لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۰

محمود صادقی: برخی مخالفان سی‌اف‌تی نگران پورسانت خود بودند

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در شانزدهمین روز از مهرماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

خبرخوان روز شنبه ۱۵ مهر را می‌توانید اینجا بخوانید.

چین بازداشت رئیس اینترپل را تایید کرد

دیده‌بان مبارزه با فساد مالی در چین روز یکشنبه بازداشت مِنگ هانگوی، رئیس اینترپل، را تایید و اعلام کرد مقامات در حال تحقیق بر روی پرونده وی هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس پلیس بین‌الملل که در فرانسه کار و زندگی می‌کند،‌ چندی پیش به زادگاهش در چین سفر کرد اما ناپدید شد.

ناپدید شدن آقای منگ که از سوی مقام‌های چینی به سوء‌استفاده مالی متهم شده است نگرانی‌هایی در بین مقامات فرانسوی ایجاد کرده بود و دولت چین را تحت فشار قرار داده بودند تا در مورد مفقود شدن این مقام پلیس تحقیق کنند.

آقای مِنگ علاوه بر ریاست اینترپل، معاونت وزارت امنیت عمومی در چین را نیز بر عهده دارد.

همسر رئیس اینترپل که همراه او در پاریس زندگی می‌کند اخیرا به پلیس فرانسه گفته بود که مورد تهدید قرار گرفته و به همین علت، تحت محافظت پلیس قرار گرفته بود.

مقامات چینی در مورد جزئیات اتهام منگ هانگوی توضیحی نداده‌اند.

ابراز امیدواری رهبر کره شمالی در مورد دیدار دوباره با ترامپ

آن‌طور که رسانه‌های رسمی کره شمالی گزارش داده‌اند، رهبر آن کشور در جریان دیدار با وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرده‌است که «دیر یا زود، برنامه‌ریزی مناسبی» برای دیدار دوباره با دونالد ترامپ انجام خواهد گرفت.

بنا بر گزارش ۱۶ مهر ماه خبرگزاری دولتی کره شمالی، کیم جونگ‌اون گفته «معتقد است گفت‌وگو بین کره شمالی و ایالات متحده، بر پایه اطمینان میان رهبران دو کشور، به آینده بهتری رهنمون خواهد شد و دیر یا زود، برنامه مناسبی برای دومین دور از مذاکرات دو طرف در دستور کار خواهد گرفت».

به گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، رهبر آن کشور «اطمینان» و «تمایل» خود را برای پیشرفت در مسائل مورد توجه دو طرف، از جمله موضوع غیر اتمی شدن، ابراز کرده‌است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در توئیترش نوشته است «ما به پیشرفت در زمینه مسائل مورد توافق در نشست سنگاپور ادامه می‌دهیم. از میزبانی از من و هیئت همراهم سپاس‌گزارم».

انتخابات ریاست جمهوری برزیل به دور دوم کشیده شد

انتخابات برزیل به دور دوم کشیده شد و شمارش اکثر آرای دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل نشان می‌دهد که ژایر بولسونارو، نامزد راست افراطی پیشتاز است.

آن‌طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند ۹۷ درصد آرا شمرده شده و بولسونارو با ۴۶.۵ درصد آرا پیشتاز است. فرناندو حداد، نامزد حزب کارگر و شهردار پیشین سائو پائولو نیز بیش از ۲۸ درصد آرا را کسب کرده است.

ژایر بولسونارو
ژایر بولسونارو

در صورتی که هیچ‌یک از طرف‌ها ۵۰ درصد آرا را کسب نکنند، بنا بر قوانین برزیل انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود. ۲۸ اکتبر تاریخ دور دوم انتخابات است.

ژایر بولسونارو عضو پیشین مجلس نمایندگان برزیل از ریو دو ژانیرو، عضو حزب «سوسیال لیبرال» برزیل است. حزب «سوسیال لیبرال» برزیل، تشکلی عمیقا محافظه‌کار و ملی‌گرا است.

اظهارات بولسونارو در مورد مسائل مختلف جنجال‌برانگیز بوده‌اند؛ بسیاری از مخالفانش، او را متهم کرده‌اند که عقاید نژادپرستانه دارد. او گفته است زنان و مردان نباید حقوق یکسان دریافت کنند، از دیکتاتوری نظامی برزیل دفاع کرده، گفته اگر پسر همجنس‌گرا داشت، ترجیح می‌داد این پسر «در تصادف بمیرد».

هشدار «مجمع بین‌المللی تغییرات آب‌وهوایی» در مورد سال‌های پیش‌رو

پژوهشگران در «مجمع بین‌المللی تغییرات آب‌وهوایی» هشدار داده‌اند که برای جلوگیری از گرمایش زمین و تغییرات خطرناک آب‌وهوایی به «اقدامات فوری و گسترده» نیاز داریم.

«مجمع بین‌المللی تغییرات آب‌وهوایی» که در سال ۲۰۰۷ برنده نوبل صلح شد می‌گوید با شرایط فعلی و مقدار تولید گازهای گلخانه‌ای، گرمای زمین ما تا سال ۲۰۳۰ به مقدار ۱.۵ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا می‌کند.

آن‌چه اما هشدار آن‌ها را جدی‌تر می‌کند این واقعیت است که حتی افزایش گرمای زمین به اندازه یک درجه سانتی‌گراد کافی‌ست تا سطح اقیانوس‌ها به‌شکل خطرناکی افزایش پیدا کند، سیل‌ها، توفان‌ها و خشکسالی‌های مرگبار، به‌طور چشم‌گیری گسترش یابند.

پژوهشگران می‌گویند اگر افزایش درجه حرارت، به اندازه نیمی از پیش‌بینی‌های موجود کاهش پیدا کند، تفاوت عمده‌ای در شرایط ایجاد خواهد شد. به‌همین دلیل است که آن‌ها خواستار انجامات اقدامات فوری و در سطحی گسترده شده‌اند.

فلاحت‌پیشه: اتحادیه اروپا دوباره خواستار گشایش دفتر شده‌است

رئیس کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست‌ خارجی مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری تسنیم گفته اخیرا جلسه‌ای در کمیسیون تحت ریاست او با سفرای کشورهای اروپایی برگزار شد که در جریان آن موضوع «گشایش دفتر این اتحادیه در تهران بار دیگر مطرح شد».

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه می‌گوید در جلسه‌ای با حضور ۲۶ سفیر اروپایی، «سفیر اتریش که ریاست دوره‌ای اتحادیه را برعهده دارد و نیز برخی از سفرای کشورهای اروپایی درخواست بازگشایی دفتر این اتحادیه در تهران را مطرح کردند».

این نماینده مجلس ایران مشخص نکرده‌است جلسه با حضور سفرای اروپایی چه زمانی انجام شده‌است. اتحادیه اروپا هنوز به‌طور رسمی در این مورد اظهار نظر نکرده‌است.

پیشتر نیز موضوع گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران مطرح بود، اما شماری از امامان جمعه و مقام‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی به‌شدت به این موضوع تاخته بودند. برخی از آن‌ها دفتر مهم‌ترین نهاد سیاسی اروپا را «لانه جاسوسی» توصیف کرده بودند و برخی گفته بودند اتحادیه اروپا به‌دنبال «حمایت از همجنس‌گرایان» و «منکر قصاص» است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته «در آن جلسه مقرر شد این درخواست سفرای کشورهای اروپایی به مسئولان وزارت امور خارجه منتقل شود که این کار هم انجام شده است». مشخص نیست چرا سفرای اروپایی این درخواست را با نمایندگان مجلس مطرح کرده‌اند و نه به‌طور مستقیم با وزارت خارجه جمهوری اسلامی.

سفر خارجی ایرانی‌ها ۱۱ درصد کمتر شد

به نوشته ایسنا، ۳ میلیون و ۹۲ هزار و ۷۵۹ ایرانی در پنج ماه نخست امسال به خارج از کشور سفر کردند که این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته ۱۱ درصد کاهش داشته‌است.

نظر منفی معاون روحانی در مورد طرح مجلس برای حذف تعطیلی سیزده‌بدر

سه روز پس از اعلام خبر دورخیز مجلس شورای اسلامی برای حذف تعطیلی سیزده‌بدر، یکی از معاونان حسن روحانی این طرح را مردود دانست.

سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، روز سیزده مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، دربارهٔ آخرین وضعیت «طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور» در مجلس گفت که «در این طرح آمده‌است تا تعطیلی روز ۲۹ اسفند (روز ملی شدن صنعت نفت) و همچنین روز ۱۳ فروردین (روز طبیعت) حذف شود.»

سه روز پس از آن، علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در مراسم رونمایی از نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید استردادی از آمریکا دربارهٔ تصمیم نمایندگان مجلس برای حذف روز ۱۳ فروردین (روز طبیعت) این امر را مردود دانست.

او اظهار داشت: «بنده در این مورد به‌طور دقیق چیز خاصی نشنیده‌ام ولی این را می‌توانم عنوان کنم که روز ۱۳ فروردین به عنوان روز طبیعت یکی از مهمترین روزهای گردشگری و محیط زیست ایران است و متعاقباً امیدواریم نمایندگان مجلس نیز بر ضرورت حفظ این روز مهم در تقویم کشور تدابیر لازم را بیندیشند.»

پیامک‌های «تهدیدآمیز» به نمایندگان را «خلیل موحد فرستاده است»

محمدرحیم نوروزیان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، روز دوشنبه به ایرنا گفت که «عضو سابق شورای شهر مشهد و دوستان وی بطور آشکار گفته‌اند برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیامک ارسال کرده‌اند.»

خلیل موحد
خلیل موحد

او افزود: «خلیل موحد و دوستانش که در حسینیه قرآن و عترت مشهد فعالیت دارند مدعی هستند پیامک‌ها تهدیدآمیز نبوده و ارسال آنها تنها برای اطلاع‌رسانی و امر به معروف و نهی از منکر نمایندگان مجلس شورای اسلامی صورت گرفته‌است.»

رضا بادامچی، نماینده تهران در مجلس خبر داده‌است که «مدت‌هاست که پیامک‌های تهدیدآمیز دربارهٔ سی‌اف‌تی به نمایندگان ارسال می‌شود. تصور می‌کردیم بعد از تصویب این لایحه پایان یابد ولی به نفرین تبدیل شده‌است.»

موافقان پیوستن به سی‌اف‌تی می‌گویند که الحاق ایران به این کنوانسیون به ادامه معاملات بانکی ایرانیان با جهان کمک می‌کند.

مخالفان سی‌اف‌تی، موافقان را متهم به «خیانت» می‌کنند و ازجمله روزنامه کیهان روز دوشنبه در تیتر اول خود نوشت: «رأی در تاریکی/ موافقان CFT چرا از افشای نام خود می‌ترسند؟!»

«اعتصاب» کسبه در سنندج

برخی گزارش‌های دریافتی و ویدئوها در شبکه‌های اجتماعی حاکی است اعتصاب کسبه در شهر سنندج و تعطیلی مغازه‌ها در اعتراض به وضعیت اقتصادی و گرانی‌ها طی روز دوشنبه است.


اعتصاب مغازه‌داران مشهد، اعتصاب بازار موبایل‌فروشان اصفهان، اعتصاب مغازه‌داران چهارراه لشکر تهران و میاندوآب و ادامه اعتصاب کامیون‌داران در بندر عباس از مواردی است که روز دوشنبه ویدئوهایی از آنها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG