لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۰

خبرخوان یکشنبه ۲۵ شهریور

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در بیست‌ و پنجمین روز از شهریورماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

سلام و وقتتان خوش. به خبرخوان روز یکشنبه بیست و پنجم شهریور خوش آمدید. همراه ما باشید با مهم‌ترین رویدادهایی که در ایران و این سو و آن سوی جهان رخ می‌دهد.

دود ناشی از آتش‌سوزی هورالعظیم در عراق، استان خوزستان ایران را فرا گرفته است
دود ناشی از آتش‌سوزی هورالعظیم در عراق، استان خوزستان ایران را فرا گرفته است

آتش‌سوزی در هورالعظیم عراق با گذشت هفتاد روز ادامه دارد

مقامات حافظت محیط زیست استان خوزستان می‌گویند که با گذشت هفتاد روز از وقوع آتش‌سوزی در هورالعظیم عراق، هنوز این تالاب اسیر آتش است و نتوانسته‌اند که آتش را مهار کنند.

احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، روز شنبه به خبرگزاری ایرنا گفت که در سه نقطه این تالاب در خاک عراق همچنان آتش‌سوزی ادامه دارد.

به گفته وی، تاکنون حدود ۲۵ هزار هکتار از بخش عراقی هورالعظیم درگیر آتش بوده، اما رطوبت در روزهای اخیر مانع گسترش آتش سوزی شده است. این مقام استان خوزستان همچنین عنوان کرده که عملیات اطفای حریق در هورالعظیم از حدود دو هفته پیش متوقف شده است.

دود ناشی از آتش‌سوزی در هورالعظیم عراق، بخش‌های گسترده‌ای از استان خوزستان را نیز متاثر از خود ساخته است. تاکنون صدها نفر در استان خوزستان به خاطر دود دچار عارضه تنفسی شده و به بیمارستان مراجعه کرده‌اند.

***

خبرحوان روز شنبه بیست و چهارم شهریور را از اینجا می‌توانید بیابید.

ابـرتوفان در فیلیپین ۱۴ کشته برجای گذاشت

توفان سهمگین در فیلیپین تا این لحظه دستکم ۱۶ کشته برجای گذاشته و بیش از ۱۰ هزار نفر را از خانه‌شان رانده است.

این توفان روز شنبه از شمال فیلیپین گذشت و به سمت هنگ‌کنگ حرکت کرد.

سازمان هواشناسی فیلیپین اعلام کرده است که در حال حاضر از شدت این توفان کاسته شده است. این سازمان اما در خصوص بارش‌های سنگین٬ امکان جاری شدن سیل و رانش زمین هشدار داده است.

به گفته رویترز پیش بینی می‌شود این توفان روز یکشنبه با سرعتی حدود ۲۰۰ کیلومتر در ساعت به هنگ کنگ برسد.

عربستان می‌گوید یک موشک حوثی‌ها را سرنگون کرده‌است

عربستان سعودی می‌گوید پدافند هوایی آن کشور یک موشک حوثی‌های یمن را ره‌گیری و سرنگون کرده‌است. به گفته ارتش عربستان، این موشک به سوی شهرک صنعتی شهر جیزان پرتاب شده بود.

جیزان در ساحل دریای سرخ در جنوب عربستان سعودی و در نزدیکی کشور یمن قرار دارد.

تلویزیون وابسته به حوثی‌های یمن نیز می‌گوید شبه‌نظامیان «یک موشک بالیستیک بدر» به سوی این شهرک صنعتی پرتاب کرده‌اند.

ائتلاف به رهبری ریاض می‌گوید این موشک در راه «منطقه مسکونی» جیزان بود. سرهنگ ترکی مالکی، سخنگوی این ائتلاف، گفته سرنگونی موشک خرابی یا تلفاتی برجای نگذاشته‌است.

«حمله موشکی» به فرودگاه دمشق

رسانه‌های دولتی سوریه می‌گویند اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی دمشق حمله موشکی کرده‌است. اسرائیل واکنشی به این گزارش نشان نداده‌است. دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید یک «انبار مهمات متعلق به نیروهای ایرانی یا حزب‌الله لبنان» هدف قرار گرفته‌است.

خبرگزاری دولتی سوریه به نقل از یک مقام نظامی که نامش فاش نشده می‌گوید پدافند هوایی آن کشور «موشک‌های اسرائیلی» را هدف قرار داده و «شماری را سرنگون کرده‌است». این خبرگزاری گفته «تلفات یا خساراتی گزارش نشده است».

رسانه‌های بین‌المللی از جمله خبرگزاری آلمان به نقل از شهروندانی در پایتخت سوریه می‌گویند از اطراف فرودگاه صدای انفجار شنیده شده‌است.

رامی عبدالرحمان، مدیر سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته این حمله یک انبار مهمات در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دمشق را هدف قرار داده‌است. آقای عبدالرحمان می‌گوید اخیرا تسلیحات نظامی تازه‌ای برای گروه حزب‌الله لبنان یا نیروهای ایرانی به این انبار انتقال پیدا کرده بود. دیدبان حقوق بشر سوریه اطلاعی از تلفات انسانی احتمالی از این حمله ندارد، اما گفته خسارات مادی برجای گذاشته‌است.

محمد حلبوسی رئیس مجلس عراق شد

محمد حلبوسی، قانون‌گذار سـنی عراق، به‌عنوان رئیس مجلس آن کشور انتخاب شد.

انتخاب محمد حلبوسی در روز ۲۴ شهریور ماه، عملا آغازگر روندی ۹۰ روزه برای تشکیل دولت عراق است. از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در اردیبهشت ماه تا کنون، مذاکرات برای تشکیل دولت در آن کشور ادامه دارد.

بنا بر گزارش‌ها «ائتلاف فتح» از حلبوسی حمایت کرده‌است. «ائتلاف فتح» از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه موسوم به «بسیج مردمی»، اعضای مجلس اعلای اسلامی و برخی احزاب کوچک‌تر تشکیل شده‌است. «بسیج مردمی» یا «حشد الشعبی» از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

توقف روابط تجاری شرکت «اس‌ام‌اس گروپ» آلمان با ایران

سفارت آمریکا در آلمان در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد که شرکت «اس‌ام‌اس گروپ» (SMS Group) آلمان روابط تجاری خود با تهران را متوقف می‌کند.

این شرکت در سال ۲۰۱۷ برای توسعه ظرفیت تولیدی یکی از کارخانجات فولاد در ایران، قراردادی را با تهران امضاء کرده بود.

قاسمی انتخاب رئیس مجلس عراق را تبریک گفت

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، انتخاب رئیس مجلس عراق را تبریک گفت و افزود که «امیدواریم به زودی شاهد انتخاب رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و فراهم شدن زمینه تشکیل دولت جدید و منتخب عراق باشیم.»

مجلس عراق روز شنبه نامزدهای مورد حمایت ایران را به عنوان سخنگو و معاون اول خود انتخاب کرد. اکنون بخت تشکیل یک دولت جدید در عراق، بیش از چهار ماه پس از انتخابات سراسری افزایش یافته است.

توئیت سفارت فرانسه در تهران در ارتباط با حمله به سفارت ایران در پاریس

سفارت فرانسه در تهران در توئیتر نوشت: «نظر به مسئولیت فرانسه در قبال حفاظت از اماکن دیپلماتیک و با موافقت سفارت ایران، تمهیداتی برای تقویت امنیت سفارت ایران در نظر گرفته شد.»

پس از آن که شبکه خبر تلویزیون ایران از حمله افرادی به ساختمان سفارت ایران در پاریس در عصر روز جمعه، ۲۳ شهریورماه، خبر داد، سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن تأیید این خبر به «بازداشت» تعدادی از این افراد اشاره کرد. در گزارش شبکه خبر، حمله‌کنندگان اعضای حزب کومله کردستان ایران معرفی شده‌اند و اشاره شده‌است که در این حمله شیشه‌های سفارت شکسته و خساراتی به ساختمان وارد شده‌است.

یک فعال سیاسی کرد در پاریس در گفت‌وگو با رادیو فردا از ارتباط مهاجمان با حزب کومله ابراز بی‌اطلاعی کرد.

سفارت ایران در اتریش در بیانیه‌ای به خودسوزی پناهجوی ایرانی واکنش نشان داد

در واکنش به انتشار خبر خودسوزی یک پناهجوی ایرانی و چهار پناهجوی افغان در زندانی در اتریش، سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشور خواستار بررسی فوری وضعیت آنها شد. سفارت ایران در بیانیه‌ای با ابراز تاسف از وقوع این اتفاق، گفته‌است که در حال پیگیری وضعیت پناهجوی ایرانی است.

روز گذشته پلیس اتریش اعلام کرده بود که شش مرد پناهجو که با تقاضای پناهندگی‌شان موافقت نشده، خود را در سلول‌شان آتش زده‌اند. عنوان شده بود که یکی از این پناهجویان ایرانی است. این پناهجویان دچار جراحت‌های جدی شده‌اند و در حال حاضر در بیمارستان بستری‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG