لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

خبرخوان سه‌شنبه ۶ شهریور

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در ششمین روز از شهریورماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

دیدار یک «هیات آمریکایی» با مقام امنیتی سوریه

یک مقام ارشد امنیتی حامی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، می‌گوید یک هیات آمریکایی متشکل از مقام‌های رسمی امنیتی و اطلاعاتی در ماه ژوئن وارد دمشق شده و با بالاترین مقام امنیتی سوریه دیدار کرده‌ است.

پیش از این روزنامه الاخبار، نزدیک به حزب‌الله لبنان، گزارش داده بود که این هیات با علی مملوک در نزدیکی فرودگاه دمشق دیداری چهار ساعته داشته است.

رویترز به نقل از دو تن از مقام‌های اطلاعاتی آمریکایی که ترجیح داده‌اند هویت آنها افشا نشود، نوشته که مذاکراتی از سوی این گروه با رژیم اسد در جریان است.

بیرون راندن گروه حکومت اسلامی از سوریه، استفاده رژیم اسد از سلاح شیمیایی و سرنوشت آستین تایس، روزنامه‌نگار آمریکایی مفقود در سوریه، که آمریکایی‌ها معتقدند در دست دولت اسد یا متحدان وی است، از جمله محورهای مذاکره میان طرفین است.

عبادی: عراق هیاتی را برای مذاکره درباره تحریم ایران به آمریکا می‌فرستد

نخست‌وزیر عراق می‌گوید این کشور قصد دارد هیاتی را برای مذاکره با آمریکا بر سر چگونگی تبادلات مالی بغداد با تهران به واشینگتن بفرستد.

حیدر العبادی روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود اعلام کرد که عراق از تحریم‌های اقتصادی علیه هیچ کشوری حمایت نمی‌کند.

سخنان وی نخستین اظهارنظر یک مقام رسمی عراقی پس از انتشار گزارش هفته گذشته رویترز است که نوشته بود مقام‌های عراق قصد دارند با توجه به نزدیکی اقتصادی با ایران، از آمریکا درخواست کنند در مواردی رعایت تحریم‌ها از سوی بغداد علیه تهران را نادیده بگیرد.

عبادی که پیشتر گفته بود بدلیل منافع ملی عراق ناچار به تبعیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران است، اندکی بعد اعلام کرد که تنها در زمینه مبادلات دلاری از آمریکا تبعیت می‌کند.

وی قرار بود سفری زودهنگام به ایران داشته باشد که پس از این سخنان و ابراز ناخشنودی مقام‌های جمهوری اسلامی، سفرش به تهران لغو شد.‎

افزایش ۶۲ درصدی قیمت آپارتمان در تهران نسبت به مرداد ۹۶

بانک مرکزی ایران گزارش داده است که متوسط قيمت خريد و فروش يک متر مربع زيربنايی واحد مسکونی معامله شده از طريق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران هفت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل ۶.۱ و نسبت به مرداد پارسال ۶۲.۱ درصد افزايش نشان می‌دهد.

این گزارش که روز سه‌شنبه منتشر شد، می‌افزاید تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مرداد امسال به ۱۲ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۱.۲ و ۳۳.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، واحدهای تا پنج سال ساخت با ۴۴.۳ درصد بيشترين سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

وزیر دفاع آمریکا: به ایران هشدار داده شده است

وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که به ایران هشدار داده شده است و این کشور باید به خاطر سوءرفتار خود در منطقه پاسخگو باشد.

جیم متیس این اظهارات را در یک کنفرانس خبری مشترک با ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در پنتاگون بیان کرد.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری که هنوز در جریان است به رزمایش نظامی مشترک آمریکا با کره جنوبی اشاره کرد و گفت قرار نیست رزمایش‌های بیشتری با کره جنوبی متوقف شود.

ایالات متحده برای نشان دادن «حسن نیت» خود در مذاکره با کره شمالی اوایل تابستان امسال انجام برخی رزمایش‌های بزرگ را متوقف کرده بود.

آقای متیس همچنین از مرور عملکرد ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در یمن خبر داد و گفت که حمایت واشینگتن از ریاض نامشروط نیست. وزیر دفاع آمریکا همچنین درباره تلفات غیرنظامیان در یمن به عربستان هشدار داد.

عربستان: احتمال توقف کامل صادرات نفت ایران کم است

مشاور وزیر انرژی عربستان می‌گوید که احتمال قطع کامل صادرات نفت ایران به خاطر تحریم‌های آمریکا کم است.

ابراهیم المهنا که برای سال‌ها سمت مشاور وزارت انرژی عربستان را بر عهده دارد در کنفرانسی در نروژ گفت که احتمالا ایران بتواند روزانه یک میلیون بشکه نفت صادرات کند.

ایران هم اکنون بیش از دو برابر این میزان، صادرات دارد.

وی همچنین بستن تنگه‌های هرمز و باب‌المندب از سوی ایران به تلافی تحریم‌ها را «نامحتمل» دانست و گفت که ایران حتی به صورت محدود نیز قادر به بستن این تنگه‌ها نیست.

نشست امنیت ملی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها با حضور نیکی هیلی و برایان هوک

نیکی هیلی سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، و برایان هوک فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، روز سه‌شنبه ششم شهریور در نشست سالانه امنیت ملی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها حضور خواهند یافت.

قرار است در این نشست که ساعت ۶:۴۵ دقیقه بعدازظهر امروز به وقت تهران برگزار می‌شود، از خانم هیلی با اهدای جایزه «زمامداری» بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها تقدیر شود. همچنین قرار است یک مقام دادستانی بخش جنوبی نیویورک و نیز مأموران پلیس فدرال آمریکا که در پرونده «دور زدن تحریم‌های ایران توسط مقام‌های دولتی ترکیه» دخیل بوده‌اند، مورد تقدیر قرار گیرند.

علاوه بر آن برایان هوک نیز که به تازگی به عنوان مسئول گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا معرفی شده، در این نشست سخنرانی خواهد کرد.

طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با ۵۰ امضا به هیئت رئیسه مجلس داده شد

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با ۵۰ امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بهروز نعمتی اشاره کرد که طرح استیضاح محمد شریعتمداری برای انجام مراحل قانونی به کمسیون صنایع و معادن ارجاع می‌شود.

او افزود: استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت عمدتا در محورهایی همچون «نابسامانی در توزیع ارز برای واردکنندگان، تخلفات رخ داده در حوزه واردات خودرو و تداوم مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی» تهیه و ارائه شده است و پس از طی مراحل قانونی، بررسی می‌شود.

مجلس دو روز پیش با استیضاح مسعود کرباسیان، وی را از سمت وزارت امور اقتصادی و دارایی برکنار کرد. در روز ۱۷ مرداد نیز علی ربیعی با رای نمایندگان مجلس از سمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برکنار شد.

ذوالنور: وضعیت ارجاع سوال از روحانی به قوه قضائیه روز یکشنبه مشخص می‌شود

مجتبی ذوالنور، یکی از سوال کنندگان از حسن روحانی گفت که احتمالا وضعیت ارجاع سوال از رئیس‌جمهور ایران به قوه قضائیه روز یکشنبه ۱۱ شهریور، در گفت و گو با نمایندگان حقوق‌دان مجلس مشخص می‌شود.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا افزود: «بررسی می‌کنیم که عملکرد رئیس‌جمهور در مورد چهار سوالی که نمایندگان از پاسخ‌های آقای روحانی قانع نشدند، چگونه بوده است و اگر این عملکرد مبتنی بر نقض قانون باشد، سوال به قوه قضائیه ارجاع می‌شود».

مجتبی ذوالنور اضافه کرد: «اگر نقض قانون صورت نگرفته باشد دلیلی برای ارجاع هم وجود ندارد».

حسن روحانی روز سه‌شنبه به پنج سوال شماری از نمایندگان مجلس پاسخ داد که تنها یکی از آنها این نمایندگان را قانع کرد.

برگزاری دادگاه ۱۹ تن به اتهام «ضربه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی به نظام ارزی»

دادگاه ۱۹ تن از متهمان به «اخلال در بازار ارز» ایران برگزار شد و قاضی دادگاه، آنان را متهم کرد که «۲۵۰۰ میلیارد تومان» به «نظام ارزی کشور ضربه زده‌اند».

به گزارش خبرگزاری فارس، نخستین جلسه این دادگاه روز سه‌شنبه ششم شهریور، در شعبه دو دادگاه ویژه دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمد زرگر برگزار شد.

قاضی این پرونده خطاب به متهان گفت که «شما اقداماتی انجام داده‌اید که مشکلاتی برای مردم ایجاد کرد و از طرفی دشمن از این کار خشنود خواهد شد».

قوه قضائیه بر خلاف روال گذشته در پرونده‌هایی که درباره متهمان «اخلال در بازار ارز» و «واردات گوشی تلفن همراه با ارز دولتی» برگزار می‌شود، نام متهمان را اعلام کرده است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس: فعلا بحث ارجاع سوالات نمایندگان به قوه قضائیه مطرح نیست

در شرایطی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی تنها از یک پاسخ حسن روحانی قانع شده‌اند،‌ بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، گفت: «فعلا بحث قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های رئیس‌جمهور درباره سوالات و ارجاع آن به قوه قضائیه مطرح نیست» و «این موضوع منوط به جمع‌بندی و نظر حقوقی مجلس و هیئت رئیسه است».

نمایندگان مجلس در جلسه روز سه‌شنبه ششم شهریور، از پنج سوال خود در مورد وضعیت اقتصادی و کاهش شدید ارزش ریال، تنها درباره پرسش مربوط به تحریم‌های بانکی قانع شدند و پاسخ‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، درباره چهار سوال دیگر را قانع‌کننده ندانستند.

بهروز نعمتی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا در پاسخ به این پرسش که آیا سوالات از حسن روحانی طبق آیین‌نامه به قوه قضائیه ارجاع می‌شود، گفت: «در تبصره ماده ۲۱۳ آیین‌نامه آمده است که اگر نمایندگان مجلس از پاسخ‌های رئیس جمهور قانع نشدند، اگر موضوع مربوط به نقض و یا استنکاف از قانون باشد به قوه قضائیه ارجاع می‌شود، پس هنوز بحث قوه قضاییه مطرح نیست».

وی اشاره کرد که معاونت تقنینی و حقوق‌دانان مجلس و کمیسیون حقوقی آن باید تطابق‌های لازم با قوانین مختلف را بدهند تا مشخص شود تخلف یا استنکافی صورت گرفته یا خیر.

بیشتر

XS
SM
MD
LG