لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

خبرخوان روز شنبه ۷ مهر

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در هفتمین روز از مهرماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

۲۲:۲۸ ۷.۷.۱۳۹۷

درخواست ۲۲۲۲ پزشک و فعال مدنی برای رسیدگی به وضعیت فرهاد میثمی

همزمان با انتشار گزارش‌ها درباره وضعیت نامناسب جسمی فرهاد میثمی، ۲۲۲۲ پزشک و فعال مدنی در نامه ای به وزرای ارشاد و بهداشت و روسای کمیسیون‌های فرهنگی و بهداشت مجلس خواستار رسیدگی به وضعیت او شدند.

نویسندگان این نامه تاکید کرده‌اند که این نوع برخورد با آقای میثمی «نه تنها شایسته یک معلم، یک پزشک و یک ناشر نیست» بلکه «شایسته هیچ مخالفی در کشور شیعه» نیست.

این فعال مدنی و پزشک ۴۸ ساله، روز نهم مرداد بازداشت شد و به گفته مادرش در اعتراض به بازداشت و «اتهامات ناعادلانه» از آن زمان در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

صدیقه پیش نماز، مادر آقای میثمی، در مصاحبه با رادیو فردا گفته بود که دلیل بازداشت پسرش داشتن تعدادی نشان سینه بوده که روی آنها نوشته شده بود «من به حجاب اجباری اعتراض دارم».

در همین حال محمد مقیمی، وکیل آقای میثمی، اعلام کرد که وضعیت جسمی موکلش «بسیار هولناک است»، وزنش به ۵۷ کیلوگرم رسیده، و فشار خون او ۶/۵ روی ۵ است.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، نیز در نامه‌ای از زندان اعلام کرد که آقای میثمی عصر روز چهارشنبه چهارم مهر «به زور به اتاقی در بهداری زندان اوین» منتقل شده اما همچنان «از خوردن آب، دارو و تزریق سرم خودداری» می‌کند.

۲۱:۰۹ ۷.۷.۱۳۹۷

دادستان تهران: مدیر عامل سکه ثامن و همسرش فرار کرده‌اند

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، خبر داد که مدیر عامل موسسه سکه ثامن و همسرش از ایران خارج شده‌اند اما «همه حساب‌ها و اموال» او از جمله «املاک و تعدادی اتومبیل گران قیمت توقیف شده است».

پیش از این غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، گفته بود که ۶۰۰ نفر در این پرونده شکایت کرده‌اند.

خبرگزاری ایسنا نیز پیش از این نوشته بود که «بر اساس اطلاعات غیر رسمی سه هزار سرمایه‌گذار و ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه توقیف شده در پرونده سکه ثامن موجود است».

براساس گزارش رسانه‌ها در ایران، فرهاد زاهدی فرمدیر عامل موسسه سکه ثامن۳۰ سال سن دارد و اکنون متهم به کلاهبرداری است.

در سایت این موسسه به صورت اینترنتی سکه معامله می‌شد و خبرگزاری فارس از جمله رسانه‌هایی بود که افراد را تشویق به سرمایه‌گذاری از طریق سایت این موسسه کرده بود.

۱۹:۲۸ ۷.۷.۱۳۹۷

واکنش ایران به اظهارات عادل الجبیر در سازمان ملل

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به سخنان وزیر خارجه عربستان سعودی در مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر «فعالیت‌های تروریستی» جمهوری اسلامی در منطقه، این کشور را «با نام و نشان‌ترین حامی تروریسم در جهان» خواند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهرام قاسمی روز شنبه ۷ مهر تاکید کرد که «ریشه و منشاء تروریسم» در جهان و منطقه «جایی جز عربستان سعودی و افکار و اندیشه‌های افراطی که توسط این رژیم تبلیغ، ترویج و تامین مالی می‌شود، نیست».

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز جمعه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، جمهوری اسلامی را به «فعالیت‌های تروریستی» و «برهم‌ زدن ثبات منطقه» متهم کرده بود.

وی تاکید کرده بود که «برقراری صلح در خاورمیانه مقابله با ایران را می‌طلبد».

۱۴:۱۲ ۷.۷.۱۳۹۷

حمله مکارم شیرازی به پیروان تصوف: با تبلیغ این فرقه‌ها باید مقابله شود

آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید قم، در اظهار نظری تازه صوفیان و اعتقادات آنها را «خطر» دانسته و خواستار مقابله با تبلیغات آنها در کشور شد.

وب‌سایت خبری شفقنا که خود را «پایگاه بین‌المللی همکاری‌های خبری شیعه» معرفی می‌کند روز شنبه از قول مکارم شیرازی گفت که «صوفیان هم از بعد سیاسی و هم از بعد دینی و اعتقادی یک خطر محسوب می‌شوند و باید با تبلیغ این فرقه‌ها در کشور مقابله شود.»

او همچنین پیروان تصوف در ایران را متهم کرد که «اخیرا تا حدودی در سیاست هم ورود پیدا کردند و گاه با خارجی‌ها ارتباطاتی برقرار کرده‌اند».

۱۳:۱۸ ۷.۷.۱۳۹۷

یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در ایران به هپاتیت ب مبتلایند

رئیس شبکه هپاتیت ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد که در ایران یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به بیماری هپاتیت ب مبتلا هستند.

به گفته موید علویان، «یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت در ایران تخمین زده شده‌اند. اغلب افراد مبتلا، به شکل عادی زندگی می‌کنند و ۶۰ درصد آنها ناشناخته‌اند که هنگام چک‌آپ و آزمایش خون شناسایی می‌شوند.»

به گفته آقای علویان، ایران «به سازمان جهانی بهداشت تعهد داده تا سال ۱۴۱۰ موردی از هپاتیت سی مشاهده نشود و ریشه‌کن شود، اما در مورد هپاتیت ب باید کاری کنیم که مورد جدیدی از این بیماران گزارش نشود.»

او تاکید کرد: «این بیماری از طریق دست دادن، بوسیدن و هوا منتقل نمی‌شود، بلکه از طریق تماس خونی غیربهداشتی منتشر می‌شود.»

۱۲:۱۷ ۷.۷.۱۳۹۷

امل کلونی خواستار مداخله سوچی در پرونده خبرنگاران رویترز شد

امل کلونی، وکیل مدافع حقوق بشر و همسر جرج کلونی، ستاره هالیوود، روز شنبه از رهبر میانمار خواست تا با مداخله در پرونده خبرنگاران رویترز این «بی‌عدالتی را اصلاح کند».

به گفته خانم کلونی، کلید آزادی دو خبرنگار خبرگزاری رویترز که در میانمار به حبس محکوم شده‌اند در دست خانم آنگ سان سوچی، رهبر این کشور، است.

دو خبرنگار رویترز در ماه جاری میلادی به جرم نقض قانون اسرار حکومتی میانمار به هنگام گزارش از کشتار مسلمانان روهینگیا در این کشور به هفت سال حبس محکوم شدند.

اعلام حکم محکومیت این دو خبرنگار به واکنشی بین‌المللی دامن زد که هم‌چنان ادامه دارد و فشار را بر آنگ سان سوچی هر روز افزایش داده است.

خانم سوچی دادگاهی را که منتقدان حکومتش «نمایشی» توصیف کرده‌اند دادگاهی «آزاد» خوانده است.

هیئت تحقیق سازمان ملل پنجم شهریور اعلام کرد که ارتش میانمار «با نیت نسل‌کشی» مسلمانان روهینگیا، روش‌هایی نظیر کشتار جمعی و تجاوز گروهی را به کار برده است.

این گزارش می‌گوید که فرمانده ارتش آن کشور و پنج ژنرال باید به خاطر ارتکاب شدیدترین جرایم طبق قوانین بین‌المللی محاکمه شوند.

این گزارش، آنگ سان سوچی، برنده جایزه صلح نوبل و رهبر غیرنظامی کشور، را به خاطر به کار نگرفتن «قدرت معنوی» خود برای حفاظت از غیرنظامیان مقصر می‌داند.

۱۰:۲۶ ۷.۷.۱۳۹۷

ایسنا: «اینجا تورقوزآباد، خبری از بمب نیست!»

در واکنش به گفته‌های نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل درباره وجود انباری مخفی در تورقوزآباد در حوالی تهران، چند رسانه و خبرگزاری داخل ایران به سراغ این محل رفته‌اند.

از جمله خبرگزاری ایسنا در گزارشی تصویری، شامل عکس‌هایی از محل این انبار، نوشته است:‌ «اینجا تورقوزآباد، خبری از بمب نیست!»

ایسنا نوشت:‌ «آقای رضایی و شریکش صاحبان کارگاه قالی‌شویی «یکتا» هستند، همان کارگاهی که نتانیاهو از آن به عنوان یک قالی‌شویی ساده که محل انبار سری اتمی ایران است، یاد کرده است.»

۱۰:۰۶ ۷.۷.۱۳۹۷

«سهل‌انگاری باعث بروز حادثه تروریستی اهواز شد»

پس از گذشت یک هفته، هنوز واکنش مقامات جمهوری اسلامی به حادثه مرگبار اهواز که دست‌کم ۲۴ قربانی بر جای گذاشت ادامه دارد.

روز شنبه رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس «سهل‌انگاری» را باعث وقوع این حادثه «تروریستی» دانست.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه گفت: «به هیچ وجه قابل قبول نیست چند تروریست با استفاده از این سهل‌انگاری تیر خلاص به مردم بزنند و از آن طرف کسی که پشت تفنگ دوربین‌دار قرار داشت، مقابله نکرده و منتظر دستور فرمانده‌اش بماند.»

پیشتر هم یک عضو دیگر همین کمیسیون در مجلس شورای اسلامی در روز چهارشنبه در انتقاد از وضع تامین امنیت در رژه اهواز از این که مهاجمان به رژه نظامی در این شهر «۱۲ دقیقه تیراندازی کردند» و «هیچ کس به آنها حتی شلیک هم نکرد» انتقاد کرده بود.

۰۹:۳۲ ۷.۷.۱۳۹۷

تعداد قربانیان مسمومیت الکل به ۱۶ نفر رسید

خبرگزاری ایسنا از بندرعباس خبر می‌دهد که تعداد قربانیان مسمومیت الکل در این شهر به ۱۶ نفر رسیده است. در یک هفته گذشته در مجموع ۲۳ نفر در ایران جان خود را به همین دلیل از دست داده‌اند.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی در اثر مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی در بندرعباس به ۱۶۸ نفر خبر داد.

به گفته این مقام مسئول، هشت نفر نیز «بدحال هستند». به این ترتیب احتمال افزایش این آمار هم هست.

به گفته فاطمه نوروزیان، «تاکنون ۹۰ نفر از این افراد [مسموم] دیالیز شده‌اند و تعدادی دیگر نیز در نوبت دیالیز هستند.»

ایسنا روز شنبه همچنین به نقل از سرپرست سازمان اورژانس کشور از افزایش مسمومان و فوتی‌های مصرف الکل به ٢١٣ و ۲۳ تن در چهار استان کشور خبر داد.

به گفته پیرحسین کولیوند، غیر از هرمزگان، در خراسان شمالی دو نفر، در کهگیلویه و بویراحمد دو نفر و در استان البرز سه نفر جان خود را از دست داده‌اند.

۰۱:۴۷ ۷.۷.۱۳۹۷

قتل مدل عراقی و ستاره شبکه‌های اجتماعی در بغداد

مقامات امنیتی عراق اعلام کردند که تارة فارس، مدل عراقی و ستاره شبکه‌های اجتماعی، به ضرب گلوله در بغداد کشته شده است.

بنا به اطلاعیه وزارت کشور عراق، خانم فارس روز پنج‌شنبه در پی شلیک‌های متعدد دو فرد موتورسوار به قتل رسید.

تارة فارس که ۲۲ سال داشت در رقابت‌های دختر شایسته عراق از شانس بسیاری برخوردار بود. وی قبل از این نیز دختر شایسته بغداد شده بود.

به دنبال این حادثه حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، روز جمعه دستور به تحقیق و تفحص داد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG