لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۶

ایران از سفر نخست وزیر اسرائیل به عمان انتقاد کرد

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

نماینده ایران در سازمان ملل: آمریکا ملزم به اجرای رای دیوان بین‌المللی است

کمتر از دو هفته مانده به آغاز تشدید تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، نماینده تهران در سازمان ملل روز پنج‌شنبه جامعه جهانی را به اجرای رای دیوان بین‌المللی فراخواند و «دولت‌ها را از کمک به دولت خاطی برحذر داشت».

غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده دائم ایران در نیویورک، گفت: «این فاجعه‌بار است که آمریکا حاکمیت کشورها را نادیده می‌گیرد و آنها را نه برای نقض قطعنامه شورای امنیت، بلکه به دلیل پایبندی به آن تهدید و تنبیه می‌کند.»

او ادامه داد: «آمریکا ملزم به پایبندی به قرار دیوان [لاهه] بوده و هر گونه عدم پایبندی آن کشور مستوجب مسئولیت بین‌المللی است.»

اشاره آقای خوشرو به رای دیوان بین‌المللی لاهه در میانه مهرماه گذشته است که حکم داد که ایالات متحده باید اطمینان حاصل کند که تحریم‌های یک‌جانبه‌اش علیه جمهوری اسلامی بر کالاهای اساسی یا ایمنی پروازهای مسافری اثر منفی نخواهد داشت.

ایالات متحده آمریکا در پاسخ به رای دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه به نفع ایران اعتراض کرد و این دادگاه را فاقد صلاحیت لازم برای قضاوت در مورد این پرنده دانست.

پرسش دوباره اردوغان از عربستان: چه کسی دستور قتل خاشقجی را صادر کرد؟

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز جمعه بار دیگر دو پرسش کلیدی خود از مقامات سعودی را تکرار کرد: «جسد جمال خاشقجی کجاست؟» و «چه کسی دستور قتل او را صادر کرد؟»

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس جمهور ترکیه همچنین اشاره کرد که اطلاعاتی از پرونده خاشقجی در دست دارد که هنوز به کسی داده نشده است.

او در جریان دیدار با عده‌ای از اعضای حزب حاکمه ترکیه پرسید: «چه کسی به آن ۱۵ نفر دستور داد به ترکیه بیایند؟» اشاره او به تیمی است که قبل از ناپدید شدن آقای خاشقجی وارد استانبول شده و شب بعد این شهر را ترک کردند.

آقای اردوغان روز سه‌شنبه گذشته هم با طرح چند سوال خواستار افشای هویت «آمر اصلی» در این پرونده قتل شده و همچنین تاکید کرده بود که چندین نفری که تاکنون گفته شده در این قتل دست داشته‌اند باید در خاک ترکیه محاکمه شوند.

رئیس جمهور ترکیه روز جمعه ضمن تکرار دو سوال کلیدی خود همچنین خبر داد که دادستان سعودی روز یک‌شنبه، دو روز دیگر، قرار است با دادستان استانبول دیدار کند.

شرکت تعدادی از رهبران جهان در مراسم صد سالگی تولد کشور چکسلواکی

تعدادی از رهبران جهان از جمله رئیس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان در سه روز آینده برای شرکت در مراسم یکصد سالگی تولد کشور چکسلواکی به پراگ، پایتخت کشور چک، سفر می‌کنند.

عکس متعلق به سال ۱۹۳۰، ۱۲ سال پس از استقلال و در زمان ریاست جمهوری توماش ماساریک، نخستین رئیس جمهور چکسلواکی
عکس متعلق به سال ۱۹۳۰، ۱۲ سال پس از استقلال و در زمان ریاست جمهوری توماش ماساریک، نخستین رئیس جمهور چکسلواکی

در روز دوشنبه، ۲۸ اکتبر سال ۱۹۱۸، مطابق با پنجم آبان‌ماه سال ۱۲۹۷، چکی‌ها و اسلواک‌ها گردهم آمدند و کشور چکسلواکی را ایجاد کردند، کشوری که در واقع از خاکستر امپراتوری اتریش‌_‌مجار پس از جنگ جهانی اول سر برآورد.

در این روز بود که پس از سه قرن زندگی تحت حاکمیت وین، مردم این سرزمین به خیابان‌ها آمدند و اولین پرچم ملی چکسلواکی را به اهتزاز درآوردند.

حال در بزرگداشت این روز ملی برای مردمان چک و اسلواکی، آنگلا مرکل،‌ صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، و جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، به پراگ می‌آیند.

مرکل و مکرون در روز جمعه با آندری بابیش، نخست وزیر چکیا، دیدار می‌کنند، و متیس در روز یک‌شنبه شاهد رژه ارتش خواهد بود.

کشف دو بسته مشکوک انفجاری دیگر در آمریکا

گزارش رسانه های آمریکا حاکی است که روز جمعه دو بسته مشکوک انفجاری دیگر توسط ماموران امنینی کشف شده است.

به گزارش رویترز، یکی از این بسته ها به آدرس کوری بروکر، سناتور دمکرات از ایالت فلوریدا و دیگری برای جیمز کلپر رییس سابق اطلاعات ملی، ارسال شده اند.

پلیس نیویورک بسته ارسالی برای جیمز کلپر در مرکز پستی منهتن نیویورک کشف شده است.

تاکنون ۱۲ بسته مشکوک کشف شده است.

نخستین بسته انفجاری روز دوشنبه به اقامتگاه جورج سوروس، میلیاردر لیبرال و از حامیان مالی دمکرات‌ها، در حومه نیویورک کشف شد. گزارش‌ها حاکی است که بسته های مشابهی برای باراک اوباما و هیلاری کلینتون، رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه سابق آمریکا، دفتر شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان شماری دیگری ارسال شده بود.

رویترز به نقل کارشناسان امنیتی نوشته است به نظر می رسد که این بسته های انفجاری بیشتر برای ایجاد رعب و وحشت طراحی شده اند.

رویترز: فرانسه یک دیپلمات ایرانی را اخراج کرده است

در ادامه واکنش‌ها به «طرح ناکام بمب‌گذاری در همایش پاریس»، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی و دیپلماتیک گزارش داده است که فرانسه یک دیپلمات ایرانی را از خاک خود اخراج کرده است.

رویترز به نقل از منابع خود نوشته است که اخراج این فرد، «که تحت پوشش دیپلمات، به کارهای اطلاعاتی در پاریس مشغول بوده» حدود یک ماه پیش صورت گرفته است.

به نوشته رویترز، سفارت ایران در پاریس حاضر به اظهار نظر در این باره نشده است.

وزارت خارجه فرانسه حدود سه هفته پیش گفته بود که «هیچ تردیدی نیست که وزارت اطلاعات ایران در این طرح دست داشته است». اتهامی که به شدت از سوی ایران رد شد.

ایران از سفر نخست وزیر اسرائیل به عمان انتقاد کرد

ساعتی بعد از تایید گزارش ها در خصوص دیدار بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر اسرائیل، از عمان، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از این سفر انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی جمعه شب گفت، از نظر ایران «کشورهای اسلامی منطقه نباید تحت فشار کاخ سفید» به اسرائیل «فضای تحرک برای ایجاد مصائب و مشکلات جدید در منطقه بدهند؛ بی شک این رژیم در پی ایجاد اختلاف میان کشورهای مسلمان و سرپوش نهادن بر ۷۰ سال غصب و تجاوز و کشتار مردم مظلوم فلسطین است».

گزارش ها حاکی است که بنیامین نتانیاهو در سفری کم سابقه و محرمانه به مسقط، پایتخت عمان، رفت و با سلطان قابوس، پادشاه عمان، دیدار کرده است.

نتانیاهو خود در بازگشت به اورشلیم، در شبکه‌های اجتماعی‌اش نوشت، از سفر به عمان و مذاکره با سلطان قابوس بازگشته، و افزود همراه با همسرش به دعوت سلطان عمان، نخستین سفر به این کشور از سال ۱۹۹۶ را انجام داده است.

خبرگزاری عمان نیز تایید کرد که سلطان قابوس پنجشنبه ۳ آبان در کاخ «البرکه» میزبان نخست وزیر اسرائیل بوده است.

XS
SM
MD
LG