لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۲

خبرخوان دوشنبه ٢٢ مرداد

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در بیست و دومین روز از مردادماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

۱۳:۵۴ ۲۲.۵.۱۳۹۷

رد وجود فساد سیستماتیک در جمهوری اسلامی از سوی خامنه‌ای

آیت‌الله خامنه‌ای روز دوشنبه طی یک سخنرانی گفت: «بعضی افراطی حرف می‌زنند و می‌گویند همه فاسدند و از تعبیر فساد سیستمی استفاده می‌کنند؛ این‌جوری نیست. درست است فساد کمش هم زیاد است. اما افراط و تفریط در همهٔ زمینه‌ها غلط است.»

او ابراز عقیده کرد که عامل کاهش ارزش دلار خارجی نیست و مشکلات ارزی حاصل بی‌تدبیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های داخلی است، و یادآور شده نامه‌های که اخیراً برخی اقتصاددانان به رئیس‌جمهور ارسال کردند و راه‌حل‌های ارائه شده درست بوده است.

رهبری جمهوری اسلامی تأکید کرد که جنگ نخواهد شد و ایران نیز با آمریکا مذاکره نخواهد کرد.

او همچنین گفته از نگاه او مذاکرات هسته‌ای اشتباه بوده است.

جزئیات بیشتر در این باره را اینجا بخوانید.

۱۳:۲۱ ۲۲.۵.۱۳۹۷

«نیمی از تهرانی‌ها» به رفتن از تهران فکر می‌کنند

بر اساس نظرسنجی انجام‌شده از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۵۷٫۹ درصد پاسخگویان به نقل مکان از تهران و زندگی در شهر دیگری فکر کرده‌اند.

به نوشته ایرنا، بنا بر این نظرسنجی، میانگین نمره تهرانی‌ها به راحتی زندگی در کلانشهر تهران عدد ۱۲٫۲ (از صفر تا ۲۰) است.

در این نظرسنجی حادترین مسائل شهر از دید پاسخ‌دهندگان، آلودگی هوا و ترافیک عنوان شده که بیش از ۹۳ درصد از پاسخگویان، حاد بودن آن را زیاد می‌دانند. فاصله طبقانی میان شمال و جنوب، جمعیت زیاد، بی‌تفاوتی مردم نسبت به یکدیگر و آسیب‌پذیری در برابر زمین‌لرزه مشکلاتی هستند که شهروندان تهران معتقدند به حادی آلودگی هوا و ترافیک نیستند اما تهران مشکل زیادی در این حوزه‌ها دارد. در نهایت چهار مشکل جرم و جنایت، ناامنی هنگام تردد در شهر، کمبود امکانات تفریحی و ورزشی و کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی در رده سوم اهمیت است.

۱۳:۱۱ ۲۲.۵.۱۳۹۷

۵ کشته در سانحه بالگرد در تاجیکستان

در اثر سانحه هوایی با بالگرد در تاجیکستان سه کوهنورد روس و دو خدمه بالگرد تاجیک جان خود را از دست داده‌اند.

این در حالی است که کمیته حوادث غیرمترقبه تاجیکستان پیش از این گفته بود همه کوهنوردان و ۳ سرنشین بالگردی که روز گذشته در دامنه یخچال طبیعی فارتم‌بیک در ناحیه لَخش دچار نقص فنی شده و به زمین اصابت کرد زنده هستند.

تعداد ۱۳ کوهنورد از صعود خود به قله اسماعیل سامانی، بلندترین قله شوروی سابق، بازمی‌گشتند و بالگرد یادشده برای نجات آنان اعزام شده بود.

امیده یوسفی، سخنگوی کمیته حوادث غیرمترقبه تاجیکستان روز دوشنبه به بخش تاجیک رادیو اروپای آزاد/رادیوی آزادی گفت، که خبر برخورد این هلی‌کوپتر به کوه اشتباهاً منتشر شده و این وسیله دچار «سقوط سخت» شده است.

۱۱:۲۴ ۲۲.۵.۱۳۹۷

بانک مرکزی ترکیه: پول نقد بانک‌ها را تامین می‌کنیم

با ادامه سقوط ارزش لیر ترکیه، بانک مرکزی این کشور اعلام کرد مشکلی در تامین پول نقد برای بانک‌ها وجود ندارد.

پس از این اطلاعیه لیر اندکی در مقابل دلار بهبود یافت و هر دلار آمریکا به ۶.۶۵ لیر رسید. پیش از این هر دلار آمریکا به ۷ لیر رسیده بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، آمریکا را به جنگ اقتصادی با این کشور متهم کرده است.

۱۱:۰۶ ۲۲.۵.۱۳۹۷
تالاب انزلی
تالاب انزلی

درخواست بودجه برای نجات تالاب انزلی

عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه خواستار تخصیص بودجه لازم برای احیای تالاب انزلی شد.

فاضلاب‌‌ شهرهای رشت، خمام، صومعه‌سرا و فومن از طریق رودخانه‌های زرجوب، گهر رود و پیربازار وارد این تالاب می‌شود.

فاضلاب‌های خانگی، صنعتی، شهری و کشاورزی این تالاب را در آستانه نابودی قرار داده است. عمق این تالاب نیز از ۱۱ متر به کمتر از دو کاهش پیدا کرده است.

۰۹:۱۶ ۲۲.۵.۱۳۹۷

بازداشت شهردار و هفت تن از کارکنان شهرداری زابل

معاون استاندار سیستان و بلوچستان می‌گوید شهردار و هفت تن از کارکنان شهرداری این شهر شب یک‌شنبه بازداشت شدند.

به گزارش ایرنا، اتهام این افراد «اتهام‌های مالی و اداری» عنوان شده‌است.

هوشنگ ناظری، معاون استانداری سیستان و بلوچستان، می‌گوید «پس از ورود سازمان بازرسی و قوه قضائیه به موضوعات مالی و اداری شهرداری زابل، شهردار به همراه هفت نفر از کارکنان این مجموعه دستگیر و در اختیار قوه قضاییه قرار گرفتند».

به گفته آقای ناظری «بررسی میدانی و نظارت» بر اقدامات این هشت نفر از دو ماه پیش جریان داشته‌است.

جزئیات بیشتری در مورد اتهام‌های این افراد منتشر نشده‌، اما فرماندار زابل گفته: «مبارزه با مفاسد اقتصادی» از تاکیدات رهبر جمهوری اسلامی‌ست و «بر این اساس با حفظ تمام جوانب با متخلفان باید برخورد شود».

۰۹:۰۳ ۲۲.۵.۱۳۹۷

روسیه ممکن است از پرداخت حقوق به دلار دست بکشد

وزارت اقتصاد روسیه می‌گوید کشورش به کاهش سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه دولت آمریکا ادامه داده و ممکن است از پرداخت حقوق کارمندان بین‌المللی به دلار دست بردارد.

آنتون سیلوانف، وزیر اقتصاد روسیه، می‌گوید سرمایه‌گذاری کشورش در «اقتصاد آمریکا و اوراق بهادار آمریکا به حداقل رسیده و این روند ادامه پیدا خواهد کرد».

او افزوده که پرداخت حقوق به دلار -در شرکت‌های بین‌المللی- نیز برای روسیه کار پرهزینه‌ای‌ست و مسکو ممکن است دست از این کار بکشد.

آمریکا مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه روسیه، به اتهام دخالت در انتخابات، بحران اوکراین و سوریه و مسائل دیگر اعمال کرده‌است.

بین ماه‌های مارس تا ماه مه سال جاری میلادی، دارایی‌های روسیه در خزانه‌داری ایالات متحده ۸۱ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد و به ۱۵ میلیارد دلار رسید.

برخی از کارشناسان می‌گویند روسیه نقش عمده‌ای در ارواق بهادار آمریکا ندارد و به همین دلیل نیز این اقدام تاثیر چندانی بر اقتصاد ایالات متحده نمی‌گذارد.

۰۷:۱۲ ۲۲.۵.۱۳۹۷

استیضاح وزیر اقتصاد ایران «۲۸ مرداد اعلام وصول می‌شود»

​علی اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری تسنیم گفته قرار است طرح استیضاح مسعود کرباسیان، وزیر‌ اقتصاد، روز یکشنبه ۲۸ مرداد اعلام وصول شود.

۲۸ مرداد ماه نخستین روز نشست مجلس شورای اسلامی پس از بازگشت نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه است.

آقای یوسف‌نژاد می‌گوید این طرح ۴۰ امضا دارد و «اگر تا روز یکشنبه هفته آینده تعداد امضا‌های استیضاح وزیر از ۱۰ نفر کمتر شود، طرح از دستور کار خارج و در غیر این صورت در صحن علنی اعلام وصول می‌شود».

پس از اعلام وصول، آقای کرباسی ۱۰ روز فرصت دارد در مجلس حاضر شود.

این گزارش چند روز پس از استیضاح وزیر کار دولت حسن روحانی منتشر می‌شود. مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه، ۱۷ مردادماه، با ۱۲۹ رای علی ربیعی را از این وزارت‌خانه کنار گذاشت.

۰۵:۵۹ ۲۲.۵.۱۳۹۷

واکنش پکن در پی ابراز نگرانی عمیق سازمان ملل از وضعیت میلیون‌ها مسلمان چین

پس از آن‌که هیئتی از سازمان ملل متحد در مورد وضعیت ایغورها در مناطق غربی چین «عمیقا» ابراز نگرانی کرد، دولت مرکزی در پکن گفت جلوی «یک فاجعه عظیم» را گرفته است.

کمیته مقابله با تبعیض نژادی ملل متحد، که دفتر آن در ژنو قرار دارد، در گزارشی که روز ۱۹ مرداد ماه منتشر شد، گفته بود دولت چین «منطقه خودگردان [شین‌جیانگ] ایغور را به چیزی تبدیل کرده شبیه یک اردوگاه بسیار بزرگ و مخفی»، چون آن‌طور که می‌گوید با «افراطی‌گری مذهبی» مقابله کند.

روزنامه دولتی گلوبال‌تایمز، در مقاله‌ای که ۲۱ مرداد ماه منتشر کرده، به گزارش کمیته ملل متحد واکنش نشان داده و می‌گوید دولت چین جلوی یک «فاجعه عظیم» را گرفته‌است.

به گزارش «رادیو آسیای آزاد» از آوریل سال ۲۰۱۷ به این سو، ایغورهایی که متهم به «داشتن دیدگاه‌های مذهبی افراطی» شده‌اند، در مکان‌های موسوم به «اردوگاه‌های بازآموزی» در بازداشت به‌سر می‌برند. دولت چین می‌گوید منطقه شین‌جیانگ با تهدیدهای امنیتی، به‌دلیل حضور گروه‌های شبه‌نظامی اسلام‌گرا و جدایی‌طلب روبه‌رو است و این گروه‌ها دست به توطئه زده، به تنش‌ها میان «ایغورها» و «هان‌ها» -از گروه‌های اصلی بومی در چین- می‌افزایند.

۰۴:۵۸ ۲۲.۵.۱۳۹۷

ده‌ها کشته و زخمی در انفجاری در ادلب سوریه

انفجاری در منطقه‌ای واقع در شمال سوریه دست‌کم ۳۹ کشته برجای گذاشته که ۲۱ تن از آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. دلیل انفجار هنوز مشخص نیست، اما برخی گزارش‌ها حاکی‌ست انفجار در محل نگهداری مهمات رخ داده‌است.

فعالان موسوم به «دفاع مدنی» که در مناطق تحت کنترل شورشیان حضور دارند به خبرگزاری‌ها گفته‌اند نخستین گروهی بودند که برای کمک به زخمی‌ها و آسیب‌دیدگان به محل وقوع انفجار رفته‌اند. به گفته آن‌ها این انفجار در روستای سرمدا، استان ادلب، در نزدیکی مرز ترکیه، رخ داده‌است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG