لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۳
 سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و عبدالرحمان تاج معاون سازمان
سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و عبدالرحمان تاج معاون سازمان

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و معاونش در سانحه رانندگی کشته شدند

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

خبرخوان روز چهارشنبه بیست‌وسوم آبان را اینجا بخوانید.

آمریکایی‌ها در «رتبه سوم» متقاضیان پناهندگی از کانادا

بر پایه آمارهای منتشر شده اداره مهاجرت و شهروندی کانادا، در سال ۲۰۱۷ آمریکایی‌ها رتبه سوم تقاضای پناهندگی از کانادا را داشته‌اند.

به گزارش روزنامه گاردین، در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۵۵۰ شهروند آمریکا از کانادا تقاضای پناهندگی کرده‌اند که نسبت به سال ۲۰۱۶ شش برابر افزایش داشته است.

به گفته استفان هندفیلد، وکیل مهاجرت در مونترال، بیشتر این پناهجویان، فرزندان خارجی‌های «غیر مقیم» در آمریکا هستند اما به خاطر اینکه از خانواده خود جدا نشوند، به کانادا می‌آیند.

طبق قانون اساسی آمریکا متولدان در خاک آمریکا تابعیت آمریکایی دریافت می‌کنند.

اکثر آمریکایی‌هایی که برای پناهندگی کانادا اقدام کرده‌اند والدین‌شان اهل هائیتی هستند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از قصد خود برای لغو قانون اعطای تابعیت به متولدان آمریکا با پدر و مادر خارجی خبر داده است.

با این حال منتقدان می‌گویند رئیس‌جمهوری نمی‌تواند قانون اساسی را با فرمان اجرایی تغییر دهد.

آمار قربانیان بزرگترین آتش سوزی تاریخ کالیفرنیا به ۵۶ نفر رسید

گزارش حاکی است که تلفات در مرگبارترین آتش سوزی در تاریخ ایالت کالیفرنیا به ۵۶ کشته رسیده است.

به گزارش رویترز، همزمان با اقدامات نیروهای گارد ملی برای مهار این آتش سوزی، تلاش نیروهای امدادی برای یافتن قربانیان این حریق گسترده ادامه دارد و شمار مفقودان ۱۳۰ نفر اعلام شده است.

طبق این گزارش تاکنون دست کم هشت هزار و ۹۰۰ خانه مسکونی و ساختمان در منطقه شهر «پارادایس» در حریق از بین رفته‌اند و در حدود ۵۰ هزار نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند.

آتش‌سوزی از روز پنج‌شنبه هفته گذشته در مناطق شمالی ایالت کالیفرنیا، آغاز شد. بادهای شدید اما آتش‌سوزی را گستراندند و به دیگر شهرها و شهرستان‌های ایالت کشاندند.

در جریان دو حریق مرگبار قبلی در ایالت کالیفرنیا، در سال ۱۹۹۱ در اوکلند و در سال ۱۹۳۳ در پارک گریفیث، دست‌کم ۲۵ نفر و ۲۹ نفر جان خود را از دست دادند. در حریق اوکلند بیش از سه هزار خانه و بنای مسکونی نیز در آتش سوخت.

ادامه روند کاهش قیمت دلار و سکه: دلار آمریکا در کانال ۱۲ هزار تومان

روند کاهش قیمت دلار آمریکا در بازار غیررسمی ایران روز پنج‌شنبه هم ادامه یافت.

یک وب‌سایت غیررسمی صبح روز پنج‌شنبه بهای هر دلار آمریکا در بازار آزاد ایران را ۱۳ هزار تومان و قیمت هر سکه تمام را چهار میلیون تومان ثبت کرد.

با این حال ساعاتی بعد با کاهش دوباره، قیمت دلار به کانال ۱۲ هزار تومان افتاد.

در حال حاضر سکه هم زیر چهار میلیون تومان معامله می‌شود.

در همین زمینه خبرگزاری مهر چهارشنبه شب در گزارشی از کاهش ۱۳ درصدی در قیمت طلا و سکه در ایران خبر داد.

مهر به نقل از محمد کشتی‌آرای،‌ رئیس ­کمیسیون تخصصی­ طلا و جواهر، نوشت: «از اول هفته تاکنون ­ شاهد کاهش ۱۳ درصدی قیمت طلا و سکه هستیم.»

او ادامه داد: «انتظار می‌رفت بعد از شروع تحریم در بازار،­ شوک قیمتی داشته باشیم، ولی کنترل قیمت ارز توسط بانک مرکزی سبب کاهش قیمت ارز و سکه در بازار آزاد شده است.»

به گفته آقای کشتی‌آرای، «قیمت سکه که اول هفته ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود امروز به ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان رسید، همچنین قیمت طلا از هر گرم ۴۲۵ هزار تومان در اول هفته به ۳۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان­ رسید.»

رد دوباره بخشنامه کوهنوردی زنان در خراسان رضوی

خبرگزاری مهر چهارشنبه شب به نقل از رئیس فدراسیون کوهنوردی ایران بار دیگر بخشنامه‌ای را که عرصه کوهنوردی را برای زنان خراسان رضوی محدود می‌کرد رد کرد.

رئیس فدراسیون کوهنوردی با بیان این که زیرمجموعه‌های این فدراسیون از آیین‌نامه‌های وزارت ورزش پیروی می‌کنند، گفت: «هیچ محدودیتی در زمینه کوهنوردی و کوه‌پیمایی برای بانوان وجود ندارد.»

به گفته رضا زارعی، بخش‌نامه هیئت کوهنوردی خراسان رضوی «تنها توصیه‌نامه‌ای» بود به دلیل «تخلفات برخی گروه‌های گردشگری».

هیئت کوهنوردی استان خراسان‌ رضوی در بخشنامه‌ای که روز سه‌شنبه رسانه‌ای شد اعلام کرده بود که زنان متاهل برای شرکت در برنامه‌های طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی باید از همسر خود اجازه داشته باشند.

این خبر بلافاصله به اعتراض در شبکه‌های اجتماعی دامن زد و ساعاتی بعد تکذیب شد.

برادران کارامازوف، در میان صدها کتاب ممنوعه در جشنواره ادبی کویت

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه از کویت خبر داد که وزارت اطلاعات این کشور نزدیک به هزار کتاب را از حضور در جشنواره ادبیات این کشور منع کرده است.

از جمله این کتاب‌ها می‌توان به برادران کارامازوف اثر فئودور داستایفسکی اشاره کرد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که تمام کتاب‌هایی که در جشنواره بین‌المللی ادبیات کویت حضور دارند ابتدا توسط کمیته ممیزی و سانسور کویت بررسی شده و از این میان ۹۴۸ کتاب برای نمایش و حضور نامناسب تشخیص داده شده است.

این جشنواره که چهل و سومین دوره آن در حال برگزاری است تا ده روز دیگر ادامه دارد.

در پنج سال گذشته، نزدیک به چهار هزار کتاب «در لیست سیاه» وزارت اطلاعات کویت قرار داده شده است،‌ از جمله آثار بسیار معروفی چون گوژپشت نتردام اثر ویکتور هوگو و صد سال تنهایی اثر گابریل گارسیا مارکز.

مصدومیت چندین ورزشکار زن در پی واژگونی اتوبوس در استان فارس

خبرگزاری ایلنا روز پنج‌شنبه از مجروح و زخمی شدن ۱۴ کاراته‌کای زن اهل استان فارس در پی واژگون شدن اتوبوس آنها در جاده خبر داد.

به گفته سخنگوی اورژانس کشور، این ورزشکاران در راه «شرکت در مسابقات انتخابی تیم ملی بانوان» ایران بوده‌اند که اتوبوس‌شان در راه شیراز به اصفهان واژگون شده است.

این ورزشکاران بر اساس جدولی که ایلنا منتشر کرد از ۱۳ تا ۳۵ سال سن دارند.

هنوز علت این حادثه رسما اعلام نشده است.

بررسی «۱۲۰ پرونده زمین‌خواری» در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ایران

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس شورای اسلامی از بررسی ۱۲۰ پرونده زمین‌خواری در این کمیسیون «شامل مواردی از تجاوز، تصرف و تغییر کاربری غیرقانونی زمین در اراضی حریم شهرها و روستاها، زمین‌های کشاورزی، منابع ملی، جنگل‌ها و مراتع» خبر داد.

خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از این نماینده مجلس نوشت که «بیشتر موارد زمین‌خواری و تصرف غیرقانونی زمین در کشور به استان‌های شمالی و قسمت‌های شمالی تهران مربوط است».

فرمانده سپاه: پنج تن از مرزبان‌ها آزاد شده‌اند

خبرگزاری فارس روز پنج‌شنبه به نقل از فرمانده سپاه پاسداران خبر داد که پنج تن از مرزبان‌هایی که در مرز میرجاوه ربوده شده بودند آزاد شده‌اند.

به گفته این مقام سپاه، مرزبانان آزادشده هم‌اکنون در اختیار دولت پاکستان قرار گرفته‌اند.

گروه جیش‌العدل اواخر مهرماه سال جاری اعلام کرد که به یک پایگاه مراقبتی در شهرستان میرجاوه حمله کرده و ۱۲ مرزبان ایرانی را به «اسارت» گرفته است.

انتشار جدول کمک‌‌های مالی وزارت ارشاد: بیشترین کمک به «فعالیت فرهنگی و دینی استان‌ها»

خبرگزاری ایلنا روز چهارشنبه از انتشار جدول کمک‌های مالی وزارت ارشاد ایران به موسسات مختلف در سال‌های ۹۶ و ۹۷ خبر داد.

در این میان بیشترین کمک مالی از سوی این وزارتخانه به «فعالیت‌های فرهنگی و هنری و دینی استان‌ها» تعلق گرفته است.

از جمله تا پایان مهرماه سال جاری، وزارت ارشاد به انجمن موسیقی ایران ۵۵۰ میلیون تومان، و به جامعه قاریان قرآن مشهد نزدیک به ۳/۵ میلیارد تومان کمک کرده است.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بیش از پنج میلیارد تومان کمک مالی گرفته است و خانه هنرمندان ایران ۲۰۰ میلیون تومان.

بیشتر

XS
SM
MD
LG