لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۷

فیض‌الله عرب‌سرخی به زندان اوین فرخوانده شد

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

۵ نامزد نهایی تصدی شهرداری تهران انتخاب شدند

اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز سه‌شنبه با رای‌گیری از بین ۱۳ گزینه پیشنهادی تصدی پست شهرداری پایتخت پنج نامزد نهایی را انتخاب کردند. به نوشته ایلنا، محسن هاشمی در این انتخاب، رأی نیاورده است.

صدور حکم اعدام برای دو «اخلالگر شبکه بانکی کشور» در شیراز

دادگستری استان فارس اعلام کرد که حکم اعدام دو «اخلالگر نظام اقتصادی و شبکه بانکی کشور» در دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم مفسدان و اخلال‌گران نظام اقتصادی، مستقر در استان فارس صادر شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دادگستری استان فارس «در رأی صادره از این شعبه ویژه متهمان ردیف اول و دوم این پرونده مهم به نام‌های داریوش ابراهیمیان بیلندی فرزند علی اکبر و یونس بهاءالدینی فرزند ابراهیم به لحاظ اخلال باندی و سازمان یافته در شبکه بانکی و اقتصادی کشور به مبلغ ۱۵۴۰ میلیارد و ۴۶۱ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۱۴۳ ریال را مفسد فی الارض شناخته و به مجازات اعدام محکوم کرد.»

در این پرونده همچنین برای متهمان اصلی علاوه بر مجازات اعدام، ضبط کلیه وجوه و منافع حاصله از «اقدام مجرمانه» به نفع دولت و رد مال به میزان ۳۵ میلیون تومان در حق یکی از شاکیان خصوصی نیز صادر شده‌است.

معاون اول روحانی: دولت نباید تمام مسائل نگران‌کننده را برای مردم بازگو کند

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ایران، روز سه‌شنبه در ارتباط با تأثیر تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی کشور گفت: «به‌اعتقاد من در این دوره حیاتی دولت باید با مردم صادقانه صحبت کند».

وی اما در ادامه به‌گونه‌ای دیگر اظهار نظر کرده و گفت: «اما این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که دولت نباید تمام مسائل نگران‌کننده را برای مردم بازگو کند بلکه باید بخشی از نگرانی‌ها را در خود سیستم نگه داشته و برای آنها تدبیر مناسبی را اعمال نماید.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، او این مطالب را در مراسم تودیع و معارفه وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد.

وزیر خارجه ترکیه: منزوی کردن ایران خطرناک است

مولود چاوش‌اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، با اشاره به بازگشت تحریم‌ها علیه ایران می‌گوید که منزوی کردن ایران خطرناک است. او این تحریم‌ها را به منطله «تنبیه کردن مردم ایران» دانست و گفت که این کاری است «ناعادلانه».

خبرگزاری عربستان: بن سلمان نخستین رآکتور تحقیقات هسته‌ای عربستان را افتتاح کرد

خبرگزاری رسمی عربستان می‌گوید ولیعهد سعودی، نخستین راکتوت تحقیقات هسته‌ای کشورش را افتتاح کرده‌است. پیش از این گفته شده بود ریاض در جریان مذاکرات اتمی با آمریکا خواستار دستیابی به «توازن با ایران» است.

راکتوری که رسانه‌های سعودی از افتتاح آن سخن گفته‌اند، نخستین از ۱۶ راکتوری‌ست که عربستان قصد تاسیس آن‌ها را دارد.

خبرگزاری دولتی عربستان می‌گوید پرژوه اتمی روز دوشنبه یکی از هفت پروژه‌ای‌ست که ولیعهد آن کشور در جریان دیدار از «شهر دانش و فناوری ملک عبدالعزیز» در ریاض، افتتاح کرده‌است.

عربستان می‌گوید برنامه اتمی‌اش اهداف غیرنظامی را دنبال می‌کنند، با این حال چند ماه پیش محمد بن سلمان تهدید کرده بود که اگر تهران دست به تولید سلاح اتمی بزند، ریاض نیز اقدام مشابهی را پی‌ می‌گیرد.

وزیر بازرگانی ژاپن: آماده از سرگیری واردات نفت ایران می‌شویم

هیروشیگه سه‌کو، وزیر بازرگانی ژاپن، به خبرنگاران گفته این کشور آماده می‌شود تا واردات نفت ایران را از سر گیرد؛ ژاپن در ماه‌های گذشته از مقدار واردات خود کاسته بود و در مواردی نیز خرید نفت را متوقف کرده بود.

آقای سه‌کو به خبرنگاران گفته ایالات متحده برای ارائه معافیت‌ها، به موضوع ثبات در تامین منابع انرژی و پیامدهای آن بر شرکت‌های ژاپنی توجه کرده‌است. وزیر اقتصاد، بازرگانی و صنایع ژاپن در عین حال افزوده است توکیو از نزدیک با واشینگتن تبادل نظر خواهد کرد.

هیروشیگه سه‌کو می‌گوید «البته تصمیم نهایی با شرکت‌های خصوصی (در ژاپن) است، اما بر پایه تصمیم فعلی، این شرکت‌ها به احتمال زیاد آماده می‌شوند تا واردات نفت خام ایران را از سر گیرند».

او اما جزئیاتی از مقدار واردات ارائه نکرده‌است: «من نمی‌توانم در مورد مقدار واردات نظر بدهم».

آقای سه‌کو همچنین از تائید یا رد این موضوع که آیا ژاپن واردات نفت از ایران را پس از معافیت‌های ۱۸۰ روزه فعلی به صفر خواهد رساند، خودداری کرده‌است و گفته این موضوع به مذاکرات آتی بستگی دارد.

شهروندان آمریکا آماده شرکت در انتخابات کنگره می‌شوند

شهروندان ایالات متحده روز سه‌شنبه ۱۵ آبان (به‌وقت آمریکا) پای صندوق‌های رای می‌روند تا در انتخابات موسوم به «انتخابات میان‌دوره‌ای» کنگره شرکت کنند. نتیجه این رای‌گیری مشخص خواهد کرد کدام‌یک از دو حزب اصلی قدرت را در مجلس نمایندگان و مجلس سنا در دست خواهد گرفت.

انتخابات‌ میان‌دوره‌ای از آن جهت با این نام شناخته می‌شود که در میانه یک دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود؛ با این حال تمامی کرسی‌های مجلس نمایندگان و ۳۳ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا (به‌طور کلی ۳۳ کرسی اصلی و دو کرسی ویژه) به رای گذاشته می‌شود. کنگره ایالات متحده، از دو مجلس نمایندگان و سنا تشکیل می‌شود.

علاوه بر انتخابات کنگره نزدیک به ۴۰ فرمانداری نیز به رای‌ گذاشته می‌شود که خود می‌تواند پیامد‌های گسترده‌ای در تقریبا سراسر آمریکا در حوزه سیاست‌های ایالتی داشته باشد.

نماینده قم: اطلاعات لیست تحریم‌ها چطور به دست دشمن رسیده؟

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، توئیت کرده که «تقریبا همه افراد و مجموعه‌های فعال در دور زدن تحریم‌های قبلی در آن دیده می‌شود».

احمد امیرآبادی فراهانی سپس این سوال را مطرح کرده که «این اطلاعات از کجا به دست دشمن رسیده است؟»

وی خواستار آن شده که سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی این موضوع را «بررسی نمایند».

ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کرد که صدها شرکت و شخصیت حقیقی ایرانی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

ترامپ می‌گوید که به دنبال کند کردن آهنگ تحریم نفتی ایران است

رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه گفت که به دنبال اعمال تدریجی تحریم نفتی ایران است و اشاره کرد که نگران ایجاد شوک به بازارهای انرژی و بالا رفتن قیمت جهانی نفت است.

دونالد ترامپ به خبرنگاران گفت: «ما شدیدترین تحریم‌ها را تاکنون وضع کرده‌ایم ولی در مورد نفت بدنبال این هستیم که کمی آهسته‌تر حرکت کنیم چون نمی‌خواهیم قیمت‌های جهانی نفت بالا برود».

وی افزود: این به خاطر ایران نیست... من می‌توانستم (صادرات) نفت ایران را فورا به صفر برسانم ولی این به بازار شوک وارد می‌کند. دنبال این نیستم که قیمت‌ها افزایش یابد».
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

خبرهای روز دوشنبه چهاردهم آبان را در اینجا بخوانید.

XS
SM
MD
LG