لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

خبرخوان پنجشنبه ۱۱ مرداد

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در یازدهمین روز از مردادماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

۰۰:۰۱ ۱۱.۵.۱۳۹۷

معترضان برای دومین شب متوالی در گوهردشت کرج «تظاهرات کردند»

گزارش‌های تازه از گوهردشت کرج حاکی است که معترضان برای دومین شب متوالی در خیابان‌های این منطقه دست به تظاهرات زده و «یک موتور نیروی انتظامی نیز به آتش کشیده شد».

ویدئوهای دریافتی از تظاهرات چهارشنبه شب ۱۰ مرداد نشان می‌دهد که در جریان درگیری نیروهای انتظامی و امنیتی برای متفرق کردن معترضان به گرانی و مشکلات اقتصادی، یک موتور نیروی پلیس در گوهردشت کرج به آتش کشیده شد.

در ویدئوهای دیگر، فریادهای معترضان شنیده می‌شود که شعار می‌دهند «ایرانی بسه دیگه/ غیرتتو نشون بده» یا «توپ، تانک، فشفشه/ آخوند باید گم بشه».

رادیو فردا به دلیل اینکه در ایران خبرنگار ندارد نمی‌تواند صحت این ویدئوها را به طور مستقل تایید کند.

در ویدئوی دیگری جمعیت معترض شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند.

خبرهای مهم روز ۱۰ مرداد را اینجا دنبال کنید.

۰۰:۰۲ ۱۱.۵.۱۳۹۷

نتانیاهو: در صورت بستن تنگه باب‌المندب، ایران با ائتلاف بین‌المللی روبرو می‌شود

نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه گفت اگر ایران تلاش کند تا تنگه باب‌المندب را مسدود کند، احتمالا با یک ائتلاف بین‌المللی روبرو خواهد شد و اسرائیل نیز به این ائتلاف می‌پیوندد.

بنیامین نتانیاهو این اظهارات را در مراسم رژه افسران جدید نیروی دریایی اسرائیل در بندر حیفا ایراد کرد.

وی اظهار داشت: «اگر رژیم ایران به دنبال بستن تنگه باب‌المندب باشد، اطمینان دارم در مقابل یک‌ ائتلاف بین‌المللی قاطع قرار خواهد گرفت که هدفش جلوگیری از این اقدام خواهد بود. این ائتلاف شامل همه نیروهای اسرائیلی نیز خواهد شد».

نخست‌وزیر اسرائیل افزود: «در آغاز هفته شاهد برخورد شدیدی در مقابل نیروهای نیابتی رژیم ایران بودیم که به دنبال ایجاد اختلال در کشتی‌رانی بین‌المللی در مصر و در دهانه دریای سرخ بودند».

ظاهرا اشاره آقای نتانیاهو به خبری است که هفته پیش از سوی عربستان اعلام شد. ریاض گفته بود حوثی‌های یمن که مورد حمایت ایران هستند «دو نفتکش غول‌پیکر» این کشور را در دریای سرخ هدف حمله قرار دادند که به یکی از آن‌ها آسیب‌ جزئی وارد آمد.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری رویترز، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، در این مراسم گفت که اسرائیل «اخیرا با تهدیدهایی برای صدمه زدن به کشتی‌هایش در دریای سرخ روبرو شده است».

وی جزئیاتی در این زمینه ارائه نکرد.

تنگه باب‌المندب در جنوب دریای سرخ قرار دارد که این دریا را به خلیج عدن و اقیانوس هند وصل می‌کند و از شاهراه‌های مهم بازرگانی و ارتباطی جهان است.

۰۰:۵۸ ۱۱.۵.۱۳۹۷

مدال ایرانی برنده معتبرترین جایزه ریاضی جهان را «دزدیدند»

یک تلویزیون برزیلی روز چهارشنبه ۱۰ مرداد گزارش داده است که مدال کوچر بیرکار برنده بزرگترین جایزه ریاضی جهان موسوم به «فیلدز» دقایقی پس از دریافت آن دزدیده شده است.

«گلوبو تی وی» می گوید، دکتر کوچر بیرکار مدال، کیف و تلفن خود را محل روی یک میز در محل برگزاری مراسم جا می‌گذارد.

طبق این گزارش، دکتر کوچر بیرکار وقتی متوجه می شود که وسایلش نیست، ماموران تامین امنیت برگزاری مراسم را در جریان می گذارد اما پس از جستجو تنها کیف خالی را پیدا کردند و مدال و تلفن همراه این برنده بزرگترین جایزه ریاضی دزدیده شده است.

کوچر بیرکار، ریاضیدان ایرانی‌ کردتبار که در دانشگاه کمبریج تدریس می‌کند، به عنوان یکی از چهار برنده بزرگترین جایزه ریاضی جهان موسوم به «فیلدز» برگزیده شد.

۰۱:۵۰ ۱۱.۵.۱۳۹۷

دژاگه و شجاعی به تراکتورسازی پیوستند

گزارش ها حاکی است که مسعود شجاعی و اشکان دژاگه، دو کاپیتان تیم ملی ایران با عقد قراردادی به باشگاه تراکتورسازی تبریز پیوستند.

رسانه های خبری در ایران از انتقال اشکان دژاگه و مسعود شجاعی دو بازیکن ملی‌پوش حاضر در جام جهانی روسیه ۲۰۱۸ به تیم تراکتورسازی به عنوان «بمب نقل و انتقالات» این فصل یاد کرده‌اند.

مسعود شجاعی و اشکان دژاگه با امضای قراردادی سه ساله به تراکتورسازی پیوستند.

۰۵:۱۲ ۱۱.۵.۱۳۹۷

ائتلاف آماده «واپسین نبرد» با داعش در سوریه می‌شود

نشریه فارین پالیسی به نقل از یک مقام ارشد ارتش بریتانیا می‌گوید ائتلاف به رهبری آمریکا، آماده نبرد با آخرین گروه باقی‌مانده از نفرات داعش در سوریه می‌شود.

به گفته ژنرال فلیکس گدنی، بیش از هزار تن از نفرات گروه موسوم به حکومت اسلامی، از جمله شماری از افراد خارجی، در «هجین» در استان دیرالزور سوریه جمع شده‌اند.

ژنرال گدنی به خبرنگاران گفته است باقی‌مانده داعش در این منطقه جمع شده و در حال آماده شدن برای نبرد هستند: «ما فکر می‌کنیم نبرد برای راندن آن‌ها از این منطقه کار سختی خواهد بود».

به گفته این ژنرال بریتانیایی، نیروهای دمکراتیک سوریه، شبه‌نظامیان عمدتا کـرد مورد حمایت ائتلاف، موفق شده‌اند به خروج گروهی از غیرنظامیان از هجین یاری برسانند، اما انتظار می‌رود نفرات داعش جلوی خروج خیلی از غیرنظامیان را گرفته‌اند تا «به‌عنوان سپر انسانی» از آن‌ها استفاده کنند.

نیروهای دمکراتیک سوریه
نیروهای دمکراتیک سوریه

۰۶:۲۴ ۱۱.۵.۱۳۹۷

ایران «آماده انجام رزمایش در آب‌های جنوب می‌شود»

سخنگوی ستاد فرماندهی آمریکا در غرب آسیا می‌گوید فعالیت‌های دریایی ایران در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان «افزایش» پیدا کرده‌است. شماری از مقام‌های دولت آمریکا نیز گفته‌اند انتظار می‌رود سپاه پاسداران به‌زودی دست به انجام یک رزمایش در منطقه بزند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان، دهم مرداد ماه، در گزارشی از آماده‌شدن نیروهای نظامی ایران برای انجام یک «رزمایش بزرگ» در آب‌های خلیج فارس گزارش داده بود. ساعتی بعد خبرگزاری رویترز نیز گزارش مشابهی را منتشر کرد.

به گفته مقام‌های ایالات متحده به نظر می‌رسد انجام احتمالی این رزمایش در این بازه زمانی، با هدف ارسال پیام به واشینگتن صورت می‌گیرد.

۰۶:۵۲ ۱۱.۵.۱۳۹۷

کاخ سفید می‌گوید توئیت ترامپ در مورد تحقیقات روسیه نظر شخصی‌ست

سخنگوی کاخ سفید آمریکا می‌گوید توئیت انتقادآمیز دونالد ترامپ در مورد تحقیقات مستشار ویژه در مورد «دخالت» روسیه در انتخابات ایالات متحده، نظر شخصی رئیس‌جمهوری‌ست و نه جلوگیری از تحقیقات.

دونالد ترامپ ساعاتی پیش در توئیتر خود نوشته بود «شرایط آزاردهنده‌ای است و قبل از اینکه این پيگرد کينه‌توزانه شهرت کشور ما را بیشتر لکه‌دار کند، جف سشنز دادستان کل باید آن را متوقف کند. رابرت مالر کاملا دچار تضاد شده و ۱۷ دمکرات خشمگینی که کارهای کثیف او را انجام می‌دهند، مایه ننگ آمریکا هستند».

این توئیت همزمان با دومین روز محاکمه پل منافورت، رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ، منتشر شده‌است.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، گفته این «یک دستور نیست. نظر شخصی رئیس‌جمهوری است».

این توئیت همزمان با دومین روز محاکمه پل منافورت، رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ، منتشر شده‌است.
این توئیت همزمان با دومین روز محاکمه پل منافورت، رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ، منتشر شده‌است.

۰۷:۴۲ ۱۱.۵.۱۳۹۷

شورشیان حوثی، در دریای سرخ آتش‌بس موقت اعلام کردند

شورشیان حوثی اعلام کرده‌اند از انجام عملیات نظامی در دریای سرخ به‌طور موقت دست می‌کشند.

خبرگزاری‌های بین‌المللی بیانیه‌ای را منتشر کرده‌اند به نقل از «وزارت دفاع» حوثی‌ها که در آن گفته شده «ترک یک‌جانبه عملیات دریایی از طرف ما، برای یک بازه زمانی محدود است». در ادامه آمده است «اما اگر این اقدام واکنش مناسبی دریافت کند، [آتش‌بس] ممکن است تمدید شده و به جبهه‌های دیگر نیز تسری پیدا کند».

عربستان سعودی، سوم مرداد ماه، گفته بود در پی حملات حوثی‌ها به دو نفتکش، تمامی نقل و انتقالات نفت از دریای سرخ را «موقتاً متوقف کرده‌است». روز چهارشنبه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اظهار داشت اگر ایران تلاش کند تا تنگه باب‌المندب را مسدود کند، احتمالا با یک ائتلاف بین‌المللی روبه‌رو خواهد شد.

خبرگزار اسوشیتدپرس اخیرا گزارش داده بود در برآورد تازه هیئت کارشناسان سازمان ملل، این احتمال مطرح شده که تهران می‌خواهد به حل بحران یمن یاری برساند.

۰۸:۱۶ ۱۱.۵.۱۳۹۷

ایران در سال آبی آینده «با ۹ هزار مگاوات کمبود برق روبه‌رو می‌شود»

رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران، می‌گوید در سال آبی ۱۳۹۷-۹۸، بهره‌گیری از از نیروگاه‌های برق آبی در سطح ایران تا پنج هزار مگاوات کاهش می‌یابد و همزمان مصرف برق نیز به‌طور طبیعی تا چهار هزار مگاوات افزایش پیدا خواهد کرد.

بنا به گفته وزیر نیرو، ایران در سال آبی آینده در مجموع بین هشت تا ۹ هزار مگاوات کمبود برق خواهد داشت.

آقای اردکانیان بدون ارائه جزئیات خاصی گفته برای جبران این کمبود «باید نیروگاه‌های جدید تولید کرد» و «مصرف را مدیریت کرد».

طی هفته‌های گذشته افزیش دما و کمبود برق به قطعی گسترده برق انجامیده‌است.‌ اواخیر تیر ماه وزارت نیرو اعلام کرد به دلیل کم‌توجهی به مدیریت مصرف، برق دو وزارت‌خانه و ۳۵ ارگان را قطع کرده است.

گفته می‌شود خاموشی‌های غیرمترقبه در تهران و برخی شهرهای دیگر، مشترکان خانگی، اداره‌های دولتی و اپراتور تلفن‌های همراه را با مشکلات مختلفی مواجه کرده است.

۰۹:۴۰ ۱۱.۵.۱۳۹۷

اسرائیل: جلوی انتقال سوخت به غزه را گرفته‌ایم

وزیر دفاع اسرائیل رسما اعلام کرد کشورش در واکنش به بادبادک‌های آتش‌زا در مرز غزه با اسرائیل، جلوی انتقال سوخت به این باریکه را گرفته‌است.

اویگدور لیبرمن در بیانیه‌ای گفته است این اقدام واکنشی به «پی‌گیری تروریسم» با استفاده از فرستادن بالون‌ها و بادبادک‌های آتش‌زا از غزه به سوی اسرائیل انجام می‌شود.

خبرگزاری‌ها می‌گویند این نگرانی وجود دارد که جلوگیری از ارسال سوخت بر وضعیت بحرانی باریکه غزه، که در حال حاضر هم با کمبود برق روبه‌رو است، تاثیر بگذارد. به‌طور مشخص در مورد وضعیت بیمارستان‌ها ابراز نگرانی شده‌است.

به گفته اسرائیل، صدها بادبادک و بالن آتش‌زای فلسطینیان، که بسیاری از آن‌ها در کشتزارهای جنوب اسرائیل فرود آمده، خسارات سنگینی به کشاورزانش وارد کرده‌است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG