرتضی قربانی، دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «استانبول، تفلیس، کوالالامپور و دبی از پرترددترین مسیر ایرانی‌ها است که درحال حاضر تعداد پروازهای آن‌ها به نصف رسیده است.»

او توضیح داد: «در مدت زمان مشابه سال گذشته، دست‌کم روزی شش هفت پرواز مستقیم بین تهران و تفلیس برقرار بود اما حالا هر ایرلاین هفته‌ای دو تا سه پرواز دارد که برخی هم کلا پروازشان را قطع کرده‌اند. به‌طور کل حجم سفرهای هوایی در مسیر گرجستان تا ۶۰ درصد کاهش داشته‌است. سفرهای هوایی از تهران به استانبول نیز در مقایسه با مدت زمان مشابه تا ۵۰ درصد ریزش داشته، ضمن آن‌که در این مسیر نه تنها تعداد پروازها کاهش یافته که برخی ایرلاین‌ها دیگر حضور ندارند.»

قربانی گفت: «ظاهر قضیه این است که قیمت بلیت هواپیما پایین آمده، اما شرکت‌های هواپیمایی با عناوین مختلف از جمله مالیات اضافی، عوارض فرودگاه و هواپیما، این قیمت‌ها را افزایش داده‌اند. تازه‌ترین مصداق برای آن بلیت ۱۵ میلیون تومانی یکی از هواپیماهای داخلی در مسیر تهران ـ استانبول بوده‌است؛ بلیتی که در اصل، قیمت آن یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است اما به نرخ پرواز کانادا فروخته شده‌است.»

ترامپ: سفیر جدید آمریکا در سازمان ملل را به‌زودی اعلام می‌کنم

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت که او برای منصب سفیر آمریکا در سازمان ملل هم‌اکنون سرگرم مصاحبه کاری با پنج نامزد این سمت است و اعلام کرد که این انتصاب «بسیار زود» انجام خواهد. به گفته او سه نفر از این گزینه‌ها، زن هستند و افزود که ترجیح می‌دهد یکی از کاندیداهای زن را به این منصب بگمارد.
نماینده آمریکا در سازمان ملل نیکی هیلی بود که به تازگی استعفا کرد.

رستوران‌های تهران «۳۰ تا ۷۰ درصد» مشتریان خود را از دست داده‌اند

ناصر حسینی تبریزی، رئیس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش، به روزنامه «شهروند» گفت: «رستوران‌های شمال شهر تهران حدود ۳۰ درصد و رستوران‌های جنوب شهر ۶۰ تا ۷۰ درصد مشتریان خود را از دست داده‌اند.»

او تأکید می‌کند که قیمت مواد اولیه رستوران‌ها بیشتر از ۵۰ درصد گران‌تر شده و حالا آنها مجبورند قیمت غذاهایشان را افزایش دهند و همین موضوع موجب شده‌است که مشتریان رستوران‌ها به شدت کاهش داشته باشند. به گفته او، اکنون رستوران‌های زیادی درخواست تغییر کاربری به اتحادیه‌شان داده‌اند.

به گفته حسینی بسیاری از چلوکبابی‌های جنوب و مرکز تهران تعطیل شده‌اند. او می‌افزاید: «در مناطقی که سرپرست خانوار یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان درآمد دارد، نمی‌توان انتظار رفتن به رستوران را داشت چرا که این حقوق را اگر املت با آن بخوری آخر ماه نرسیده، تمام می‌شود.»

به نوشته «شهروند»، مدیر یکی از کترینگ‌های (خوراک‌رسان‌های) حوالی میدان صادقیه (آریاشهر) که بیشترین مشتریانش را کارکنان اداره‌ها تشکیل می‌دهند، به این روزنامه می‌گوید: «بعد از گرانی گوشت ناچار شدیم قیمت هر پرس چلوکباب را از ۱۲ هزار تومان به ۱۴ هزار تومان افزایش دهیم اما بازهم برای ما نمی‌صرفد و فقط برای تراز کردن هزینه‌ها مجبوریم کباب بفروشیم.»

اختیار عزل و نصب مدیران بانک‌ها به بانک مرکزی داده شد

به گزارش خبرگزاری فارس، کوروش پرویزیان، رئیس کانون بانک‌های خصوصی، با اشاره به اختیاراتی که شورای هماهنگی قوا به بانک مرکزی داده‌است، گفت: «طبق این اختیارات حتی بانک مرکزی می‌تواند مدیران بانک‌ها را تغییر دهد و مدیران دیگری را جایگزین کنند.»

سرقت پله برقی در بومهن

شهردار شهر بومِهِن (حدود ۲۰ کیلومتری شمال شرق تهران) از سرقت بخشی از پله‌های برقی پل روگذر عابر پیاده پیش از عملیات راه‌اندازی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سعید علی‌بخشی گفت: این پله برقی در عرض خیابان اصلی شهر بومهن در محله «لوران» از چند ماه پیش کار گذاشته شده بود که طولانی شدن زمان راه‌اندازی آن به دلیل نوسانات بازار یکی از دلایل این اتفاق است. وی افزود که پله‌های سرقت شده کشف و خودرو سارق نیز شناسایی شده‌است.

شمار جان‌باختگان مصرف الکل در البرز به ۲۸ نفر رسید

به گزارش ایرنا، حمید درفشی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز، اعلام کرد که شمار جان‌باختگان مصرف مشروبات الکلی در این استان طی شهریور و مهر به ۲۸ نفر رسید.

به گفته وی، در مجموع مصرف مشروبات الکلی در ماه‌های شهریور و مهرماه امسال سبب مسمومیت ۳۵۷ نفر در استان البرز شد که ۳۷ نفر آنان زنان بودند. او اضافه کرد که از این افراد، پنج نفر به‌طور کامل بینایی خود را از دست دادند و ۵۷ نفر نیز دچار کم بینایی شدند.

به دلیل ممنوعیت فروش و مصرف مشروب در ایران، مصرف‌کنندگان به تهیه غیرقانونی یا مصرف نوشیدنی‌های الکلی دست‌ساز و خانگی و حتی مصرف الکل طبی روی آورده‌اند که در مورد سلامت این محصولات اطمینانی وجود ندارد.

ترامپ و اروپایی‌ها توضیحات عربستان در مورد قتل خاشقجی را «ناکافی» دانستند

​بیانیه عربستان سعودی در تأیید مرگ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، داخل کنسولگری عربستان در استانبول، واکنش‌هایی همراه با تردید نسبت به اظهارات مقامات سعودی را در آمریکا و اروپا به همراه داشته‌است.

جمال خاشقجی روز ۱۰ مهر وارد کنسولگری این کشور در استانبول و سپس ناپدید شد. در حالی که حکومت عربستان در آغاز از سرنوشت او اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد پس از آن با انتشار بیانیه‌ای کشته شدن وی در داخل کنسولگری خود را تأیید کرد.

دونالد ترامپ شامگاه شنبه گفت که نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد قتل خاشقجی دارد و قصد دارد به‌زودی در این مورد با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، گفت‌وگو کند.

او با اشاره به ناپدید ماندن جسد جمال خاشقجی با ذکر این‌که «می‌خواهیم بفهمیم کجاست و چه اتفاقی افتاد» اضافه کرد که در مورد واکنش ایالات متحده به این قضیه در حال رایزنی با کنگره آمریکا است.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، ضمن محکوم کردن قتل جمال خاشقجی، بیانیه سعودی را «نخستین گام» خواند و در عین حال با یادآوری «سوالات بی‌پاسخ مانده»، خواستار تحقیقات عمیق درباره این ماجرا شد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز توضیحات عربستان درباره کشته شدن جمال خاشقجی را «ناکافی» دانست و خواستار اطلاعات شفاف در این باره شد.

«صندق سرمایه‌گذاری روسیه» با تمجید از نتایج اولیه تحقیقات عربستان، بر تداوم سرمایه‌گذاری در آن کشور تأکید کرده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG