لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۱

پومپئو: ایران ۴۰ سال است که اروپا را هدف حملات تروریستی قرار داده

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

درخواست کره جنوبی از آمریکا: «انعطاف حداکثری» در مورد تحریم‌های ایران

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۸ آبان به نقل از وزارت خارجه کره جنوبی خبر داد که این کشور، خواستار «انعطاف حداکثری» آمریکا در مورد درخواستش برای معافیت شرکت‌های کره‌ای متأثر از بازگشت تحریم‌های ایران است.

این درخواست در گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه کره جنوبی و ایالات متحده مطرح شده است.

دور دوم از سرگیری تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، چهاردهم آبان ماه برقرار خواهد شد و از جمله صادرات نفت ایران را در بر می‌گیرد. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که مصمم هستند در آن زمان صادرات نفت ایران به صفر برسد و این تحریم‌ها بخشی از تلاش‌های دولت دونالد ترامپ برای باز گرداندن ایران به میز گفت‌وگو برای دستیابی به یک توافق جدید است.

به نوشته رویترز، کره جنوبی در حال حاضر واردات نفت خود از ایران را متوقف کرده و شرکت‌های کره‌ای هم به دلیل مشکلات سرمایه‌گذاری، قراردادهای خود را در حوزه انرژی با ایران لغو کرده‌اند.

بیشترین تخریب سیل‌های اخیر از استان‌های گیلان و مازندران گزارش شده‌است

سازمان امداد و نجات هلال احمر ایران می‌گوید بیشترین تخریب سیل‌های روزهای اخیر در استان‌های گیلان و مازندران رخ داده‌است، هرچند در برخی مناطق جنوبی از جمله در استان فارس نیز خسارت‌های شدیدی گزارش شده‌است.

شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران، هشتم آبان ماه به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است امدادرسانان در ۱۶ استان ایران به بیش از ۱۱۰۰ نفر یاری رسانده‌اند.

رئیس سازمان هلال احمر نیز روز گذشته به خبرگزاری مهر گفته بود ۴۵۵ نفر از امدادرسانان این سازمان در شهرهای مختلف به یاری شهروندان رفته‌اند.

توفان و سیل طی روزهای گذشته بسیاری از شهروندان را غافلگیر کرده‌است. سرعت باد در برخی نقاط ایران از جمله در سواحل خزر و استان اردبیل به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده‌است.

دمای هوا نیز در برخی نقاط کشور به‌طور مشخصی کاهش یافت. اواخر هفته گذشته، استان‌های زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه کردستان، همدان، قزوین و مرکزی حدود ۷ تا ۱۰ درجه سردتر شدند. دمای هوا در استان‌های ساحل خزر و استان اردبیل حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه کاهش پیدا کرد.

سقوط هواپیما در اندونزی؛ «خلبان پس از برخاستن متوجه یک مشکل فنی شده بود»

خلبان بوئینگ تقریبا نوی شرکت هواپیمایی «لایِـن‌ایر» تنها چند دقیقه پس از برخاستن از باند فرودگاه جاکارتا، متوجه یک مشکل فنی شده و درخواست بازگشت به مبدا را داده، اما دقایقی بعد هواپیما مستقیما به دریا سقوط کرده‌است.

مقام‌های اندونزی و نیز شرکت هواپیمای لاین‌ایر تائید کرده‌اند که خلبان دقایقی پس از برخاستن متوجه یک مشکل فنی شده و فورا از برج مراقبت درخواست می‌کند تا به فرودگاه مبدا بازگردد. برج مراقبت در جاکارتا نیز اجازه بازگشت را به او می‌‌دهد.

داده‌های وب‌سایت فلایت‌رادار۲۴ که پرواز هواپیماها را رصد می‌کند، نشان می‌دهد تنها دو دقیقه پس از بلند شدن از باند فرودگاه، خطا یا مشکلی در روند پرواز رخ داده‌است. در این زمان هواپیما تنها ۶۰۰ متر از زمین فاصله داشت. اندکی بعد هواپیما حدود ۱۵۲ متر فاصله کم می‌کند و بعد به ۱۵۰۰ متری پرواز می‌کند. دقایقی پیش از آن‌که تماس هواپیما با زمین قطع شود، بر سرعت آن افزوده شده‌است؛ در این زمان هواپیما باز هم فاصله کم کرده و در ۱۱۰۰ متری زمین قرار داشت.

روز دوشنبه مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی لاین ایر به خبرگزاری رویترز گفته بود بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ این هواپیمایی یک مشکل فنی داشته که پیش از پرواز دوشنبه «رفع شده‌است». او جزئیاتی از این مشکل فنی ارائه نکرده‌است.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو ماهیگیر که در ساعات اولیه صبح در نزدیکی آب‌های محل سقوط هواپیما مشغول کار بودند گزارش داده آن‌ها حتی موج برخورد هواپیما به آب و انفجار را احساس کرده‌اند.

یوسف لطیف، سخنگوی آژانس ملی امداد و جست‌وجوی اندونزی به خبرنگاران گفته این‌که کسی زنده مانده باشد «به معجزه شبیه خواهد بود».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا خواستار توقف آزار اقلیت‌های مذهبی در ایران شد

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در توییتی به «روز کوروش» در گرامیداشت بنیانگذار سلسله هخامنشی پرداخته و خواستار توقف آزار اقلیت‌های مذهبی در ایران شده است.

هدر ناوئرت در توییتر خود نوشته است: «بیش از ۲۰۰۰ سال پیش کوروش کبیر در ایران باستان مدارای دینی را رواج می داد. امروز در روز کوروش، رژیم ایران باید درس‌هایی را از رهبری وی بیاموزد و آزار بهاییان، نوکیشان مسیحی، دراویش گنابادی و سایر اقلیتها در ایران را متوقف کند.»

گاردین: جاسوسی سازمان امنیت چکسلواکی از ترامپ جوان

روزنامه گاردین و نشریه «رسپکت» چاپ پراگ بنا به اسنادی که از «اس‌ت‌پ»، سازمان امنیت چکسلواکی به دست آورده‌اند، گزارش کرده‌اند که در دهه ۱۹۸۰ سازمان امنیت چکسلواکی از دونالد ترامپ جاسوسی می‌کرده است.

بر پایه این گزارش، پس از ازدواج اول دونالد ترامپ با ایوانا زلنیچکوا در سال ۱۹۷۷ که اهل چکسلواکی بود، سازمان امنیت این کشور به مدت طولانی از فعالیت‌های آقای ترامپ جاسوسی می‌کرد.

این گزارش مدعی است که پدر همسر ترامپ، میلوش زلنیچک، به صورت متناوب از داماد خود برای سازمان امنیت چکسلواکی خبر می‌برد.

در مصاحبه‌هایی که گاردین با ماموران اطلاعاتی چکسلواکی انجام داده، آنها جاسوسی از ترامپ را تایید کرده‌اند.

گاردین به نقل از ماموران سابق اطلاعاتی چکسلواکی می‌نویسد که سازمان امنیت چکسلواکی و کا گ ب (سازمان جاسوسی اتحاد جماهیر شوروی) در اواخر جنگ سرد بر ترامپ تمرکز بیشتری پیدا کردند.

گاردین می‌نویسد سال ۱۹۸۷ ترامپ و ایوانا به دعوت یوری دوبینین، سفیر شوروی در آمریکا، به لنینگراد رفتند و شرکت مسافرتی «اینتوریست» که در واقع متعلق به کا گ ب بود، تدارکات این سفر را انجام داد.

خبرهای روز دوشنبه هفتم آبان را در اینجا بخوانید.

XS
SM
MD
LG