لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

محمود صادقی: برخی مخالفان سی‌اف‌تی نگران پورسانت خود بودند

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در شانزدهمین روز از مهرماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

محمد دبیر سیاقی نویسنده و پژوهشگر ادبیات کهن درگذشت

محمد دبیر سیاقی نویسنده و پژوهشگر و مصحح متون ادبیات کهن، روز دوشنبه در سن ۹۹ سالگی در قزوین درگذشت.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد دبیر سیاقی، ‌از شاگردان علی اکبر دهخدا بود و در سال‌های ۱۳۲۶ تا ۱۳۳۴ در گردآوری لغتنامه دهخدا با او همکاری داشت و از نخستین دستیاران دهخدا بود.

محمد دبیر سیاقی، علاوه بر ۹ سال همکاری با علی اکبر دهخدا، مدت ۱۱ سال نیز با محمد معین در انجمن ایران شناسی همکاری می‌کرد.

آقای دبیر سیاقی، پس از پایان تالیف لغتنامه دهخدا، بنا به وصیت علامه دهخدا،‌در کنار محمد معین و جعفر شهیدی به بررسی و تالیف لغتنامه پرداخت.

محمد دبیر سیاقی نزدیک به ۸۰ متن ادبی و تاریخی را تصحیح و منتشر کرده از جمله شاهنامه فردوسی، دیوان منوچهری و فرهنگ سُروری و سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه.

برخی از مخالفان لایحه سی‌اف‌تی نگران پورسانت خود بودند

محمود صادقی نماینده مجلس می‌گوید گروهی می‌خواستند آراء نمایندگان شفاف باشد «تا با فضاسازی رعب و وحشت در مجلس» ایجاد کنند.

نماینده اصلاح‌طلب تهران در گفت‌وگو با روزنامه ابتکار گفت برخی از آرای منفی به سی‌اف‌تی ناشی از ایجاد «ترس و نگرانی» بود.

محمود صادقی گفت در مورد علل مخالفت با سی‌اف‌تی گفت: «طبق آمارمعاون حقوقی رئیس‌جمهوری گردش مالی اقتصاد ایران سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار است که ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد و و ۵۰ میلیارد دلار واردات است. این گردش برای این که از سیستم روال عادی بانکی این مبادلات صورت نمی‌گیرد برای ما ۱۰ درصد هزینه دارد. ۱۵ میلیارد دلار از طریق مجاری غیرعادی باید حالت پورسانت بپردازد، برخی مخالفان تصویب لایحه سی‌اف‌تی نگران کم‌شدن پورسانت خود هستند چون باز قرار بود پای بابک زنجانی‌ها در این باره به میان بیاید. برخی اعتراضات به منظور کساد شدن بازار کاسبان تحریم است.»

محمود صادقی پیش‌بینی کرد که این لایحه در شورای نگهبان رای بیاورد چراکه به گفته او «اراده نظام بر رای‌آوری آن است».

صادرات سیب‌زمینی و رب گوجه ممنوع شد

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس گمرک، صادرات سیب‌زمینی، خوراک دام و طیور و رب گوجه فرنگی را تا اطلاع بعدی ممنوع اعلام کرد.

به گفته حسین اصغری مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهادکشاورزی در پنج ماهه سال ۱۳۹۷ نزدیک ۳۰۶ هزار تن گوجه فرنگی به ارزش ۱۱۲ میلیون دلار و ۴۸ هزارتن رب گوجه فرنگی به ارزش ۶۸ میلیون دلار به کشورهای عراق، افغانستان و حاشیه خلیج فارس صادر شده است. صادرات گوجه فرنگی در اواخر شهریور ممنوع شده بود.

رب یک قوطی رب گوجه فرنگی در روزهای اخیر به مرز ۲۰ هزار تومان رسیده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواستار مجازات عاملان قتل روزنامه‌نگار بلغار شد

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با صدور بیانیه‌ای از دولت بلغارستان خواست عاملان قتل فجیع ویکتوریا مارینوا روزنامه‌نگار بلغار را شناسایی کند و به دست عدالت بسپارد.

ویکتوریا مارینوا روز شنبه این هفته در کنار دانوب پس از تجاوز به قتل رسید.

این روزنامه‌نگار در برنامه تلویزیونی خود با دو روزنامه‌نگار که درباره فساد در بلغارستان تحقیق می‌کردند، میزگرد داشت. دو روزنامه‌نگار مدعو پیشتر از سوی پلیس بلغارستان دستگیر شده بودند.

ارسال‌کننده پیامک به نمایندگان: به‌ کارمان ادامه می‌دهیم

خلیل موحدی‌ محصل، عضو شورای شهر مشهد که منشاء ارسال پیامک‌ به نمایندگان مجلس شناخته شده، در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت از این به بعد نیز به ارسال پیامک‌ها ادامه می‌دهد.

وی ارسال این پیامک‌ها را ناشی از «دستور جمعی» دانسته و این اقدام را «روشنگری» و «امر به معروف» خوانده است.

خلیل موحدی‌ محصل، شمار ارسال‌کنندگان پیامک‌های را ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر «آدم فرهنگی» هیاتی عنوان کرده و آنها را از هرگونه توهین و تهدید به نمایندگان مبرا دانسته است.

نمایندگان در طول بررسی لوایح مبارزه با پولشویی از ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز خبر می‌دادند.

ترکیه با احضار سفیر سعودی خواستار بازرسی کنسولگری عربستان شد

جمال خاشقجی
جمال خاشقجی

ترکیه سفیر عربستان را به دلیل مفقود شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار ناراضی سعودی احضار کرد.

شبکه ان‌تی‌وی ترکیه گزارش داده که آنکارا از سفیر سعودی خواسته که درون کنسولگری را مورد بازرسی قرار دهد.

پیش از این مقام‌های ترکیه‌ای گفته بودند که جمال خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسیده و جسدش از ساختمان خارج شده است.

مچنین خبرگزاری آناتولی از پلیس این کشور نقل کرده که در روز ناپدید شدن جمال خاشقجی ۱۵ تبعه سعودی که با دو هواپیمای شخصی به استانبول آمده بودند به کنسولگری این کشور رفتند.

جمال خاشقجی از منتقدان محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است که سال گذشته به دلیل «فشارهای وارد شده به وی» به آمریکا مهاجرت کرد. وی در آمریکا ستون‌نویس روزنامه واشینگتن‌پست بود.

عربستان هرگونه مداخله در ناپدید شدن این روزنامه‌نگار را رد کرده است.

حسین کروبی: امیدوارم محارب خواندن پدرم برای نبی حبیبی آب و نون داشته باشد

نبی حبیبی دبیرکل موتلفه
نبی حبیبی دبیرکل موتلفه

حسین کروبی در واکنش به اظهارات نبی حبیبی دبیرکل موتلفه که مهدی کروبی را «محارب» خوانده بود، نوشت : «امیدوارم این مواضع برای دبیر كل و اعضای موتلفه از طرف حاكمیت نون و آبی داشته باشد چون خودشان بهتر از هر كس می‌دانند كه هیچ جایگاهی در بین مردم ندارند.»

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی پیش از این با اشاره به برگزاری کنگره حزب اعتماد ملی گفته بود: «نفر اول شورای مرکزی این حزب که انتخاب شده است آقای مهدی کروبی و نفر چهارم پسر اوست. این پدر و پسر(حسین کروبی) در فتنه ۸۸ آنچه که حیثیت انقلابی و اسلامی داشتند رها کردند و به عنوان یکی از دوسر فتنه ظاهر شدند. بنا بر نظر هر قاضی و حقوقدانی آنها مرتکب جرم شده‌اند، آنها محارب هستند.»

حسین کروبی در ادامه نوشته است: «در معرفی اقای حبیبی فقط این را بگویم كه این برادر اینقدر ضعیف‌النفس هست كه با اشاره بخشی از سران قدرت در عین ناباوری ر انتخابات ریاست جمهوری ٩٦ بیانیه صادر می‌كند و از كاندیدای اختصاصی حزبشان جناب مهندس میرسلیم می‌خواهد به نفع آقای رئیسی كنار رود كه البته آقای میرسلیم شخصیت خود را حفظ كرد و علیرغم فشار دوستانش حاضر به كناره‌گیری نشد.»

دستور بشین پاشو از سوی پلیس راهور

واکنش منفی وزارت کشور به درخواست احمدی‌نژاد برای برگزاری تجمع

بهرام سرمست دبیر کمیسیون ماده ۱۰ کمیسیون احزاب در واکنش به درخواست محمود احمدی‌نژاد برای برگزاری تجمع گفت چنین درخواستی به دست این کمیسیون نرسیده است.

معاون سیاسی وزیر کشور همچنین گفت درخواست‌کننده تجمع باید توسط دبیرکل احزاب مشخص شود.

بهرام سرمست در کنفرانس خبری روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «درباره راهپیمایی کمیسیون ماده ۱۰ به اظهارنظر می‌پردازد اما درباره تجمع باید استانداری و فرمانداری مجوز صادر کنند، درخواست‌کننده تجمع باید توسط دبیرکل احزاب مشخص شود؛ چراکه داشتن شخصیت حقیقی و حقوقی یکی از شرایط پذیرش تقاضا است.»

محمود احمدی‌نژاد پیشتر با ارسال نامه‌ای خطاب به عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، به استناد اصل ۲۷ قانون اساسی، خواستار برگزاری تجمع در ۲۹ مهرماه شد.

به گفته معاون وزیر کشور احمدی‌نژاد پیش از این برای برگزاری تجمع درخواست کرده بود که از سوی استانداری «به استناد مواد قانونی و تبصره ۱ ماده ۶ در خواست وی را فاقد وجاهت قانونی تلقی شد و با برگزاری این تجمع مخالفت کردند.»

بهرام سرمست گفت: «درخواست جدیدی از وی به ما واصل نشده و ظاهرا به استانداری تهران نامه زده‌اند.»

در واکنش به این اظهارات کانال تلگرامی دولت بهار نزدیک به محمود احمدی‌نژاد نوشت: «درخواست مجوز تجمع قانونی از حقوق مصرح در قانون اساسی برای تمامی آحاد جامعه است و وزارت کشور حق ندارد به بهانه وابسته نبودن به احزاب بی‌خاصیت این حق اساسی را از ملت سلب کند.»

رخواست مجوز برای تجمع‌های صنفی و سیاسی در بیشتر دولت‌های پس از انقلاب به‌ویژه دو دولت محمود احمدی‌نژاد با پاسخ منفی روبرو شده است.

انتقاد معاون سازمان مدیریت بحران کشور از صدا و سیما: از ما پول می‌خواهند

ساری
ساری

مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور، از رویه صدا و سیما برای مقابله با بحران‌هایی نظیر سیل و زمین‌لرزه انتقاد کرد و گفت: «صداوسیما خیلی می‌تواند به ما کمک کند، اما متاسفانه تاکنون این اتفاق رخ نداده است. نقش صداوسیما هم از اعلام اخطاریه‌ها و هشدارها به مردم و هم در آموزش شهروندان نقش ویژه‌ای است و ما انتظار داریم که با سازمان مدیریت بحران کشور همراهی کند.»

اکبرپور به ایسنا گفت: «در حال حاضر همکاری ما با صداوسیما در قالب کارگروه‌ها انجام می‌شود که این همکاری کمتر از انتظار ماست و متاسفانه این دوستان نیز برای اقدامات دیگر درخواست منابع اعتباری از ما دارند که ما چنین منابعی را در اختیار نداریم.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG