لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۲

صدراعظم اتریش: نیروهای خارجی بویژه ایرانی‌ها خاک سوریه را ترک کنند

خبرخوان روز دوشنبه ۹ مهر را می‌توانید در اینجا بخوانید.

برهم صالح، رئیس‌جمهور جدید عراق شد

تلویزیون دولتی عراق روز سه‌شنبه اعلام کرد که پارلمان این کشور یک سیاستمدار با تجربه کرد را به عنوان رئیس‌جمهوری جدید عراق برگزیده است تا گام دیگری به سمت تشکیل دولت جدید برداشته شود.

بر اساس این گزارش، برهم صالح از حزب اتحادیه میهنی کردستان با کسب ۲۲۰ رای از مجموع ۲۷۳ رای نمایندگان مجلس عراق به مقام ریاست‌جمهوری عراق رسید.

آقای برهم صالح در نخستین گام، عادل عبدالمهدی را رسما مامور تشکیل دولت عراق کرده است.

طبق یک قرارداد غیررسمی که به سال ۲۰۰۳ و زمان حمله آمریکا به عراق باز می‌گردد، رئیس‌جمهوری عراق از میان کردها، نخست‌وزیر از میان شیعیان، و رئیس مجلس از میان سنی‌ها انتخاب می‌شود.

عادل عبدالمهدی مامور تشکیل کابینه جدید عراق شد

گزارش ها حاکی است برهم صالح، رئیس جمهوری جدید عراق روز سه شنبه عادل عبدالمهدی، سیاستمدار شیعه را مامور تشکیل کابینه جدید عراق کرده است.

عادل عبدالمهدی پس از سقوط صدام حسین، پست هایی مانند وزارت نفت، وزارت اقتصاد و معاونت ریاست جمهوری عراق را به عهده داشته است.

آقای عبدالمهدی متحد هیچ یک از دو ائتلاف اصلی شیعه در پارلمان این کشور نیست.

ائتلاف «سائرون»، هواداران مقتدا صدر و چند حزب دیگر از جمله حزب کمونیست عراق ۵۴ کرسی، ائتلاف «فتح» به رهبری هادی عامری و وابسته به شبه‌نظامیان شیعی ۴۷ کرسی در اختیار دارند. مجلس عراق مجموعا ۳۲۹ کرسی دارد.

وزارت دفاع روسیه: سامانه اس-۳۰۰ به سوریه منتقل شده‌است

وزارت دفاع روسیه می‌گوید انتقال سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ به سوریه تکمیل شده‌است. ایالات متحده و آمریکا در مورد پیامد انتقال این سامانه پیشرفته بر بحران سوریه و افزایش نفوذ جمهوری اسلامی و نیروهای متحد آن هشدار داده بودند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، ۱۰ مهر ماه در جریان نشستی با حضور رئیس‌جمهوری آن کشور، که از شبکه روسیه-۲۴ پخش شده، گفته است «روز گذشته کار پایان یافت». آقای شویگو تاکید کرده این سامانه امنیت پرسنل نظامی روسیه در سوریه را افزایش می‌دهد.

خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید واشینگتن هنوز قادر به تائید خبر انتقال اس-۳۰۰ نیست. هدر نائورت گفته «امیدوارم که آن‌ها (روسیه) این کار را نکرده باشد».

خانم نائورت می‌گوید «این موضوع از نظر من، بحران مربوط به سوریه را به طور جدی افزایش می‌دهد. ولی من هنوز نمی‌توانم این موضوع (انتقال سامانه) را تائید کنم».

در اسرائیل نیز وزیر آموزش آن کشور مجددا تاکید کرده که راهبرد کشورش در قبال تهران تغییری نکرده و «ما اجازه نخواهیم داد ایران جبهه سومی علیه ما بگشاید».

حمایت آمریکا از اقدام فرانسه در قبال «توطئه تروریستی ناموفق ایران در پاریس»‎

شورای امنیت ملی کاخ سفید عملیات پلیس فرانسه در مورد «توطئه تروریستی ناموفق ایران در پاریس» را «اقدامی قوی» نامید. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به وقایع اخیر، جمهوری اسلامی را «حامی اصلی تروریسم» توصیف کرده‌است.

شورای امنیت ملی کاخ سفید آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر با بازتاب خبر توقیف داریی‌های سرویس‌های اطلاعاتی و دو شهروند ایرانی در واکنش به «طرح حمله به همایش مجاهدین خلق» در پاریس، گفته «فرانسه دست به اقدامی قوی علیه توطئه ناموفق تروریستی ایران در پاریس زده است».

در ادامه این توئیت آمده است «تهران باید بداند که با این رفتارهای شرم‌آورش مدارا نخواهد شد».

در واشینگتن نیز هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه، در پاسخ به پرسشی در مورد انتقاد مسکو از موضع ایالات متحده در قبال حمایت تهران از تروریسم، به عملیات پاریس اشاره کرده‌است.

خانم نائورت گفته «همان‌طور که می‌دانیم دولت فرانسه اعلام کرده‌است که دارایی‌ها دو مقام ایرانی و سرویس‌های امنیتی و وزارت اطلاعات آن کشور را مسدود کرده است. این موضوع پس از جلوگیری از طرح بمب‌گذاری در یک همایش سیاسی (مجاهدین خلق) در پاریس در ماه ژوئن (تیر ماه) رخ داده است».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سپس با اشاره به شماری از اقدامات و اتهام‌ها علیه جمهوری اسلامی گفته «ما شاهد اقدامات مخرب ایران، به‌عنوان حامی اصلی تروریسم در سطح جهان بوده‌ایم».

دولت فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد دارایی‌های متعلق به سرویس‌های اطلاعاتی ایران و دو شهروند ایرانی را، در واکنش به «طرح حمله به همایش مجاهدین خلق» در نهم تیر ماه، مسدود کرده است.

ایران روز سه‌شنبه مجددا خواستار آزادی دیپلمات‌های بازداشتی خود شد و بار دیگر اتهام‌های وارد شده را رد کرد.

سفر دوباره پومپئو به کره شمالی

وزارت امور خارجه آمریکاروز سه شنبه ۱۰ مهرماه اعلام کرد مایک پومپئو وزیر امور خارجه این کشور روز شنبه راهی پیونگ یانگ خواهد شد تا در خصوص غیر اتمی شدن شبه جزیره کره با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی مذاکره کند.

به گزارش رویترز، هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که آقای پومپئو طی روزهای ۱۴ تا ۱۶ مهر به کشورهای ژاپن، کره جنوبی و چین نیز سفر خواهد کرد.

هدر ناوئرت در خصوص سفر آقای پومپئو به پیونگ یانگ اظهار داشت: چهارمین سفر وزیر امور خارجه آمریکا به کره شمالی در ظرف یکسال نشانه پیشرفت در مذاکرات (هسته‌ای) است. البته راه طولانی باقی مانده است، ولی ما در انتظار گام های جدیدی در این مذاکرات هستیم.

در حالی مایک پومپئو به کره شمالی سفر می کند که قرار است دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی برای بار دوم دیدار کنند.

کشف نامه‌های مشکوک سمی ارسال شده برای دونالد ترامپ و جیمز متیس

مقام های آمریکایی سه شنبه ۱۰ مهرماه از کشف نامه‌های محتوی ماده مشکوک به سم کشنده کرچک (ریسین) به آدرس دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و جیمز متیس وزیر دفاع این کشور خبر دادند.

به گزارش شبکه تلویزیونی «ای بی سی» نیروهای امنیتی یک نامه مشکوک به آدرس رئیس جمهوری آمریکا را دوشنبه قبل از ورود به کاخ سفید کشف کردند.

اداره تحقیقات فدرال آمریکا (پلیس اف بی ای) در بیانیه‌ای اعلام کرده است، دو نامه مشکوک به سم کشنده ریسین که در مرکز خدمات پستی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون کشف شدند که به آدرس جیمز متیس و جان ریچاردسون، رئیس عملیات های دریایی ارتش آمریکا ارسال شده بودند.

اف بی ای می‌گوید، در حال تحقیق درباره نامه‌های مشکوک کشف شده در پنتاگون است تا مشخص شود که آیا این نامه‌ها به این مواد سمی آلوده بوده‌اند یا نه.

حمایت مجدد ترامپ از خروج از برجام

رئیس‌جمهوری آمریکا در بخشی از سخنرانی انتخابات کنگره در می‌سی‌سی‌پی بار دیگر از خروج دولتش از توافق اتمی با ایران حمایت کرده‌است.

دونالد ترامپ گفته: من از توافق وحشتناک اتمی خارج شدم و ایران امروز کشوری به مراتب متفاوت است.

او افزوده «وقتی رئیس‌جمهور شدم پرسیدم چگونه می‌خواهید جلوی ایران را بگیرید؟ هیچ‌کسی نمی‌توانست چیزی بگوید. و من از توافق اتمی خارج شدم».

ترامپ بار دیگر به اشاره «به پرداخت» پول نقد به ایران گفته این پرداخت بدون این‌که هیچ اقدام متقابلی صورت گیرد، انجام شده‌است.

دونالد ترامپ در اردیبهشت ماه از توافق اتمی خارج شد و در مرداد ماه نیز بخش اول تحریم‌های ایران را بازگرداند.

ترامپ بارها از توافق اتمی با ایران انتقاد کرده‌است. در مقابل حزب دمکرات و دولت پیشین آمریکا از این توافق حمایت کرده‌اند. دیگر کشورهای طرف گفت‌وگو با ایران، یعنی بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین و روسیه در برجام مانده‌اند و بر اجرای آن تاکید دارند.

رای دادگاه لاهه درباره شکایت ایران از آمریکا امروز اعلام می‌شود

دادگاه بین‌المللی لاهه روز چهارشنبه، تا ساعاتی دیگر، رای خود درباره شکایت تهران از واشینگتن در مورد تحریم‌های یک‌جانبه این کشور علیه جمهوری اسلامی را اعلام می‌کند.

آخرین دور از جلسات استماع نمایندگان حقوقی ایران و آمریکا روز پنج‌شنبه هشتم شهریور در دیوان بین‌المللی دادگستری برگزار شد و بدین ترتیب روند چهار روزه طرح شکایت ایران از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه تهران در این دادگاه به پایان رسید.

جمهوری اسلامی ایران اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم‌ها را «ناقض عهدنامه مودت» که در سال ۱۹۵۵ بین دو کشور به امضا رسید دانسته و از این موضوع به لاهه شکایت کرده است.

یک تلویزیون فارسی‌زبان به رسانه‌های خارج از ایران اضافه می‌شود

کمپانی رسانه‌ای عربستان سعودی، ام‌بی‌سی گروپ، ابتدای هفته آینده کانال تلویزیونی فارسی‌زبان خود را افتتاح می‌کند.

این شبکه فارسی‌زبان قرار است از شنبه هفته آینده کار خود را با نمایش فیلم‌های سینمایی و شوهای تلویزیونی دوبله به زبان فارسی آغاز کند.

هدف این کانال «جمعیت عظیم جوانان» ایران عنوان شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG