لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۹
عکس از دربار سعودی
عکس از دربار سعودی

تعلیق‌ همکاری‌های آینده بنیاد بیل گیتس و بنیاد محمد بن‌سلمان

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

راننده‌ای در مازندران پس از جریمه «دو افسر پلیس را زیر گرفت»

باشگاه خبرنگاران جوان ایران روز پنج‌شنبه ویدئویی کوتاه منتشر کرد که دو نفر را نقش بر زمین نشان می‌دهد. یکی از این دو نفر که مشخص است وضع وخیمی دارند لباس ایمنی پلیس راهنمایی را بر تن دارد.

در این گزارش آمده است که راننده یک وانت نیسان پس از آن که توسط دو افسر راهنمایی و رانندگی جریمه می‌شود «عمدا» آنها را زیر می‌گیرد.

در ویدئو، شاهدان عینی می گویند که راننده «با آگاهی کامل» دست به این کار زده است.

امضای تحریم‌های اقتصادی روسیه علیه مقامات سابق و فعلی در اوکراین

خبرگزاری رویترز از مسکو خبر می‌دهد که دیمیتری مدودف، نخست وزیر این کشور، روز پنج‌شنبه تحریم‌های مالی و اقتصادی گسترده‌ای را علیه مقامات فعلی و سابق اوکراین امضا کرده است.

چند صد سیاستمدار و ده‌ها بنگاه و کمپانی اوکراینی مشمول این تحریم‌ها هستند.

مسکو این تحریم‌ها را مقابله به مثل با تحریم‌های مشابه اوکراین علیه مقامات روس توصیف می‌کند.

آن طور که در گزارش رویترز آمده است، ۳۲۲ فرد حقیقی و ۶۸ فرد حقوقی مشمول این تحریم‌های گسترده‌اند، از جمله یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین، و پسر پترو پوروشنکو، رئیس جمهور این کشور.

روزنامه هندی: موافقت کلی آمریکا با معافیت موقت هند از تحریم‌های نفتی ایران

به نوشته روزنامه هندی «اکونومیک تایمز»، آمریکا موافقت کلی کرده است که شرکت‌های نفتی هند تا ماه مارس (حدود پنج ماه دیگر) به خرید نفت از ایران (به همین میزان فعلی ۱.۲۵ میلیون تُن در ماه) ادامه دهند.

روزنامه اکونومیک تایمز این گزارش را به نقل از «منابع آگاه به موضوع» خود مخابره کرده و می‌گوید که مقام‌های هندی در چند روز آینده این مطلب را به طور رسمی اعلام خواهند کرد.

هند در سال گذشته حدود ۲۲ میلیون تُن نفت خام از ایران وارد کرد و، به نوشته اکونومیک تایمز، آمریکا برای اعطای معافیت به شرکت‌های هندی خواستار کاهش ۳۵ درصدی این میزان شده است.

رادیوفردا به طور مستقل قادر به تایید این گزارش نیست و مقام‌های آمریکا و هند نیز هنوز واکنشی به آن نشان نداده‌اند.

گزارش این روزنامه هندی یک روز پس از آن منتشر شده است که جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، گفت هدف آمریکا از تحریم‌های نفتی علیه ایران، «فشار حداکثری» علیه جمهوری اسلامی‌ است، نه آسیب رساندن به متحدان ایالات متحده.

ظریف هر گونه تماس با وزیر خارجه عربستان را تکذیب کرد

خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، از هرگونه تماس تلفنی عادل‌الجبیر، وزیر خارجه عربستان، با مقام‌های ایرانی ابراز بی‌اطلاعی کرد.

خبرگزاری تسنیم نیز به نقل از آقای ظریف نوشت که او پس از دیدارهایش با مقامات پاکستانی در اسلام‌آباد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره خبر تماس وزیر خارجه سعودی با ایران گفته است: «تا جایی که من اطلاع دارم چنین تماسی صورت نگرفته است و دولت عربستان چنین ارتباطی را برقرار نکرده است.»

سرعت گرم‌شدن اقیانوس‌ها «به‌مراتب بیشتر از برآوردهای قبلی‌ست»

مطالعات تازه‌ای که در ژورنال «نیچر» منتشر شده نشان می‌دهد سرعت گرم‌شدن اقیانوس‌های کره زمین به‌مراتب بیشتر از برآوردهای قبلی‌ست. این پژوهش‌ها این نگرانی را به‌وجود آورده که گرمایش کره زمین احتمالا خیلی سریع‌تر از آنچه تصور می‌شود، پیش می‌رود.

بنا بر این پژوهش‌ها، اقیانوس‌های کره زمین ۶۰ درصد بیشتر از برآوردهای پیشین گرما را جذب می‌کنند.

این مطالعات نشان می‌دهد زیستگاه ما بیشتر از پیش‌بینی‌ها به سوخت‌های فسیلی حساس است.

حال این نگرانی شکل گرفته است که تلاش‌ها برای حفظ گرمایش زمین در سطحی که تا کنون ضروری می‌نمود، به‌مراتب کار سخت‌تری خواهد بود.

کشورهای جهان سال ۲۰۱۶ در پاریس توافق کردند که با کاهش رشد مصرف سوخت‌های فسیلی نگذارند میانگین دمای جهانی تا پایان قرن حاضر بیشتر از ۲ درجه سانتیگراد افزایش یابد.

اما پژوهشگران «مجمع بین‌المللی تغییرات آب‌وهوایی» در میانه مهر ماه هشدار دادند که در شرایط فعلی ما در حال حرکت به‌سوی افزایش سه تا چهار درجه‌ای گرما هستیم، آن‌چه بسیاری از نقاط زمین را تقریبا غیرقابل زیست خواهد کرد.

افزایش گرمای زمین به اندازه یک درجه سانتی‌گراد سطح اقیانوس‌ها را به‌شکل خطرناکی افزایش داده، و سبب شده سیل‌ها، توفان‌ها و خشکسالی‌های مرگبار، به‌طور چشم‌گیری گسترش پیدا کنند.

غواصان اندونزی جعبه سیاه هواپیمایی «لاین ایر» را پیدا کردند

غواصان نیروی دریایی ارتش اندونزی موفق شدند «جعبه سیاه» هواپیمای خطوط «لاین ایر» که به دریا سقوط کرده را پیدا کنند؛ جعبه سیاه نقش مهمی در حل معمای سقوط هواپیما خواهد داشت.

تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اندونزی در روز پنج‌شنبه دو غواص را نشان می‌دهد که در حال انتقال دستگاه ضبط مکالمات و اطلاعات هواپیما به یک کشتی تیم جست‌وجو هستند.

سرجوخه هندرا، یکی از غواصان نیروی دریایی که موفق شده جعبه سیاه را پیدا کند می‌گوید امواج زیر دریا شدید بود و او نمی‌دانست می‌تواند دستگاه را از آب بیرون بکشد یا نه.

روز گذشته نیروی دریایی اندونزی اعلام کرد در منطقه‌ای از دریا که گمان می‌رود هواپیما آن‌جا سقوط کرده جسمی ۲۲ متری را پیدا کرده که به احتمال زیاد لاشه هواپیما است.

هواپیمای خط لاین ایر روز دوشنبه با ۱۸۹ سرنشین، دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه جاکارتا، به دریا سقوط کرد و آن‌طور که گزارش شده تمامی سرنشین‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

لاشه هواپیما در ۴۰۰ متری محلی پیدا شده که آخرین تماس خلبان با برج مراقبت در اطراف آن صورت گرفته‌است.

زن مسیحی متهم به «کفرگویی» در پاکستان از زندان آزاد شد

یک زن مسیحی متهم به «کفرگویی» در پاکستان، پس از هشت سال از زندان آزاد شد.

تصویری از آسیه بی‌بی که تاریخ آن نامشخص است
تصویری از آسیه بی‌بی که تاریخ آن نامشخص است

تصمیم دیوان عالی پاکستان برای آزاد کردن این شهروند زن خشم و اعتراض اسلام‌گرایان این کشور را در بر داشته به‌طوری که دولت مجبور به استقرار نیروهای مسلح در نقاط حساس کشور شده‌است.

آسیه بی‌بی ۵۴ ساله که از سال ۲۰۱۰ در زندان در انتظار اجرای حکم اعدام خود بود، آزاد و به مکان نامعلومی انتقال داده شده‌است.

فرانسه و اسپانیا به این زن و پنج فرزندش پیشنهاد پناهندگی داده‌اند.

ساعاتی پیش از آزادی آسیه بی‌بی، رئیس دستگاه قضائی پاکستان اعلام کرد حکم صادرشده در سال ۲۰۱۰ توسط دادگاهی در لاهور، مدارک کافی در مورد اتهام‌های وارد شده به او را در بر نمی‌گرفت و این اتهام‌ها «جعلی» بود.

هشت سال پیش همسایگان مسلمان آسیه، که مطابق قوانین اسلام او را «نجس» می‌دانند، به آب خوردن آسیه از یکی از لیوان‌های خود اعتراض کردند و این همسایگان گفته‌اند که آسیه در واکنش به این اعتراض، به اسلام توهین کرده است؛ اتهامی که آسیه بی‌بی آن را رد می‌کند.

بولتون: هدف از تحریم‌ها علیه ایران آسیب رساندن به متحدان آمریکا نیست

مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ می‌گوید، هدف واشینگتن از تحریم‌های نفتی علیه ایران، «فشار حداکثری» علیه جمهوری اسلامی‌ست و نه آسیب رساندن به متحدان ایالات متحده.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ که روز نهم آبان ماه در یک جامعه دانشجویی ایرلندی سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: ما می‌خواهیم به فشار حداکثری [علیه تهران] دست بیابیم، ولی نمی‌خواهیم به دوستان و متحدان خود آسیب برسانیم.

آقای بولتون می‌گوید دولت آمریکا درک می‌کند، شماری از کشورها، از جمله کشورهایی که از نظر جغرافیایی نزدیک ایران هستند، و او در هفته گذشته دیداری از آن‌ها داشته، «شاید قادر نباشند تا آخر مسیر بروند و [واردات نفت از ایران را] به صفر برسانند».

با این حال این مقام ارشد دولت ترامپ تاکید کرده پیامدهای سیاست‌های واشینگتن در حال حاضر نیز مشهود است و ارزش ریال ایران به‌شدت افت کرده: «به نظر من مهم است که ما از شدت تلاش‌های خود نکاهیم».

تحقیق پلیس نیویورک درباره مرگ مشکوک دو خواهر عربستانی

مقام های پلیس شهر نیویورک گفته‌اند که در حال تحقیق در خصوص مرگ اسرار آمیز دو خواهر شهروند عربستان هستند که اجساد آنها در ساحل رودخانه «هودسون ریور» پیدا شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس پیکرهای تالا فارع ۱۶ ساله و روتانا فارع ۲۲ ساله روز ۲۴ اکتبر (چهارشنبه هفته گذشته) در ساحل رودخانه هودسون پیدا شد. این در حالی است که آنها در ماه اوت در شهر فیرفکس در ایالت ویرجینیا مفقود شده بودند.

طبق این گزارش، پلیس هنوز دلایل مرگ این دو خواهر را اعلام نکرده است اما می گوید آثار صدمه بر بدن های آنها دیده نمی‌شود. این دو خواهر به صورت رخ به رخ با نوار به یکدیگر بسته شده بودند.

پلیس نیویورک می‌گوید، مادر این دو دختر به کارآگاهان پلیس گفته است یک روز پیش از کشف اجساد، یک مقام سفارت عربستان با وی تماس گرفت و گفت باید خاک آمریکا را ترک کنند چرا که دو دختر وی از دولت ایالات متحده تقاضای پناهندگی کرده اند.

کنسولگری عربستان نیویورک گفته است وکیلی برای پیگیری این حادثه استخدام کرده است.

ماموران پلیس نیویورک هم اکنون در حال تحقیق در خصوص چگونگی مفقود شدن این دو خواهر هستند.

مهاجمان مسلح یک زندانی را از بیمارستانی در مرکز تهران فراری دادند

یک مقام پلیس تهران گزارش‌ها در خصوص حمله افراد مسلح به بیمارستان «امام خمینی» تهران برای فراری دادن یک متهم را تایید کرده است.

سرهنگ بابک نمک شناس، رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت با تأیید خبر فرار «یک مجرم سابقه دار از بیمارستانی در مرکز تهران» به ایسنا گفت: حوالی ساعت ۱۱ امروز چهارشنبه یکی از مجرمان محکوم به زندان برای انجام اقدامات درمانی به همراه یکی از ماموران بدرقه سازمان زندان ها به بیمارستانی در مرکز تهران منتقل شده بود؛ اما به محض ورود به محوطه بیمارستان، چهار نفر مسلح به سلاح کمری با شلیک چهار تیر هوایی و تهدید مامور بدرقه زندانی را فراری دادند.»

این مقام پلیس تهران با اشاره به اینکه هر پنج نفر با یک دستگاه خودرو سواری از محل متواری شدند، اضافه کرده است: این زندانی از مجرمان سابقه دار در زمینه شرارت، سرقت مسلحانه و نزاع و درگیری بود که در اختیار سازمان زندان ها قرار داشت

بیشتر

XS
SM
MD
LG