لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷
ترامپ و ایوانا در لنینگراد سال ۱۹۸۷
ترامپ و ایوانا در لنینگراد سال ۱۹۸۷

گاردین: جاسوسی سازمان امنیت چکسلواکی از ترامپ جوان

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

گاردین: جاسوسی سازمان امنیت چکسلواکی از ترامپ جوان

ترامپ و همسرش ایوانا در لنینگراد سال ۱۹۸۷
ترامپ و همسرش ایوانا در لنینگراد سال ۱۹۸۷

روزنامه گاردین و نشریه رسپکت چاپ پراگ بنا به اسنادی که از اس ت پ، سازمان امنیت چکسلواکی به دست آورده‌اند، گزارش کرده‌اند که در دهه ۱۹۸۰ سازمان امنیت چکسلواکی از دونالد ترامپ جاسوسی می‌کرده است.

برپایه این گزارش پس از ازدواج اول دونالد ترامپ با ایوانا زلنیچکوا در سال ۱۹۷۷ که اهل چکسلواکی بود، سازمان امنیت این کشور به مدت طولانی از فعالیت‌های دونالد ترامپ جاسوسی می‌کرد.

این گزارش مدعی است که پدر همسر ترامپ، میلوش زلنیچک، به صورت متناوب از داماد خود برای سازمان امنیت چکسلواکی خبر می‌برد.

در مصاحبه‌هایی که گاردین با ماموران اطلاعاتی چکسلواکی انجام داده، آنها جاسوسی از ترامپ را تایید کرده‌اند.

گاردین به نقل از ماموران سابق اطلاعاتی چکسلواکی می‌نویسد که سازمان امنیت چکسلواکی و کا گ ب در اواخر جنگ سرد بر ترامپ تمرکز بیشتری پیدا کردند.

گاردین می‌نویسد سال ۱۹۸۷ ترامپ و ایوانا به دعوت یوری دوبینین سفیر شوروی در آمریکا به لنینگراد رفتند و شرکت مسافرتی «اینتوریست» که در واقع متعلق به کا گ ب بود، تمهیدات این سفر را انجام داد.

حمله انتحاری در پایتخت تونس

حمله انتحاری روز دوشنبه در تونس
حمله انتحاری روز دوشنبه در تونس

در اثر حمله انتحاری در شهر تونس پایتخت تونس ۹ نفر و از جمله هشت پلیس زخمی شدند.

به گزارش رویترز عامل انتحاری که یک زن ۳۰ ساله بود خود را در نزدیکی تئاتر شهر و سفارت فرانسه منفجر کرد.

رسانه‌های تونسی گزارش کرده‌اند که این زن سابقه عضویت در گروه‌های تندرو را نداشته و فارغ‌التحصیل زبان انگلیسی از دانشگاه بوده است.

تونس به شدت‌ به درآمد گردشگری وابسته است. در سال ۲۰۱۵ دهها گردشگر در حملات «تروریستی» جان خود را از دست دادند.

اعلام ۳۰ گزینه برای شهرداری تهران

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران اسامی ۳۰ گزینه شهرداری تهران را اعلام کرد.

محسن هاشمی رفسنجانی، تقوی نژاد، الهه کولایی، حسینی مکارم، علی اوسط هاشمی، مناف هاشمی، مقدس هاشمی، علی ربیعی، محسن پورسیدآقایی، معصومه ابتکار، حجت میرزایی، اردکانیان، عباس آخوندی، نصرالله جهانگرد، مصطفی سلیمی، مولاوردی، مصطفی موسوی لاری، ایرج معزی، مصطفی سالاری، جواد امام، حمید ایمانی، غلامرضا انصاری، کشکول، شیخ، صادق خرازی، خواجه نصیر، علی اصغر احمدی، انصاری لاری، فیروز حناچی و واعظ مهدوی ۳۰ گزینه برای تصدی شهرداری تهران اعلام شده‌اند.

محمدعلی افشانی شهردار کنونی تهران مطابق با قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان باید این سمت را ترک کند.

افشانی روز یکشنبه با رد استعفای خود گفته بود: «تا زمانی که قانون تعیین تکلیف نکند بنده تا آخرین روز به عنوان شهردار تهران ارائه خدمت خواهم کرد. من همچنان پایبند قانون هستم و اگر نهایتا قانون این شد که بنده باید بروم حتما پایبند قانون خواهم بود.»

اعتراض کشاورزان غرب اصفهان به کمبود آب

کشاورزان نجف‌آباد، کهریز سنگ، قلعه سفید، گلدشت، جوزان و فلاورجان واقع در غرب اصفهان روز دوشنبه به خاطر نبود آب و مشکلات معیشتی دست به اعتراض زدند.

به گزارش ایرنا این کشاورزان در چند روز اخیر با تجمع در شماری از مناطق خواستار تخصیص حقابه خود برای کشت پاییزه هستند.

در همین حال محمود خلجی مدیر اداره منابع آب شهرستان نجف آباد با اشاره به این اعتراض‌ها گفت: «میزان اختصاص آب به بخش کشاورزی وسایر بخش‌ها بر اساس میزان بارش و ذخیره سد زاینده رود است.»

کشاورزان شرق اصفهان نیز در روزهای پایانی سال گذشته و همچنین امسال و در چند نوبت در نقاط مختلف شهر اصفهان برای دریافت حقابه دست به اعتراض زده بودند.

به علت خشکسالی در فلات مرکزی ایران میزان آب ورودی به سد زاینده رود بسیار کم شده و این رود در بسیاری از ماه‌‌های سال خشک است.

۱۱ کشته و ۱۵ زخمی در سانحه رانندگی زائران ایرانی در عراق

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور اعلام کرد در سانحه رانندگی زائران ایرانی در عراق ۱۱ نفر کشته شدند.

به گزارش ایلنا دو خودرو ون و یک اتوبوس در ساعت ۹ صبح دوشنبه بین کوت و جسان با یکدیگر برخورد کردند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: «متاسفانه در این حادثه ۱۱ نفر جان خود را از دست دادند و ۱۵ نفر مجروح شدند.»

مصدومان به مهران انتقال داده شده‌اند.

بازگشت «دختران خیابان انقلاب»

روز دوشنبه ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که دختری را در وسط میدان انقلاب تهران نشان می‌دهد که در «اعتراض به حجاب اجباری» روسری‌اش را از سر برداشته است.

این دختر که هویتش هنوز مشخص نیست بادکنک‌های رنگی نیز به دست گرفته و تکان می‌دهد.

سال گذشته موجی از حضور دختران بدون روسری در نقاط مختلف ایران به راه افتاد که چون مبدا آن از خیابان انقلاب بود، به «دختران خیابان انقلاب» معروف شدند.

آنگلا مرکل اعلام کرد در سال ۲۰۲۱ از دنیای سیاست کناره‌گیری می‌کند

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و رهبر حزب دموکرات‌مسیحی، روز دوشنبه اعلام کرد که دیگر نامزد رهبری حزب نخواهد شد اما تا پایان دوره فعلی صدر اعظمی‌اش در مقام خود باقی خواهد ماند و پس از آن از سیاست کناره‌گیری خواهد کرد.

دوره فعلی صدر اعظمی خانم مرکل، که چهارمین دور محسوب می‌شود، در سال ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد و انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌مسیحی نیز قرار است در ماه دسامبر، دو ماه دیگر، برگزار شود.

خانم مرکل از ۱۸ سال پیش رهبری این حزب و از ۱۳ سال پیش صدر اعظمی آلمان را برعهده دارد.

تصمیم خانم مرکل ۶۴ ساله در حالی منتشر شده است که حزب دموکرات‌مسیحی و همچنین متحدش، حزب سوسیال‌دموکرات، در انتخابات محلی اخیر شکست سختی خورد و دولت ائتلافی را با خطر روبه‌رو کرد.

دولت فعلی آلمان دولتی ائتلافی، شامل حزب خانم مرکل به همراه دو حزب سوسیال‌مسیحی و سوسیال‌دموکرات، است.

سخنگوی وزیر بهداشت: رسانه‌ها درباره پسماندهای بیمارستانی شایعه‌پراکنی می‌کنند

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت رسانه‌ها را به «شایعه‌پراکنی» در مورد پسماندهای بیمارستانی متهم کرد.

پیشتر رسانه‌ها از وضعیت خطرناک پسماندهای بیمارستانی در سطح شهر و اطراف تهران خبر داده بودند.

به گفته شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران روی اغلب زباله‌های بیمارستانی که به سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تحویل داده می‌شود هیچ یک از اقدامات لازم برای رفع آلودگی، نظیر اتوکلاو انجام نمی‌شود.

شهربانو امانی همچنین گفته بود برخی از بیمارستان‌ها برای اینکه هزینه دفع پسماندها را به شهرداری پرداخت نکنند مخفیانه زباله‌هایشان را در سطل‌های زباله‌ شهری رها می‌کنند.

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت با این حال روز دوشنبه به جای بیمارستان‌ها تقصیر را به گردن رسانه‌ها انداخت و گفت: «۹۳.۸ درصد بیمارستان‌ها از این نظر مورد تاییدند و مشکلی ندارند و دستگاه بی‌خطر ساز زباله دارند. تعداد معدودی از بیمارستان‌ها هم مشکلاتی دارند که در حال رفع است و می‌توان گفت که در حوزه‌ دفع زباله‌های بیمارستانی به وضعیت مطلوبی رسیده‌ایم. هر چند که برخی رسانه‌ها در این زمینه شایعه‌پراکنی می‌کنند.»

ظریف: استفاده از سازوکار مالی اروپا برای دور زدن تحریم‌ها مدتی زمان می‌برد

محمدجواد ظریف وزیر خارجه روز دوشنبه با اشاره به اعمال تحریم نفتی آمریکا در ۱۳ آبان گفت تا چند روز دیگر سازوکارهای اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا عملیاتی می‌شود.

ظریف روز دوشنبه، در جریان سفر به ترکیه که برای شرکت در ششمین نشست مشترک وزیران امورخارجه ایران، ترکیه و آذربایجان صورت می‌گیرد، به خبرنگاران گفت: «معمولا تحریم‌ها آثارشان روانی است. ما آثار روانی تحریم‌ها را از روزی که آقای ترامپ از برجام خارج شد و حتی قبل‌تر از آن یعنی هنگامی که اعلام کرد که چنین تصمیمی را دارد مشاهده کردیم و بعید می‌دانم که در ۱۳ آبان‌ماه که این تحریم‌ها عملیاتی می‌شوند اتفاق جدیدی بیفتد.»

وی در عین حال گفت «ممکن است مقداری دیگر طول بکشد تا بتوان» از سازوکارهای اتحادیه اروپا برای نقل و انتقال‌های مالی استفاده کرد.

به گزارش ایسنا وزیر خارجه ایران گفت که در نشست سه‌جانبه ترکیه از جمله درباره موضوعات ترانزیتی و اقتصادی تبادل نظر خواهد شد. این نشست روز سه‌شنبه برگزار می‌شود.

وی افزود در این سفر با مقام‌های ترکیه در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌الملللی هم بحث و رایزنی خواهد شد.

انتخابات ریاست جمهوری گرجستان به مرحله دوم کشیده شد

انتخابات ریاست جمهوری گرجستان در پی عدم کسب حد نصاب لازم آرا از سوی هیچ‌کدام نامزدها، به دور دوم کشیده شد.
کمیسیون مرکزی انتخابات گرجستان اعلام کرد سالومه زورابیشویلی که نامزد مستقل است اما از سوی حزب حاکم حمایت می‌شد، بیش از ۳۸ درصد آرا و گریگول واشادزده، نامزد اپوزیسیون، بیش از ۳۷ درصد (یعنی کمتر از یک درصد کمتر) رای کسب کرده‌است. خانم زورابیشویلی و آقای واشادزده هر دو از وزرای خارجه پیشین گرجستان هستند.

دور بعدی انتخابات احتمالاً روز دهم آذر برگزار خواهد شد. این هفتمین و آخرین دور از انتخابات ریاست جمهوری در گرجستان است. بنا بر قانون تازه آن کشور از این پس روسای جمهور توسط رای یک مجمع متشکل از نمایندگان پارلمان و شوراهای محلی انتخاب خواهند شد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG