لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

بعیدی‌نژاد: مسئولان در مورد میزان پولشویی در کشور اطلاعات دقیقی دارند

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

خبرهای روز دوشنبه بیست‌وهشتم آبان را اینجا بخوانید.

سه سناتور دمکرات از دونالد ترامپ به دادگاه شکایت بردند

متیو ویتاکر، سرپرست وزارت دادگستری آمریکا
متیو ویتاکر، سرپرست وزارت دادگستری آمریکا

سه سناتور دمکرات روز دوشنبه با شکایت از دونالد ترامپ تصمیم او برای تعیین متیو ویتاکر به عنوان سرپرست وزارت دادگستری آمریکا را به چالش کشیده و رئیس‌جمهوری آمریکا را متهم کردند که با این اقدام اختیارات قانونی مجلس سنا برای چنین انتصاب‌هایی را نقض کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز این شکایت توسط ریچارد بلومنتال، شلدون وایت‌هاوس و مازیه هیرونو که هر سه اعضای دمکرات کمیته امور قضایی مجلس سنا هستند به دادگاه فدرال شهر واشینگتن تسلیم شده است.

طبق قانون و عرف سیاسی در آمریکا، کمیته امور قضایی مجلس سنا باید نامزدهای پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای مقام دادستانی کل را بررسی و اين مجلس آن را تاييد کند.

اعضای حزب دمکرات در کنگره از انتخاب آقای ویتاکر یکی از طرفداران دونالد ترامپ به مقام دادستان کل موقت اظهار نگرانی کرده و می‌گویند او ممکن است تحقیقات رابرت مالر بازرس ویژه وزارت دادگستری در مورد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را زیر سئوال برده و حتی آقای مالر را برکنار کند.

«Airbnb» از شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری کنار کشید

شرکت اجاره خانه «Airbnb» روز دوشنبه اعلام کرد خانه‌های اجاره‌ای در شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری را از فهرست خود حذف می‌کند؛ اقدامی که خشم مقام‌های اسرائیلی را برانگیخته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این شرکت گفته که ۲۰۰ خانه در شهرک‌های یهودی‌نشین را از فهرست خود حذف می‌کند، چرا که «در مرکز درگیری بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها» قرار دارند.

معلوم نیست که این تصمیم چه زمانی اجرایی می‌شود.

گیلعاد اردان، وزیر امور استراتژیک اسرائیل، به این اقدام واکنش نشان داده و از موجرهایی که از این تصمیم «Airbnb» متاثر می‌شوند خواسته است تا بر اساس قانون ضدبایکوت اسرائیل از این شرکت شکایت کنند.

یاریف لوین، وزیر امور گردشگری اسرائیل، هم به وزارتخانه خود دستور داده است تا فعالیت این شرکت را در سراسر کشور محدود کند. او همچنین خواستار افزایش برنامه‌های گردشگری در شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری شده است.

عادل جبیر می‌گوید «همه در عربستان می‌دانند» قتل خاشقجی ربطی به ولیعهد ندارد

وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه‌ای با الشرق‌الاوسط، گزارش‌های منتشرشده در شماری از رسانه‌های بین‌المللی و آمریکایی پیرامون نتیجه‌گیری سی‌آی‌ای در مورد آمر قتل جمال خاشقجی را رد کرده‌است.

هفته پیش رسانه‌های ایالات متحده گزارش داده بودند سی‌آی‌ای به این نتیجه رسیده که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد را داده‌است. البته دولت ترامپ گفته‌است هنوز در مورد این‌که چه فرد یا افرادی در قتل روزنامه‌نگار منتقد دست داشته و آمر آن بوده‌اند، به نتیجه قطعی نرسیده و گزارش نهایی قرار است به‌زودی دستش برسد.

عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، به الشرق‌الاوسط گفته است «ما در پادشاهی [عربستان سعودی] می‌دانیم که این اتهام‌ها در مورد ولیعهد هیچ پایه و اساسی ندارد و قطعا آن‌ها را رد می‌کنیم؛ چه این اتهام‌ها به‌شکل درز [به مطبوعات باشد] چه به شکل دیگری.»

جبیر افزوده «این‌ها درز اطلاعات هستند که رسما اعلام نشده‌اند و من متوجه شده‌ام که آن‌ها برپایه برآوردها هستند و نه بر اساس مدارک مشخص».

رویترز: قصد دولت آمریکا برای قرار دادن ونزوئلا در فهرست حامیان تروریسم

یک منبع مطلع به رویترز گفته است، آمریکا در صدد است که ونزوئلا را در فهرست دولت‌های حامی تروریسم قرار دهد، اما هنوز تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ نشده است.

طبق این گزارش، قرار گرفتن ونزوئلا در فهرست تروریستی آمریکا باعث خواهد شد که تحریم‌های تازه اقتصادی علیه این کشور اعمال شود. این در حالی است که ونزوئلا اکنون خود با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه است.

این منبع مطلع به رویترز همچنین گفته است، مذاکرات در این زمینه با حمایت سناتور جمهوریخواه مارکو روبیو طی روزهای اخیر به جلو رفته است.

طبق این گزارش، مارکو روبیو دولت دونالد ترامپ را برای تشدید اقدامات علیه نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا تحت فشار قرار داده است.

دولت ترامپ از سال ۲۰۱۷ تاکنون چند دور تحریم علیه حکومت ونزوئلا اعمال کرده است.

ادامه دعوا بر سر گفته‌های ظریف درباره پولشویی

در حالی که رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران هم تاکید دارد که پول‌شویی میلیارد دلاری در ایران وجود دارد، روز سه‌شنبه خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، از «کلید خوردن طرح استیضاح» وزیر خارجه در مجلس خبر داد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، به تازگی از پولشویی گسترده در ایران خبر داده و علت فضاسازی علیه لوایح پولشویی را «منافع ده‌ها هزار میلیاردی برخی افراد» عنوان کرده بود.

این اظهار نظر واکنش منفی گسترده اصولگرایان جمهوری اسلامی را به دنبال داشت، از جمله رئیس قوه قضاییه که گفته‌های وزیر خارجه را به «خنجری در قلب نظام» تشبیه کرد.

حال خبرگزاری تسنیم به نقل از یک نماینده، حسینعلی حاجی دلیگانی، از «کلید خوردن» طرح استیضاح حرف می‌زند.

در گزارش این خبرگزاری آمده است که طرح استیضاح «در حال تدوین» است و پس از «تدوین» برای آن امضا جمع خواهد شد. مشخص نیست که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد و آیا واقعا طرح استیضاح به سرانجام خواهد رسید.

این در حالی است که روز دوشنبه محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران، هم در یک پیام توییتری بر اظهارات آقای ظریف صحه گذاشت و از پولشویی «میلیارد دلاری» در کشور خبر داد.

استفاده ایوانکا ترامپ از ایمیل شخصی برای کارهای دولتی

روزنامه واشینگتن پست گزارش داد که ایوانکا، دختر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، سال گذشته از ایمیل شخصی خود برای کارهای دولتی «صدها ایمیل» فرستاده است.

مطابق قانون، خانم ترامپ که در کاخ سفید نقش مشاور ارشد را دارد موظف است که تمام ایمیل‌های کاری خود را از حساب ایمیل دولتی و سرور دولتی دارای امنیت بالا بفرستد.

یک سخنگوی مرتبط با وکیل ایوانکا ترامپ این اتفاق را تایید کرده، اما گفته است که هیچ مطلب محرمانه‌ای در این ایمیل‌ها نبوده است.

با این حال منتقدان خانواده ترامپ بلافاصله آنها را به «دورویی و ریاکاری» متهم کردند.

یکی از موضوعات مکرر در کارزار دونالد ترامپ برای ریاست جمهوری استفاده هیلاری کلینتون از یک سرور شخصی برای کارهای دولتی در زمان وزارت خارجه بود. شعار معروف هواداران ترامپ یعنی «به زندانش بیندازید» [Lock her up] از همین موضوع نشئت گرفت.

«آزادی» ۱۲ تن از کارگران بازداشتی هفت‌تپه؛ اعتراض ادامه دارد

یک روز پس از «بست‌نشینی» کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، خبرگزاری ایلنا روز سه‌شنبه از آزادی ۱۲ تن از کارگران بازداشتی در جریان اعتراض آنها خبر می‌دهد.

ایلنا همچنین از ادامه اعتراض کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه در مقابل ساختمان فرمانداری و سطح شهر شوش گزارش داده است.

این خبرگزاری به نقل از «منابع کارگری در خوزستان» می‌گوید که ۱۲ نفر از «۱۸ کارگری» که در پی همین اعتراضات بازداشت شده بودند به قید وثیقه آزاد شده‌اند.

ایلنا می‌نویسد: «هنوز از وضعیت پنج کارگر بازداشتی دیگر به همراه یک خبرنگار اطلاعی در دست نیست.»

روز دوشنبه همزمان با انتشار اخباری مبنی بر وعده‌های وزیران کار و اقتصاد ایران برای رسیدگی به مشکلات کارگران شرکت هفت‌‌تپه در خوزستان، گزارش‌ها حاکی از افزایش شمار بازداشت‌ آنها به دست‌کم ۱۹ نفر بود.

سه سال حبس برای قاتل گرازهای گیلان

یک مقام محیط زیستی در استان گیلان از مجازات حبس برای حیوان‌آزاری خبر داد که «با سیم برق لخت» اقدام به کشتار گرازهای وحشی کرده است.

خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه به نقل از رئیس اداره حفاظت محیط زیست رشت نوشت: «فردی که با کار گذاشتن سیم برق لخت و استفاده از یک دستگاه موتور برق، نسبت به کشتار ۱۸ راس گراز وحشی اقدام کرده بود به سه سال حبس محکوم شد.»

جراحی اورژانسی احمدرضا جلالی، پزشک سوئدی محبوس در ایران

احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگری که از اردیبهشت سال ۹۵ در زندان اوین به سر می‌برد، روز جمعه، ۲۵ آبان‌ماه، در پی درد شدید در ناحیه شکم به بیمارستان طالقانی منتقل شده و تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

ویدا مهران‌نیا، همسر او، به رادیوفردا گفت که آقای جلالی روز یک‌شنبه، ۲۷ آبان‌ماه، تحت عمل جراحی قرار گرفته و یک روز بعد به زندان بازگردانده شده است.

احمدرضا جلالی که سال گذشته تابعیت کشور سوئد را نیز دریافت کرد به اتهام «جاسوسی» به اعدام محکوم شده و درخواست اعاده دادرسی او در دیوان عالی کشور رد شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG