لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

صدراعظم اتریش: نیروهای خارجی بویژه ایرانی‌ها خاک سوریه را ترک کنند

اتریش: نیروهای خارجی بویژه ایرانی‌ها خاک سوریه را ترک کنند

صدراعظم اتریش روز چهارشنبه خواستار آن شد که نیروهای خارجی بویژه ایرانی‌ها خاک سوریه را ترک کنند.

سباستین کورتز که به روسیه سفر کرده است اظهار داشت: «من امیدوارم که همه نیروهای خارجی، بویژه نیروهای ایرانی، از خاک سوریه خارج شوند تا به جنگ در این کشور پایان داده شود».

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، صدراعظم اتریش این اظهارات را در یک نشست خبری مشترک با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در سنت‌پترزبورگ بیان کرد.

ایران و روسیه از حامیان اصلی رژیم بشار اسد در سوریه هستند و از سال ۲۰۱۵ به این سو روند جنگ داخلی این کشور را به نفع نیروهای دولتی سوریه تغییر داده‌اند.

جان بولتون: دعوای آمریکا با آیت‌الله‌هاست و نه مردم ایران

جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ گفت ایران برنامه هسته‌ای خود را متوقف نکرده و گزارش‌ها حاکی از افزایش فعالیت‌هایش در این زمینه است.

بولتون گفت دعوای آمریکا با آیت‌الله‌هاست و نه مردم ایران.

نخستین واکنش تهران به خروج واشینگتن از «عهدنامه مودت» ایران و آمریکا

وزیر امور خارجه ایران در نخستین واکنش تهران به خروج ایالات متحده از «عهدنامه مودت» میان دو کشور، آمریکا را «رژیم یاغی» خطاب کرد.

محمدجواد ظریف در توئیتی نوشته است: «ایالات متحده برجام را لغو کرد- توافقی چندجانبه که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بر آن صحه گذاشته بود- با این استدلال که به دنبال پیمانی دو جانبه با ایران است. ایالات متحده امروز از یک عهدنامه پابرجا بین ایران- آمریکا خارج شد، پس از اینکه دیوان بین‌المللی دادگستری حکم داد که نقض این عهدنامه به خاطر تحریم مردم ایران باید متوقف شود. رژیم یاغی».

توئیت وی واکنشی به اظهارات مایک پمپئو، همتای آمریکایی‌اش، است که روز چهارشنبه گفت ایالات متحده از عهدنامه مودت سال ۱۹۵۵ بین ایران و آمریکا خارج می‌شود، چرا که ایران برای سال‌ها عهدنامه یاد شده را «نقض کرده و این عهدنامه در واقع باید ۳۹ سال پیش فسخ می‌شد».

تکذیب خبر ممنوعیت خرید و فروش ارز خارج از صر‌افی‌ها

محمد حسن‌نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به خانه ملت گفت خبر منتشر شده درباره تصویب «ممنوعیت خرید و فروش ارز خارج از صرافی‌ها» صحت ندارد.

وی گفت: «با توجه به اینکه با نظر نمایندگان مجلس بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دستور کار مجلس خارج شده بنابراین ممنوعیت خرید و فروش ارز خارج از صرافی‌ها که در برخی از خبرگزاری‌ها مطرح شده است، صحت ندارد.»

آمریکا از پیمان مودت خارج شد

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا حکم دیوان بین‌المللی دادگستری را شکست برای ایران خواند و گفت آمریکا از پیمان مودت خارج می‌شود. وزیر خارجه آمریکا در حالی که حکم دیوان بین‌المللی دادگستری را شکستی برای ایران دانست در بخشی دیگر از سخنانش گفت که حکم امروز فرصت خوبی برای خروج از پیمان مودت بود.

پیمان مودت سال ۱۳۳۴ میان ایران و آمریکا امضا شد و ایران بر همین اساس به دیوان لاهه شکایت برد. پومپئو گفت ایران برای سال‌ها پیمان مودت را نقض کرده است.

دیوان لاهه روز چهارشنبه علیه آمریکا رای داد و از این کشور خواست تحریم‌هایی را که نیازهای اساسی مردم و امنیت هوایی آنها را به خطر می‌اندازد لغو کند.

وزیر خارجه آمریکا گفت واشینگتن پیش از حکم این دادگاه هم به فکر نیازهای بشردوستانه بود.

تجمع مالباختگان موسسه کاسپین در مشهد

شماری از مالباختگان موسسه کاسپین روز چهارشنبه در مشهد در مقابل شعبه این موسسه در مشهد تجمع کردند.

موسسه مالی کاسپین که حاصل ادغام چند موسسه و از جمله موسسه مالی و اعتباری فرشتگان است، به خاطر ورشکستگی فرشتگان از بازپرداخت اصل و سود مالباختگان ناتوان شده است.

دولت پس از اعتراض‌های مالباختگان، بخشی از این پول را به سپرده‌گذاران پرداخت کرده است. منتقدان اما می‌گویند دولت از «جیب مردم» این پول‌ها را داده و تسلیم فشارهای سیاسی شده است.

آمریکا حکم دیوان لاهه علیه تحریم‌های ایران را تقبیح کرد

آمریکا حکم دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد شکایت ایران از این کشور را تقبیح کرد و این پرونده را فاقد وجاهت قانونی دانست.

پت هوکسترا سفیر آمریکا در هلند گفت این پرونده «فاقد وجاهت قانونی» است و در حوزه قضایی دیوان بین‌المللی دادگستری نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سفیر آمریکا درعین حال گفت این دادگاه از حکم دادن درباره همه مواردی که ایران خواسته بود، پرهیز کرده و تنها به بخش‌های خیلی محدودی بسنده کرده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری روز چهارشنبه پس از شکایت ایران علیه آمریکا، حکم به نفع ایران داد و از واشینگتن خواست تحریم‌هایی را که خدمات و نیازهای اساسی و امنیت هوایی مردم را در خطر قرار می‌دهد، لغو کند.

پوتین از دور زدن تحریم‌های ایران از سوی اتحادیه اروپا تمجید کرد

پوتین در کنفرانس انرژی مسکو
پوتین در کنفرانس انرژی مسکو

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت اروپا و روسیه برجام را همچون مولفه ثباتی در سیاست جهانی تلقی می‌کند.

پوتین که روز چهارشنبه در نشست انرژی روسیه در مسکو سخن می‌گفت، اظهار داشت: «تا آنجا که از شرکای اروپایی‌مان می‌دانیم، اروپا می‌خواهد به تعهدات بین‌المللی خود جامه عمل بپوشاند، به ویژه در مورد توافق هسته‌ای ایران، و اروپا همانند ما این توافق را همچون مولفه‌ای از ثبات در امور بین‌الملل تلقی می‌کند.»

رئیس جمهوری روسیه با اشاره اقدام اروپا جهت دور زدن تحریم‌ها آمریکا علیه ایران گفت: «کمی دیر است اما بهتر از هرگز انجام ندادن آن است.»

استقبال وزارت خارجه ایران از حکم دادگاه لاهه علیه آمریکا

وزارت خارجه ایران، با صدور بیانیه‌ای از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال کرده آن را «نشانه بارز دیگر در تایید حقانیت» ایران و «غیرمشروع و ظالمانه بودن تحریم‌های آمریکا علیه مردم و شهروندان» ایران دانست.

وزارت خارجه ایران می‌افزاید: «این محکمه جهانی با تصریح بر اینکه قراری که صادر کرده، الزام‌آور و لازم‌الاتباع بوده و موجد تعهدات بین‌المللی می باشد، اعلام کرد که دولت ایالات متحده ملزم است طبق تعهدات بین‌المللی خود موانع ناشی از اقداماتش به موجب تصمیم‌های غیرقانونی که با خروج از برجام اتخاذ کرده، از جمله موانعی که در مسیر روابط تجاری ایران در حوزه‌های مشخصی برقرار کرده، برطرف کند.»

دیوان دادگستری بین‌المللی روز چهارشنبه پس از شکایت ایران علیه آمریکا، حکم به نفع ایران داد و از واشینگتن خواست تحریم‌هایی را که خدمات و نیازهای اساسی و امنیت هوایی مردم را در خطر قرار می‌دهد، لغو کند.

اظهارنظر رئیس دفتر حسن روحانی درباره قیمت ارز

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور گفت «از نظر ما قیمت ارز پایین‌تر از ۷۵۰۰ تومانی است که در سامانه نیما وجود دارد.»

در روزهای اخیر مقام‌های دولتی غیرمرتبط به مسائل ارزی درباره بهای ارز اظهار نظر کرده‌اند. روز سه‌شنبه نیز عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور درباره نرخ ارز سخن گفته بود.

به گزارش ایسنا واعظی گفت: «توصیه ما این است که مردم در حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که ماندگاری آن زیاد است و خطر کمتری دارد. سرمایه‌گذاری در بازار ارز موجب ضرر مردم و سود دلالان می‌شود. تلاش دولت این است که بازار ارز را کنترل کرده تا روند کاهش قیمت ارز ادامه یابد.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG