لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۰

خبرخوان یکشنبه ۲۱ مرداد

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در بیست و یکمین روز از مردادماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

۱۵:۳۰ ۲۱.۵.۱۳۹۷

دهها هزار نفر در رومانی در اعتراض به فساد تظاهرات کردند

دهها هزار نفر در رومانی روز شنبه برای دومین روز در اعتراض به فساد در شهرهای مختلف این کشور تظاهرات کردند. معترضان دولت را متهم می‌کنند با قوانین و مقررات جدید به دنبال حفظ منافع سیاستمداران فاسد است. روز شنبه حدود ۲۵ هزار نفر در بخارست پایتخت رومانی تظاهرات کردند.

خبرگزاری آلمان به نقل از مدیافاکس گزارش داده روز جمعه در پی به خشونت کشیده شدن اعتراض‌ها ۴۵۲ نفر و از جمله ۳۵ پلیس زخمی شدند.

۱۴:۵۵ ۲۱.۵.۱۳۹۷

«چندین قاچاقچی و اخلال‌گر اقتصادی» بازداشت شدند

خبرگزاری تسنیم روز یک‌شنبه به نقل از جانشین فرمانده پلیس ایران از بازداشت «چندین قاچاقچی و اخلال‌گر اقتصادی» خبر داد.

اسکندر مومنی در این باره گفت: «برخورد با قاچاقچیان عمده در دستور کار بود که چند قاچاقچی، باند و افرادی که اخلال در نظام اقتصادی می‌کردند دستگیر شدند و افرادی که نقش مؤثر در این اخلال داشتند تحویل دستگاه قضایی شدند.»

این مقام پلیس درباره هویت و اتهام این افراد جزئیاتی ارائه نکرده است.

۱۴:۵۱ ۲۱.۵.۱۳۹۷

واکنش وزارت خارجه ایران به «گمانه‌زنی‌ها» در مورد موضوع تقسیم دریای خزر

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه تاکید کرد که «در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر موضوع تقسیم این دریا، تعیین خطوط مبدا و تقسیم بستر و زیربستر آن مطرح نیست».

خبرگزاری رسمی ایرنا توضیح بهرام قاسمی در وزارت خارجه را تلاشی برای پاسخ به «اظهار نظرهای غیر کارشناسی و فضاسازی‌ها از نشست امروز سران کشورهای ساحلی دریای خزر» توصیف کرد.

سران ایران و چهار کشور پیرامون دریای خزر روز یک‌شنبه برای امضای کنوانسیونی در مورد این دریای غنی از منابع انرژی و خاویار در قزاقستان گرد هم آمده‌اند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور، نیز صبح ۲۱ مرداد توضیح داده بود که «حدود بستر و زیربستر در این موافقت‌نامه روشن نیست و تعیین آن به آینده واگذار می‌شود».

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز، به گفته ایرنا، «گمانه‌زنی‌ها» درباره پرداختن این کنوانسیون به تحدید حدود و سهم کشورها از دریای خزر و تقسیم آن را رد و تصریح کرد: «موضوع تقسیم خزر میان کشورها و تعیین خط مبدا و تقسیم بستر و زیر بستر در این کنوانسیون مطرح نیست.»

۱۳:۲۷ ۲۱.۵.۱۳۹۷

توفان شن در سیستان و بلوچستان ده‌ها نفر را به بیمارستان فرستاد

در پی تشدید توفان شن در استان سیستان و بلوچستان که پیشتر تمام ادارات را به تعطیلی کشانده بود، ده‌ها نفر روز یک‌شنبه، ۲۱ مردادماه، در این استان روانه بیمارستان‌ها شدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از مدیرکل مدیریت بحران در استانداری سیستان و بلوچستان، از روز شنبه تاکنون و همزمان با افزایش سرعت توفان «۲۴۶ نفر» به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند.

عبدالرحمن شهنوازی دلیل مراجعه این افراد به بیمارستان را «مشکلات تنفسی ناشی از توفان و گرد و خاک» عنوان کرد.

۱۲:۱۱ ۲۱.۵.۱۳۹۷

کاوشگر پارکر به سوی خورشید می‌رود

ناسا تا دقایقی دیگر کاوشگر خورشیدی پارکر را به سوی خورشید پرتاب می‌کند. این کاوشگر که مقاومت بیشتری نسبت به حرارت دارد، از همه کاوشگرهای پیشین به خورشید نزدیک‌تر خواهد شد و با کمک نیروی جاذبه سیاره ناهید پس از هفت سال در شش میلیون کیلومتری خورشید قرار خواهد گرفت؛ این کاوشگر اطلاعات تازه‌ای درباره تاج‌های خورشیدی مخابره خواهد کرد.

۱۲:۰۰ ۲۱.۵.۱۳۹۷

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی: کالایی نداریم که بفروشیم

محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، به ایسنا گفت: «فروشندگان کالایی ندارند که بفروشند، فروش کالاهی ویترین هم که وجهه خوبی ندارد. این در حالی است که واردات هم ممنوع شده است و تولیدکنندگان به تعهد خود عمل نکرده و تولید را کم کرده‌اند.»

۱۱:۵۹ ۲۱.۵.۱۳۹۷

دلار هم‌چنان روی ده هزار تومان

دلار آمریکا روز یک‌شنبه هم بالاتر از ده هزار تومان مانده است، گرچه گزارش‌های غیررسمی حاکی از افت آن به زیر ۱۰۵۰۰ تومان، قیمت روز شنبه، است.

وب‌سایت‌هایی که قیمت دلار آمریکا در بازار غیررسمی ایران را ثبت می‌کنند پیش از ظهر شنبه قیمت فروش دلار به مشتریان را تا ۱۱ هزار تومان هم نشان می‌‌دادند.

اما روز یک‌شنبه قیمت دلار در همین منابع ۱۰۳۳۰ تومان ثبت شده است.

قیمت همین ارز در وب‌سایت سنا، متعلق به بانک مرکزی، ۹۲۷۸ تومان را نشان می‌دهد.

در همین زمینه بانک مرکزی ایران روز شنبه اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن آمده بود: «در حال حاضر قیمت در بازار ثانویه به دلیل نظارت بانک مرکزی و سازوکار قانونی و عدم وجود مخاطرات ناشی از شناسایی مشتری، پولشویی و مانند آن پایین‌تر از قیمتی است که بعضا توسط اشخاص یا درگاه‌ها اعلام می‌شود.»

۱۱:۵۲ ۲۱.۵.۱۳۹۷

محمود صادقی: مجلس در جریان توافقنامه تعیین رژیم حقوقی دریای خزر نیست

همزمان با سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به قزاقستان برای شرکت در اجلاس کشورهای ساحلی دریای خزر که رژیم حقوقی خزر را در دستور کار دارد، محمود صادقی نماینده تهران نوشت: «رئیس جمهور در حالی عازم آکتائو شده که مفاد توافقات درباره رژیم حقوقی دریایخزر در هاله‌ای از ابهام است؛ آیا راست است که سهم ۵۰ درصدی ایران به ۱۱ درصد سقوط کرده؟! آیا ترکمنچای دیگری در راه است؟ مردم بدانید! نمایندگان مجلس اصلا در جریان توافقات پشت پرده نیستند.»

حسن روحانی پیش از سفر به قزاقستان گفت در توافقی که کشورهای ساحلی آن را امضا می‌کنند «برخی مسایل حل و فصل شده و برخی از مسایل باقی مانده است و این دو مسأله یکی خطوط مبدأ و دیگری حدود بستر و زیربستر همچنان برای موافقتنامه‌های بعدی باقی می‌ماند.»

۰۸:۳۸ ۲۱.۵.۱۳۹۷

پلیس فرودگاه‌ها تاکنون «۲ کیلو مواد مخدر» از زائران ایرانی کشف کرده است

حسن مهری، پلیس فرودگاه‌های ایران، به خبرگزاری تسنیم گفته است در جریان اعزام زائران ایرانی به حج، نزدیک به دو کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف شده‌است.

بنا به گفته آقای مهری بیش از ۵۱ هزار زائر از فرودگاه‌های سراسری راهی عربستان شده‌اند و کسانی که مواد مخدر همراه داشتند نیز از سفر بازماندند. شمار افرادی که مواد مخدر همراه داشتند مشخص نشده‌است.

کشف مواد مخدر از شهروندان ایرانی که راهی مراسم حج می‌‌شوند تازگی ندارد و هر ساله گزارش‌هایی در این مورد منتشر می‌شود.

سال گذشته گفته شده بود که از بیش از ۱۳۰ نفر از زائران، یک کیلوگرم مواد مخدر کشف شده‌است.

یک مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر سال پیش، از کشف بیش از ۱۰ تن انواع مواد مخدر و روان‌گردان طی هفته اول مهرماه خبر داده بود؛ «سرانه» کشفیات مواد مخدر نیز در حدود «هفت کیلوگرم به ازای هر عملیات» عنوان شده بود.

۰۷:۵۱ ۲۱.۵.۱۳۹۷

اظهارات ضد و نقیض یک مقام وزارت نفت در مورد توسعه پارس جنوبی

خبرگزاری دولتی ایران به نقل از محمد مصطفوی، مدیر سرمایه‎گذاری و کسب‎وکار شرکت ملی نفت ایران، گفته است شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) جایگزین شرکت توتال در میدان پارس جنوبی شده‌است. اما «شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی ایران» اظهارات دیگری از آقای مصطفوی منتشر کرده که می‌گوید «توضیح تکمیلی» این مدیر وزارت نفت است.

مدیر سرمایه‎گذاری و کسب‎وکار شرکت ملی نفت به «شانا» گفته «ایفای نقش اعضای کنسرسیوم توسعه‌دهنده این طرح مطابق مفاد قرارداد است و هنوز به طور رسمی، تغییری در مفاد قرارداد داده نشده است».

قرارداد ۴.۸ میلیارد دلاری توسعه میدان پارس جنوبی در تیر ماه سال گذشته بین شرکت‌های توتال (۵۰.۱ درصد سهم)، شرکت ملی نفت چین (۳۰ درصد) و شرکت پتروپارس ایران (۱۹.۹ درصد سهم) امضا شد؛ که در آن زمان نخستین سرمایه‌گذاری گسترده غرب در ایران به شمار می‌رفت.

شرکت توتال فرانسه پس از اعلام خروج آمریکا از «برجام» گفته بود در صورت عدم دریافت معافیت از تحریم‌ها، این پروژه را ترک می‌کند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG