لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۴

پومپئو: ایران ۴۰ سال است که اروپا را هدف حملات تروریستی قرار داده

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

دانمارک سفیرش را از ایران فراخواند

وزارت خارجه دانمارک عصر سه‌شنبه و پس از ناکام ماندن طرح حمله منتسب به ایران در خارج این کشور، سفیر خود را از تهران فراخواند.

پیشتر سرویس امنیتی دانمارک اعلام کرده بود که پلیس این کشور یک فرد ایرانی‌تبار را به ظن همکاری با سرویس‌های امنیتی ایران و تلاش برای حمله بازداشت کرده است.

فین بورک اندرسن، رئیس سرویس امنیتی دانمارک، گفت: این فرد که گذرنامه نروژی دارد مظنون به تلاش برای حمله به یکی از سران «جنبش الاحواز» در دانمارک است.

پس از اعلام این خبر، سفیر ایران در کپنهاگ به وزارت خارجه دانمارک احضار شد و نخست‌وزیر این کشور نیز گفت که این موضوع را با شرکای اروپایی‌اش مطرح خواهد کرد.

پومپئو: ایران ۴۰ سال است که اروپا را هدف حملات تروریستی قرار داده

وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به بازداشت یک نروژی ایرانی‌تبار به اتهام تلاش برای حمله به مخالفان جمهوری اسلامی در دانمارک واکنش نشان داد و به دولت این کشور برای دستگیری وی تبریک گفت.

مایک پومپئو در توئیتی نوشته است: «نزدیک به ۴۰ سال است که اروپا هدف حملات تروریستی مورد حمایت ایران بوده است. ما از متحدان و شرکای خود می‌خواهیم تا به منظور صلح و امنیت، با دامنه وسیع تهدیدات ایران مقابله کنند».

سرویس امنیتی دانمارک روز سه‌شنبه خبر داد که پلیس این کشور یک فرد ایرانی‌تبار را به ظن همکاری با سرویس‌های امنیتی ایران و تلاش برای حمله بازداشت کرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، این اتهام را رد کرده است.

ایران پیشتر نیز به تدارک حمله به یک نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس متهم شده بود و یک دیپلمات جمهوری اسلامی نیز در همین رابطه بازداشت شده است.

بهرام قاسمی اتهام دانمارک را تکذیب کرد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران اتهام پلیس دانمارک در مورد «عملیات نافرجام علیه یکی از مخالفان» ایرانی در این کشور را «قویا تکذیب کرد.»

قاسمی «چنین ادعایی را ادامه توطئه‌ها و دسیسه های دشمنان شناخته شده علیه روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا در شرایط خاص و خطیر کنونی» خواند.

وزارت خارجه دانمارک روز سه‌شنبه مرتضی مرادیان سفیر ایران در کپنهاگ را به احضار کرد.

پلیس دانمارک روز سه‌شنبه اعلام کرد یک ایرانی‌تبار با پاسپورت نروژی را به ظن طراحی حمله به یکی از سران گروه الاهواز دستگیر کرده است.

بالابر انقراض؛ تغییرات اقلیمی و نابودی پرندگان

تحقیقات ۳۰ ساله گروهی از دانشمندان در پرو نشان می‌دهد که تغییرات آب‌وهوایی چگونه باعث پناه بردن پرندگان گرمسیری به ارتفاعات و در نهایت به انقراض آنها می‌انجامد.

پژوهش روی ۴۰۰ گونه پرندگان از سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که تقریبا جمعیت همه این گونه‌ها کاهش یافته و هشت گونه نیز به کلی ناپدید شده‌اند.

این پژوهش حاکی از آن است همه این گونه‌ها برای فرار از گرما به آخرین پناهگاه یعنی ارتفاعات پناه برده‌اند. دانشمندان این پدیده «بالابر انقراض» نامیده‌اند.

به گفته مارک اوربان مدیر مرکز خطرات بیولوژیک در دانشگاه کنکتیکت این پژوهش شاهدی است بر اینکه افزایش دما به انقراض جانوران بومی می‌انجامد.

تمایل ترامپ برای لغو قانون مربوط به «اخذ تابعیت از طریق تولد»

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از بررسی موضوع لغو قانون مربوط به اخذ تابعیت از طریق تولد، در آمریکا خبر داد.

حق اخذ تابعیت برای کودکانی که در آمریکا متولد می‌شوند در متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا تضمین شده است.

با این حال دونالد ترامپ در گفت‌وگویی با اکسیوس که روز سه‌شنبه منتشر شد، اعلام کرد که مشاورانش به او گفته‌اند رئیس جمهور می‌تواند با صدور «فرمان اجرایی» این حق را از کودکان متولدشده مهاجران در خاک آمریکا سلب کند.

ترامپ که یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش جلوگیری از ورود مهاجران به آمریکا بود، دستور داده که بیش از پنج هزار نیروی ارتش برای جلوگیری از ورود «کاروان» مهاجران آمریکای لاتین به سوی مرزهای مکزیک گسیل شوند.

دولت ترامپ همچنین در اقدامی جنجالی کودکان مهاجران غیرقانونی و پناهجویان را از خانواده‌هایشان جدا کرده و در اردوگاه‌های کودکان اسکان می‌دهد.

پلیس دانمارک یک ایرانی‌تبار را به ظن همکاری با سازمان‌های امنیتی ایران دستگیر کرد

پلیس دانمارک اعلام کرد یک فرد ایرانی‌تبار را به ظن همکاری با سرویس‌های امنیتی ایران بازداشت کرده است.

به گزارش رویترز پلیس دانمارک می‌گوید این فرد که پاسپورتی نروژی دارد مظنون به تلاش برای حمله به یکی از سران جنبش الاهواز در دانمارک است. ایران پیشتر نسبت به حضور اعضای این گروه در دانمارک پس از «حمله تروریستی اهواز» اعتراض کرده بود.

تنها ناو هواپیمابر روسیه دچار سانحه شد

تنها ناو هواپیمابر روسیه بر اثر سقوط جرثقیل بر عرشه آن دچار آسیب شد. به گفته مقام‌های روس یک نفر در این حادثه مفقود و چهار تن دیگر زخمی شده‌اند.

به گزارش آسوسیتدپرس سقوط یک جرثقیل ۷۰ تنی بر عرشه ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف واقع در بندر مومانسک در شمال روسیه یک حفره‌ ۲۰ متری ایجاد کرده است.

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف برای نصب سامانه‌های مدرن در بندر مومانسک پهلو گرفته بود.

این ناو هواپیمابر سال ۱۹۸۵ به دریا انداخته شد و در سال ۲۰۱۵ برای پشتیبانی از عملیات نیروهای روسیه در سوریه به دریای مدیترانه رفت.

انفجار بمب در مسیر زائران مراسم اربعین سه کشته برجای گذاشت

پلیس عراق از کشته شدن سه زائر شیعه در مراسم پیاده‌روی اربعین بر اثر انفجار بمب کنار جاده‌ای خبر داد. به گفته پلیس عراق این بمب در نزدیکی خانقین در مسیر راهپیمایان اربعین منفجر شد.

۱۵ هزار زن سرپرست خانوار در اسنپ فعالیت می‌کنند

نایب رئیس هیئت مدیره اسنپ و رئیس کارگروه تاکسی‌های اینترنتی در اتحادیه کسب و کار فضای مجازی می‌گوید، از میان بیش از یک میلیون نفر راننده این سرویس تاکسی اینترنتی در کشور، ۱۵ هزار نفر زنان سرپرست خانوار هستند. ژوبین علاقه‌بند به ایلنا گفته است که بنا بر آمار اتحادیه ۷۰۰ هزار نفر به صورت دائم از طریق اسنپ مشغول فعالیت هستند.

او همچنین گفته است که معاش سه میلیون نفر به کسب و کار از طریق اسنپ وابسته است.

آن طور که ایسنا در اسفندماه سال پیش گزارش کرده بود، خدمات اسنپ در مدت کمتر از ۴ سال به بیش از ۳۰ شهر افزایش یافته است. این سامانه در تهران راه‌اندازی شد و به مدت دو سال تنها در همین شهر فعالیت می‌کرد.

در عین حال فعالیت‌های سرویس‌های تاکسی اینترنتی از قبیل اسنپ، با مقاومت‌ها و اعتراض‌هایی از سوی رانندگان تاکسی در شهرهای مختلف ایران روبه‌رو بوده است.

نشست سه‌جانبه وزیران خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان

خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند که نشست وزیران خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه هشتم آبان در استانبول در حال برگزاری است.

به نوشته مهر این نشست ششمین نشست سه‌جانبه وزیران خارجه سه کشور است و محمدجواد ظریف، مولود چاووش‌اوغلو و المار محمد یاروف در آن حضور دارند.

بر اساس این گزارش و به گفته وزارت خارجه ترکیه، در این دیدار قرار است درباره «فرصت‌‌های موجود در زمینه گسترش همکاری‌‌های سه کشور» تبادل نظر شود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG