لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۸

خبرخوان سه‌شنبه ۶ شهریور

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در ششمین روز از شهریورماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

افزایش ارزش سکه و ارزهای خارجی پس از سؤال مجلس از روحانی

گزارش‌های حاکی است که ارزش سکه و ارزهای خارجی در بازار غیررسمی تهران، پس از نشست روز سه‌شنبه مجلس و قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های حسن روحانی افزایش داشته است.

به گزارش وب‌سایت اتحادیه طلا و جواهر، هر سکه امامی به مرز چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده و قیمت دلار هم از مرز ۱۱ هزار تومان گذشت.

حسن روحانی روز سه‌شنبه برای پاسخ به پنج سؤال اقتصادی نمایندگان مجلس، به بهارستان رفت اما پس از این نشست، مجلس تنها از یکی از پاسخ‌های روحانی قانع شد و پرونده چهار پرسش دیگر در دست هیئت رئیسه است تا به دستگاه قضایی ارسال شود.

تاکید نیکی هیلی بر تداوم فشار بر ایران برای آزادی دانشجوی آمریکایی

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفته است که ایالات متحده جهت آزادی شی‌یو‌اِ وانگ (ژیائو وانگ)، دانشجوی آمریکایی چینی‌تبار زندانی در ایران، به اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داد.

نیکی هیلی در پیامی در توییتر نوشت، امروز این افتخار نصیبم شد تا با هوآ کو، همسر ژیائو وانگ دانشجوی آمریکایی زندانی در ایران دیدار کنم. او دو سال پیش بر اساس اتهامات دروغین دستگیر و به ۱۰ سال زندان محکوم شد. ما به اعمال فشار (بر حکومت ایران) ادامه میدهیم و امیدوار هستیم روزی ایران او را به خانواده‌اش بازگرداند.

ژیائو وانگ دانشجوی مقطع دکترا دانشگاه پرینستون آمریکا است و مدرک کار‌شناسی ارشد خود را از دانشگاه هاروارد گرفته است.

مقام‌های ایرانی می‌گویند وانگ که به عنوان زبان‌آموز فارسی و محقق فرهنگ و توریسم به ایران آمده بود، در سفر اول خود در تلاش برای به دست آوردن اطلاعات از مجموعه‌های «حساسیت‌برانگیز» بوده و در سفر دوم قصد داشته «۴۵۰۰ سند آرشیوی» را از کشور خارج کند که بازداشت می‌شود.

این اتهام‌ها به‌تاکید از سوی دانشگاه پریسنتون رد شده و شماری دیگر از پژوهشگران نیز می‌گویند اسنادی که از آن‌ها سخن رفته، محرمانه نیستند و بخشی از آن‌ها به‌صورت دیجیتال در دسترس همگان قرار دارد.

وزیر اقتصاد ترکیه: موضع ما و فرانسه در قبال تحریم‌های ایران یکی‌ست

وزیر اقتصاد ترکیه که با هم‌تای فرانسوی خود دیدار کرده، می‌گوید آنکارا و پاریس در مخالفت با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه تهران، موضوع مشترکی دارند.

برات آلبایراک گفته فرانسه در جریان تحریم‌های آمریکا علیه آنکارا، از ترکیه حمایت کرده‌است. او گفته «در مورد توافق (اتمی) با ایران، ما (ترکیه و فرانسه) یک موضع داریم».

آقای آلبرایک تاکید کرده کشورش و فرانسه علیه رویکرد آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های ایران، مشترکا اقدام خواهند کرد.

دولت ترامپ می‌گوید توافق اتمی با ایران به «دخالت‌های» تهران در منطقه دامن زده، توسعه موشکی در ایران ادامه یافته و ایران «همچنان مهم‌ترین حامی دولتی تروریسم» است. دونالد ترامپ به همین خاطر از توافق اتمی خارج و خواستار انجام مذاکرات جامع با ایران شده‌است. تهران این اتهام‌ها را رد کرده و آمریکا را متهم به نقض یک توافق چندجانبه کرده‌است.

وزیر اطلاعات ایران از انهدام دو تیم مسلح در غرب کشور خبر داد

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، روز دوشنبه از آنچه انهدام «دو تیم تروریستی مسلح» خواند، در غرب کشور خبر داد.

وزیر اطلاعات ایران محل این عملیات را در استان‌های کرمانشاه و کردستان اعلام کرد و اعضای این دو تیم را، وابسته به «کشورهای متخاصم» توصیف کرد.

محمود علوی گفت: ۱۲ نفر از عوامل یکی از تیم‌ها همگی دستگیر شده‌اند و افزود: گروه دوم قبل از انجام عملیات خرابکارانه منهدم شده و دو نفر از اعضای آن کشته شده‌اند.

وزیر اطلاعات ایران برخی از دستگیرشدگان را از عوامل ترور حسن ملکی، فرمانده راهنمایی و رانندگی شهرستان روانسر در استان کرمانشاه که در تاریخ ۲۳ مرداد امسال کشته شد، اعلام کرد.

در ماه‌های گذشته درگیری بین نیروهای امنیتی ایران و گروه‌های مسلح مخالف در غرب ایران، تشدید شده است.

توئیت احمدی‌نژاد درباره لباس سرنا ویلیامز

سرنا ویلیامز در مسابقات امسال فرنچ‌اوپن لباس یکدست سیاه پوشیده بود.
سرنا ویلیامز در مسابقات امسال فرنچ‌اوپن لباس یکدست سیاه پوشیده بود.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران، در توئیتی به مسئولان مسابقات تنیس «فرنچ‌اوپن» اعتراض کرده که چرا به لباس سرنا ویلیامز در این مسابقه ایراد گرفته‌اند.

آقای احمدی‌نژاد روز دوشنبه نوشت: «چرا فرنچ‌اوپن به سرنا ویلیامز بی‌احترامی می‌کند؟ متاسفانه برخی از افراد در همه کشورها از جمله کشور خودم، معنای واقعی آزادی را نفهمیده‌اند».

اشاره رئیس‌جمهوری سابق ایران به اظهارات برنارد گوئیدیچلی، رئیس فدراسیون تنیس فرانسه، است که اخیرا به مجله تنیس گفته بود که در دور آینده مسابقات فرنچ‌اوپن قرار است لباس فرم برای تنیسورها ارائه شود.

وی افزوده بود که پوشیدن لباس یک تکه دیگر در این مسابقات مجاز نخواهد بود.

سرنا ویلیامز، تنیسور آمریکایی، در مسابقات امسال فرنچ‌اوپن که خردادماه برگزار شد، لباس یکدست سیاه پوشیده بود.

توافق اولیه آمریکا و مکزیک بر سر بازبینی و تغییر در نفتا

آمریکا و مکزیک روز دوشنبه در مورد بازبینی و تغییرات در معاهده تجارت آزاد آمریکای شمالی به توافق رسیدند و به این ترتیب کانادا تحت فشار قرار خواهد گرفت تا برای باقی ماندن در این معاهده با شروط مربوط به تجارت خودرو و سایر موضوعات توافق کند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و انریکه پنا نیتو همتای مکزیکی وی گفتند مذاکرات با کانادا به زودی آغاز خواهد شد هر چند آقای ترامپ تهدید کرد که اگر توافق سه جانبه حاصل نشود ممکن است برای خودورهای ساخت کانادا تعرفه وضع کند.

مذاکرات بین سه کشور بیش از یک سال طول کشیده و در این مدت تهدیدهای مکرر دونالد ترامپ در مورد فسخ این معاهده که در سال ۱۹۹۴ امضا شده است بازارهای مالی را آشفته کرده و باعث کاهش ارزش واحد پول مکزیک و کانادا شده است.

خبرهای مهم روز پنجم شهریور را نیز می‌توانید در اینجا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG