لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۶

ترامپ: قضیه خاشقجی یکی از بدترین پنهانکاری‌های تاریخ‎ بود

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

خبرهای روز دوشنبه سی‌ام مهرماه را می‌توانید در اینجا بخوانید.

وبسایت کنفرانس «داوس صحرا» هک شد

وبسایت رسمی کنفرانس برنامه «سرمایه‌گذاری آینده» موسوم به «داوس صحرا» شامگاه دوشنبه برای مدتی هک شد و در آن تصویر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به سبک داعش در حال گردن زدن جمال خاشقجی گذاشته شد.

کنفرانس سرمایه‌گذاری آینده قرار است روز سه‌شنبه در ریاض به ریاست محمد بن سلمان آغاز شود. بسیاری از کشورها و سرمایه‌گذاران این کنفرانس را بایکوت کرده‌اند.

سفر رئیس «سی آی ای» به ترکیه برای بررسی پرونده مرگ خاشقجی

منابع مطلع به خبرگزاری رویترز گفته اند، جینا هاسپل، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی آی ای، برای کمک به تحقیقات در خصوص مرگ جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول به ترکیه سفر کرده است.

جمال خاشقجی، منتقد حکومت عربستان و یادداشت‌نویس روزنامه واشینگتن‌پست، سه هفته پیش برای ثبت ازدواج خود به کنسولگری سعودی در استانبول مراجعه کرد، اما از این کنسولگری خارج نشد.

مقام‌های عربستان دست‌کم دو هفته از سرنوشت او ابراز بی‌اطلاعی می‌کردند اما بعدتر، ابتدا «مرگ وی بر اثر مشاجره در کنسولگری» و سپس کشته شدن او را تایید کردند و آن را به «عوامل خودسر» نسبت دادند.

توافق دو کره برای حذف پست‌های نگهبانی از منطقه حائل

وزارت دفاع کره جنوبی روز دوشنبه ۳۰ مهر ماه اعلام کرد که کره جنوبی، کره شمالی و سازمان ملل متحد توافق کردند که در منطقه «پـَن‌مون‌جام»،منطقه حائل در مرز دو کشور، از تسلیحات نظامی و پست‌های نگهبانی پاکسازی شود.

به گزارش رویترز، دومین دور مذاکرات سه جانبه مذاکرات برای غیرنظامی کردن منطقه حائل در راستای اجرایی کردن توافقات در نشست رهبران دو کشور در ماه گذشته در این زمینه انجام شد.

طبق این گزارش قرار است تا پایان سال جاری در محدوده یک کیلومتری در منطقه مرزی ۱۱ پست نگهبانی برچیده شود.

اظهارات یک مقام سپاه درباره آمار متناقض مرزبانان ربوده شده

رمضان شریف، معاون روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز دوشنبه ۳۰ مهرماه در خصوص تعداد مرزبانان ربوده شده توسط جیش العدل گفته است، تعداد این مرزبانان ۱۲ نفر است.

به گزارش «باشگاه خبرنگاران جوان» وابسته به صدا و سیما، معاون روابط عمومی سپاه در مورد «آمار متناقض درباره تعداد مرزبانانی که در میرجاوه» توسط جیش العدل ربوده شده‌اند و اسامی که توسط این گروه منتشر شده است، گفت: «تعداد مرزبانان ۱۲ نفر بوده، چون ظرفیت این پایگاه بیش از ۱۲ نفر نیست و عدد ۱۴ صحیح نیست.»

سخنگوی سپاه پاسداران همچنین اضافه کرده است: «ممکن است از این تعداد برخی هم در میان راه فرار کرده باشند که ما از آن مطلع نیستیم.»

رمضان شریف توضیح بیشتری در این زمینه ارائه نکرده است.

رئیس جمهور چین طولانی‌ترین پل جهان را افتتاح کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهور چین روز سه‌شنبه طولانی‌ترین مسیر روی آب جهان را رسما افتتاح کرد.

این پل یا راه آبی که ۵۵ کیلومتر طول دارد هنگ‌کنگ و ماکائو را به سرزمین اصلی چین وصل می‌کند.

خبرگزاری فرانسه زمانی ساخت این جاده را با برج مشهور ایفل مقایسه کرده و گفته بود با فلزات به‌کار گرفته‌شده برای ساخت این جاده می‌شود حداقل ۶۰ ایفل دیگر ساخت.

البته استفاده از کلمه «جاده» یا «پل» برای این مسیر شاید کامل و درست نباشد. این پروژه در واقع مجموعه‌ای است از تونل زیر دریایی، دو جزیره مصنوعی و پل‌های کابلی.

ایده ساخت این پروژه به دهه ۱۹۸۰ باز می‌گردد.

افتتاح کنفرانس عربستان «زیر سایه خاشقجی» و وعده تازه جبیر

کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان سعودی معروف به «داوس صحرا» روز سه‌شنبه به گفته خبرگزاری فرانسه «زیر سایه جمال خاشقجی» آغاز به کار کرد.

در همین حال وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در اندونزی ضمن دادن وعده «تحقیقات همه‌جانبه» چنین نظر داد که قتل منتقدی چون جمال خاشقجی از آن اتفاقاتی است که «دیگر نباید رخ بدهد».

کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان روز سه‌شنبه در حالی افتتاح می‌شود که ساعاتی پیشتر هکرها وب‌سایت رسمی آن را برای مدتی هک کرده و تصویر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، را به نمایش گذاشتند که به سبک داعش در حال گردن زدن جمال خاشقجی بود.

کیلومترها آن سوتر عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، در جاکارتا، پایتخت اندونزی، بر «تعهد» دولتش به انجام تحقیقاتی «همه‌جانبه و کامل» برای پرده برداشتن از تمام زوایای قتل آقای خاشقجی تاکید کرد.

بسیاری از کشورها و بزرگ‌ترنی سرمایه‌گذاران خارجی کنفرانس عربستان سعودی را بایکوت کرده‌اند.

افت قابل توجه در بورس سعودی در ادامه پس‌لرزه‌های قتل خاشقجی

درست در روز افتتاح کنفرانسی که قرار بود به رونق در بازار سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی کمک کند،‌ خبرگزاری رویترز از افت قابل توجه در بورس این کشور خبر می‌دهد.

بازار بورس عربستان سعودی در نخستین ساعات کار در روز سه‌شنبه، در عرض نیم ساعت ۱.۳ درصد افت داشت و در این میان به گفته رویترز بانک‌ها و کمپانی‌های پتروشیمی «بزرگ‌ترین بازندگان» صحنه بودند.

این در حالی است که بر اساس اطلاعات تازه از بازار بورس عربستان سعودی که روز یک‌شنبه منتشر شد سرمایه‌گذاران خارجی در نزدیک به یک هفته گذشته بیش از یک میلیارد دلار از سهام عربستان را فروخته‌اند.

رویترز می‌نویسد که به دلیل وجود نگرانی از این که پرونده قتل جمال خاشقجی ممکن است به تحریم از سوی ایالات متحده منجر شود، از روز مرگ او یعنی دوم اکتبر تاکنون بورس سعودی بیش از پنج درصد از ارزش خود را از دست داده است.

گزارش‌های ضدونقیض در مورد مرگ یک فعال محیط زیست در ایران

یک روز پس از آن‌که گزارش‌هایی از قتل فرشید هکی، حقوق‌دان و فعال محیط زیست، با ضربات چاقو و سوزانده شدن جسد او منتشر شد، فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت «طبق نظریه صریح پزشکی قانونی این فرد اقدام به خودسوزی کرده‌است.»

این در حالی است که کمی پس از سخنان فرمانده انتظامی تهران، سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام چنین نظریه‌ای را رد و تکذیب کرد.

فرشید هکی فعال حقوق بشر و کودکان کار، و عضو کمپین محیط زیستی حمایت از زاگرس مهربان (صدای پای آب) بود. او مؤسسه «پیشتازان توسعه» را در حمایت از کودکان کار تأسیس کرده‌است. او هم‌چنین در ماهنامه بررسی‌های اقتصادی، نزدیک به جناح محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، مطلب می‌نوشت.

روز دوشنبه، عبدالرضا داوری، صاحب امتیاز و مدیرمسئول ماهنامه بررسی‌های اقتصادی در توئیتر خود نوشت: «خبر تکان‌دهنده بود. دکتر «فرشید هکی»، حقوقدان و اقتصاددان عدالتخواه و مشاور علمی نشریه بررسی‌های اقتصادی، ساعاتی قبل به طرز فجیعی به قتل رسید.»

روز دوشنبه هم‌چنین گفته شد فرشید هکی در نزدیکی خانه‌اش در تهران با ضربات چاقو به قتل رسیده و قاتل یا قاتلان پس از آن جنازه وی را سوزانده‌اند.

عبدالرضا داوری در نامه‌ای به قوه قضائیه خواستار پیگیری این قضیه شده‌است.

روز سه‌شنبه اما، حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، در این باره گفت: «چهارشنبه گذشته به مأموران کلانتری باغ فیض اطلاع داده شد که خودرویی با جنازه‌ای سوخته داخل آن کشف شده‌است که بلافاصله مأموران به محل این خودرو در یکی از خیابان‌های غربی تهران رفته و رسیدگی به موضوع توسط عوامل کلانتری و سپس عوامل پلیس آگاهی آغاز شد.»

او با اشاره به اظهارات خانواده جان‌باخته افزود: «در تحقیقات از خانواده این فرد، مشخص شد وی مدتی است دچار ناراحتی بوده و حتی چندین بار نیز اعلام کرده بود که قصد پایان دادن به زندگی خود را دارد.»

به گزارش ایسنا، رحیمی افزود: «بخش‌هایی از گزارش پزشکی قانونی نیز به پلیس واصل شد که بر اساس آن مشخص شد که ریه‌های این فرد پر از دود بوده و طبق نظریه صریح پزشکی قانونی این فرد اقدام به خودسوزی کرده‌است. همچنین طبق این گزارش، هیچ نشانه‌ای مبنی بر اصابت و جراحت ناشی از جسم تیز و چاقو در بدن این فرد وجود نداشت.»

روز سه‌شنبه سازمان پزشکی قانونی به این اظهارات واکنش نشان داد.

این سازمان گفته است: «در پی انتشار خبری در خصوص اظهار نظر پزشکی قانونی پیرامون جسد سوخته مردی داخل یک خودروی آتش گرفته و انتساب آن به فردی به نام فرشید هکی، به اطلاع می‌رساند سازمان پزشکی قانونی هیچ اظهارنظری در مورد این پرونده نداشته‌است.»

پزشکی قانونی افزوده است: «ضمن اعلام انجام و ادامه تحقیقات تخصصی روی جسد مزبور در پزشکی قانونی استان تهران، هر نوع نتیجه و تشخیص علت فوت به قاضی پرونده اعلام می‌شود.»

علوی: اعضای سه تیم تروریستی در آستانه اربعین بازداشت شدند

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران از بازداشت اعضای سه تیم «تروریستی» که به گفته وی قصد «هدف قرار دادن زائرین اربعین» را داشتند، خبر داد.

خبرگزاری رسمی قوه قضائیه جمهوری اسلامی (میزان) نوشته که آقای علوی این اظهارات را در بازدید از گذرگاه‌های مرزی شلمچه و چذابه بیان کرده‌است.

وی توضیح بیشتری دربارهٔ محل و چگونگی بازداشت این افراد ارائه نکرده‌است.

این گذرگاه‌ها محل تردد زائرین آرامگاه امام حسین در آستانه مراسم مذهبی اربعین هستند و به گزارش خبرگزاری‌های ایران تاکنون، ۳۰۰ هزار نفر از این گذرگاه‌های مرزی راهی نجف و کربلا شده‌اند.

پیش از این نیز حیدر عباس‌زاده، فرمانده انتظامی استان خوزستان گفته بود با هماهنگی و همکاری کمیته نظامی انتظامی ستاد اربعین از جمله سپاه پاسداران، ارتش و نیروهای بسیج، «همه مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی تحت پوشش کامل امنیتی قرار گرفتند.»

بدنبال حمله پنج فرد مسلح به یک مراسم رژه در اهواز در روز آخر شهریورماه سال جاری که منجر به مرگ ۲۵ نفر شد، ایران تدابیر امنیتی در مرزهای خود را افزایش داده‌است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG