لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

انتقاد شمخانی از وعده‌های برجامی اتحادیه اروپا در دیدار با وزیر خارجه بریتانیا

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

۲۳:۴۲ ۲۷.۸.۱۳۹۷

خبرهای روز یکشنبه بیست‌وهفتم آبان را اینجا بخوانید.

۲۳:۴۲ ۲۷.۸.۱۳۹۷

ریک اسکات پس از شمارش مجدد آراء فلوریدا به سنا راه یافت

ریک اسکات، فرماندار سابق ایالت فلوریدا، روز یکشنبه به عنوان برنده انتخابات سنای آمریکا اعلام شد.

آقای اسکات جمهوریخواه که با بیل نلسون دمکرات رقابت تنگاتنگی داشت، پس از شمارش مجدد آراء توانست به سنا راه یابد.

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که وی توانست با ۱۰ هزار و ۳۳ رای بیشتر (۵۰.۰۵ درصد آراء) از رقیب دمکرات خود پیش بیفتد. هشت میلیون و ۱۹۰ هزار نفر در کل ایالت فلوریدا رای داده بودند.

آقای نلسون سه دوره کرسی سنا را در اختیار داشت. جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای روز ششم نوامبر، مجلس نمایندگان را از دست دادند ولی اکثریت کرسی‌های خود را در سنا حفظ کردند.

۲۳:۴۴ ۲۷.۸.۱۳۹۷

رئیس‌جمهوری عراق از ایران به دیدار پادشاه عربستان رفت

برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق، یک روز پس از دیدار با مقام‌های ایرانی به عربستان سعودی رفت و با ملک سلمان، پادشاه این کشور، دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پادشاه سعودی مهمانی ناهاری به افتخار آقای صالح ترتیب داد که در آن وزیران و شاهزادگان بلندپایه عربستان نیز حضور داشتند.

تلویزیون دولت عربستان جزئیات چندانی درباره محتوای مذاکرات رئیس‌جمهوری عراق و پادشاه سعودی منتشر نکرده است.

آقای صالح روز شنبه در تهران با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد که آیت‌الله علی خامنه‌ای در این دیدار خواستار «حفظ» حشد الشعبی، از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه تحت حمایت ایران، شد.

سفر رئیس‌جمهوری عراق به عربستان پس از دیدارش از تهران به معنای آن ارزیابی شده که بغداد قصد دارد تا در مناسبات خود با این دو رقیب منطقه‌ای توازن ایجاد کند.

۰۰:۱۴ ۲۸.۸.۱۳۹۷

پناهجویان «ایرانی» با قایق بادی خود را به ساحل بریتانیا رساندند

مقام های بریتانیایی روز یکشنبه اعلام کردند ۹ پناهجو- احتمالا از ایران- را یافته‌اند که خود را به ساحل «دوور» در جنوب شرقی انگلیس رسانده بودند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت کشور بریتانیا گفته که این گروه روز یکشنبه با یک قایق بادی خود را به فولکستون در نزدیکی شهر «دوور» رساندند.

این مقام‌ها افزوده‌اند که با آنها بر اساس قوانین مهاجرتی رفتار خواهد شد.

بی‌بی‌سی گفته است یک تن از افراد محلی این مهاجران را دیده بود که در حال بالا رفتن از صخره‌های نزدیک ساحل بودند.

در روزهای گذشته نیز اتفاق‌های مشابهی رخ داده بود. روز چهارشنبه گارد ساحلی بریتانیا سه قایق حامل ۲۰ پناهجویان ایرانی را از آب گرفت که یک زن و یک کودک در میان آنها بودند.

روز سه‌شنبه هم ۱۴ مرد و سه نوجوان ایرانی سوار بر یک قایق ماهیگیری خود را به بندر دوور رسانده بودند.

۰۵:۱۰ ۲۸.۸.۱۳۹۷

وزارت اطلاعات ایران از بازداشت ۱۴ عضو «شبکه اخلالگر محصولات پتروشیمی» خبر داد

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی می‌گوید که نیروهای این نهاد امنیتی «یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های دلالی و اخلالگر محصولات پتروشیمی را متلاشی کرده‌اند».

وزارت اطلاعات در گزارشی که روز یکشنبه در سایت رسمی خود منتشر کرد، گفته که حجم تخلفات مالی این شبکه «حدود ۵۰۰ میلیارد تومان» برآورد شده است و علاوه بر کشف ده هزار تن محصولات پتروشیمی، ۱۴ نفر از عوامل اصلی این شبکه دستگیر و به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.

در اطلاعیه این وزارتخانه آمده که «با اقدامات اخلالگران و دلالان، بازار مواد پتروشیمی در ماه‌های اخیر ملتهب شد و نرخ محصولات صنایع غذایی و نساجی رشد پنج برابری داشت که با اقدامات وزارت اطلاعات، اکنون شاهد روند کاهشی قیمت‌ها در این بازار هستیم و همچنان ادامه دارد».

بیشتر بخوانید

۰۶:۲۲ ۲۸.۸.۱۳۹۷

انتقاد شدید ترامپ از پاکستان

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، پاکستان را متهم کرده‌است «هیچ کار درستی برای ما نکرده» و از تصمیم خود برای تعلیق کمک‌های نظامی به اسلام‌آباد دفاع کرده‌است.

در ۱۴ دی وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد تقریباً همه کمک‌‌های مالی و تسلیحاتی آمریکا به پاکستان، تعلیق خواهد شد. دولت آمریکا می‌گوید تعلیق این کمک ۸۰۰ میلیون دلاری تا زمانی که پاکستان با گروه‌های تروریستی، و از جمله طالبان افغانستان و شبکه حقانی، در خاک خود برخورد نکند ادامه خواهد داشت. پاکستان این اقدام را «غیرسازنده» نامیده و آن را ضربه‌ای به روند مقابله با تروریسم توصیف کرده‌است.

دونالد ترامپ روز یک‌شنبه در گفت‌وگویی با شبکه خبر فاکس، پاکستان را متهم کرد که به پنهان شدن رهبر کشته‌شده القاعده، اسامه بن‌لادن، یاری رسانده بود.

ترامپ به اختفای بن لادن در نزدیکی یک دانشکده نظامی ارتش پاکستان اشاره کرده و تصریح کرده که همه در پاکستان از محل اختفای او باخبر بود. رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داده در شرایطی که بن‌لادن در پاکستان پنهان شده بود، «ما ۱.۳ میلیارد دلار به پاکستان کمک می‌کردیم… من به این کمک پایان دادم چون آن‌ها هیچ‌کاری برای ما انجام نمی‌دهند».

اقامت‌گاه مخفی بن لادن که در سال ۲۰۱۱ هدف حمله نیروهای ویژه آمریکایی قرار گرفت در فاصله نه‌چندان دوری از یک آکادمی نظامی مشهور ارتش پاکستان قرار داشت.

از ۸۰۰ میلیون دلار کمکی که آمریکا آن را متوقف کرده است، ۳۰۰ میلیون دلار آن کمک‌های تسلیحاتی است که پنتاگون در سپتامبر امسال از لغو آن خبر داد. ۵۰۰ میلیون دلار دیگر نیز قرار بود در قالب کمک به نیروهای ائتلاف در اختیار پاکستان قرار گیرد که پرداخت این مبلغ نیز با نظر کنگره آمریکا متوقف شد.

۰۷:۲۲ ۲۸.۸.۱۳۹۷

ترامپ در مورد بحران یمن: عربستان باید دست بردارد، ولی ایران هم باید دست بردارد

دونالد ترامپ در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز می‌گوید برای حل بحران یمن، جایی‌که شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران درگیر نبرد با ائتلافی به رهبری عربستان و نیروهای مورد حمایت این ائتلاف هستند، هر دو طرف بحران باید اقدام کنند. ​

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید «من خواستار این هستم که عربستان دست بردارد، اما خواستار این هستم که ایران هم دست بردارد».

رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به تحریم‌های دولتش علیه شماری از مقام‌های عربستان سعودی، پس از قتل جمال خاشقجی، در عین حال تاکید کرده‌است که عربستان، متحد آمریکا است.

ایالات متحده در کنار عربستان و امارات متحده عربی، ایران را متهم کرده‌اند که سلاح در اختیار شورشیان حوثی قرار می‌دهد. ایران ضمن حمایت از حوثی‌ها، ارسال سلاح به یمن را رد کرده‌است.

طی روزهای گذشته مقام‌های ارشد دولت آمریکا خواستار پایان جنگ در یمن شده‌اند. جیمز متیس، وزیر دفاع و مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا هر دو به‌طور جداگانه خواستار پایان جنگ در یمن شده‌اند.

حدود دو هفته پیش نیز ده‌ها سازمان غیردولتی یمنی و بین‌المللی با تأکید بر اینکه ۱۴ میلیون نفر از مردم یمن، یعنی نیمی از جمعیت این کشور، «در آستانه قحطی» هستند، خواهان «دخالت فوری برای پایان دادن» به نبردها و عملیات نظامی در این کشور شدند.

۱۱:۲۸ ۲۸.۸.۱۳۹۷

قاسمی: شایعه استعفای ظریف در کانون‌های مشخصی تولید می‌شود

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری امروز خود دربارهٔ شایعه استعفای محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، گفت: «حتماً این شایعه را تکذیب می‌کنم. این خبرها از کانون‌های مشخصی تولید، توزیع و پردازش می‌شود. آقای ظریف با قوت به کار خود مشغول هستند. ایشان روز گذشته در مجلس بودند و امروز نیز میزبان یک هیئت خارجی هستند. تصور می‌کنم این شایعات، حساب‌شده و دقیق است و هدفش تضعیف وزارت امور خارجه و شخص وزیر است. بار اول هم نیست که این خبر و شایعات در رسانه‌ها، فضای مجازی و حتی امروز در برخی از رسانه‌های رسمی منتشر شد.»

او تأکید کرد: «تعجب می‌کنم بیان ظریف دربارهٔ پول‌شویی با بازتاب‌های تند و عجیبی در جامعه و سیاستمداران خاص همراه شد.»

محمدجواد ظریف هفته گذشته میزان پول‌شویی در جمهوری اسلامی را «گسترده» نامیده و در مصاحبه با «خبر آنلاین» گفته بود که علت فضاسازی علیه لوایح پول‌شویی، «منافع ده‌ها هزار میلیاردی برخی افراد است».

حسین نقوی حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، روز گذشته از واکنش محسنی اژه‌ای، معاون اول رئیس قوه قضائیه، به سخنان وزیر خارجه ایران در مورد پول‌شویی خبر داد.

‌به گفته نقوی حسینی، محسنی اژه‌ای در مورد اظهارات ظریف گفته است: «این کلمات و جملات از نظر شخصی بنده غلط بوده و از طرف یک مقام رسمی مطرح می‌شود و باید توضیح دهد و اسناد خود را ارائه کند که اینجانب نامه نوشته و گفته‌ام که اگر این جملات از سوی ایشان است، توضیحات و اسناد وی اخذ شود.»

بهرام قاسمی در نشست خبری امروز خود در واکنش به این اظهارات گفت: «ما هیچ گونه درخواستی از سوی آقای اژه‌ای، سخنگوی محترم قوه قضاییه تاکنون دریافت نکرده‌ایم. بیان آن نماینده محترم بازهم مانند دیگر بیانات ایشان با واقعیت تطبیق نمی‌کند و احتمالا براساس یک سوتفاهم یا توهم این موضوع را بیان کردند زیرا زمانی می‌توان این ادعا را گفت که ادعایی به وزارت امور خارجه ارسال شده باشد که نشده است.»

۱۲:۰۷ ۲۸.۸.۱۳۹۷

روحانی: کاملاً می‌دانم که شرایط زندگی مردم سخت‌تر شده است

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، امروز در سفر استانی خود به آذربایجان غربی در خوی گفت: «من کاملاً می‌دانم که شرایط زندگی مردم نسبت به ماه‌های گذشته سخت‌تر شده است. قیمت اجناس در مسیر صعودی بوده‌است.»

او افزود: «همه تلاش دولت در این است که این تورم را مهار کنیم. همه تلاش دولت این است که اشتغال را شبیه سال گذشته و امسال در مسیر ارتقا قرار بدهیم. می‌دانیم شرایط برای ما سخت‌تر شده‌است، اما مسیر پیشرفت هم در بعضی از امور برای ما آسان‌تر شده است.»

آقای روحانی پیش از این در سخنان متفاوتی مدعی شده بود که تحریم‌ها «هیچ تأثیری بر روند اقتصادی کشور نداشته» است.

حسن روحانی روز دوشنبه به مردم منطقه قول داد که دولت وی دریاچه ارومیه را احیا خواهد کرد. آقای روحانی در این سفر همچنین ساعت ۱۶ عصر امروز قرار است خط آهن ارومیه را افتتاح کند.

او در این سخنرانی در رابطه با سیاست خارجی جمهوری اسلامی گفت که ایران تسلیم فشار تحریم‌های آمریکا نخواهد شد و تأکید کرد که دولت وی قصد دارد روابط ایران را با همسایگان خود تقویت ببخشد.

۱۴:۰۶ ۲۸.۸.۱۳۹۷

یکی از متهمان فراری پرونده دکل نفتی به ایران بازگشت

خبرگزاری ایرنا نوشت، «ن. م» از متهمان پرونده دکل نفتی و از خویشاوندان متهمان این پرونده که در یکی از کشورهای اروپایی به سر می‌بُرد و پول‌ها نیز به حساب به او واریز شده بود، به ایران بازگشت.

بنا بر این گزارش، «ن. م» در کشور اروپایی محل اقامت خود متهم به پول‌شویی شده‌است و برای ادامه اقامت به مشکل برخورده است بنابراین تصمیم می‌گیرد به ایران بازگردد.

آن طور که در رسانه‌ها و سایت‌های خبری مختلف آمده، این فرد شرکتی را در هلند تأسیس و با یک شرکت تأسیسات دریایی در زمینه تأمین دکل‌های حفاری همکاری می‌کرد.

به نوشته ایرنا، اکنون برای این فرد قرار وثیقه صادر شده و با تودیع مبلغ وثیقه صادره در خارج از زندان به سر می‌برد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG