لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

خبرخوان یکشنبه ۲۵ شهریور

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در بیست‌ و پنجمین روز از شهریورماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

کاوه مدنی: آتش زدن ۷۲ کبوتر مصداق جنون و جنایت است

کاوه مدنی معاون پیشین سازمان حفاظت از محیط زیست، با انتشار ویدیویی در توییتر خود نوشت «آتش زدن ۷۲ کبوتر در مراسم عزاداری ناشی از جنون و مصداق بارز جنایت و حیوان‌آزاری است.»

​زمان و مکان این ویدئو مشخص نیست.

افزایش قاچاق دلار از افغانستان به ایران

سخی احمد پیمان رئیس انجمن صنایع افغانستان با اشاره به بالا رفتن قیمت دلار در ایران گفت روند قاچاق دلار از افغانستان به ایران شدت گرفته است.

سخی احمد پیمان به ایلنا گفت از همین رو دولت افغانستان برای جلوگیری از قاچاق دلار به ایران تدابیر نظارتی خود را بیشتر کرده است.

وی همچنین گفت به خاطر پایین آمدن ارزش ریال، کارگران افغان مهاجرت معکوس داشته‌ و اکنون یا به افغانستان بازگشته‌ یا به دیگر کشورها مهاجرت کرده‌اند.

احمدی‌نژاد: طائب رئیس اطلاعات سپاه تعادل ندارد

محمود احمدی‌نژاد در پیامی ویدئویی حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه را فردی بدون «تعادل» خواند و گفت در دوره ریاست‌ جمهوری‌‌اش با انتصاب طائب مخالف بوده است.

وی اظهار داشت: «این آقای طائب که شده رئیس سازمان اطلاعات سپاه، من به عنوان رئیس‌جمهور، با ایشان مخالف بودم. دیدم ایشان تعادل ندارد و همه مقامات کشور هم این را می‌دانند. گفتم ایشان بیاید تمام روابط را به هم می‌زند. کارش پرونده‌سازی است. در وزارت اطلاعات هم بود، که انداختنش بیرون، چون دو بهم زنی می‌کرد. بعد ایشان را با اختیارات تام برده‌اند به یک جای دیگر، بدون قانون».

پیشتر اسفندیار رحیم مشایی نیز در ویدیویی گفته بود طائب درصدد بوده که از حمید بقایی علیه او در مورد جاسوسی اعتراف بگیرد.

محمود احمدی‌نژادبار دیگر به دادگاه رحیم مشایی اعتراض کرده و آن را «وهن» نظام دانست.

احمدی‌نژاد همچنین گفت با ریاست برادران لاریجانی به طور همزمان بر دو قوه کشور مخالف بوده است.

رئیس جمهور پیشین ایران خواستار اعلام دارایی‌های مقام‌های مسئول و از جمله سران سه قوه شد. وی با انتقاد از برجام گفت مشکلات کشور از بیرون حل نخواهد شد. احمدی‌نژاد تاکید کردکه این نحوه اداره کشور ار قبول ندارد.

انتقاد شدید نماینده ایران در اوپک از روسیه

حسین کاظم‌پور اردبیلی نماینده ایران در اوپک به شدت از روسیه و عربستان به خاطر افزایش تولید نفت انتقاد کرد.

کاظم‌پور اردبیلی به خبرگزاری شانا گفت: «نحوه برخورد عربستان و روسیه با ایران در تاریخ ثبت خواهد شد و آیندگان خواهند فهمید برخلاف ایران که برای ثبات بازار نفت و عرضه مطمئن انرژی به مصرف‌کنندگان تلاش کرده است عربستان و روسیه به استقبال تحریم یکی از تولیدکنندگان اوپک رفته است.»

به عقیده نماینده ایران در اوپک آمریکا نمی‌تواند حتی با افزایش تولید «از سوی کشورهایی مانند عربستان و روسیه» صادرات ایران را به صفر برساند مگر اینگه به گفته او «عربستان و حتی اروپا از ذخایرشان برداشت کنند.»

آمریکا «روی ۲۰۰ میلیارد دلار» کالای چینی تعرفه وضع می‌کند

روزنامه وال استریت جورنال گزارش داده که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا تا روز دوشنبه، ۲۶ شهریورماه، روی ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی تعرفه می‌کند.

بر اساس گفته‌های منابع آگاه، میزان افزایش تعرفه حدود ۱۰ درصد خواهد بود. این در حالی است که آمریکا قبلا در نظر داشت ۲۵ درصد افزایش تعرفه بر این کالاها اعمال کند.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز گزارش داده که مقامات کاخ سفید برای اظهارنظر در دسترس نبوده‌اند، اما سخنگوی کاخ سفید روز جمعه گفته بود: «بدیهی است که آمریکا علیه تجارت ناعادلانه با چین اقداماتی انجام دهد. ما چین را تشویق می‌کنیم تا به نگرانی‌های طولانی‌مدت ما در رابطه با تجارت دوجانبه توجه کند و اقدامات لازم را انجام دهد».

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار آمریکا، تراز تجاری این کشور طی هفت ماه گذشته حدود ۲۲۲.۵ میلیارد دلار به نفع چین بوده که نسبت به سال گذشته نه تنها کاهش نداشته، بلکه افزایش هم داشته است.

آمریکا از چین می‌خواهد که ۳۷۵ میلیارد دلار اختلاف تراز تجاری سالانه با ایالات متحده آمریکا را کاهش دهد.

ضیا نبوی دانشجوی ستاره‌دار به دانشگاه بازگشت

ضیا نبوی از دانشجویان ستاره‌دار در حساب توییتری خود اعلام کرد که توانسته از دانشگاه پذیرش بگیرد. این فعال دانشجویی پس از گذراندن بیش از هشت سال حبس در سال ۹۶ آزاد شد. وی در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات ۸۸ بازداشت شده بود.

کمبود لوازم و تجهیزات پزشکی برای کنترل بیماری‌های عفونی

رئیس مرکز تحقیقات ایدز بیمارستان امام خمینی از کمبود تجهیزات و لوازم پزشکی برای کنترل بیماری‌های عفونی خبر داد.

مینو محرز به ایلنا گفت: «هم در حوزه تجهیزات و هم در حوزه دارو با کمبود مواجه هستیم، در بخش تجهیزات پزشکی به خصوص مواردی که مصرف آن برای کنترل بیماری‌های عفونی است با کمبود مواجه شده است و موجب بروز مشکلات بسیاری شده است.»

وی با ابراز نگرانی در مورد دستورالعمل استفاده مجدد از برخی لوازم پزشکی گفت: «می‌ترسیم که زیاده‌روی شود، هر چیزی بیش از حد استریل شود، در نهایت به ضرر مردم تمام شود.»

جابجایی صدها هزار نفر در چین برای فرار از توفان

خسارات توفان مانخوت در فیلیپین
خسارات توفان مانخوت در فیلیپین

رسانه‌های دولتی چین می‌گویند بیش از دو میلیون و ۴۵۰ هزار نفر در جنوب این کشور برای در امان ماندن از توفان مانگهوت جابجا شده‌اند. در استان گوآنگدونگ نزدیک به ۵۰ هزار قایق ماهیگیری به ساحل فراخوانده شد‌ند.

این توفان سهمگین جان چندین نفر را در فیلیپین گرفته است.

توفان مانگهوت بعداز ظهر روز یکشنبه با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت همراه با باران شدید به سواحل جنوب چین رسید.

دستگیری فردی به اتهام «جاسوسی» برای کشورهای «متخاصم» در مشهد

معاون سیاسی دادستان مرکز خراسان رضوی از دستگیری و محکومیت فردی به اتهام جاسوسی در مشهد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما قاضی حسن حیدری گفته است که این شخص «برای سرویس اطلاعاتی کشورهای بیگانه به ویژه متخاصم در همه زمینه‌ها اطلاعاتی جمع کرده بود».

به گفته حیدری ۱۰ سال محکومیت این فرد در دادگاه تجدید نظر به هفت سال کاهش یافته است.

هویت و ملیت این فرد مشخص نشده است.

احتمال تغییر نام دریای خزر

رئیس سازمان نقشه‌برداری می‌گوید به دلیل کاهش بارش‌ها و کاهش ورودی آب رودخانه‌ها به ویژه در حوزه ولگا، سطح آب دریای خزر در ۱۰ سال گذشته یک متر کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا مسعود شفیعی همچنین از احتمال تغییر نام دریای خزر خبر داد و گفت: «هم‌اکنون در نقشه‌های داخلی این دریا را با نام خزر می‌شناسیم و در حوزه بین‌المللی با نام کاسپین. احتمال دارد در نقشه‌های داخلی نیز نام کاسپین را برای دریای خزر انتخاب کنیم که ریشه ایرانی دارد.»

نام مورد اشاره مسعود شفیعی نامی است که با پسوند انگلیسی ian- ساخته شده و شکل فارسی آن کاسپی است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG