لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۳

خبرخوان یکشنبه ۲۱ مرداد

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در بیست و یکمین روز از مردادماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

۲۳:۳۹ ۲۱.۵.۱۳۹۷

عضویت در هیات علمی دانشگاه‌ها با «معدل ۱۲»

محمدجعفر حبیب‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، از «دخالت» دیوان عدالت اداری در استخدام برخی افراد فاقد شرایط عضویت در هیات علمی دانشگاه‌ها انتقاد کرد.

آقای حبیب‌زاده از جمله گفته است: برخی از افرادی که در ماجرای پرونده بورسیه‌های وزارت علوم، با حکم دیوان عدالت به عضویت هیات علمی دانشگاه‌ها در آمده‌اند، «معدل‌های حدود ۱۲ داشتند و بدون طی فرایندهای علمی، بورسیه خارج از کشور گرفتند و تبدیل به بورس داخل کردند».

به گزارش ایرنا، وی این اقدام دیوان عدالت اداری را خلاف «قانون اساسی»، مصوبه «شورای عالی انقلاب فرهنگی» و «مصلحت دانشگاه‌ها» عنوان کرده و گفته که «دیوان عدالت در آرایی که صادر می‌کند، دانشگاه‌ها را مجبور به حکم استخدامی قطعی بدون طی مراحل جذب می‌کند».

با گذشت پنج سال از دولت روحانی، پرونده بورسیه‌ها در وزارت علوم همچنان باز است. وارد شدن دیوان عدالت اداری برای رسیدگی به شکایت‌ها، منجر به صدور احکامی شده که به‌موجب آنها، برخی از بورسیه‌های لغو شده، برقرار شده و دانشگاه‌ها موظف به استخدام برخی از این افراد در هیات‌های علمی شده‌اند.

۲۳:۳۲ ۲۱.۵.۱۳۹۷

نتقاد شدید ژنرال ارشد آمریکایی از قاسم سلیمانی و نیروی قدس

رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، قاسم سلیمانی و نیروی قدس سپاه پاسداران را مسئول کارزار توسعه‌طلبانه و پرهزینه جمهوری اسلامی در منطقه دانست.

ژنرال جوزف ووتل در اظهاراتی که صفحه توئیتر فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا روز یکشنبه بازتاب داد، گفته است: «روشن است که قاسم سلیمانی و نیروی قدس سپاه پاسداران در مرکز کارزار پرهزینه و توسعه‌طلبانه فعالیت‌های مخرب در منطقه، از جمله سوریه، عراق، لبنان، بحرین و یمن است».

این فرمانده ارشد ایالات متحده افزوده است: «این نوع فعالیت‌های مخرب و بی‌ثبات‌کننده، امنیت و ثبات منطقه‌ای را برهم می‌زند و منافع مردم ایران را تامین نمی‌کند».

۲۱:۵۲ ۲۱.۵.۱۳۹۷

نوبخت: فرزندانم بازداشت نیستند

محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران، گزارش‌های مربوط به بازداشت فرزندانش را تکذیب کرد.

آقای نوبخت عصر یکشنبه در صفحه توئیتری خود نوشت: «برای اطمينان خاطر آن کسانی که سؤال سفارش می‌دهند، اعلام می‌نمايم هيچ‌یک از فرزندانم بازداشت نيستند و قبراق و سرحال كنار خانواده روزگار می‌گذرانند».

واکنش وی به سوال یکی از خبرنگاران از غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، در نشست روز یکشنبه وی است که پرسیده بود: «آیا بازداشت پسر نوبخت با مقادیری سلاح و مهمات را تایید می‌کنید یا نه؟»

آقای اژه‌ای بدون تکذیب این خبر گفت: «گاهی شما اسم می‌برید که این کار ما را سخت می‌کند. البته شما تقصیری ندارید. در هر حال هم شما و هم من معذور هستیم، اگر چیزی باشد دیر یا زود مطلع می‌شویم».

آقای نوبخت که سخنگوی دولت حسن روحانی بود روز ۹ مرداد از این سمت استعفا داد.

۲۱:۳۳ ۲۱.۵.۱۳۹۷

«تاثیر مثبت ویاگرا» بر بهبود بینایی

پژوهشگران مدعی شده‌اند که قرص ویاگرا می‌تواند به نحو موثری چشم‌های آسیب‌دیده را ترمیم کرده و مانع از دست رفتن بیشتر بینایی شود.

روزنامه‌های «سان» و «دیلی‌میل» چاپ بریتانیا گزارش داده‌اند بر اساس تحقیقی که پژوهشگران دانشگاه کلمبیا در نیویورک انجام داده‌اند مشخص شده که این داروی تقویت جنسی می‌تواند ‌تحلیل شبکیه چشم را که در سنین بالا رخ می‌دهد متوقف کند.

بر اساس این گزارش، تخمین زده می‌شود که بیش از ۶۰۰ هزار بریتانیایی در نتیجه این وضعیت از ضعف بینایی رنج می‌برند که می‌تواند باعث نابینایی شود.

محققان آمریکایی به افرادی که در مطالعات آنها شرکت داشتند، از جمله پنج بریتانیایی پا به سن گذاشته، به مدت دو سال روزانه دو قرص ویاگرا می‌دادند. نتایج نشان داد که از این پنج نفر، لکه‌های مربوط به تحلیل شبکیه چشم آنها از بین رفت و حتی بینایی نفر پنجم فوق‌ا‌‌لعاده بهتر شد.

پژوهشگران می‌گویند که «ویاگرا به صورت بالقوه در حفظ و ترمیم بینایی نقش مهمی ایفاء می‌کند. مشخصا ثابت شد که بینایی شرکت کنندگان در این تحقیق ثابت مانده و در برخی موارد حتی بهتر شده است».

۲۱:۱۱ ۲۱.۵.۱۳۹۷

احتمال «تعطیلی» شرکت‌های هواپیمایی ایران

معاون وزیر راه ایران اعلام کرد که شرکت‌های هواپیمایی به دلیل پرداخت نشدن ارز دولتی از سوی بانک مرکزی در حال تعطیل شدن هستند.

مهرداد تقی‌زاده در یک برنامه رادیویی خبر داد که بانک مرکزی اعلام کرده که دیگر نمی‌تواند به شرکت‌های هواپیمایی ایران ارز دولتی پرداخت کند.

وی تاکید کرد که شرکت‌های هواپیمایی باید استفاده از ارز دولتی مخارج خود را تامین و فعالیت خود را تامین کنند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران روز ۱۹ مرداد خبر داده بود که نرخ بلیت هواپیما برای مسیرهای خارجی پس از اجرای سیاست‌های ارزی جدید دولت حسن روحانی، دو تا سه برابر افزایش یافته است.

۲۰:۱۸ ۲۱.۵.۱۳۹۷

معرفی جانشین معاون بازداشت شده ارزی بانک مرکزی ایران

بدنبال بازداشت احمد عراقچی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی، غلامرضا پناهی که پیشتر معاون ارزی بانک ملی بود، به عنوان سرپرست معاونت ارزی بانک مرکزی منصوب شد.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، روز یکشنبه در حکمی آقای پناهی را به این سمت منصوب کرده است.

خبرگزاری ایرنا نوشته که «ریاست اداره کل خارجه، مدیر امور بین‌‌الملل، معاون مدیرعامل بانک ملی در امور ارزی و بین‌‌الملل، معاونت اداره امور شعب شرق تهران بانک ملی و سرپرست اداره امور شعب مناطق آزاد این بانک» از جمله سوابق کاری پناهی به شمار می‌رود.

به نوشته فارس، پناهی دارای کارشناسی ارشد مدیریت امور بانکی است.

احمد عراقچی از مرداد سال ۹۶ معاونت ارزی بانک مرکزی را بر عهده داشت، ولی اواسط مرداد از سوی قوه قضائیه بازداشت شد.

۱۹:۴۸ ۲۱.۵.۱۳۹۷

تشکیل «سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل» در درون ایران

چند ماه پس از افشای اسناد منسوب به برنامه اتمی ایران توسط نخست‌وزیر اسرائیل، یک فرمانده سابق سپاه پاسداران می‌گوید، آمریکا و اسرائیل «سازمان اطلاعاتی درون ایران ایجاد کرده‌اند».

حسین علایی، فرمانده سابق ستاد مشترک سپاه پاسداران ایران، روز یکشنبه گفت که اسرائیل از ۱۵ سال پیش در ایران یک «شبکه گسترده اطلاعاتی در حوزه‌های هسته‌ای، موشکی، حوزه سیاسی و اقتصادی» ایجاد کرده است.

آقای علایی که پیش از این سمت‌هایی چون فرمانده نیروی دریایی و ستاد مشترک سپاه پاسداران را عهده‌دار بوده در مصاحبه با سایت خبرآنلاین افزود که سازمان مجاهدین خلق همیشه «سازمان‌های اطلاعاتی و عملیاتی» در ایران داشته است.

او این سازمان را متهم کرد که با اسرائیل و آمریکا همکاری اطلاعاتی دارد.

گزارش کامل را اینجا بخوانید.

۱۸:۳۵ ۲۱.۵.۱۳۹۷

سفر نخست‌وزیر عراق به تهران لغو شد

دفتر مطبوعاتی نخست‌وزیر عراق روز یکشنبه اعلام کرد که حیدرالعبادی سفرش به ایران را لغو کرده است.

لغو این سفر چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که نخست‌وزیر عراق گفته بود که بغداد با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همراهی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با این حال برنامه سفر آقای عبادی به ترکیه در روز سه‌شنبه هفته جاری به قوت خود باقی است. دفتر نخست‌وزیر عراق علت لغو سفر عبادی به تهران را «برنامه شلوغ کاری» وی عنوان کرده است.

برخی از منابع سیاسی عراق اعلام کرده‌اند که ایران در ابتدا با سفر نخست‌وزیر این کشور به تهران موافقت کرده بود ولی بعد نظرش را به خاطر موضع آقای عبادی در همراهی با تحریم‌های آمریکا تغییر داد.

۱۷:۵۷ ۲۱.۵.۱۳۹۷

طعنه علی لاریجانی به احمدی‌نژاد

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، در واکنش تلویحی به سخنان محمود احمدی‌نژاد گفت که «عده‌ای برای مقاصد سیاسی نازل نقش اپوزیسیون می‌گیرند و گویی که از کره مریخ آمدند و هیچ سابقه‌ای ندارند».

وی تاکید کرد که «عده‌ای به جای همکاری در این شرایط سخت، برای مقاصد سیاسی نازل نقش اپوزیسیون می‌گیرند، این یک نگاه فرصت‌طلبانه است.»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، در پیامی ویدئویی خواستار استعفای حسن روحانی شده و تاکید کرده که مردم دولت و دو قوه دیگر را قبول ندارند.

آقای لاریجانی همچنین گفت که یک «عنصر مزاحم در صحنه بین‌المللی ظهور کرده» و « کل دنیا در حال ایجاد آشفتگی امنیتی هستند و این موضوع تنها مختص به ایران نیست».

رئیس مجلس همچنین گفت که « همه پیش‌بینی‌ها برای کاهش سطح ماجراجویی آنها در حال انجام است».

۱۶:۲۹ ۲۱.۵.۱۳۹۷

کنوانسیون رژیم حقوقی خزر امضا شد

رهبران پنج کشور ساحلی دریای خزر کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را روز یکشنبه در شهر آکتائو قزاقستان به امضا رساندند.

در این کنوانسیون هیچ اشاره‌ای به سهم کشورها از دریای خزر نشده و حل این مناقشه به آینده موکول شده است.

مطابق ماده ۸ این کنوانسیون «تعیین حدود بستر و زیربستر دریای خزر به بخش‌ها باید از طریق توافق بین کشورهای با سواحل مجاور و مقابل، با در نظر گرفتن اصول و موازین عموما شناخته شده حقوق بین‌الملل به منظور قادر ساختن آن دولت‌ها به اعمال حقوق حاکمه خود در بهره‌برداری از منابع زیربستر و سایر فعالیت‌های اقتصادی مشروع مرتبط با توسعه منابع بستر و زیربستر انجام شود.»

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر تردد کشتی‌های کشورهای غیرساحلی و رزمایش با کشورهای غیرساحلی را ممنوع کرده است.

ایران سال‌هاست که روی تقسیم مساوی دریای خزر تاکید دارد اما با این حال روسیه و برخی کشورها پیش از امضای کنوانسیون با همسایگان خود در خزر توافقنامه دوجانبه برای تقسیم این دریاچه انجام داده‌اند.

در صورت تقسیم دریای خزر سهم ایران ۲۰ درصد و طبق فرمول «خط منصّف» سهم ایران حدود ۱۳ درصد می‌شود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG