لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

انتقاد شمخانی از وعده‌های برجامی اتحادیه اروپا در دیدار با وزیر خارجه بریتانیا

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

۲۲:۰۳ ۲۸.۸.۱۳۹۷

موافقت وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا برای بررسی وضع تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران

وزیران امور خارجه کشورهای اتحادیه اروپا روز دوشنبه بر سر بررسی وضع تحریم‌‌های احتمالی علیه ایران در مورد «طر‌ح‌ریزی حمله» به مخالفان سیاسی در خاک اروپا توافق کردند.

فرانسه دارایی‌های دو مظنون به طراحی حمله به نشست مجاهدین خلق در پاریس را مسدود کرده است.

دانمارک هم خواستار اقدام هماهنگ اروپا در مورد اتهام انتسابی به ایران در مورد تلاش برای ترور یکی از اعضای گروه الاحواز شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تصمیم اتحادیه اروپا پس از آن اتخاد شد که ۱۵۰ نماینده پارلمان اروپا «سکوت» این اتحادیه در مورد نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرده و خواستار رسیدگی به اتهامات ایران شده‌اند.

ایران دو اتهام مطرح شده را رد کرده و آن را به مخالفان بهبود مناسبات تهران و اتحادیه اروپا نسبت داده است.

۱۹:۳۴ ۲۸.۸.۱۳۹۷

آلمان صادرات تسلیحاتی به عربستان را متوقف کرد

آلمان صادرات تسلیحاتی به عربستان سعودی را به ‌خاطر قتل جمال خاشقجی متوقف کرد.

وزارت اقتصاد آلمان ضمن اعلام این خبر گفت قراردادهای تسلیحاتی قبلی با عربستان سعودی نیز شامل این تصمیم هستند.

به گزارش خبرگزاری آلمان این تصمیم احتمالا فروش ۲۰ قایق گشتی به عربستان را نیز شامل می‌شود. دو فروند از این قایق‌ها آماده تحویل شده بود.

۱۹:۱۸ ۲۸.۸.۱۳۹۷

انتقاد شمخانی از وعده‌های برجامی اتحادیه اروپا در دیدار با وزیر خارجه بریتانیا

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در دیدار با جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا، از «عدم همکاری مناسب اتحادیه اروپا» پس از خروج آمریکا از برجام انتقاد کرد.

جرمی هانت که به تهران سفر کرده است، روز دوشنبه از جمله با علی شمخانی دیدار کرد.

به گزارش ایسنا، آقای شمخانی در این دیدار به وزیر خارجه بریتانیا گفت: «مذاکرات هسته‌ای و توافق برجام به میزبانی و تلاش اتحادیه اروپا صورت گرفت و نقض آن نیز به معنای زیر پاگذاردن حیثیت، اعتبار و جایگاه سیاسی اتحادیه اروپا از سوی آمریکاست».

جرمی هانت نخستین مقام‌ بلندپایه غربی است که پس از اجرای تحریم‌های نفتی آمریکا به ایران سفر کرده است.

بریتانیا هم در قالب سه کشور اروپایی در دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی و هم به عنوان عضوی از گروه ۱+۵ از آغاز در گفت‌وگوهای هسته‌ای حضور داشت.

بریتانیا یکی از امضاکنندگان بیانیه سعدآباد در دوره خاتمی و برنامه جامع اقدام مشترک در دوره حسن روحانی است.

اتحادیه اروپا که برای حفظ برجام تلاش می‌کند هنوز نتوانسته سازوکار مالی برای تجارت با ایران را عملیاتی کند. یکی از آخرین موانع، یافتن یکی از کشورهای اروپایی برای میزبانی این سازوکار است.

۱۸:۴۱ ۲۸.۸.۱۳۹۷

معاون رئیس‌جمهوری ایران: اکثر بچه پولدارها معتاد می‌شوند

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ایران، مدعی شده که «اکثر بچه‌پولدارها معتاد می‌شوند و کسی را پیدا نمی‌کنید که بچه‌پولدار باشد و به جایی رسیده باشد».

وی روز دوشنبه با تاکید بر اینکه «بچه پولدارها به هیچ جایی نرسیده‌اند»، افزوده است: «این در حالی است که همه استعدادها با سختی‌های بسیار دست و پنچه نرم کرده و بعد موفق شدند».

آقای ستاری که در مراسم افتتاحیه پانزدهمین اجلاس فناوری رسانه سخن می‌گفت، اضافه کرد که «باید بین کسی که در سرش مغز دارد با کسی که در جیبش پول دارد، تفاوت باشد. سرمایه پول درون جیب نیست، بلکه فکری است که در سر افراد وجود دارد».

این مقام ایرانی برای اظهارات خود آمار یا شواهدی ارائه نکرد و نگفت که آیا ادعای وی مبتنی بر تحقیق خاصی است یا خیر.

۱۸:۱۵ ۲۸.۸.۱۳۹۷

روحانی: صادرات نفت ایران را نمی‌توانید قطع کنید

حسن روحانی در سفر استانی خود به استان آذربایجان غربی، بار دیگر تاکید کرد آمریکا نخواهد نتوانست صادرات نفت ایران را قطع کند.

رئیس جمهور ایران که در خوی سخن می‌گفت با اشاره به اجرای تحریم‌های ثانویه آمریکا گفت: «آنها می‌خواستند ۱۳ آبان ایران را آشفته و در غم و اندوه ببینند اما مردم ایران با مقاومت و ایستادگی روز ۱۳ آبان را روز قدرت و ایستادگی ملت در برابر دشمنان نشان دادند.»

روحانی افزود: «فکر می‌کنید اگر صادرات نفت ما را قطع کنید، اگر ارتباط ما را با کشورهای همسایه قطع کنید، که نخواهید توانست؛ می توانید پیروز شوید؟ ما به حول و قوه الهی نفتمان را خواهیم فروخت، ارتباط نزدیک‌تر با همسایگان برقرار می‌کنیم؛ رابطه مان را با همسایگانی مثل ترکیه جمهوری آذربایجان عراق و دیگران مستحکم‌تر می‌کنیم.»

در حالی که آمریکا پیشتر گفته بود قصد دارد فروش نفت ایران را به صفر برساند، اما همزمان با اجرای تحریم‌ها به مشتریان نفت ایران معافیت داد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته است به خاطر جلوگیری از افزایش بهای نفت، واشینگتن ضرباهنگ تحریم‌ها را کند کرده است.

۱۶:۴۴ ۲۸.۸.۱۳۹۷

۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر دسترسی به توالت مناسب ندارند

برپایه آمار سازمان ملل حدود ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر در جهان دسترسی به توالت و سرویس بهداشت مناسب ندارند.

در حالی که سازمان ملل سال ۲۰۳۰ را سال هدف برای دسترسی همگان به توالت تعیین کرده، کنشگران اجتماعی می‌گویند با کم‌کاری دولت‌ها احتمالا این هدف محقق نمی‌شود.

همزمان با ۱۹ نوامبر روز جهانی توالت، چریل هیکس مدیرعامل گروه غیردولتی اتئلاف توالت در ژنو به آسوشیتدپرس گفت در حالی که نیمی از مردم جهان به توالت نیاز دارند بخش دولتی فاقد توان لازم برای رفع این نیاز است. وی خواستار ورود بخش خصوصی به این عرصه شد.

۱۶:۱۶ ۲۸.۸.۱۳۹۷

پادشاه سعودی: جامعه جهانی برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران را متوقف کند

ملک سلمان، پادشاه سعودی، روز دوشنبه در سخنرانی سالانه خود در مجمع مشورتی این کشور موسوم به «مجلس شورای» از جامعه بین‌الملل خواست تا بر برنامه هسته‌ای و برنامه موشکی بالیستیک ایران نقطه پایان بگذارند.

او گفت: «رژیم ایران همیشه در امور داخلی بقیه کشورها دخالت کرده، از تروریسم حمایت کرده، و در بسیاری از کشورهای منطقه آشوب و نابودی ایجاد کرده‌است.»

پادشاه سعودی افزود: «جامعه بین‌الملل باید تلاش کند تا به برنامه هسته‌ای ایران خاتمه بخشد و فعالیت‌های آن کشور در جهت تهدید امنیت و ثبات را متوقف کند.»

او در ادامه به موضوعات مختلف پرداخت اما از اشاره مستقیم به پرونده جنجالی جمال خاشقجی پرهیز کرد.

مجلس شورای سعودی. امروز
مجلس شورای سعودی. امروز

هفته گذشته قضات سعودی خبر دادند که قصد دارند برای ۵ مظنون مرتبط با قتل این روزنامه‌نگار، حکم اعدام صادر کنند.

ملک سلمان بن عبدالعزیز که سخنرانی او به‌طور مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد در این ارتباط از قضات و قوه قضائیه عربستان به خاطر «اجرای وظایفشان در خدمت عدالت» تحسین کرد، اما اشاره مستقیمی به موضوع قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی یعنی جمال خاشقجی در استانبول نکرد.

پادشاه سعودی در سخنرانی سالانه خود بر حمایتش از تلاش‌های سازمان ملل برای برای پایان بخشیدن به جنگ در یمن تأکید کرد و همچنین افزود که مسئله فلسطین برای عربستان «در صدر اولویت‌ها» قرار دارد.

او همچنین گفت که ریاض از یافتن چاره سیاسی برای مسائل سوریه حمایت می‌کند تا پناهندگان آوارگان سوری بتوانند به خانه‌های خود بازگردند.

۱۵:۱۶ ۲۸.۸.۱۳۹۷

«ادامه تجاوز» به حریم درجه یک کاخ گلستان

ایرنا می‌نویسد: «مسئولان از خیلی وقت‌ها پیش می‌گفتند جلو ساخت‌وساز بنای تجاری در حریم درجه یک کاخ گلستان پایتخت گرفته شده اما شواهد چیز دیگری می‌گوید زیرا شهروندان هر زمان به خیابان ناصرخسرو می‌روند می بینند ساخت این مجموعه تجاری کامل‌تر از گذشته شده‌است.»

ادامه ساخت‌وساز در حریم درجه یک و منظر کاخ گلستان، تنها مجموعه ثبت جهانی پایتخت را در آستانه خروج از فهرست آثار جهانی قرار می‌دهد. کاخ‌موزه گلستان واقع در میدان ۱۵ خرداد (محدوده بازار بزرگ) یکی از ۲۳ اثر جهانی ایران در یونسکو است.

۱۴:۳۴ ۲۸.۸.۱۳۹۷

بحران فروپاشی ائتلاف دولت اسرائیل دفع شد

روز دوشنبه بحرانی که نزدیک بود دولت بنیامین نتانیاهو در اسرائیل را فرو بپاشد با تصمیم وزیر آموزش این کشور دفع شد.

نفتالی بنت، وزیر آموزش اسرائیل، روز دوشنبه اعلام کرد که حزب محافظه‌کار او در ائتلاف دولتی باقی می‌ماند.

نفتالی بنت، رهبر حزب «بیت یهودی»، بعد از استعفای آویگدور لیبرمن از سمت وزارت دفاع، اصرار کرده بود که او باید وزیر دفاع شود اما دوشنبه از این درخواست خود کوتاه آمد.

کناره‌گیری آقای لیبرمن به دلیل ناخشنودی از آتش‌بس با سازمان‌های مسلح فلسطینی در نوار غزه، سرآغاز بحرانی بزرگ در ائتلاف دولت نتانیاهو شد. اعتراض نفتالی بنت هم به همین موضوع ارتباط دارد.

۱۴:۰۶ ۲۸.۸.۱۳۹۷

یکی از متهمان فراری پرونده دکل نفتی به ایران بازگشت

خبرگزاری ایرنا نوشت، «ن. م» از متهمان پرونده دکل نفتی و از خویشاوندان متهمان این پرونده که در یکی از کشورهای اروپایی به سر می‌بُرد و پول‌ها نیز به حساب به او واریز شده بود، به ایران بازگشت.

بنا بر این گزارش، «ن. م» در کشور اروپایی محل اقامت خود متهم به پول‌شویی شده‌است و برای ادامه اقامت به مشکل برخورده است بنابراین تصمیم می‌گیرد به ایران بازگردد.

آن طور که در رسانه‌ها و سایت‌های خبری مختلف آمده، این فرد شرکتی را در هلند تأسیس و با یک شرکت تأسیسات دریایی در زمینه تأمین دکل‌های حفاری همکاری می‌کرد.

به نوشته ایرنا، اکنون برای این فرد قرار وثیقه صادر شده و با تودیع مبلغ وثیقه صادره در خارج از زندان به سر می‌برد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG