لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

اعتراض به نبش قبر شمسی اقدسی، شهروند بهایی

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

۲۲:۳۱ ۱۸.۸.۱۳۹۷

حمله تازه برای تصرف حدیده؛ هشدار سازمان ملل درباره غیرنظامیان

دولت یمن که در شهر عدن در جنوب این کشور مستقر است روز جمعه اعلام کرد نیروهای دولتی با حمایت ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی تهاجم جدیدی برای تصرف بندر حدیده را آغاز کرده اند.

به گزارش رویترز همزمان کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهجویان هشدار داد که تعداد زیادی از مردم به خاطر درگیری‌های نظامی در شهر حدیده گرفتار شده و حدود نیم میلیون نفر از زمان آغاز این نبردها در ماه ژوئن از شهر گریخته اند.

دولت یمن که از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته می شود در بیانیه‌ای گفت:«یک عملیات نظامی جدید آغاز شده و نیروهای ارتش ملی در حال پیشروی به سوی شمال و غرب حدیده هستند و با حمایت نیروهای ائتلاف در همه جبهه‌ها پیشروی می کنند.»

در جنگ یمن بین شورشیان حوثی و نیروهای دولتی با حمایت ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی بندر حدیده که از سال ۲۰۱۴ در تصرف شورشیان بوده به یک جبهه مهم بدل شده است.

۲۱:۵۳ ۱۸.۸.۱۳۹۷

اعتراض به نبش قبر شمسی اقدسی، شهروند بهایی

تعدادی از روشنفکران دینی در بیانیه‌ای نبش قبر شمسی اقدسی، شهروند بهایی، را «به‌ شدت تقبیح» و آن اقدامی «خلاف دین و اخلاق» و «ضد ملی» خواندند که «همبستگی ایرانیان را نقض یا تضعیف» می‌کند.

به گزارش وب‌سایت زیتون، نویسندگان این بیانیه ضمن انتقاد از سکوت مسئولان تاکید کردند که «عاملان و آمران چنین حرکت زشتی بایستی شناسایی، دستگیر، به صورت علنی محاکمه و مجازات شوند».

عبدالعلی بازرگان، رضا علیجانی، صدیقه وسمقی، حسن یوسفی اشکوری، سروش دبّاغ، احمد صدری، محمود صدری، حسن فرشتیان، محمّد برقعی، مهدی ممکن، رضا بهشتی معزّ، حسین کمالی، یاسر میردامادی و محمّدجواد اکبرین این بیانیه را امضا کرده‌اند.

جسد شمسی اقدسی، شهروندبهائی روز دوم آبان در منطقه گیلاوند، در اطراف دماوند به خاک سپرده شد اما چهار روز بعد به خانواده‌اش خبر دادند که جسد او در بیابان‌های اطراف جابان در توابع دماوند پیدا شده است.

۲۱:۵۱ ۱۸.۸.۱۳۹۷

ادای احترام رهبران فرانسه و بریتانیا به سربازان کشته شده در جنگ جهانی اول

روز جمعه و همزمان با فرا رسیدن صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول، امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه و ترزا می نخست وزير بریتانیا در مراسم ادای احترام به سربازان کشته شده در این جنگ شرکت کرده و در محل یادبود آنها در دره « سُم» تاج گلی نثار کردند.

به گزارش رویترز هدف عملیات تهاجمی سم که در سال ۱۹۱۶ آغاز شد پیروزی متفقین بر امپراطوری آلمان بود. اما پس از چهار ماه نبرد سنگر به سنگر بیش از یک میلیون سرباز از دو طرف کشته و زخمی شدند و جنگ جهانی اول دو سال دیگر ادامه یافت.

رهبران فرانسه و بریتانیا در مراسمی که در اين بنای یادبود قربانیان در شمال فرانسه برگزار شد به سربازانی که در «نبرد سُم» جان خود را از دست دادند ادای احترام کردند. تاج گلی که آنها در این محل قرار دادند ترکیبی از دو نوع گلی بود که در فرانسه و بریتانیا نماد یادبود قربانیان جنگ است.

بنای یادبود تیپوال مشرف به رودخانه « سُم» به یاد بیش از ۷۲ هزار سرباز بریتانیایی و آفریقای جنوبی بنا شده که قبر آنها نامعلوم است.

۱۸:۵۳ ۱۸.۸.۱۳۹۷

گفت‌وگوی پومپئو و دی میستورا درباره سوریه

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه ۱۷ آبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا، با استفان دمیستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، در خصوص پیشرفت در تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه گفت‌وگو کرده است.

بر اساس بیانیه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، آقای پومپئو در این گفت‌وگو بار دیگر بر حمایت آمریکا از تلاش‌های استفان دمیستورا در راستای پیشبرد فرایند سیاسی برای حل بحران سوریه در چارچوب قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت تأکید کرده است.

طبق این گزارش، مایک پومپئو و استفان د میستورا همچنین در خصوص کمک انسان‌دوستانه و پایان دادن به جنگ در سوریه صحبت کرده‌اند.

استفان دمیستورا به تازگی از مقام خود استعفا کرده و تا اواخر نوامبر (۲۵ آذرماه) در این سمت حضور دارد. او سومین نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه است و از همه این نمایندگان نیز بیشتر دوام آورده است؛ حدود چهار سال.

نمایندگان پیشین کوفی عنان، دبیر کل سابق سازمان ملل، و اخضر ابراهیمی، دیپلمات الجزایری، بودند که هر دو در اوج درماندگی جامعه جهانی برای پایان بخشیدن به جنگ سوریه از سمت خود کناره‌گیری کردند.

۱۴:۳۸ ۱۸.۸.۱۳۹۷

تاکید مقام فیفا بر ادامه تلاش برای حضور یافتن زنان در استادیوم‌ها در ایران

دبیرکل فیفا، فدراسیون جهانی فوتبال، روز پنج‌شنبه در یک پیام توییتری بر ادامه تلاش این سازمان در داخل و خارج از ایران برای حضور یافتن زنان ایرانی در استادیوم‌های ورزشی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم فاطمه سامورا پس از دیدار با مریم قشقایی شجاعی این پیام را منتشر کرده است،‌ یکی از فعالان ایرانی حوزه حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی.

این مقام فیفا پیشتر اعلام کرده بود که قرار است در آستانه بازی برگشت فینال رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌های آسیا، با اعضای کمپین حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فاطمه سامورا روز چهارشنبه گفته بود که این دیدار روز پنج‌شنبه، ۱۷ آبان، در زوریخ سوئیس با فعالان استادیوم آزادی انجام خواهد شد که عریضه‌ای با ۲۰۰ هزار امضا جمع‌آوری کرده‌اند.

۱۲:۱۱ ۱۸.۸.۱۳۹۷

وزارت ارتباطات «ارائه طرح» برای فیلترینگ هوشمند اینستاگرام را تکذیب کرد

ساعاتی پس از انتشار خبری مبنی بر طرح وزارت ارتباطات ایران برای فیلتر شدن «هوشمند» شبکه اجتماعی اینستاگرام، این وزارتخانه در بیانیه‌ای ارائه چنین طرحی را تکذیب کرد.

خبرگزاری ایسنا روز جمعه به نقل از رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات نوشت: «وزارت ارتباطات هیچ نکته پوشیده‌ای از مردم ندارد و اجرای هر طرح جدیدی را از مسیر رسمی و رسانه‌ای با مردم در میان می‌گذارد.»

پیشتر همین خبرگزاری به نقل از رئیس پلیس فتای ناجا با اشاره به «طرح جدید» وزارت ارتباطات برای فیلترینگ «هوشمند محتوای مجرمانه در اینستاگرام» نوشته بود: «وزارت ارتباطات سرویس جدیدی را طرح کرده که اگر این سرویس جدید بیاید می‌تواند با عبور از اس‌اس‌ال جدید اینستاگرام، فیلترینگ هوشمند را در اینستاگرام ارائه دهد که اگر این طرح را ارائه دهد بخشی از محتوای مجرمانه کم می‌شود.»

در بیانیه وزارت ارتباطات آمده است که کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس فتا، اصلا چنین گفته‌ای را تکذیب کرده است.

۱۰:۴۸ ۱۸.۸.۱۳۹۷

«فشار روسیه» بر مشتریان غربی نفت خود برای استفاده از یورو به جای دلار

خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارشی اختصاصی از «فشار» کمپانی‌های بزرگ نفت روسیه بر مشتریان غربی‌شان برای استفاده از یورو به جای دلار خبر داد.

در این گزارش همچنین آمده است که کمپانی‌های روسی تلاش می‌کنند در قراردادهای جدید برای سال ۲۰۱۹ مجازات‌هایی را برای مشتریان در صورت کنار کشیدن از قرارداد تحت فشار تحریم‌های آمریکا تعیین کنند.

این گزارش کمتر از یک هفته پس از آن منتشر می‌شود که خبرگزاری فرانسه از تلاش روسیه برای دوری از کاربرد دلار در اقتصاد خود خبر داد.

این خبرگزاری روز سه‌شنبه گفته بود که «به زودی» وزیر اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی این کشور از رشته اقداماتی رونمایی خواهند کرد در جهت استفاده از دیگر ارزهای خارجی توسط روس‌ها به جای دلار.

۱۰:۳۲ ۱۸.۸.۱۳۹۷

توقیف کشتی حامل هروئین از مبدأ بندرعباس در ایتالیا

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از پلیس ایتالیا تایید کرد که حدود ۲۷۰ کیلوگرم هروئین را از یک کشتی که از مبدأ بندرعباس حرکت کرده بود کشف کرده است.

بنا بر بیانیه پلیس ایتالیا، بسته‌های هروئین که در محموله خاک رس جاسازی شده بود، ماه گذشته در بندر جنوآ کشف شد، اما مأموران برای ردیابی مقصد نهایی این محموله، عملیات توقیف کشتی را به تعویق انداختند.

پس از ارسال بخش کوچکی از این محموله به هلند، و بازداشت دو شهروند ترکیه به اتهام قاچاق مواد مخدر، پلیس ایتالیا هفته گذشته محموله اصلی هروئین را که گفته می‌شود حجم آن در دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است، در بندر جنوآ توقیف کرد.

مقام‌های ایران هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

۱۰:۲۶ ۱۸.۸.۱۳۹۷

مرگ دست‌کم دو نفر در پی بارش برف و باران در ۱۳ استان ایران

تغییرات جوی شدید و بارش برف و باران روز پنج‌شنبه دست‌کم در ۱۳ استان ایران ادامه یافت.

بنا بر گزارش‌ها، طغيان رودخانه در یکی از روستاهای مسجدسلیمان به مرگ یک نفر منجر شد و از بین کوهنوردانی که در ارتفاعات طالقان در برف گرفتار شده بودند نیز یک نفر جان باخت.

همچنین به گفته هلال احمر آذربایجان غربی، حدود ۷۰ خودرو که در بارش برف محور چالدران – خوی گرفتار شده بودند با تلاش امدادگران نجات یافتند.

در بخش‌هایی از استان‌های گیلان و مازندارن نیز روز پنج‌شنبه نخستین برف پائیزی ثبت شد و محورهای چالوس و هراز نیز در پی بارش برف برای ساعاتی مسدود بودند.

در شماری دیگر از شهرها نیز آبگرفتگی، ادامه بارش برف و باران و کاهش دما گزارش شده است.

به پیش‌بینی سازمان هواشناسی ایران، روز جمعه از شدت بارش‌ها کاسته می‌شود، اما با ورود یک سامانه جدید از جنوب غربی کشور، از اواسط هفته آینده بارش‌های جدید آغاز خواهد شد.

۰۹:۲۶ ۱۸.۸.۱۳۹۷

هیلی: روسیه به دنبال رفع محدودیت بانکی کره شمالی است

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل پنجشنبه ۱۷ آبان گفته است ، روسیه به دنبال رفع محدودیت‌های بانکی درباره کره شمالی است، ولی آمریکا اجازه چنین کاری را نخواهد داد.

به گزارش رویترز، نیکی هیلی که پس از نشست غیر علنی شورای امنیت با حضور روسیه صحبت می‌کرد، اظهار داشت: آنچه آنها به دنبال آن هستند، رفع محدودیت های بانکی است .

خانم هیلی با اشاره به این که روسیه از این محدودیت به درستی پیروی نکرده، اظهار داشت: ما می‌دانیم آنها به دنبال چه چیزی هستند و می‌خواهند دقیقا چه کاری بکنند و ما اجازه چنین کاری به آنها نخواهیم داد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل در بخش دیگری در خصوص تعویق دیدار وزیر خارجه آمریکا با مقام ارشد کره شمالی گفته است: طرف کره شمالی برای مذاکره آماده نبود به همین دلیل این دیدار را به تعویق انداخت.

در همین زمینه، وزیر خارجه کره جنوبی پنجشنبه گفته بود، کره شمالی دیدار برنامه‌ریزی‌شده برای این هفته بین مایک پومپئو و یک مقام ارشد پیونگ‌یانگ را لغو کرده‌است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG