لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

ترامپ: قضیه خاشقجی یکی از بدترین پنهانکاری‌های تاریخ‎ بود

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

ترامپ: قضیه خاشقجی یکی از بدترین پنهانکاری‌های تاریخ‎ بود

رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه به اظهارات همتای ترک خود درباره پرونده «قتل جمال خاشقجی» واکنش نشان داد و گفت که رجب طیب اردوغان در سخنانش خطاب به عربستان «تا اندازه‌ای ‌خشن» بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ در پاسخ به این پرسش که آیا اظهارات رئیس‌جمهوری ترکیه را باور می‌کند، گفت: «من باید اول حقایق را ببینم».

وی در عین حال از عملیات عربستان برای کشتن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، انتقاد کرد و گفت که سرپوش گذاشتن روی این قضیه یکی از بدترین پنهانکاری‌های تاریخ‎ بود.

رجب طیب اردوغان روز سه شنبه در پارلمان ترکیه گفت که «قتل وحشیانه» جمال خاشقجی، روزنامه منتقد سعودی، در کنسولگری عربستان «از قبل برنامه‌ریزی» شده بود و خواستار استرداد ۱۸ متهم این قتل شد که ریاض می‌گوید آنها را دستگیر کرده است.

گزارش‌ها حاکی است که رئیس آژانس اطلاعاتی آمریکا، سی‌آی‌ای، هم اکنون در ترکیه به سر می‌برد تا در جریان تحقیقات مقام‌های این کشور درباره این قتل قرار گیرد و گزارشی در این زمینه به مقامات واشینگتن ارائه کند.

گروهی از اعضای کنگره و مقامات سابق آمریکا، ریاض را متهم کرده‌اند که سعی کرده است حقایق مربوط به مرگ جمال خاشقجی و دخالت حکومت و بخصوص ولیعهد کشور در این قتل را پنهان کند.

دیدار پادشاه و ولیعهد سعودی با فرزند خاشقجی

دیدار پادشاه و ولیعهد سعودی با صلاح خاشقجی
دیدار پادشاه و ولیعهد سعودی با صلاح خاشقجی

شبکه دولتی سعودی گزارش داد سلمان‌ بن عبدالعزیز پادشاه و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با خانواده روزنامه‌نگار کشته شده سعودی دیدار کردند.

با این حال روزنامه ایندیپندنت به نقل از منابع خود گزارش داده که سه فرزند خاشقجی به همراه همسر سابقش مدتی پیش از طریق امارات به آمریکا گریخته‌اند و صلاح خاشقجی فرزند چهارم وی که در ریاض مانده، ممنوع‌الخروج شده است.

تلویزیون سعودی تصاویری از دیدار صلاح خاشقجی با پادشاه و ولیعهد سعودی را پخش کرده است.

ترکیه قتل جمال خاشقجی را برنامه‌ریزی شده عنوان کرده و شماری از قانونگذاران آمریکایی و دوستان خاشقجی محمدبن سلمان را آمر قتل این روزنامه‌نگار در کنسولگری عربستان در استانبول می‌دانند.

واکنش دادستان تهران به خبرهای ضدونقیض درباره علت مرگ فرشید هکی

در پی انتشار اخبار ضدونقیض درباره علت مرگ فرشید هکی فعال حقوق بشر و محیط زیست، دادستان تهران اعلام کرد براساس بررسی‌های انجام شده در محل حادثه جسد «فاقد هرگونه آثار ضرب و جرح، شکستگی و یا هر نوع علائم مشکوک ظاهری بود.

عباس جعفری دولت‌آبادی در عین حال گفت: «اظهار نظر قطعی در مود علت و نحوه فوت مرحوم فرشید هکی منوط به انجام تحقیقات قضایی و اعلام نتایج آزمایشات پزشکی قانونی است.»

دوستان فرشید هکی می‌گویند وی ۲۵ مهرماه با ضربات چاقو به قتل رسیده و جسدش به آتش کشیده شده، اما روز دوشنبه خبرگزاری تسنیم گزارش کرد که براساس گفته پزشک قانونی جسد فرشید هکی آثار ضرب و جرح نداشته است. با این حال پزشک قانونی اعلام کرد که هیچ گزارشی در این مورد منتشر نکرده است.

به گزارش میزان دولت آبادی به خبرنگاران گفت: «در تاریخ ۲۵مهرماه در ساعت ۱۸:۳۰ حسب گزارش پلیس مبنی بر این که خودرو پرشیا مشکی رنگ با شماره پلاک معین در منطقه شمال‌غرب تهران در زمین متروکه که دچار آتش‌سوزی شده بود، یافت گردیده که به موجب این گزارش، عوامل آتش‌نشانی بلافاصله در محل حاضر شده سپس بازپرس ویژه قتل دادسرای جنایی به همراه پزشک قانونی و کارشناسان تشخیص هویت به محل صحنه عزیمت و از محل مذکور بازدید که حسب تحقیقات انجام شده مشخص گردید که جسد مرحوم در قسمت صندلی عقب خودرو در حالی که دارای آثار سوختگی بود، کشف گردید.»

دادستان تهران افزود: «جسد در محل صحنه توسط پزشک قانونی معاینه، که فاقد هرگونه آثار ضرب و جرح، شکستگی و یا هر نوع علائم مشکوک ظاهری بود. اتومبیل موصوف توسط کارشناسان تشخیص هویت بررسی و اقدامات فنی و کارشناسی لازم صورت پذیرفت.»

عربستان و بحرین سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دادند

خبرگزاری دولتی سعودی اعلام کرد عربستان و بحرین سپاه پاسداران و قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند.

جلسه غیرعلنی مجلس درباره کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم

مجلس روز سه‌شنبه درباره آخرین تحولات الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، نشست غیرعلنی برگزار کرد.

در این نشست غیرعلنی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و عباس عراقچی معاون سیاسی او، گزارشی از آخرین مسائل مربوط به الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، سی‌اف‌تی و همچنین اجلاس اخیر اف‌ای‌تی اف ارائه کردند.

احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره محتوای این جلسه غیرعلنی گفت: «محمدجواد ظریف خواسته تا هر چه زودتر تکلیف اف‌ای‌تی‌اف معلوم شود.»

گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف، جمعه گذشته، تعلیق ایران از فهرست سیاه این گروه را برای چهار ماه دیگر تمدید کرد و در عین حال از ایران خواست هر چه سریع‌تر اصلاحات مورد نظر را انجام دهد.

دادستان تهران: ۵۳ متهم ارزی در ۱۰ روز گذشته بازداشت شدند

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران روز سه‌شنبه، از دستگیری ۵۳ متهم ارزی در ۱۰ روز گذشته خبر داد.

به گفته دولت‌‌آبادی، بازداشت این افراد «با هماهنگی میان بانک مرکزی، دادستانی تهران، وزارت کشور و پلیس» انجام شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه، دادستان عمومی و انقلاب تهران، تاکید کرد: «خرید و فروش ارز در معابر ممنوع اعلام شد.»

به گفته عباس جعفری دولت‌آبادی، در چند سال اخیر، ۱۰ میلیارد دلار از سوی بانک‌ها به افراد و شرکت‌های تجاری پرداخت شده اما موارد زیادی از آن به سیستم بانکی بازنگشته است.

دادستان تهران جزییات بیشتری از افراد یا شرکت‌هایی که این تعهدات ارزی را انجام نداده‌اند، اعلام نکرد.

در ماه‌های اخیر و با برهم خورد سامان بازار ارز، گزارش‌های بسیاری از سوءاستفاده و فسادهای مالی ناشی از اختلاف قیمت ارز دولتی و قیمت در بازار آزاد، منتشر شده‌ است.

ابراز رضایت محمد بن سلمان از کنفرانس سرمایه‌گذاری ریاض

محمدبن سلمان در کنفرانس ریاض
محمدبن سلمان در کنفرانس ریاض

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی روز دوشنبه از کنفرانس «برنامه سرمایه‌گذاری آینده» ابراز رضایت کرد و گفت «عالی! اشرکت‌کنندگان بیشتر پول بیشتر.»

محمدبن سلمان از سوی دوستان و شماری از قانونگذاران آمریکایی متهم شده به آمریت در قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی.

بسیاری از سرمایه‌گذاران و مقام‌ها کنفرانس سرمایه‌گذاری در ریاض را در پی بحران خاشقجی تحریم کرده‌اند.

این کفرانس روز سه‌شنبه آغاز به کار کرد.

کشف بسته انفجاری در نزدیکی خانه جورج سوروس

پلیس بدفورد در ایالت نیویورک اعلام کرد یک بسته انفجاری در صندوق پستی جورج سوروس میلیاردر آمریکایی کشف و خنثی شده است.

برپایه اعلام پلیس این وسیله انفجاری ساعت ۴:۴۵ بعد از ظهر دوشنبه توسط یکی از کارمندان جورج سوروس در صندوق پستی پیدا شد که در پی آن تیم خنثی‌سازی بمب به محل اعزام شد.

شبکه ای‌بی‌سی نیوز گزارش کرده که هنگام کشف این بسته جورج سوروس در خانه نبوده است. هنوز مشخص نیست که این پسته به محل پست شده یا کسی آن را در آنجا قرار داده است.

سوروس ۸۸ سال دارد و از مجارستان به آمریکا مهاجرت کرده است. وی که جنگ جهانی دوم را در مجارستان تجربه کرده در سال ۱۹۴۷ به بریتانیا و در سال ۱۹۵۶ سوروس به آمریکا مهاجرت کرد.

سوروس یکی از اهداکنندگان کمک‌های مالی به دموکرات‌ها است و هدف کمپین‌های گروه‌های راست افراطی و ضدیهود در آمریکاست.

اداره کل زندان‌ها: دراویش زندانی خودشان با خانواده‌شان تماس نمی‌گیرند

اداره کل زندان‌های استان تهران با انتشار اطلاعیه‌ای دربارهٔ گزارش‌های مربوط به اعمال تبعیض علیه دراویش نسبت به دیگر زندانیان در بازداشتگاه اوین توضیحاتی داده و مدعی شده است که خود این دراویش از «هواخوری» و «تماس تلفنی با خانواده‌هایشان» خودداری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در این اطلاعیه آمده است «زندانیانی که با اِعمال انگیزه‌های شخصی به منظور غوغاسالاری، امتیازطلبی و جَوسازی تبلیغاتی در رسانه‌های جمعی و شبکه‌های مجازی، از حضور در کابین ملاقات، بهره‌مندی از هواخوری یا تماس تلفنی با خانواده‌های خود امتناع می‌نمایند؛ دال بر اعمال تبعیض یا غَرض‌ورزی در نحوهٔ تحمل حبس آنان از سوی مسئولین مربوطه نبوده‌است.»

این اطلاعیه افزوده است: «ضمناً خاطرنشان می‌سازد؛ این قبیل اقدامات زندانیان، به مراجع قضایی ذی‌ربط و خانواه‌های آنان، اطلاع‌رسانی گردیده‌است.»

علوی: اعضای سه تیم تروریستی در آستانه اربعین بازداشت شدند

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران از بازداشت اعضای سه تیم «تروریستی» که به گفته وی قصد «هدف قرار دادن زائرین اربعین» را داشتند، خبر داد.

خبرگزاری رسمی قوه قضائیه جمهوری اسلامی (میزان) نوشته که آقای علوی این اظهارات را در بازدید از گذرگاه‌های مرزی شلمچه و چذابه بیان کرده‌است.

وی توضیح بیشتری دربارهٔ محل و چگونگی بازداشت این افراد ارائه نکرده‌است.

این گذرگاه‌ها محل تردد زائرین آرامگاه امام حسین در آستانه مراسم مذهبی اربعین هستند و به گزارش خبرگزاری‌های ایران تاکنون، ۳۰۰ هزار نفر از این گذرگاه‌های مرزی راهی نجف و کربلا شده‌اند.

پیش از این نیز حیدر عباس‌زاده، فرمانده انتظامی استان خوزستان گفته بود با هماهنگی و همکاری کمیته نظامی انتظامی ستاد اربعین از جمله سپاه پاسداران، ارتش و نیروهای بسیج، «همه مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی تحت پوشش کامل امنیتی قرار گرفتند.»

بدنبال حمله پنج فرد مسلح به یک مراسم رژه در اهواز در روز آخر شهریورماه سال جاری که منجر به مرگ ۲۵ نفر شد، ایران تدابیر امنیتی در مرزهای خود را افزایش داده‌است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG