لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

خبرخوان شنبه ۲۴ شهریور

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در بیست‌وچهارمین روز از شهریورماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

۲۳:۲۱ ۲۴.۶.۱۳۹۷

نماینده ایران در اوپک: روسیه و عربستان به استقبال تحریم‌ها علیه تهران رفته‌اند

نماینده ایران در اوپک می‌گوید که روسیه و عربستان سعودی به استقبال تحریم‌های آمریکا علیه ایران رفته‌اند.

حسین کاظم‌پور اردبیلی روز شنبه ۲۴ شهریور در مصاحبه با خبرگزاری شانا، وابسته به وزارت نفت، گفت که این دو کشور به دنبال « تصاحب بخشی از سهم ایران» در بازار نفت هستند و هشدارهای ایران نیز درتغییر رفتار این دو کشور و کشورهای دیگر تاثیری نداشته است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که تنها چند روز قبل آیت الله خامنه‌ای از ولادیمیر پوتین، ردیس جمهوری روسیه، که به تهران سفر کرده بود درخواست کرد که ایران و روسیه با هدف «مهار آمریکا» با یکدیگر همکاری کنند.

۲۱:۳۵ ۲۴.۶.۱۳۹۷

آتش‌سوزی در هورالعظیم عراق با گذشت هفتاد روز ادامه دارد

مقامات حافظت محیط زیست استان خوزستان می‌گویند که با گذشت هفتاد روز از وقوع آتش‌سوزی در هورالعظیم عراق، هنوز این تالاب اسیر آتش است و نتوانسته‌اند که آتش را مهار کنند.

احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، روز شنبه به خبرگزاری ایرنا گفت که در سه نقطه این تالاب در خاک عراق همچنان آتش‌سوزی ادامه دارد.

به گفته وی، تاکنون حدود ۲۵ هزار هکتار از بخش عراقی هورالعظیم درگیر آتش بوده، اما رطوبت در روزهای اخیر مانع گسترش آتش سوزی شده است. این مقام استان خوزستان همچنین عنوان کرده که عملیات اطفای حریق در هورالعظیم از حدود دو هفته پیش متوقف شده است.

دود ناشی از آتش‌سوزی در هورالعظیم عراق، بخش‌های گسترده‌ای از استان خوزستان را نیز متاثر از خود ساخته است. تاکنون صدها نفر در استان خوزستان به خاطر دود دچار عارضه تنفسی شده و به بیمارستان مراجعه کرده‌اند.

۲۰:۲۷ ۲۴.۶.۱۳۹۷

ایران در رتبه۶۰ شاخص توسعه انسانی

دفتر برنامه توسعه سازمان ملل متحد در جدیدترین گزارش خود از شاخص توسعه انسانی سال ۲۰۱۸، اعلام کرد ایران در میان ۱۸۹ کشور بررسی شده، از نظر شاخص توسعه انسانی با یک رتبه بهبود نسبت به سال قبل، در جایگاه شصتم قرار دارد.

در رده‌بندی کشورها بر اساس شاخص توسعه انسانی متوسط امید به زندگی بر حسب سال، سال‌های مورد انتظار تحصیل بر حسب سال، حداقل زمان تحصیل بر حسب سال و متوسط درآمد سرانه ناخالص ملی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بر این اساس نروژ به عنوان توسعه یافته‌ترین کشور جهان معرفی شده است و پس از این کشور، سوئیس، استرالیا، ایرلند و آلمان در رده‌های دوم تا پنجم قرار دارند.

۲۰:۱۷ ۲۴.۶.۱۳۹۷

نماینده حزب کومله: نقشی در حمله به سفارت ایران نداشته‌ایم

حزب کومله نقش داشتن در حمله به سفارت ایران در پاریس را تکذیب کرد.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، عنوان کرده بود که چندین تن از اعضای گروه کومله به سفارت ایران در شهر پاریس حمله کرده‌اند.

اما علی رنجبری، نماینده کومله در فرانسه در گفتگویی با جمشید زند، خبرنگار رادیو فردا، گفت که کومله و دیگر احزاب شرکت کننده در تجمع اعتراضی بعدازظهر جمعه در پاریس نقشی در حمله به سفارت ایران در پاریس نداشتند.

خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران ادعا کرده است که پلیس فرانسه از پیش از احتمال وقوع این حمله مطلع بوده، با این حال برای جلوگیری از آن در دفتر سفارت حاضر نشده است.

روز شنبه بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این اقدام مخالفان جمهوری اسلامی از کشور فرانسه خواست تا از اماکن دیپلماتیک ایران حفاظت کند.

بهرام قاسمی گفته است که این افراد سعی داشتند تا وارد ساختمان سفارت شوند، اما موفق نشدند و تنها توانستند اشیایی را به سمت ساختمان پرتاب و خساراتی وارد کنند.

۱۵:۳۷ ۲۴.۶.۱۳۹۷

رئیس دانشگاه اعتراض دانشجویان در دی‌ماه را «ناشی از جوانی» دانست

رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، اعتراض دانشجویان در دی‌ماه سال گذشته را «ناشی از شرایط عمومی اجتماع و ناشی از جوانی آنان» دانست.

محمود نیلی در عین حال ابراز امیدواری کرد که در احکام این دانشجویان «تجدید نظر جدی رخ بدهد».

اشاره رئیس دانشگاه تهران به بازداشت ده‌ها دانشجو همزمان با اعتراضات سراسری دی‌ماه ۹۶ در بیش از صد شهر ایران است که اعلام شد بازداشت آنها «پیشگیرانه» بوده است.

اما نکته قابل توجه احکام دادگاه برای این دانشجویان است که چندین مقام و تشکل دانشجویی آنها را بسیار سنگین و شدید توصیف کرده‌اند.

به گزارش دیدبان حقوق بشر، تا اواخر تیرماه دست‌کم هشت دانشجو از دانشگاه‌های تهران و تبریز به زندان‌های تا هشت سال محکوم شده‌اند و برخی دیگر از دانشجویان نیز به مدت دو سال از هرگونه فعالیت سیاسی و رسانه‌ای و حتی حضور در شبکه‌های اجتماعی محروم شدند.

هفته گذشته خبرگزاری دولتی ایرنا نوشت که با «پیگیری‌های» وزیر علوم و نهاد رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه‌ها، «احکام تعداد زیادی از آنها تعدیل شده است.»

با این حال آقای نیلی اظهار نظری کرده است که نشان می‌دهد هنوز این اتفاق نیفتاده است: «با دادگستری، قوه قضاییه، نهادهای امنیتی و وزارت علوم به شدت مسئله را دنبال می‌کنیم تا باعث شود، تجدیدنظر واقعی روی این احکام سنگین در دادگاه تجدیدنظر صورت بگیرد.»

او در عین حال گفت: «چون دادگاه‌ها بدوی بوده و احکام دانشجویان قطعی نیست، از نظر ما برای ادامه تحصیل‌شان محدویتی وجود ندارد.»

۱۴:۲۳ ۲۴.۶.۱۳۹۷

سوپرتوفان مانگ‌کوت در فیلیپین قربانی گرفت

در حالی که توفان فلورنس آمریکا را درمی‌نوردد، سوپرتوفان مانگ‌کوت هم روز شنبه در کشور فیلیپین قربانی گرفت. مانگ‌کوت که بزرگ‌ترین توفان سال توصیف می‌شود روز شنبه باعث رانش زمین شد که جان دو زن را گرفت.

این سوپرتوفان با بادهایی با سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت همراه است.

سالانه به طور متوسط ۲۰ توفان و گردباد کشور فیلیپین را درمی‌نوردد که سر راه خود صدها نفر را می‌کشند و میلیون‌ها نفر را بی‌خانمان بر جای می‌گذارند.

مرگبارترین توفانی که تاکنون در فیلیپین رخ داده سوپرتوفان هایان است که در نوامبر سال ۲۰۱۳ بیش از هفت هزار کشته بر جای گذاشت.

۱۴:۱۵ ۲۴.۶.۱۳۹۷

ابراز بی‌اطلاعی سخنگوی وزارت خارجه ایران از مقام سفارت برای فرماندار زن

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اخباری مبنی بر انتخاب حمیرا ریگی به عنوان سفیر برونئی گفت که «در شرایط فعلی این خبر را تایید نمی‌کنم».

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، برخی منابع خبری اعلام کردند که حمیرا ریگی، فرماندار شهرستان قصرقند در استان سیستان و بلوچستان، قرار است به عنوان سفیر جدید ایران در برونئی دارالسلام عهده‌دار این سمت شود.

خانم ریگی اولین فرماندار زن در دولت یازدهم و اولین فرماندار زن اهل سنت است.

۱۴:۰۶ ۲۴.۶.۱۳۹۷

انتقال ده زندانی ایرانی از تایلند به کشور

خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری و رئیس کمیته انتقال محکومان جمهوری اسلامی از انتقال ده نفر از محکومان ایرانی به کشور خبر داد.

طبق این گزارش، این افراد سال‌ها در زندان‌های تایلند محبوس بودند و اکنون باقی‌مانده حبس خود را در ایران خواهند گذراند.

به گفته محمود عباسی، «اتهام بیشتر این افراد قاچاق مواد مخدر است».

۱۳:۵۶ ۲۴.۶.۱۳۹۷

عذرخواهی نتیجه بنیانگذار جمهوری اسلامی از شکل حضور در عزاداری

احمد خمینی، پسر حسن خمینی و نتیجه بنیانگذار جمهوری اسلامی، در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد که روز شنبه منتشر شد بابت نحوه حضور خود در مراسم عزاداری در شهر قم عذرخواهی کرد.

انتقادات زمانی به سوی آقای خمینی سرازیر شد که عکسی از او در فضای مجازی منتشر شد که او را در جایگاهی شیشه‌ای در یک محل عزاداری در شهر قم نشان می‌داد.

او در توضیحی در این باره نوشت: «... پايين جلسه همه سينه می‌زنند و اون بالا معممين می‌شينن كه لباس‌شون چون زياده باعث گرمازدگی نشه و البته جايگاه ويژه هم هست و تمام روحانيون درجه يک و دو قم شركت می‌كنند.»

این توضیح و به‌ویژه عبارت «روحانیون درجه یک و دو» به انتقادهای بیشتر دامن زد، تا آنجا که نتیجه آیت‌الله روح‌الله خمینی در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «انتقادات وارد است، عذرخواهی می‌كنم.»

۱۱:۵۰ ۲۴.۶.۱۳۹۷

«تعرض» به سفارت ایران در پاریس

خبرگزاری میزان روز شنبه به نقل از خبرگزاری صداوسیما از «تعرض» عده‌ای به سفارت ایران در پاریس، پایتخت فرانسه، خبر داد.

در این گزارش، متعرضان به سفارت ایران اعضای گروه کرد کومله معرفی شده‌اند.

هنوز جزئیات دیگری در این باره از جمله درباره شکل «تعرض» به این سفارتخانه منتشر نشده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG