لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

 سی‌ان‌ان: جسد جمال خاشقجی قطعه‌‌قطعه شده است

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

۲۳:۴۳ ۲۳.۷.۱۳۹۷

خبرهای روز دوشنبه بیست‌وسوم مهر را می‌توانید اینجا بخوانید.

۲۳:۴۴ ۲۳.۷.۱۳۹۷

غلطت آلودگی گردوغبار در خوزستان به ۶۷ برابر حد مجاز رسید

مسئول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام کرد غلظت آلودگی گردوغبار اخیر در این استان به بیش از ۶۷ برابر حد مجاز رسید.

علیرضا آذریان با بیان اینکه منشا گرد و غبار یکشنبه شب و صبح دوشنبه در خوزستان کانون‌های داخلی و خارجی بود، افزود: «بیشترین آلودگی هوای خوزستان در این مدت در شهرهای امیدیه، بندرامام و هندیجان به وقوع پیوست که میزان آلودگی در این شهرها به بیش از ۱۰ هزار میکروگرم بر متر مکعب (بیش از ۶۷ برابر حد مجاز) رسید

۰۰:۳۲ ۲۴.۷.۱۳۹۷

الجزیره: دادستانی ترکیه از وجود شواهد درباره قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان خبر داد‎‎

​به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، یک مقام دادستانی کل ترکیه گفته است، بازرسان به شواهدی دست یافته‌اند که احتمال قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، در کنسولگری عربستان را افزایش می‌دهد.

تیم بازرسان که مقام‌های ترکیه آن را «گروه تحقیقاتی مشترک» نامیده‌اند عصر دوشنبه ۲۳ مهر وارد ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول شدند و به بازرسی آن پرداختند.

یک منبع در داستانی کل ترکیه که خواست نامش فاش نشود به الجزیره گفته است: بازرسان شواهدی به دست آورده‌اند که احتمال قتل جمال خاشقجی در داخل کنسولگری را تقویت می‌کند.

این در حالی است که نیویورک تایمز به نقل از منابع مطلع گزارش داد، عربستان سعودی برای جلوگیری از وارد شدن لطمه بیشتر به محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، درصدد است تا اعلام کند که جمال خاشقجی در جریان بازجویی در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شده است.

نیویورک تایمز اضافه کرده است که قوه قضائیه عربستان به‌زودی در این زمینه بیانیه‌ای را صادر خواهد کرد.

دولت عربستان سعودی در روزهای گذشته شدیدا منکر دست داشتن در ناپدید شدن جمال خاشقجی شده بود و تاکید داشت که وی از کنسولگری خارج شده است.

۰۰:۴۱ ۲۴.۷.۱۳۹۷

کاخ سفید: پومپئو پس از عربستان به ترکیه می‌رود

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه ۲۳ مهرماه گفته است، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، پس از گفت‌وگو با پادشاه عربستان در خصوص سرنوشت جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، به ترکیه سفر می کند.

به گزارش رویترز، این سخنگو تصریح کرده است: کاملا ضروری است که مقامات ترکیه، با حمایت کامل و شفاف از سوی دولت عربستان سعودی، بتوانند تحقیقی جامع انجام داده و نتایج آن را اعلام کنند.

شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» می‌گوید، عربستان سعودی قرار است به کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، در جریان بازجویی در کنسولگری این کشور در استانبول اذعان کند.

۰۶:۰۹ ۲۴.۷.۱۳۹۷

کارآگاهان پلیس ترکیه کنسولگری عربستان در استانبول ترک کردند

تیم بازرسان پلیس ترکیه که برای تحقیق در خصوص سرنوشت جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، به کنسولگری عربستان رفته بودند بامداد روز سه شنبه این کنسولگری را ترک کردند.

این بازرسان عصر دوشنبه ۲۳ مهر وارد ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول شدند و پس از ۹ ساعت بازرسی و تحقیق این محل را ترک کردند.

در همین زمینه خبرگزاری فرانسه می‌گوید، بازرسان ترک از بخش‌های مختلف کنسولگری عربستان از جمله خاک باغچه‌های آن نمونه برداری کرده‌اند.

۰۷:۴۶ ۲۴.۷.۱۳۹۷

استرالیا: حمایت خود از برجام را بررسی و بازبینی می‌کنیم

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، صبح سه‌شنبه ۲۴ مهر ماه گفته دولت او حمایت از توافق اتمی با ایران را مورد بررسی و بازبینی قرار می‌دهد.

آقای موریسون گفته هدف از این بازبینی این است که مشخص شود آیا «سیاست‌های فعلی برای رسیدن به هدف مناسب هستند یا نه». این اظهارات هم‌زمان با گفته‌های نخست‌وزیر استرالیا در مورد احتمال انتقال سفارت‌خانه آن کشور در اسرائیل، از تل‌آویو به اورشلیم/بیت‌المقدس، مطرح شده‌است.

دفتر نخست‌وزیر استرالیا نیز روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفته است «استرالیا قصد دارد بدون پیش‌داوری رویکرد خود در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را مرور و بازبینی کند، تا مشخص شود آیا سیاست‌های فعلی ما برای رسیدن به مقصود مناسب هستند یا نه».

در ادامه بیانیه آمده است «هدف از این بازبینی این است که روشن شود آیا این برنامه (توافق اتمی با ایران) بهترین ابزار برای رفع نگرانی‌های بین‌المللی در مورد بلندپروازی‌های اتمی ایران است یا نه».

دولت اسرالیا می‌گوید در ماه دسامبر (دو ماه دیگر) نظر نهایی خود را در این زمینه اعلام می‌کند.

۰۸:۵۶ ۲۴.۷.۱۳۹۷

خط لوله شناور اقیانوس آرام را از پلاستیک پاک می‌کند

یک خط لوله شناور به طول ۶۰۰ متر روز سه‌شنبه به محل مورد نظر در میانه اقیانوس آرام می‌رسد و کار خود یعنی پاک‌سازی این اقیانوس از پلاستیک را آغاز می‌کند.

محل کار این خط لوله بخشی از اقیانوس آرام میان سان‌فرانسیسکو و هاوایی است که در میان طرفداران محیط زیست به «لکه آشغال اقیانوس آرام» معروف است، «لکه»ای دو برابر مساحت ایالت تکزاس، انبوهی غول‌آسا و شناور از آشغال و عمدتا پلاستیک.

آن طور که در گزارش سی‌ان‌ان آمده است، در میان پنج «لکه» آشغال در آب‌های جهان، این بزرگ‌ترین است.

بنیاد پاک‌سازی اقیانوس‌ها ماه گذشته این سیستم پاک‌سازی را از سان‌فرانسیسکو به آب انداخت؛ روز سه‌شنبه خط لوله به محل لکه می‌رسد و «به‌زودی» کار خود را آغاز می‌کند.

در حال حاضر در اقیانوس‌های جهان حدود ۱۵۰ میلیون تن پلاستیک شناور است و طبق تخمین‌ها این عدد در دهه آینده سه برابر خواهد شد.

۰۹:۰۴ ۲۴.۷.۱۳۹۷

هشدار کارشناسان تغییرات آب و هوایی به دوستداران آبجو

نتایج یک پژوهش تازه حکایت از آن دارد که هیچ کس را از تغییرات اقلیمی و آب و هوایی راه فراری نیست، حتی دوستداران آبجو.

بنا بر این تحقیق تازه که نتایج آن روز دوشنبه منتشر شد، با روند فعلی تغییرات اقلیمی در دهه‌های آینده از میزان محصول جو کاسته شده و به دنبال آن با کمبود آبجو، «محبوب‌ترین» مشروب الکلی دنیا، مواجه خواهیم شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این تحقیق آمده است که اگر روند افزایش دمای هوا به شکل فعلی ادامه یابد، در نیمه دوم قرن حاضر موج گرما یا خشکسالی «هر دو یا سه سال» رخ خواهد داد.

هر موج گرما و خشکسالی هم به طور متوسط بین سه تا ۱۷ درصد از محصول جو در دنیا می‌کاهد: جوی کمتر، آبجوی کمتر،‌ قیمت بالاتر.

چین، آمریکا، آلمان و روسیه، طبق این تحقیق، با بیشترین کمبود مواجه خواهند شد.

۰۹:۱۸ ۲۴.۷.۱۳۹۷

هشدار اکوآدور به آسانژ: در سیاست دخالت نکن، مراقب گربه‌ات باش

دولت اکوآدور به جولین آسانژ هشدار داد که یا از اظهار نظر آن‌لاین در مورد مسائل سیاسی که دخالت در امور کشورها تلقی شود خودداری می‌کند یا مصونیت دیپلماتیک خود را از دست خواهد داد.

گربه آقای آسانژ به اسم جیمز
گربه آقای آسانژ به اسم جیمز

از جمله قوانین تازه‌ای که برای آقای آسانژ، بنیان‌گذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس، وضع شده یکی هم این است که باید توالت خود در سفارت اکوآدور در لندن را تمیز نگه دارد و از گربه‌اش هم درست مراقبت کند.

جولین آسانژ از تابستان سال ۲۰۱۲ در سفارت اکوآدور در لندن زندگی می‌کند. او می‌گوید از این واهمه دارد که با ترک سفارت، بریتانیا او را به آمریکا تحویل دهد.

دولت اکوآدور مهم‌تر از همه از آقای آسانژ خواسته است تا از اظهار نظری که «دخالت در امور داخلی دیگر کشورها» تلقی شود خودداری کند.

وکیل او به این قوانین تازه اعتراض کرده و آنها را قوانین «یک زندان» توصیف کرده است.

۰۹:۲۴ ۲۴.۷.۱۳۹۷

یک فروند جنگنده آموزشی عربستان سعودی سقوط کرد

خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی از سقوط مرگبار یک فروند جنگنده آموزشی این کشور در شمال غربی خاک آن خبر داد.

تمام خدمه این هواپیما در سقوطی که روز دوشنبه اتفاق افتاد جان باخته‌اند. تعداد آنها هنوز مشخص نیست.

رویترز نوع این جنگنده را «هاک» ساخت بریتانیا عنوان کرده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG