لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

عامل تلف شدن ۵ گورخر «یا خطای انسانی بوده یا تزریق بیش ازحد داروی بیهوشی»

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

دینا پاول به ترامپ گفته «نمی‌خواهد سفیر آمریکا در سازمان ملل شود»

بنا به گزارش رسانه‌های آمریکایی، دینا پاول، مشاور پیشین دولت ترامپ، به رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته نمی‌خواهد در سازمان ملل به کار سفارت کشورش مشغول شود.

پاول و متیس، وزیر دفاع آمریکا، در ریاض، آوریل ۲۰۱۷
پاول و متیس، وزیر دفاع آمریکا، در ریاض، آوریل ۲۰۱۷

بنا بر این گزارش‌ها، خانم پاول تلفنی با دونالد ترامپ صحبت کرده و گفته از این‌که به‌عنوان یکی از گزینه‌ها در نظر گرفته شده بود، سرافراز شده است، اما قصد دارد به شغلی فعلی‌اش در وال‌استریت ادامه دهد.

دینا پاول از مدیران اجرایی در وال‌استریت -بازار مالی نیویورک- است.

دونالد ترامپ پیشتر به خبرنگاران گفته بود پاول، در میان پنج نفری‌ست که در حال بررسی آن‌ها برای گزینه سفارت آمریکا در سازمان ملل است. نیکی هیلی، سفیر فعلی آمریکا در سازمان ملل، روز سه‌شنبه این هفته از مقام خود کناره گرفت.

دینا پاول تا ژانویه سال جاری میلادی در دولت ترامپ پست مشاورتی داشت و گفته می‌شود در مسائل و امور خاورمیانه تبحر دارد. او در خانواه‌ای قبطی در مصر زاده شده و در چهار سالگی به آمریکا مهاجرت کرده‌است.

ایران جلوگیری از ورود آب به عراق را تکذیب کرد

وزارت جهاد کشاورزی ایران روز پنج‌شنبه، ۱۹ مهرماه، «قویا» تکذیب کرد که ایران از ورود آب به عراق جلوگیری می‌کند.

خبرگزاری مهر از اطلاعیه این وزارتخانه خبر می‌دهد که در آن آمده است: «آن چه در برخی رسانه‌ها از قول معاون آب و خاک در خصوص جلوگیری از ورود آب به کشور عراق مطرح شده است، قویا تکذیب می‌شود.»

کشت و مصرف علف روز جمعه در کانادا قانونی می‌شود

از روز جمعه کشت و مصرف و در اختیار داشتن علف، ماری‌جوآنا، در کانادا قانونی اعلام می‌شود.

به این ترتیب از روز جمعه کانادا دومین کشور جهان خواهد بود که در آن استفاده از علف به شکل تفریحی و تفننی قانونی است.

پنج سال پیش اوروگوئه رکورد اولین کشور در این زمینه را به نام خود ثبت کرد.

طبق قانون، از پنج روز دیگر کانادایی‌ها قانونا این حق را خواهند داشت که به شکل تفریحی و تفننی به کشت و مصرف علف یا همان گیاه شاهدانه دست بزنند.

آن طور که اداره آمار کانادا اعلام کرده است، انتظار می‌رود که اجرای این قانون به رونق اقتصاد این کشور کمک کرده و از ۸۱۶ میلیون تا ۱.۱ میلیارد دلار درآمدزایی کند.

هر ایالت کانادا جداگانه در مورد جزئیات اجرای این قانون تصمیم خواهد گرفت.

کاهش ۱۳ درصدی در تعداد مسافران هوایی در ایران

خبرگزاری رسمی ایرنا روز جمعه در گزارشی خبر داد که «شمار مسافران هوایی کشور ۱۳ درصد کاهش یافت».

آن طور که در این گزارش آمده است، در نیمه اول سال جاری «حدود ۲۸ میلیون مسافر داخلی و خارجی با ۲۳۰ هزار پرواز در فرودگاه‌های کشور جابه‌جا شدند که نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتیب ۱۳ و ده درصد کاهش داشته است».

ایرنا می‌نویسد که شمار پرواز، جابه‌جایی مسافر و حمل بار نیز در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت سال گذشته به ترتیب ده، ۱۳، و ۱۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این گزارش به علل ریزش در این آمار اشاره نمی‌کند، اما وضع بد اقتصادی در کشور و تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا را می‌توان در این امر موثر دانست.

«احتمال» دیدار ترامپ و پوتین در پاریس

وزارت خارجه روسیه روز جمعه با ارسال سیگنالی مثبت از «احتمال» دیدار روسای جمهور روسیه و آمریکا در پایتخت فرانسه در ماه آینده خبر داد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از وزارت خارجه روسیه نوشت که در صورت شرکت دو رئیس جمهور در مراسم سالگرد پایان جنگ جهانی اول در پاریس، احتمال دیدار ولادیمیر پوتین با دونالد ترامپ هست.

سالگرد پایان جنگ جهانی اول قرار است روز ۱۱ نوامبر، یک ماه دیگر، در پایتخت فرانسه برگزار شود.

آن طور که خبرگزاری ریانووستی به نقل از وزارت خارجه روسیه نوشته است، در صورتی که واشینگتن نیز علاقه‌مند باشد، «آغوش روسیه به روی گفت‌وگو باز است و آماده است که زمان و مکان این دیدار احتمالی را در نظر بگیرد».

این دیدار در صورت وقوع دومین دیدار دو رئیس جمهور خواهد بود.

عدم پیگیری موضوع تهدیدهای مجازی علیه نمایندگان از طرف پلیس

خبرگزاری ایسنا روز جمعه درباره پیامک‌های تهدیدآمیزی که برای نمایندگان مجلس فرستاده شده است از قول رئیس پلیس تنها نوشت که «پلیس هم این موضوع را شنیده است».

کمال هادیانفر در گفت‌وگو با ایسنا درباره اظهارات اخیر برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد تهدیدهای پیامکی و مجازی گفت: «در این خصوص چیزی به ما ارجاع نشده است.»

در همین زمینه خبرگزاری رسمی ایرنا روز پنج‌شنبه به نقل از محمد فیضی، نماینده اردبیل، نوشت که او «روزانه بیش از ۵۰۰ پیامک با متن‌های توهین، تهدید و افترا و تهمت دریافت می‌کند و نکته جالب این است که این پیامک‌های تهدید و ناسزا به نام نمایندگان ارسال می‌شود».

در اظهار نظری دیگر، محمدرضا بادامچی، عضو فراکسیون امید مجلس، به خبرنگار پارلمانی ایرنا گفت: «مدت‌ها بود که پیامک‌های تهدیدآمیز درباره لایحه سی‌اف‌تی به نمایندگان ارسال می‌شد، ما تصور می‌کردیم این پیامک‌ها بعد از بررسی و تصویب این لایحه پایان یابد، ولی هنوز این پیامک‌ها ادامه دارد و جنبه نفرین پیدا کرده است.»

مجلس روز ۱۵ مهرماه در یک جلسه پرحاشیه این کنوانسیون را از تصویب گذراند. در صورت اجرا شدن این لایحه بانک‌های ایرانی به معیارهای جهانی بانکداری نزدیک‌تر می‌شوند.

نمایندگان در حالی به این لایحه رای مثبت دادند که محافظه‌کاران ماه‌ها با تصویب آن مخالف بودند و همزمان با رای‌گیری روز ۱۵ مهر درباره سرنوشت این لایحه، تظاهرات اعتراضی گسترده‌ای نیز در مقابل ساختمان مجلس در جریان بود.

ضبط مقدار زیادی پول غیرقانونی متعلق به چند تبعه ایران در گرجستان

مقام‌های دفتر مبارزه با فساد و تروریسم در گرجستان روز پنج‌شنبه، ۱۹ مهرماه، از اجرای عملیاتی با هدف برخورد با اقدامات مالی غیرقانونی برخی از اتباع ایران در این کشور خبر دادند.

بنا بر بیانیه‌ این دفتر که زیرمجموعه دستگاه امنیتی گرجستان است، این عملیات طی چند ماه اخیر مخفیانه انجام شده است.

این بیانیه به درآمد غیرقانونی این اتباع ایران از طریق «حواله»‌هایی اشاره می‌کند که نظام بانکی گرجستان را دور می‌زده و غیرقانونی به شمار می‌روند.

این بیانیه می‌گوید که افرادی که این مبادلات مالی را انجام می‌دادند از این طریق درآمد بسیاری کسب می‌کردند.

دستگاه امنیتی گرجستان می‌گوید با بازرسی دفتر و محل سکونت این ایرانی‌ها با اجازه دادگاه موفق به کشف «مقدار زیادی پول» شده است.

در ویدئویی که این سازمان منتشر کرده نیز تصاویری از دلارهای به دست آمده نشان داده شده است.

در دوران تحریم‌های پیش از برجام، گرجستان از جمله کشورهایی به شمار می‌رفت که گفته می‌شد بسیاری از اقدامات در راستای دور زدن تحریم‌ها توسط ایران در آنها انجام می‌شود و از همین رو طی سال‌های اخیر بارها حساب‌های بانکی چندین تبعه ایران در این کشور مسدود شده است.

ادعای بازرسان ترکیه‌ای در مورد «وجود تصویر و صدا» از قتل خاشقجی

آن طور که بازرسان ترکیه‌ای ادعا کرده‌اند، تصاویر و صداهای ضبط‌شده‌ای وجود دارد که ثابت می‌کند جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، در کنسول‌گری عربستان سعودی در شهر استانبول به قتل رسیده است.

روزنامه آمریکایی واشینگتن پست پنج‌شنبه شب گزارشی به نقل از «مقامات دولتی آمریکا» نوشت حاکی از این که همتایان ترک آنها ادعا کرده‌اند که ویدئویی وجود دارد که قتل و مثله شدن آقای خاشقجی در کنسول‌گری عربستان را ثابت می‌کند.

در همین زمینه منبعی به این روزنامه گفت: «می‌توان صدای او [خاشقجی] و صدای چند مرد را شنید که عربی حرف می‌زنند. می‌توان شنید که چه طور از او بازجویی می‌کنند، شکنجه‌اش می‌کنند و بعد هم او را می‌کشند.»

روزنامه بریتانیایی گاردین انتشار این ادعا و اخبار قطره‌چکانی دیگر از سوی مقامات ترکیه را نشانه آن دانسته است که مقامات دولت اردوغان قرار است فشار را بر ریاض ادامه دهند.

مقامات ریاض هم‌چنان مدعی‌اند که جمال خاشقجی پس از مدتی کوتاه ساختمان کنسول‌گری را ترک کرده و آنها هم از محل او بی‌اطلاعند.

دادستان ترکیه خواستار آزادی کشیش آمریکایی شد

دادستان پرونده اندرو برانسون، کشیش آمریکایی که از دو سال پیش در ترکیه محبوس است، روز جمعه از دادگاه خواست که به بازداشت خانگی و ممنوعیت خروج این کشیش پایان داده شود.

همین دادستان پیش از این در کیفرخواست خود علیه اندرو برانسون، او را به «عضویت در یک گروه تروریستی» متهم کرده و خواستار ۱۰ سال زندان برای او شده بود.

اندرو برانسون دو سال پیش در پی کودتای نافرجام دو سال پیش در ترکیه بازداشت و به «جاسوسی» و ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن متهم شد.

بازداشت این کشیش به تشدید اختلافات آمریکا و ترکیه انجامید و موجب شد که واشینگتن علاوه بر تحریم، تعرفه کالاهای وارداتی از ترکیه را نیز افزایش دهد.

کشیش اندرو برانسون همه اتهامات وارده علیه خود را رد کرده است.

دادگاه ترکیه حکم به آزادی کشیش آمریکایی داد

دادگاهی در ترکیه روز جمعه حکم به آزادی اندرو برانسون، کشیش آمریکایی، داد که از دو سال پیش در این کشور محبوس است.

در حکم جدید دادگاه شهر ازمیر، این کشیش آمریکایی به تحمل سه سال زندان محکوم شده اما یادآور شده است که با توجه به دو سال حبس و سپس بازداشت خانگی اندرو برانسون، «مدت مجازات وی طی شده» و دادگاه به پایان بازداشت خانگی و لغو ممنوعیت خروج او از ترکیه فرمان می‌دهد.

اندرو برانسون در پی کودتای نافرجام دو سال پیش در ترکیه بازداشت و به «جاسوسی» و ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن متهم شد.

بازداشت این کشیش به تشدید اختلافات آمریکا و ترکیه انجامید و موجب شد که واشینگتن علاوه بر تحریم، تعرفه کالاهای وارداتی از ترکیه را نیز افزایش دهد.

کشیش اندرو برانسون همه اتهامات وارده علیه خود را رد کرده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG