لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

بعیدی‌نژاد: مسئولان در مورد میزان پولشویی در کشور اطلاعات دقیقی دارند

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

بعیدی‌نژاد: مسئولان در مورد میزان پولشویی در کشور اطلاعات دقیقی دارند

ساعاتی پس از دفاع قائم‌مقام وزارت خارجه از محمد جواد ظریف در مورد پولشویی در ایران، حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن نیز اظهار داشت مسئولان سال‌هاست اطلاعات دقیقی در مورد میزان پولشویی در کشور دارند.

بعیدی‌نژاد در توییتر خود نوشت: «مسئولین ذیربط سال‌هاست با رصد مبادی قاچاق، اطلاعات دقیقی در خصوص میزان پولشویی سودهای غیرقانونی که وارد چرخه اقتصادی می‌شوند در دست دارند. در ایران قاچاق مواد مخدر سالانه سه میلیارد دلار، قاچاق سالانه کالا و ارز ۱۲.۶ میلیارد دلار و قاچاق سوخت چهل میلیون لیتر در روز اعلام شده‌اند.»

در روزهای اخبر اصولگرایان مخالف لوایح پولشویی و دستگاه قضایی حملات تندی علیه محمدجواد ظریف وزیر خارجه راه انداخته‌اند.

مقام‌های قوه قضاییه از محمدجواد ظریف خواسته‌اند که مدارک خود در این باره را ارائه دهد و شماری از اعضای جبهه پایداری نیز به دنبال جمع امضا برای استیضاح وزیر خارجه‌اند.

صبح سه‌شنبه مرتضی سرمدی، قائم‌مقام وزارت خارجه، در دفاع از محمدجواد ظریف گفته بود طبق آمار موجود دستکم حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار در ایران پولشویی صورت می‌گیرد.

ترامپ: آمریکا شریک‌ ثابت‌قدم عربستان سعودی باقی خواهد ماند

دونالد ترامپ با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد با وجود قتل جمال خاشقجی آمریکا «شریک ثابت‌قدم» عربستان سعودی باقی خواهد ماند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین تصریح کرد که عربستان «متحدی بزرگ در مبارزه بسیار مهم ما علیه ایران است.»

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد تصمیمی برای فسخ قراردادهای نظامی با ریاض ندارد چراکه به گفته او «اگر ما به نحو احمقانه‌ای این قراردادها لغو کنیم روسیه و چین بسیار سود خواهند کرد.»

روز شنبه واشینگتن پست گزارش داد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به این نتیجه رسیده که شخص محمدبن سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است.

با این حال ترامپ در بیانیه‌ خود این احتمال را هم مطرح کرده که ممکن است بن سلمان از این موضوع اطلاع نداشته است.

ترامپ در بیانیه خود گفت: «سازمان‌های اطلاعاتی ما همچنان در حال بررسی همه اطلاعات هستند اما شاید بن سلمان کاملا از پیش از این واقعه تراژیک اطلاع داشته باشد؛ شاید داشته باشد شاید هم نه.»

قائم‌مقام وزارت خارجه: سالانه دستکم ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار پولشویی در کشور صورت می‌‌گیرد

مرتضی سرمدی، قائم‌مقام وزارت خارجه، در دفاع از محمدجواد ظریف گفت طبق آمار موجود دستکم حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار در ایران پولشویی صورت می‌گیرد.

سرمدی به ایسنا گفت: «اگر فقط سه مصداق فعالیت مجرمانه یعنی قاچاق کالا، قاچاق مواد مخدر و یا قاچاق سوخت را در نظر بگیریم، براساس آمار موجود، در سال حدود ده و یا پانزده میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود، البته این رقم پس از مبارزه بی‌امان دولت و نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی با قاچاق کالا از مبلغ ۲۵ میلیارد دلار به این رقم رسیده است.»

وزیر کشور: پول مواد مخدر وارد حوزه سیاست شده‌ است

اظهارات محمدجواد ظریف وزیر خارجه درباره درباره وجود پولشویی گسترده در کشور با موجی از حملات اصولگرایان مخالف قوانین مبارزه با پولشویی و دستگاه‌ قضایی مواجه شده است.

مقام‌های قوه قضاییه از محمدجواد ظریف خواسته‌اند که مدارک خود در این باره را ارائه دهد. این درحالی است که به گفته سرمدی رقم ۱۰ تا ۱۵ میلیارد جز آمار رسمی کشور است.

پیش از این نیز عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور از ورود «پول کثیف» به نظام انتخاباتی کشور سخن گفته بود.

انفجار بمب در کابل دهها کشته برجای گذاشت

وزارت بهداشت افغانستان از کشته شدن دستکم ۴۰ نفر در شهر کابل بر اثر انفجار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این انفجار در جشن میلاد پیامبر اسلام که با حضور روحانیون بلندپایه افغانستان برپا شده بود، روی داده است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان شورای علمای افغان هدف این حمله قرار گرفته‌اند. اعضای این شورا برای شرکت در جشن میلاد پیامبر اسلام در تالار هتل اورانوس گردهم آمده بودند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌‌گوید این انفجار ناشی از حمله انتحاری بوده است.

حدود ۶۰ نفر دیگر نیز در انفجار زخمی‌ شده‌اند.

احتمال می‌رود شمار قربانیان افزایش یابد.

سرود شاهنشاهی به جای سرود جمهوری اسلامی در مسابقات قهرمانی تکواندوی جهان

در جریان برگزاری یازدهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان پومسه ۲۰۱۸ تایوان به جای سرود جمهوری اسلامی، سرود شاهنشاهی پخش شد.

بنا بر اعلام فدراسیون تکواندو پس از اعتراض سرپرست تیم به کمیته برگزاری رقابت‌ها، میزبان از این اشتباه عذرخواهی کرده است.

کمبود شدید پرستار در ایران

اصغر دالوندی رئیس کل سازمان نظام پرستاری نسبت به کمبود شدید پرستار در کشور هشدار داد.

به گزارش مهر دالوندی در این باره گفت: «نسبت پرستار در کشورهایی مثل آلمان، استرالیا، دانمارک و فرانسه، ۱۷ نفر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت است که این آمار در کشورهای قفقاز به ۶.۵ تا ۸.۵ پرستار به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت می‌رسد. در حالی که این آمار در ایران، ۱.۵۵ نیروی پرستاری به ازای ۱۰۰۰ نفر جمعیت است که آمار تکان دهنده‌ای است»

به گفته رئیس کل سازمان نظام پرستاری در حال حاضر۱۶۰ هزار پرستار حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای در کشور فعال هستند که از این تعداد ۱۰ هزار نفر در مرخصی هستند. اصغر دالوندی اظهار داشت برای پرکردن این خلا دستکم باید ۱۰۰ هزار پرستار جذب این حرفه شوند.

فشار خون بالا، «مهم‌ترین عامل خطر مرگ و ناتوانی» در ایران

به گفته معاون تحقیقات وزارت بهداشت ایران، فشار خون بالا مهم‌ترین عامل خطر مرگ و ناتوانی در ایران است.

خبرگزاری ایرنا به نقل از دکتر رضا ملک‌زاده نوشت: «فشار خون بالا در سال ۱۳۸۶ سومین عامل خطر مرگ و ناتوانی در ایران بوده است که با افزایش ۲۴ درصدی طی ده سال گذشته، اکنون به رتبه نخست رسیده است.»

به گفته این مقام وزارت بهداشت، «بیماری‌های قلبی عروقی با ۲۷ درصد افزایش، سکته مغزی با ۱۹ درصد افزایش، آلزایمر با ۱۰۳ درصد افزایش، صدمات جاده‌ای با ۳۱ درصد کاهش، بیماری‌های قلبی ناشی از فشار خون بالا با ۵۵ درصد افزایش، دیابت با ۷۶ درصد افزایش، بیماری‌های مزمن انسدادی ریوی با ۴۰ درصد افزایش، بیماری‌های مزمن کلیوی با ۵۶ درصد افزایش، اختلالات نوزادی با ۶۰ درصد کاهش، بیماری‌های عفونی دستگاه تنفسی با ۰.۶ درصد افزایش، و نواقص مادرزادی با ۵۴ درصد کاهش مهم‌ترین علل مرگ در ایران را تشکیل می‌دهند».

خبرگزاری ایرنا نوشته است که این آمار از «جامع‌ترین و دقیق‌ترین مطالعه اپیدمیولوژیک جهانی» استخراج شده است که «سالانه توسط انستیتوی سنجش و ارزیابی سلامت دانشگاه واشینگتن در سیاتل آمریکا و با مشارکت چندین هزار محقق از کشورهای مختلف دنیا انجام می‌​شود».

نسرین ستوده دیگر ممنوع‌الملاقات نیست

خبرگزاری رسمی ایرنا روز سه‌شنبه از قول وکیل نسرین ستوده خبر داد که ممنوع‌الملاقاتی خانم ستوده در زندان اوین رفع شده است.

پیام درفشان در گفت‌وگو با ایرنا گفت: «دستور ممنوع‌الملاقات بودن موکلم لغو و خانم ستوده موفق شده است طی روزهای گذشته با فرزندان خود ملاقات کند.»

آقای درفشان بیش از یک هفته پیش خبر داده بود که موکلش از رئیس زندان اوین و معاون قضایی این زندان به خاطر صدور دستور ممنوع‌الملاقات شدنش شکایت کرده است.

او در ادامه توضیح داد:‌ «با توجه به رفع مشکل ممنوع‌الملاقات بودن موکلم، ستوده خواسته شکایت صورت گرفته پیگیری نشود.»

نسرین ستوده از روز ۲۳ خردادماه زندانی است و رضا خندان، همسرش، نیز صبح روز ۱۳ شهریور پس از مراجعه مأموران به منزلش بازداشت شد.

جراحی اورژانسی احمدرضا جلالی، پزشک سوئدی محبوس در ایران

احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگری که از اردیبهشت سال ۹۵ در زندان اوین به سر می‌برد، روز جمعه، ۲۵ آبان‌ماه، در پی درد شدید در ناحیه شکم به بیمارستان طالقانی منتقل شده و تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

ویدا مهران‌نیا، همسر او، به رادیوفردا گفت که آقای جلالی روز یک‌شنبه، ۲۷ آبان‌ماه، تحت عمل جراحی قرار گرفته و یک روز بعد به زندان بازگردانده شده است.

احمدرضا جلالی که سال گذشته تابعیت کشور سوئد را نیز دریافت کرد به اتهام «جاسوسی» به اعدام محکوم شده و درخواست اعاده دادرسی او در دیوان عالی کشور رد شده است.

سه سال حبس برای قاتل گرازهای گیلان

یک مقام محیط زیستی در استان گیلان از مجازات حبس برای حیوان‌آزاری خبر داد که «با سیم برق لخت» اقدام به کشتار گرازهای وحشی کرده است.

خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه به نقل از رئیس اداره حفاظت محیط زیست رشت نوشت: «فردی که با کار گذاشتن سیم برق لخت و استفاده از یک دستگاه موتور برق، نسبت به کشتار ۱۸ راس گراز وحشی اقدام کرده بود به سه سال حبس محکوم شد.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG