لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۹

خبرخوان شنبه ۲۴ شهریور

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در بیست‌وچهارمین روز از شهریورماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

۰۰:۰۹ ۲۴.۶.۱۳۹۷

پرهام مقصودلو قهرمان رقابت‌های جهانی شطرنج زیر بیست سال شد​

پرهام مقصودلو شطرنج باز ایرانی موفق شد مدال طلای رقابت‌های جهانی در رده سنی زیر بیست سال را نصیب خود کند.

هنوز یک دور دیگر از مسابقات باقی مانده است اما مقصودلو بدون شکست و با کسب ۹ برد و یک تساوی، با ۹.۵ امتیاز قهرمانی‌اش را مسجل کرد.

در این مسابقات که به میزبانی ترکیه برگزار می‌شود، تنها تساوی مقصودلو مقابل علیرضا فیروزجا از ایران رقم خورد.

او در دور دهم موفق شد با پیروزی مقابل ماکسیم از روسیه برای نخستین بار در تاریخ شطرنج ایران به عنوان قهرمانی جهان در این رده سنی دست پیدا کند.

پیشتر مسعود مصدق‌پور در رده هجده ساله‌ها قهرمان جهان شده بود. اما مقصودلو در رده زیر بیست سال توانست حرف اول دنیا را بزند.

این مسابقات از سال ۱۹۵۱ برگزار می‌شود و در فهرست قهرمانان سابق، نام بزرگانی چون بوریس اسپاسکی، آناتولی کارپف و گری کاسپاروف دیده می‌شود.

۰۰:۱۱ ۲۴.۶.۱۳۹۷

پل منافورت «پذیرفت» با رابرت مولر همکاری کند

گزارش ها حاکی است که پل منافورت، رئیس سابق ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، ضمن پذیرش اتهامات ، قبول کرده است که با رابرت مولر، مستشار ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریکا همکاری کند.

به گزارش رویترز، پل منافورت، ۶۹ ساله، براساس توافق با دادستان‌ها پذیرفت که به دو جرم خود اعتراف کرده و با تحقیقات رابرت مولر همکاری کند.

این در حالی است که سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این گزارش در بیانیه ای اعلام کرده است: این موضوع هیچ ربطی به رئیس جمهوری (دونالد ترامپ) و پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ندارد.

اعضای هیات منصفه یک دادگاهیدر آمریکا در ۳۰ مرداد پُل منافورت را در هشت اتهام از ۱۸ اتهام مطرح شده علیه وی مجرم شناخت.

این هشت مورد عبارتند از ۵ اتهام مربوط به فرار مالیاتی، یک اتهام مربوط به اعلام نکردن حساب‌های بانکی خارج از کشور و دو اتهام دیگر نیز مربوط به تخلفات بانکی است

۰۳:۱۶ ۲۴.۶.۱۳۹۷

اعتراض مایک پومپئو به دیدارهای جان کری و جواد ظریف

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، با اعتراض به جان کری دیدارهای او با محمدجواد ظریف را «ناشایست و بی‌سابقه» توصیف کرد.

آقای کری که در دولت دوم باراک اوباما سمت وزیر خارجه آمریکا را بر عهده داشت و توانست طی مذاکرات دامنه‌داری با وزیر خارجه ایران به توافقی بر سر برنامه هسته‌ای تهران دست یابد، به تازگی گفته که از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، چندین دیدار با محمدجواد ظریف داشته است.

اما مایک پومپئو با نکوهش این اقدام در جمع خبرنگاران گفت: «آن‌چه کری، وزیر خارجه پیشین، انجام داده ناشایست و بی‌سابقه بوده است.»

وی افزود: «وزیر خارجه پیشین ایالات متحده با بزرگتریت حامی ترور در جهان دمخور بوده و طبق گفته خودش با آنها صحبت می‌کرده و به آنها گفته که صبر کنید تا کار این دولت به پایان برسد. نظیر چنین چیزی را در تاریخ ایالات متحده نمی‌توانید پیدا کنید. یک وزیر خارجه نباید چنین رفتاری می‌داشته است. این رفتار بسیار ناشایست است.»

پیش از این دونالد ترامپ نیز در توییتی با حمله به جان کری، رفتار او را غیرقانونی و به زیان مردم آمریکا دانسته بود.

۰۶:۱۱ ۲۴.۶.۱۳۹۷

رئیس جمهوری کره جنوبی برای اولین بار به کره شمالی می‌رود

مون جائه-این، رئیس جمهوری کره جنوبی، هفته آینده برای اولین بار به کره شمالی سفر می‌کند تا با رهبر این کشور درباره غیراتمی کرده شبه‌جزیره کره گفت‌وگو کند.

وی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «معتقدم در مرحله کنونی اهمیت بسیاری دارد که به تنش‌های نظامی میان کره شمالی و جنوبی یا احتمال وقوع درگیری نظامی یا تهدید به جنگ پایان دهیم.»

این سومین دیدار مون جائه-این با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، خواهد بود. دو دیدار نخست در پامونجوم، مرز میان دو کشور، انجام شد.

۰۶:۳۴ ۲۴.۶.۱۳۹۷

فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» نماینده ایران در جوایز اسکار شد

هیات انتخاب فیلم ایرانی برای رقابت در جایزه اسکار بهترین اثر خارجی امسال، فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند را برگزیده است.

بنیاد فارابی در بیانیه خود با اشاره به کسانی که خواستار تحریم جوایز سینمایی اسکار در آمریکا شده‌اند عنوان کرده که هیات انتخاب فیلم ایرانی بر این باور است که آکادمی اسکار نهادی غیردولتی و متعلق به آحاد سینماگران آمریکا است و اعضای آکادمی «در کنار اکثریت مطلق مطبوعات و رسانه‌های آمریکایی از جمله کانون‌های مؤثر مخالفت، نقد و افشاگری» علیه دولت ترامپ هستند.

در فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» بازیگرانی چون هدیه تهرانی، نوید محمدزاده و امیر آقایی حضور دارند. این فیلم در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر توانست جوایز بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین صداگذاری را نصیب خود کند.

سینمای ایران تاکنون دو بار با فیلم‌های اصغر فرهادی توانسته به اسکار بهترین فیلم خارجی دست یابد.

۱۰:۱۴ ۲۴.۶.۱۳۹۷

توقیف روزنامه اصلاح‌طلب به خاطر تیتر «رقیه پس از ۲۲ سال مهدی شد»

پس از آن که روزنامه «صدای اصلاحات» روز پنج‌شنبه در صفحه اول خود تیتر «رقیه پس از ۲۲ سال مهدی شد» را منتشر کرد، دادستان کل ایران دستور توقیف این نشریه و «برخورد با عاملان» آن را صادر کرد.

رقیه نام دختر امام سوم شیعیان نیز هست و روز پنج‌شنبه طبق تقویم قمری روز سوم ماه محرم بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا،‌ دادستان کل کشور تیتر و عکس صفحه اول این روزنامه را موجب «هتک حرمت ساحت مقدس حضرت رقیه» توصیف کرده است.

۱۱:۰۱ ۲۴.۶.۱۳۹۷

پاسخ کری به ترامپ درباره دیدار با ظریف

جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا، روز جمعه در توییتر به پیام رئیس جمهور این کشور درباره دیدارش با وزیر خارجه ایران پاسخ داده و از او خواست که اگر می‌خواهد درباره برجام «چیزی یاد بگیرد»، کتاب او را بخواند.

پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهور، دیدارهای جان کری با محمدجواد ظریف را «غیرقانونی» خواند، آقای کری روز جمعه در یک پیام توییتری به او تذکر داد که «بهتر است بیشتر نگران دیدار پل منافورت با رابرت مالر باشد».

روز جمعه خبر رسید که پل منافورت، رئیس سابق ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، ضمن پذیرش اتهامات خود، قبول کرده است که با رابرت مالر، مستشار ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریکا، همکاری کند.

۱۱:۵۰ ۲۴.۶.۱۳۹۷

«تعرض» به سفارت ایران در پاریس

خبرگزاری میزان روز شنبه به نقل از خبرگزاری صداوسیما از «تعرض» عده‌ای به سفارت ایران در پاریس، پایتخت فرانسه، خبر داد.

در این گزارش، متعرضان به سفارت ایران اعضای گروه کرد کومله معرفی شده‌اند.

هنوز جزئیات دیگری در این باره از جمله درباره شکل «تعرض» به این سفارتخانه منتشر نشده است.

۱۳:۵۶ ۲۴.۶.۱۳۹۷

عذرخواهی نتیجه بنیانگذار جمهوری اسلامی از شکل حضور در عزاداری

احمد خمینی، پسر حسن خمینی و نتیجه بنیانگذار جمهوری اسلامی، در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد که روز شنبه منتشر شد بابت نحوه حضور خود در مراسم عزاداری در شهر قم عذرخواهی کرد.

انتقادات زمانی به سوی آقای خمینی سرازیر شد که عکسی از او در فضای مجازی منتشر شد که او را در جایگاهی شیشه‌ای در یک محل عزاداری در شهر قم نشان می‌داد.

او در توضیحی در این باره نوشت: «... پايين جلسه همه سينه می‌زنند و اون بالا معممين می‌شينن كه لباس‌شون چون زياده باعث گرمازدگی نشه و البته جايگاه ويژه هم هست و تمام روحانيون درجه يک و دو قم شركت می‌كنند.»

این توضیح و به‌ویژه عبارت «روحانیون درجه یک و دو» به انتقادهای بیشتر دامن زد، تا آنجا که نتیجه آیت‌الله روح‌الله خمینی در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «انتقادات وارد است، عذرخواهی می‌كنم.»

۱۴:۰۶ ۲۴.۶.۱۳۹۷

انتقال ده زندانی ایرانی از تایلند به کشور

خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری و رئیس کمیته انتقال محکومان جمهوری اسلامی از انتقال ده نفر از محکومان ایرانی به کشور خبر داد.

طبق این گزارش، این افراد سال‌ها در زندان‌های تایلند محبوس بودند و اکنون باقی‌مانده حبس خود را در ایران خواهند گذراند.

به گفته محمود عباسی، «اتهام بیشتر این افراد قاچاق مواد مخدر است».

بیشتر

XS
SM
MD
LG