لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

فیض‌الله عرب‌سرخی به زندان اوین فرخوانده شد

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

معافیت بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا، بندر چابهار را از تحریم‌های ایران را معاف کرده تا به توسعه اقتصادی افغانستان کمک کند.

به گزارش رویترز برپایه این معافیت ساخت راه‌آهن چابهار به افغانستان و حمل کالاهای غیر تحریمی از این بندر نظیر غذا و دارو از تحریم‌های آمریکا معاف هستند. توسعه بندر چابهار به هند واگذار شده است.

فیض‌الله عرب‌سرخی به زندان اوین فرخوانده شد

فیض‌الله عرب‌سرخی عضو سازمان مجاهدین انقلاب، برای گذراندن یک سال حبس تعزیری به زندان اوین فرخوانده شد.

به گزارش امتداد این پرونده با شکایت اطلاعات سپاه تشکیل شده است.

برپایه این گزارش نامه اجرای احکام روز سه‌شنبه به دست عرب‌سرخی رسیده و در ظرف ۵ روز او باید خود را به زندان اوین معرفی کند.

عرب‌سرخی در سال ۱۳۸۸ به ۵ سال زندان محکوم شده بود که پس از اتمام دوره حبس آزاد شد. وی یکی از کسانی بود که در دادگاه‌های دسته‌جمعی سال ۱۳۸۸ محاکمه شد.

عرب‌سرخی به همراه محسن میردامادی، محسن امین زاده، مصطفی تاجزاده، عبدالله رمضان‌زاده، محسن صفایی فراهانی و بهزاد نبوی از «سردار مشفق» یکی از مسئولان قرارگاه ثارالله به خاطر «کودتای انتخاباتی اقلیت تمامیت‌خواه» شکایت کرده بود.

مشفق در فایل صوتی که از وی منتشر شده بود، صریحا از دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ سخن گفته بود.

اظهاراتی که عزیز جعفری، فرمانده سپاه، نیز بر آن صحه گذاشت و پیروزی اصلاح‌طلبان را «خط قرمز» سپاه عنوان کرد.

شکایت شجریان از صدا و سیما به دادگاه تجدیدنظر رفت

محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع محمدرضا شجریان، می‌گوید شکایت این هنرمند از صدا و سیما به دادگاه تجدید نظر استان تهران ارسال شده است.

پس از ۹ سال شکایت محمدرضا شجریان از صدا و سیما به خاطر پخش بدون مجوز آثارش، شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کارکنان دولت این شکایت را وارد ندانست. این دادگاه در ادله خود گفته بود که انتشار آثار بدون مجوز شجریان، موجب «شهرت» وی شده است.

اکنون محمدحسین آقاسی به ایرنا گفته است: «باید ببینیم دادگاه تجدیدنظر پس از تعیین شعبه، وقت رسیدگی تعیین می‌کند یا بدون حضور طرفین دعوا، تصمیم می‌گیرد.»

محمدرضا شجریان سال‌ها پیش صدا و سیما را از پخش آثارش منع کرد. با این حال وی تنها اجازه داد دعای پیش از افطار او را از صدا و سیما پخش شود.

پس از اعترا‌ض‌های سال ۸۸ صدا و سیما از پخش دعای ربنای شجریان خودداری کرد. در واکنش به این اقدام صدا و سیما، بسیاری از دوستداران شجریان فایل‌های صوتی این دعا را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

محمدرضا شجریان در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ۱۳۸۸ با خواندن تک‌آهنگ «زبان آتش» (تفنگت را زمین بگذار) بیشتر مغضوب حاکمیت شد.

انتقاد تاجزاده از «سکوت» دستگاه‌های امنیتی درباره ابهامات مرگ فرشید هکی

در حالی ابهام‌ها در مورد چگونگی مرگ فرشید هکی رفع نشده، مصطفی تاجزاده معاون سیاسی وزیر کشور دولت خاتمی از «سکوت» دستگاه‌های امنیتی، قضایی و امنیتی در این باره انتقاد کرد.

پیشتر تنی چند از دوستان فرشید هکی، از جمله عبدالرضا داوری، مشاور رسانه‌ای در دولت محمود احمدی‌نژاد، اعلام کردند که این حقوقدان و فعال محیط زیست «به طرز فجيعی به قتل رسيده و جسد وی به آتش كشيده شده است».

از سوی دیگر محمد مقیمی که در رسانه‌ها از او به عنوان وکیل مدافع خانواده هکی یاد شده بود، فرضیه «خودکشی» فرشید هکی را در گفت‌وگو با رادیو فردا و ایرنا رد کرده است.

اما خبرگزاری‌ میزان که وابسته به قوه قضاییه است، در گفت‌وگو با محمدعلی قدوسی از او به عنوان تنها وکیل همسر فرشید هکی نام برده است.

زنگنه در اعتراض‌ به حمایت برخی کشورها از تحریم‌ها خواستار انحلال دو کمیته اوپک شد

وزیر نفت ایران در نامه‌ای به محمد سانوسی بارکیندو دبیرکل اوپک خواستار انحلال دو کمیته نظارت بر «توافق اوپک- غیراوپک» (جِی.ام.ام.سی) و «کمیته فنی مشترک» (جِی.تی.سی) شد.

بیژن نامدار زنگنه خطاب به دبیرکل اوپک نوشته است: «برخی اعضای اوپک عضو این کمیته‌ها ضمن اعلام آشکار همراهی با آمریکا در اعمال تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آن کشور علیه ایران در تلاش برای استفاده ابزاری و سیاسی از این دو کمیته در حمایت از سیاست‌های آمریکا علیه ایران برآمده‌اند.»

عربستان رقیب عمده‌ای منطقه‌ای ایران، پیشتر به آمریکا اطمینان داده بود که فقدان نفت ایران را در بازار جبران خواهد کرد. با این حال در هفته‌های اخیر پس از قتل جمال خاشقجی و درخواست شماری از قانونگذاران آمریکایی برای تحریم این کشور، ریاض کمتر بر این موضع پافشاری کرده است.

مدیر ناشناس، دارای بیشترین آراء پنج نامزد نهایی شهرداری تهران

اعضای شورای شهر تهران روز سه‌شنبه پنج نامزد نهایی برای تصدی سمت شهردار تهران را انتخاب کردند که نفر نخست این فهرست فردی ناشناس است.

بر اساس رای‌گیری صورت گرفته، رسول کشت‌پور ۱۴ رای، عباس آخوندی (وزیر سابق راه و شهرسازی) ۱۱ رای، پیروز حناچی (معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران) ۱۱ رای، غلامرضا انصاری (استاندار مازندران) ۱۱ رای و کامل تقوی‌نژاد (معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی) با ۱۰ رای پنج نامزد نهایی شهرداری تهران هستند.

بر اساس گزارش سایت‌های خبری ایران، رسول كشت‌پور که بیشترین آراء را کسب کرده است، دارای مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی و فوق دیپلم حقوق است. وی سابقه بیش از ۱۵ سال فعاليت مستمر مديريت شهری با عنوان شهردار در شهرهای مختلف استان تهران، ارومیه و همچنين چهار سال به عنوان شهردار منطقه ۲ تهران را در كارنامه خود دارد .

بدنبال مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر منع بکارگیری افراد بازنشسته در مشاغل دولتی، محمدعلی افشانی شهردار تهران نیز شامل این مصوبه شد و شورای شهر تهران باید شهردار جدید انتخاب کند.

ظریف: آمریکا مجبور خواهد شد سیاست خود را تغییر دهد

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در پیامی ویدویی با محکوم کردن تحریم‌های فرامرزی آمریکا، دولت دونالد ترامپ را متهم کرد با خروج از برجام حتی منافع آمریکا را در نظر نمی‌گیرد.

ظریف همچنین با اشاره به تحریم‌ شدن نفتکش غرق شدن سانچی و بانک منحل شده آرین گفت: «کاملاً واضح است که آنقدر دنبال همه شرکت‌ها گشته بودند که حتی شرکت‌هایی که قبلاً منحل شده بودند را هم به این تحریم اضافه کردند، اما این نشان‌دهنده استیصال دولت آمریکاست.»

وی همچنین با پیش‌بینی تغییر رویه آمریکا گفت: «یقین دارم دولت آقای ترامپ هم بعد از مدتی به این نتیجه خواهد رسید که این سیاست‌ها بر عزم مردم بزرگ ایران تاثیری نخواهد داشت و آمریکایی‌ها مجبور خواهند شد سیاست خودشان را تغییر دهند.»

روز دوشنبه آمریکا بیش از ۷۰۰ شرکت و شخص ایرانی را تحریم‌ کرد و هدف از آن را فشار بر حکومت و نه مردم دانست. با این حال مایک پومپئو همتای محمد جواد ظریف هنگام اعلام تحریم‌ها گفت ایران یا باید رفتار خود تغییر دهد یا شاهد «فروپاشی» اقتصاد خود باشد.

دادگاه لاهه خواستار لغو مفادی از تحریم‌ها شده که زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آمریکا گفته است که حکم این دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد.

احضار ۹ فعال حوزه زنان به دادسرای اوین

خبرگزاری ایرنا از احضار ۹ فعال حوزه زنان به دادسرا خبر داد. امیر رئیسیان، وکیل مدافع افراد احضار شده به دادسرا، گفت: «در هفته جاری احضاریه‌ای از سوی دادسرای اوین برای تعدادی از فعالان حوزه زنان که تعدادشان فعلاً ۹ نفر است و امکان هم دارد بیشتر باشد، ارسال شده است.»

وی درباره علت احضار فعالان حوزه زنان به دادسرای اوین گفت: «در احضاریه‌ای که برای این افراد ارسال شده، علت احضار "حضور جهت ادای پاره‌ای توضیحات" عنوان شده و فعلاً هیچ اطلاع بیشتری نداریم.»

یکی از احضارشدگان که خواسته نامی از وی برده نشود به ایرنا گفت تا این لحظه ۹ فعال حوزه زنان احضار شده‌‌اند و قرار است هفته آینده در تاریخ‌های مشخص به دادسرای مقدس زندان اوین بروند.

رئیس جمهور مصر در مورد تحریم‌های ایران: بی‌ثباتی بر همه ما تأثیر می‌گذارد

به نوشته رویترز، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، روز سه‌شنبه در پاسخ به پرسشی در مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: «بی‌ثباتی بر همه ما تأثیر خواهد گذاشت و هر کشوری که دچار بی‌ثباتی شود بر همه ما تأثیرگذار خواهد شد.»

اردوغان: از تحریم‌ها علیه ایران پیروی نمی‌کنیم

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز سه‌شنبه گفت که ترکیه بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نادرست» می‌داند و از این تحریم‌ها پیروی نخواهد کرد.

او این‌گونه اظهار نظر کرد که هدف تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران «به هم زدن توازن دنیا» است و افزود که وی نمی‌خواهد در «یک جهان امپریالیستی» زندگی کند.

در همین روز، مولود چاوش‌اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، نیز گفت که منزوی کردن ایران خطرناک است. او این تحریم‌ها را به منزله «تنبیه کردن مردم ایران» دانست و گفت که این کاری است «ناعادلانه».

بیشتر

XS
SM
MD
LG