لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۷

شرکت چینی جایگزین «توتال» در پارس جنوبی شد


نمایی عمومی از متجمع پارس جنوبی
نمایی عمومی از متجمع پارس جنوبی

با خروج شرکت فرانسوی توتال از پروژه ۴.۸ میلیارد دلاری فاز ۱۱ پارس جنوبی، شرکت ملی نفت چین، سی‌ان‌پی‌سی، جایگزین آن شد.

تیر ماه سال گذشته قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی میان شرکت‌های توتال با ۵۰.۱ درصد سهم، سی‌ان‌پی‌سی با ۳۰ درصد و شرکت پتروپارس ایران با ۱۹.۹ درصد سهم امضا شد، اما شرکت توتال فرانسه بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام گفت که در صورت عدم دریافت معافیت از تحریم‌ها، این پروژه را ترک می‌کند.

خبرگزاری ایرنا شنبه ۲۰ مرداد ماه از قول محمد مصطفوی مدیر سرمایه‎گذاری و کسب‎وکار شرکت ملی نفت ایران گزارش داده است که شرکت سی‌ان‌پی‌سی جایگزین توتال شده و هم اکنون با سهم ۸۰.۱ درصدی در فاز ۱۱ پارس جنوبی به کار ادامه می‌دهد.

وی همچنین درباره امضای قراردادهای جدید برای توسعه میادین نفتی گفت: «فکر می‎کنم امضای قرارداد توسعه میدان آزادگان و الحاقیه فاز دوم میدان یادآوران قطعی باشد.»

شرکت‌های سی‌ان‌پی‌سی و سینوپک چین سال‌هاست که در توسعه دو میدان یادشده مشارکت دارند.

مصطفوی گفت که «اگر بخواهیم واقع‎بینانه نگاه کنیم سی‌ان‌پی‌سی شرکت خوبی است، در فهرست پنج شرکت بزرگ نفتی جهان قرار دارد و به شدت در حال رشد و رقابت با شرکت‎های مطرح نفتی دنیاست. چین بزرگ‌ترین بازار مصرف انرژی دنیاست و نه فقط در شرایط تحریم، بلکه در هر شرایطی باید با چینی‎ها کار کرد».

وی تاکید کرد که همکاری با شرکت‎های بزرگ چینی جنبه راهبردی برای شرکت ملی نفت ایران دارد.

توسعه میدان پارس جنوبی بر اساس قرارداد ۴.۸ میلیارد دلاری، طی دو مرحله انجام خواهد شد.

در مرحله اول، ۲ میلیارد دلار از این مبلغ برای تولید روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز و رساندن آن به پالایشگاه‌های پارس جنوبی هزینه خواهد شد که روند کار مشابه توسعه فازهای دیگر پارس جنوبی است. اما نکته مهم و مشکل کار، بخش دوم آن است که برای اوایل دهه آینده میلادی برنامه‌ریزی شده بود و شامل ساخت یک سکوی عظیم ۲۰ هزار تنی به همراه چندین کمپرسور برای حفظ میزان تولید گاز این فاز است.

قرار است تا پنج سال آینده فشار میدان پارس جنوبی به شدت افت پیدا کند و سکوهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تنی موجود در این میدان باید با سکوهای ۲۰ هزار تنی عوض شوند. هزینه ساخت هر سکوی ۲۰ هزار تنی به همراه کمپرسورها، حدود ۲٫۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که نه ایران و نه شرکت چینی فناوری ساخت آن را ندارند.

ایران امیدوار بود که شرکت توتال همراه با ساخت اولین سکوی عظیم، فناوری ساخت آن را نیز به ایران بیاورد. بنا به گفته مقام‌های ایرانی، بعد از پنج سال، دست‌کم نیاز به ۱۰ سکوی عظیم برای نصب در پارس جنوبی است تا میزان تولید میدان دچار افت نشود.

منبع: خبرگزاری ایرنا، رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG