لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷
 سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و عبدالرحمان تاج معاون سازمان
سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و عبدالرحمان تاج معاون سازمان

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و معاونش در سانحه رانندگی کشته شدند

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

وزارت خارجه پاکستان: ۵ تن از گروگان‌های ایرانی جیش‌العدل آزاد شدند

وزارت خارجه پاکستان عصر پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پنج تن از دوازده گروگان ایرانی که در اختیار گروه جیش‌العدل هستند، آزاد شده و به مقام های ایران تحویل داده شدند.

محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، در این بیانیه افزوده که تلاش برای آزادی سایر گروگان‌ها در جریان است.

در پی انتشار این خبر، جیش‌العدل نیز در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتسب به آن منتشر شده، اعلام کرد آزادی این ۵ گروگان را «برای نشان دادن حسن نیت» و «تشویق طرف مقابل برای عمل به مفاد درخواست‌های مطرح‌شده» انجام داده است.

محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز پنج‌شنبه با اشاره به اینکه خواسته جیش‌العدل آزادی «مجرمانی ست که در ایران زندانی هستند» گفته بود: قاعدتا درست نیست که جمهوری اسلامی تن به چنین خواسته‌ای دهد.

یک ماه پیش ۱۲ تن از نیروی سپاه، بسیج و سرباز وظیفه در میرجاوه، در نزدیکی مرز ایران با پاکستان، ربوده شدند.

گروه جیش‌العدل تاکنون بارها با مرزبانان ایران درگیر شده و تعدادی از آنها را گروگان گرفته یا به قتل رسانده است.

۲۷ مصدوم در سانحه اتوبان قم-کاشان

حسین ریاحی، رئیس مرکز اورژانس کاشان اعلام کرد روز پنجشنبه در پی سانحه برای یک اتوبوس در اتوبان قم-کاشان، ۲۷ نفر زخمی شدند.به گفته ریاحی حال بیشتر مصدومین رضایت‌بخش گزارش شده است.

جاده‌های ایران در زمره مرگبارترین مسیرهای جهان هستند. در سال ۹۶ بیش از ۱۶ هزار نفر در این جاده‌ها کشته شدند.

دو بار اعدام و سی‌ و یک سال و ۹ ماه حبس برای «قاتل ملیکا»

شعبه اول دادگاه کیفری یک استان اصفهان متهم به قتل ملیکای ۵ ساله فلاورجانی را به قصاص نفس محکوم کرد.

به گزارش ایسنا احمد خسروی وفا، رئیس کل دادگستری استان اصفهان، در این باره گفت: «این متهم به جهت قتل عمد ملیکا به قصاص، نسبت به زنای به عنف فرد دیگری به اعدام، آدم‌ربایی به ۲۰ سال حبس، ایراد ضرب و جرح عمدی به ۷ سال حبس از بابت حبس غیرقانونی طفل و خواهر و برادر وی به ۴ سال و برای کودک آزاری به ۹ ماه حبس و نیز پرداخت دیه در حق اولیای دم و شکات محکوم شد.»

برپایه گزارش ایسنا، ملیکا ۵ ساله مهرماه امسال به همراه برادر و خواهرش توسط «ممد قاچاقی» به خاطر طلب مالی از پدر ملیکا ربوده شد و بعد از ۲۳ روز شکنجه و تجاوز، کشته شد.

مراجعه بیش از ۲۰۰ نفر به علت عارضه تنفسی در طول ۲۴ ساعت

فرهاد حمزه‌لویی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرد در پی بارندگی در ۲۴ ساعت منتهی به صبح پنجشنبه ۲۰۳ نفر با عارضه تنفسی، به مراکز درمانی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خوزستان مراجعه کردند.

به گزارش ایرنا مشعل‌های چاه‌های نفت، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن زباله و گرده گیاهی درخت کنوکارپوس به عنوان عوامل تنگی تنفس در استان خوزستان معرفی شده‌اند.

بازداشت شماری از فعالان حقوق معلمان

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران روز پنجشنبه از بازداشت و احضار تعدادی از فعالان این حوزه خبر داد.

در بیانیه این شورا آمده که تاکنون دستکم ۳۰ فعال صنفی احضار و بازجویی شده‌اند و بیش از ۵۰ نفر پیام تهدید دریافت کرده‌اند. این شورا همچنین می‌گوید از روز یکشنبه تاکنون دستکم ۱۲ معلم در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند.

روز سه‌شنبه دور تازه‌ای از تحصن معلمان در مدارس شهرهای ایران برگزار شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران پیش از برگزاری این تحصن در بیانیه‌ای خواستار «تأمین و تضمین بودجه عادلانه برای اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، رفع تبعیض علیه فرهنگیان شاغل و بازنشسته و اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی، یعنی آموزش رایگان»‌ شده بود.

حضور ۷۴ هزار پناهجو در یونان

پناهجویان در جزیره لسبوس
پناهجویان در جزیره لسبوس

دیمیتریس ویستاس وزیر مهاجرت یونان اعلام کرد نزدیک به ۷۴ هزار پناهجو در این کشور زندگی می‌کنند.

در سال جاری میلادی حدود ۴۲ هزار مهاجر به صورت غیرقانونی وارد خاک یونان شد‌ه‌اند. از این تعداد ۱۴ هزار نفر از طریق زمینی و بیشتر از مرز ترکیه به یونان رفته‌اند.

وزیر مهاجرت یونان وعده داد در ماه‌های آینده ۶ هزار نفر از مهاجران از کمپ‌های مستقر در جزیره‌های یونانی، به داخل خاک این کشور منتقل خواهند شد.

آمریکا ۱۷ نفر را در ارتباط با قتل خاشقجی تحریم کرد

آمریکا ۱۷ نفر را در ارتباط با قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری سعودی در استانبول تحریم کرد.

استیو منوچین وزیرخزانه‌داری آمریکا با اعلام این خبر گفت، این افراد در «قتل بی‌رحمانه» جمال خاشقجی دست داشته‌اند.

سعود القحطانی مشاور ارشد بن‌سلمان، ماهر المطرب مشاور بن‌سلمان و محمد العطیبی سرکنسول سعودی در استانبول در میان تحریم‌شدگان هستند.

اعلام این تحریم‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که دادستان سعودی اعلام کرد پنج نفر از متهمان به قتل خاشقجی ممکن است اعدام شوند.

دادستان سعودی در عین حال اذعان کرد که جسد خاشقجی داخل کنسولگری مثله شده است.

دوستان، شماری از قانونگذاران آمریکایی و گروهی از تحلیلگران محمدبن‌سلمان ولیعهد سعودی را آمر این قتل می‌دانند. اتهامی که دولت سعودی آن را رد می‌کند.

ترکیه می‌گوید دستور این قتل در بالاترین سطوح مقام‌های سعودی صادر شده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و معاونش در سانحه رانندگی کشته شدند

تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و عبدالرحمن تاج‌الدین معاون پارلمانی سازمان تامین اجتماعی در سانحه رانندگی جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزای فارس این دو مقام سازمان تامین اجتماعی سرنشین یکی از خودروهای هیات همراه محمد شریعتمداری وزیر کار بودند که هنگام بازگشت به گرگان در جاده غربی مرکز گلستان ساعت ۴ بعد از ظهر پنجشنبه دچار حادثه شدند. راننده خودرو نیز در این سانحه زخمی شده است.

نوربخش و تاج‌الدین پس از این حادثه به بیمارستان حکیم جرجانی گرگان انتقال یافته بودند.

به گفته سرهنگ علی عبدی فرمانده پلیس راه استان گلستان خودروی لندکروز حامل مقام‌های سازمان تامین اجتماعی با یک تانکر نفتکش برخورد کرده است.

نوربخش، ۵۸ ساله، از سال ۹۲ ریاست سازمان تامین اجتماعی را بر عهده داشت و رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران بود.

تاج الدین که ۶۳ سال داشت، در دوره‌های پنجم و شش مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس بود.

بحران در دولت ترزا می؛ استعفای دو وزیر

دو وزیر کابینه ترزا می، در مخالفت با توافق نخست‌وزیر بریتانیا در مورد نحوه خروج از اتحادیه اروپا از سمت خود استعفا کردند و آینده برگزیت را در ابهام بیشتری فرو بردند.

دومینیک راب وزیر برگزیت و استر مک‌وی وزیر کار و بازنشستگی روز پنجشنبه با استعفای خود روز بسیار سختی را برای ترزا می رقم زدند.

ترزا می در مجلس عوام از سوی نمایندگان حزب کارگر به نداشتن برنامه خروج از اتحادیه اروپا متهم شد.

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر در پارلمان گفت دولت بریتانیا به «هرج و مرج» کشیده شده است.

کوربین پیش‌نویس توافق ترزا می برای خروج از اتحادیه اروپا را «شکست بزرگ و مخرب» خواند.

رهبر حزب کارگر به ترزا می‌ گفت: «پس از دو سال مذاکرات سرسری، این دولت یک توافق سرهم‌بندی شده تحویل داده که حتی از خطوط قرمز خود نخست‌وزیر هم عبور کرده است...»

جرمی کوربین گفت که دولت نمی‌تواند این توافق «نپخته» را در پارلمان به رای بگذارد. توافقی که به گفته او دو وزیر برگزیت هم با آن مخالف بوده‌اند.

اقدام هماهنگ ۱۵ سفیر در اعتراض به وضعیت مسلمانان چین

روز پنج‌شنبه در اقدامی بی‌سابقه ۱۵ سفیر خارجی در چین با ارسال نامه‌ای نگرانی خود را از وضعیت مسلمانان اویغور در شمال غرب چین و حبس هزاران نفر از انها در اردوگاه‌ها و بازداشتگاه‌ها ابراز کردند. ارسال‌کنندگان این نامه شامل نمایندگان کانادا، آلمان، استرالیا، بریتانیا، فرانسه و اتحادیه اروپا می‌شود. وزارت خارجه چین در همین روز این اقدام را محکوم کرد و گفت که اگر این دیپلمات‌ها بخواهند بر مقامات محلی در این زمینه فشار بیاورند وضعیتی «مشکل‌زا» پیش خواهد آمد.

ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی همواره از چین خواسته‌اند تا اردوگاه‌های سین‌کیانگ را ببندد، جایی که فعالان می‌گویند بین ۸۰۰ هزار تا دو میلیون اقلیت اویغور و دیگر مسلمانان در بازداشت به‌سر می‌برند.

قانون‌گذاران ایالات متحده امروز اعلام کردند قصد دارند از لایحه‌ای رونمایی کنند که بر اساس آن از دولت ترامپ خواسته می‌شود تحریم‌هایی را به خاطر سرکوب اقلیت اویغور علیه چین اِعمال کند. پانزده سناتور، ازجمله رابرت منندز و الیزابت وارن، هر دو از حزب دموکرات، از پشتیبانان این لایحه هستند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG