لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

فرود اضطراری هواپیمای ملانیا ترامپ در پی نقص فنی

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

رئیس پدافند غیرعامل: دولت‌ها در زمینه تهدیدات سایبری و فیزیکی ضعیف عمل کرده‌اند

سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس بسیاری از مراکز و تاسیسات حساس ایران را به لحاظ فیزیکی و سایبری آسیب‌پذیر دانست و دولت‌ها را در این مورد مقصر دانست.

در بخشی از این مصاحبه برای نمونه به لوله‌ اصلی گاز در عسلویه اشاره شده که به جای اینکه به چند شاخه تقسیم شود، از یک لوله می‌گذرد و در صورت حادثه بحران‌آفرین خواهد شد.

وی همچنین گفت نداشتن ماهواره ایران را آسیب‌پذیر می‌کند و ممکن است در صورت تحریم‌ صدا و سیما نتواند برنامه‌های خود را به مخاطبانش برساند.

غلامرضا جلالی همچنین گفت برای همین منظور ۹۰ درصد کشور تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته تا برنامه‌ها از راه زمینی فرستاده شود.

رئیس پدافند غیرعامل گفت: «آبان ماه طی یک مانور، ماهواره را در صداوسیما قطع می‌کنیم و همه را بر فیبر منتقل می‌کنیم تا ببینیم ضعفی وجود دارد یا خیر.»

جلالی در پاسخ به پرسش خبرگزاری فارس که گفت آیا آمریکا در مرحله جدید تحریم‌ها در آبان‌ماه، اینترنت کشور را با اختلال جدی مواجه ‌خواهد کرد، گفت: «اگرچه احتمال این کار را ضعیف می‌دانیم اما از طرفی، در صورتی که این اتفاق بیفتد، تدابیری دیده شده که کارکردهای ضروری کشور حفظ شود و شبکه ملی اطلاعات به اندازه‌ای که آماده شده بنا است که بتواند خدمات اساسی مردم را جواب دهد.»

انفجار بمب در دانشکده‌ پلی‌تکنیک کریمه دستکم ۱۸ کشته و ۴۷ زخمی برجای گذاشت

انفجار بمب در در دانشکده پلی‌تکنیک شهر کرچ در شبه‌جزیره کریمه دستکم ۱۸ کشته و ۴۷ زخمی برجای گذاشت. خبرگزاری تاس گزارش کرده که بیشتر قربانیان دانشجو هستند.

سرگئی اکسیونوف یک مقام محلی کریمه اعلام کرد فرد مظنون به بمبگذاری یک دانشجو بوده و خود را به ضرب گلوله کشته است.

دمیتری پسکوف سخنگوی ولادیمیر پوتین اعلام کرد رئیس جمهور روسیه دستور تحقیق در مورد این انفجار را داده است.

یک تیم تجسس حاضر در محل اعلام کرد انفجار ناشی از یک بمب بوده که با براده‌های فلزی پر شده بود.

خامنه‌ای: نگاه به غرب جز منت کشیدن و کوچک شدن فایده‌ای ندارد

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در دیدار با دانشمندان و نخبگان ایرانی ضمن تاکید بر «ضرورت ارتباط علمی» گفت که نگاه کشور «باید به شرق باشد، نه به غرب».

علی خامنه‌ای با اشاره به رابطه با کشورهای در حال جهش و رشد گفت: «این گونه کشورها عمدتاً در آسیا هستند، بنابراین باید نگاه‌مان به شرق باشد، نه به غرب، ضمن این که نگاه به غرب و اروپا جز معطل ماندن، منت کشیدن و کوچک شدن فایده‌ای ندارد.»

او همچنین تاکید کرد که به رغم تلاش «دشمن برای تصویرسازی منفی» تصویر «واقعی کشور» مثبت است.

او گفت: «نوسانات ارزی و مشکلات معیشتی وجود دارد، اما در مجموع تصویر واقعی کشور، به کوری چشم دشمنان، عکس تصویری است که بیگانگان سلطه‌طلب از ایران عزیز ترسیم می‌کنند.»

وعده «پاسخ دندان‌شکن» به ربایندگان مرزبانان ایرانی

در واکنش به ربوده شدن چند نیروی نظامی ایران در مرز میرجاوه که روز سه‌شنبه اتفاق افتاد، فرمانده سپاه پاسداران ضمن تایید فرضیه خوراندن غذای آلوده به نیروها، تهدید کرد که ربایندگان «پاسخی دندان‌شکن» دریافت خواهند کرد.

خبرگزاری ایسنا به نقل از محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، نوشت که «نیروهای مرزبانی ما در میرجاوه را ابتدا بیهوش کرده و سپس آنها را با خود بردند. ما هم پاسخ دندان‌شکن و سختی به آنها می‌دهیم».

به گفته آقای جعفری، ربایندگان «تنها راه را در این دیدند که کسی را نفوذ دهند و یک نفر از افراد آنجا را عوامل خود کنند».

ساعتی پس از انتشار خبر ربوده شدن ۱۲ نیروی مرزی ایران در روز سه‌شنبه، قرارگاه قدس سپاه در اطلاعیه‌ای رسمی «خیانت عامل یا عوامل نفوذی» را علت این حادثه معرفی کرد.

گلایه و تهدید دادستان کل کشور یک روز پس از حضور زنان در استادیوم

یک روز پس از حضور عده معدودی از زنان در استادیوم برای تماشای یک مسابقه فوتبال، دادستان کل ایران تهدید کرد که با هر مدیری که بخواهد حضور آنان را در ورزشگاه‌ها میسر کند «برخورد» می‌کند.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، با تاکید بر این که حضور زنان در ورزشگاه آزادی تهران «هیچ توجیه شرعی ندارد» گفت: «وقتی خانمی به ورزشگاه می‌رود و با مردانی با لباس... نیمه لخت مواجه می‌شود... گناه می‌کند.»

با فشار رئیس فدراسیون جهانی فوتبال و اولتیماتومی که فیفا داده بود، تعدادی از زنان روز سه‌شنبه برای تماشای مسابقه در ورزشگاه آزادی حضور پیدا کردند، اما نه صداوسیما تصویری از آنان به نمایش نگذاشت و نه گزارشگر تلویزیونی بازی اشاره‌ای به این موضوع کرد.

یک محیط‌بان دیگر «به دست شکارچیان غیرمجاز» کشته شد

خبرگزاری فارس روز چهارشنبه گزارش داد که بر اثر درگیری محیط‌بانان پارک ملی گلستان با شکارچیان غیرمجاز یک محیط‌بان کشته و دو نفر دیگر زخمی شده‌اند.

این خبرگزاری نام محیط‌بان قربانی را که از نیروهای رسمی سازمان محیط زیست بوده تاج‌محمد باشقره عنوان کرد.

محیط‌بانان پارک ملی گلستان با شکارچیان غیرمجاز در منطقه «سولگرد» این پارک درگیر شده بودند.

هشدار وزارت بهداشت ایران در مورد «سوپرمارکت‌های داروفروش»

سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران روز چهارشنبه در مورد عرضه داروهای بدون نسخه و «حتی برخی از داروهای اعصاب و روان در برخی سوپرمارکت‌ها» هشدار داد.

خبرگزاری ایسنا به نقل از کیانوش جهان‌پور گفت: «متاسفانه در برخی سوپرمارکت‌ها، به‌ویژه در محله‌هایی که از نظر تمکن مالی بالاترند، شاهد چنین مبحثی هستیم؛ چنین اقداماتی خلاف است و با خاطیان برخورد قضایی می‌شود.»

به گفته دکتر جهان‌پور، «داروهای آرام‌بخش، خواب‌‌آور، اعصاب و... نیازمند نسخه‌اند و قطعا حتی اگر داروخانه هم آنها را بدون نسخه دهد، مرتکب خلاف شده است، چه برسد به این که در سوپرمارکت عرضه شوند.»

او همچنین در مورد عرضه اینترنتی دارو گفت: «برخی از این تخلفات که در فضای مجازی رخ می‌دهند، با هماهنگی پلیس فتا شناسایی و یا از طریق پلیس فتا و یا از طریق سازمان غذا و دارو به مرجع قضایی معرفی می‌شوند.»

شهردار تهران «شنود از معاونان» خود را تکذیب کرد

در پی اتهام یکی از معاونان سابق شهرداری تهران مبنی بر این که شهردار تلفن معاونان خود را شنود می‌کند،‌ شهرداری در بیانیه‌ای رسمی این اتهام را رد کرده و آن را «فضاسازی‌ رسانه‌ای غیراخلاقی» توصیف کرد.

حجت‌الله میرزایی (چپ) در کنار شهردار تهران
حجت‌الله میرزایی (چپ) در کنار شهردار تهران

حجت‌الله میرزایی، معاون سابق برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران، در گفت‌وگو با اقتصاد آن‌لاین گفته بود که «آقای افشانی گفته‌اند که من تلفن معاونانم را شنود می‌کنم و فهمیدم که برخی از آنها پشت من حرف می‌زنند».

در پی طرح این ادعا، خبرگزاری ایسنا به نقل از مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران طی اطلاعیه‌ای «شنود» در شهرداری تهران را تکذیب کرد.

اعتراض ایران در کمیته حقوق بشر به «بی‌توجهی» به اثر تحریم‌ها بر مردم

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی،‌ ایرنا، به نقل از نماینده ایران در کمیته سوم سازمان ملل متحد، فرایندهای حقوق بشری این سازمان را «دوگانه و سیاسی» توصیف کرد.

محمد حسنی‌نژاد روز سه‌شنبه در این کمیته گفت: «در این فرایند، به تحریم‌های مغایر حقوق اقتصادی و اجتماعی عامه مردم ایران توجه نشده است.»

آقای حسنی‌نژاد ضمن انتقاد از «رفتارهای دوگانه» در سازمان ملل در بررسی وضع حقوق بشر در کشورها گفت: «هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند در این زمینه کامل است و ایران هم مستثنی نیست، ضمن آن که در ایران امکان اصلاح قوانین و مقررات تا جایی که خلاف هنجارهای اجتماعی نباشد، وجود دارد.»

اسرائیل دو گذرگاه مرزی با غزه را «بست»

گزارش‌ها از اسرائیل حاکی از آن است که این کشور دو گذرگاه مرزی خود با نوار غزه را بسته است.

پیشتر گزارش‌هایی منتشر شده بود که در پی یک حمله موشکی از غزه به سوی یک شهر در جنوب اسرائیل، ارتش این کشور در پاسخ بامداد چهارشنبه چند هدف را در نوار غزه بمباران کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از ارتش اسرائیل شش هدف در نوار غزه را «اهداف تروریستی» توصیف می‌کند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG