لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

خبرخوان چهارشنبه ۲۱ شهریور

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در بیست و یکمین روز از شهریورماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

۱۶:۲۲ ۲۱.۶.۱۳۹۷

مشایی و جوانفکر به شش سال و نیم و ۴ سال حبس محکوم شدند

غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران، اعلام کرد اسفندیار رحیم مشایی در دادگاه بدوی به شش سال و نیم حبس محکوم شده است.

به گفته رئیس کل دادگستری استان تهران اسفندیار رحیم مشایی از بابت اتهام اول یعنی اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت به تحمل ۵ سال حبس، در ارتباط با عنوان اتهامی تبلیغ علیه نظام به تحمل یک سال حبس، در مورد اتهام سوم یعنی توهین به مقامات قضایی به سبب انجام وظیفه به تحمل ۶ ماه حبس محکوم شده است.

غلامحسین اسماعیلی همچنین گفت علی‌اکبر جوانفکر از بابت اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به تحمل ۴ سال حبس محکوم شده و این حکم قابل تجدیدنظر است.

این مقام قضایی هچنین تاکید کرد که بخشی از اتهامات مشایی و جوانفکر که در کیفرخواست مطرح نشده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران مفتوح است که بایستی توسط دادسرا نسبت به آن اتهامات رسیدگی و اظهار نظر شود.

محمود احمدی‌نژاد در سخنان و نامه‌های مختلف بارها اعلام کرده که پرونده‌های مشایی رئیس دفترش در دوره ریاست جمهوری، حمید بقایی معاون اجرایی و علی‌اکبر جوانفکر مشاور رسانه‌ای‌اش، دارای اغراض سیاسی است و دادگاه‌ها غیرمنصفانه و نمایشی است.

حمید بقایی معاون احمدی‌نژاد در زمان ریاست جمهوری به اتهام «اختلاس» و «تضییع اموال دولتی» به ۱۵ سال حبس قطعی محکوم شده است.

۱۵:۲۵ ۲۱.۶.۱۳۹۷

تشکیل کمیسیون مستقل برای تهیه بیانیه جهانی اطلاعات و دموکراسی

سازمان گزارشگران بدون مرز روز سه‌شنبه از تشکیل کمیسیون مستقل برای «تهیه پیش‌نویس بیانیه جهانی اطلاعات و دموکراسی» خبر داد.

آن طور که در اطلاعیه این سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران آمده است، این کمیسیون به ریاست شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، و کریستوف دولوآر، دبیرکل سازمان، تشکیل می‌شود.

از دیگر اعضای این کمیسیون مستقل می‌توان به جوزف استیگلیتز و آمارتیا سن، دو برنده نوبل اقتصاد، و ماریو بارگاس یوسا، برنده نوبل ادبیات از پرو، اشاره کرد.

در بیانیه گزارشگران بدون مرز در این باره آمده است: «هفتاد سال پس از صدور اعلامیه جهانی حقوق بشر در پاریس، گزارشگران بدون مرز، سازمان جهانی مدافع آزادی رسانه‌ها، تشکیل کمیسیون مستقل ۲۴ نفره‌ای از شخصیت‌های برجسته جهانی را با هدف تهیه اعلامیه جهانی درباره اطلاعات و دموکراسی اعلام می‌کند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «گزارشگران بدون مرز در نظر دارد در اواسط ماه نوامبر، زمانی که ده‌ها تن از رهبران دولت‌ها در پاریس برای جشن صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول (۱۱ نوامبر) و برای شرکت در مجمع صلح پاریس (۱۱-۱۳ نوامبر) و مجمع حکومت داری اینترنتی (۱۲-۱۴ نوامبر) در پاریس حضور دارند، روند سیاسی ابن طرح را در چهارچوب پیش‌نویس اعلامیه آغاز کرده و به امضای رهبران بسیاری از کشورهای دموکراتیک برساند.»

۱۳:۵۵ ۲۱.۶.۱۳۹۷

گالوپ: مردم ایران، هم‌تراز مردم نیجر و فلسطین از نظر تجربه منفی در زندگی

در تازه‌ترین نظرسنجی موسسه گالوپ از تجارب مثبت و منفی مردم در کشورهای مختلف، ایران با درجه ۴۵ در میان کشورهایی با بالاترین تجربه منفی در زندگی روزانه قرار گرفت.

بر اساس نتایج این نظرسنجی که روز چهارشنبه منتشر شد، بالاترین شاخص تجربه منفی در دنیا از آن جمهوری آفریقای مرکزی با ۶۱ و عراق با ۵۹ است.

ایران در این فهرست با شاخص ۴۵ پس از مصر و هم‌تراز نیجر و فلسطین قرار دارد.

در مقابل بالاترین شاخص تجربه مثبت از آن مردم پاراگوئه با ۸۵ و مردم کلمبیا با ۸۲ است.

۱۲:۵۰ ۲۱.۶.۱۳۹۷

تقویت محافظت از مرزهای اروپا با هزاران نیروی تازه‌نفس

رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه از اضافه شدن ده هزار نیروی تازه‌نفس به محافظان مرزی اتحادیه اروپا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از ژان کلود یونکر، رئیس این کمیسیون، یک نیروی مرزی و ساحلی متشکل از ده هزار نفر در عرض دو سال آینده تشکیل خواهد شد.

آقای یونکر هدف از این اقدام را «حفاظت بهتر از مرزهای خارجی» اتحادیه اروپا از سال ۲۰۲۰ به بعد عنوان کرد.

کشورهای اروپایی در سه سال اخیر با موجی از مهاجران غیرقانونی روبه‌رو بوده‌اند که گرچه در یک سال گذشته از شدت آن کاسته شده، هم‌چنان به سوی این اتحادیه در جریان است.

۱۲:۰۴ ۲۱.۶.۱۳۹۷

کاهش هشت درصدی سفر چینی‌ها به ایران

خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه گزارش داد که در سه ماه نخست سال جاری نزدیک به ۱۵ هزار و ۶۰۰ چینی به ایران سفر کرده‌اند که این رقم در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۹۶، بیانگر هشت درصد کاهش است.

مسلم شجاعی، دستیار ستادی دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری ایران، درباره دلایل این کاهش گفت: «گردشگران چینی رسانه‌ها را رصد می‌کنند، اخبار منفی را می‌شوند و این باعث می‌شود سفرشان را به ایران به تاخیر اندازند.»

۱۱:۲۹ ۲۱.۶.۱۳۹۷

«آغاز اعتصاب عمومی» در کردستان در اعتراض به اعدام‌های اخیر

عکس‌ها و ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر منتشر شده که حکایت از «آغاز اعتصاب عمومی» در کردستان ایران در اعتراض به اعدام سه زندانی سیاسی کرد دارد.

هنوز هیچ منبع یا رسانه رسمی این خبر را منتشر نکرده است.

روز سه‌شنبه فراخوانی در فضای مجازی منتشر شد که اهالی مناطق کردنشین ایران را به اعتصاب در اعتراض به این اعدام‌ها در روز چهارشنبه، ۲۱ شهریورماه، دعوت می‌کرد.

زانیار مرادی، لقمان مرادی و رامین حسین پناهی سه زندانی سیاسی کرد روز شنبه، ۱۷ شهریور، اعدام شدند.

زانیار مرادی و لقمان مرادی به اتهام «محاربه و قتل پسر امام جمعه مریوان» به اعدام محکوم شدند.

رامین حسین‌پناهی، تیرماه سال گذشته به اتهام عضویت در «حزب کومله» و «بَغی» یا شورش مسلحانه علیه حکومت اسلامی، بازداشت و در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به اعدام محکوم شد.

۰۹:۵۵ ۲۱.۶.۱۳۹۷

با روزانه سه وعده لبنیات جلو بیماری قلبی را بگیرید

نتایج یک آزمایش و تحقیق تازه در دانشگاهی در کانادا نشان می‌دهد که مصرف روزانه سه وعده مختصر لبنیات می‌تواند بدن را در برابر سکته و بیماری قلبی بیمه کند.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، آنها که روزی سه وعده کوچک لبنیات اعم از شیر و ماست و پنیر مصرف می‌کنند کمتر با بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ زودرس مواجه می‌شوند.

در این تحقیق، هر وعده عبارت است از ۲۴۴ گرم شیر یا ماست، ۱۵ گرم پنیر یا به اندازه یک قاشق چای‌خوری کره.

این تحقیق به سرپرستی دکتر مهشید دهقان از دانشگاه مک‌مستر کانادا در ۲۱ کشور جهان و با شرکت بیش از ۱۳۵ هزار نفر انجام شده، از کانادا و سوئد تا برزیل و بنگلادش.

۰۹:۴۶ ۲۱.۶.۱۳۹۷

ترامپ فرمان تازه‌ای در مورد عاملان دخالت در انتخابات آمریکا «صادر می‌کند»

بنا بر گزارش‌ها از آمریکا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آن کشور، قصد دارد فرمان اجرایی تازه‌ای صادر کرده و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی خارجی متهم به تلاش برای دخالت در انتخابات ایالات متحده را هدف قرار دهد.

خبرگزاری رویترز و روزنامه وال‌استریت‌جورنال، گفته‌اند این فرمان اجرایی ممکن است تا ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور به وقت آمریکا) ابلاغ شود.

یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده به رویترز گفته، تحریم‌های تازه افراد و یا شرکت‌ها و نهادهایی که متهم به دخالت در انتخابات آمریکا، از طریق حملات سایبری، هک و دیگر اقدامات هستند، را هدف قرار می‌دهد.

۰۹:۴۴ ۲۱.۶.۱۳۹۷

آمریکا «در حال بررسی تحریم» چین به دلیل سرکوب مسلمانان اویغور

دولت دونالد ترامپ در آمریکا در حال بررسی تحریم برخی از مقامات ارشد چین و چند کمپانی‌ چینی به دلیل نقض حقوق بشر و «سرکوب فزاینده» اقلیت مسلمان اویغور است.

وزارت خارجه ایالات متحده، به گزارش خبرگزاری رویترز، روز چهارشنبه در همین زمینه ابراز «نگرانی عمیق» کرد.

خبر احتمال تحریم توسط آمریکا تنها دو هفته پس از آن منتشر می‌شود که کارشناسان سازمان ملل از چین خواستند «اردوگاه‌های بازآموزی» عقیدتی برای مسلمانان اویغور را تعطیل اعلام کند.

کارشناسان حقوق بشری این سازمان همچنین خواستار آزادی فوری آن دسته از این مسلمانان شده بودند که «به بهانه مبارزه با تروریسم» بازداشت شده‌اند.

رویترز در عین حال می‌گوید که طرح تحریم چین به دلیل این مسئله حقوق بشری «هنوز در مرحله بحث و بررسی است» و فعلا تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

با این حال در صورت تصویب این تحریم‌ها علیه مقامات چینی، این نخستین بار خواهد بود که دولت ترامپ در آمریکا در زمینه حقوق بشر از چین بازخواست می‌کند.

«کمیته حذف تبعیض نژادی» در سازمان ملل اوایل شهریورماه تخمین زده بود که «از ده‌ها هزار تا یک میلیون مسلمان اویغور» احتمالا در استان سین‌کیانگ، در منتهی‌الیه غربی چین، در بازداشت به سر می‌برند.

منطقه سین کیانگ در شمال غرب چین، که پیشتر ترکستان شرقی هم نامیده می‌شد، با مرکزیت شهر اورومچی، وسعتی بیش از خاک ایران دارد.

سین کیانگ هم‌مرز جمهوری‌های مسلمان‌نشین آسیای میانه است و رفت‌وآمد مسلمانان در دو سوی مرزها، دولت چین را نگران عمیق‌تر شدن نفوذ افکار افراطی اسلامی در سین کیانگ کرده است.

حدود نیمی از ۲۲ میلیون جمعیت سین کیانگ با زبان ترکی اویغوری سخن می‌گویند و عربی نیز زبان مذهبی آنها است.

۰۹:۲۴ ۲۱.۶.۱۳۹۷

خودروسازان خواستار «افزایش ۱۷ درصدی» بهای خودرو هستند

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ایران می‌گوید خودروسازان خواستار افزایش ۱۷ درصدی بهای خودرو هستند.

سعید باستانی به یک شبکه رادیویی دولتی ایران گفته است «افزایش قیمت ها باید بر اساس آنالیز قیمت خودرو صورت بگیرد و مردم نباید تاوان حقوق و دستمزد ۱۱ هزار پرسنل مازاد شرکت خودروسازی سایپا را بدهند».

اما آقای باستانی مشخص نکرده است آیا برنامه‌ای برای این «۱۱ هزار پرسنل مازاد» نیز وجود دارد یا نه.

بنا بر گزارش‌ها خودروسازان ایرانی طی چند ماه اخیر دلایل مختلفی را برای افزایش قیمت مطرح کرده‌اند. آن‌ها در عین حال خواستار آزادسازی قیمت خودرو توسط دولت هستند.

دلایل اصلی خودروسازان برای آزادسازی قیمت خودرو، افزایش قیمت مواد اولیه داخلی، قطع یارانه ارزی، نارضایتی از عملکرد شورای رقابت، کاهش نقدینگی و بدهکاری خودروسازان به قطعه‌سازان و بروز تحریم‌های خارجی است.

با اینکه ارزبری بیشتر تولیدات داخلی زیر ۱۰ درصد است، این شرکت‌ها قیمت برخی تولیداتشان را تا ده‌ها میلیون تومان افزایش داده‌اند.

با این حال سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ایران می‌گوید در حال حاضر تصمیماتی که برای تنظیم بازار خودرو گرفته شده «تصمیمات مقطعی هستند». او از وزیر صنعت ایران خواسته است «سریع‌تر این حوزه را مدیریت کند تا مردم با مشکل مواجه نشوند».

بیشتر

XS
SM
MD
LG