لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

فرود اضطراری هواپیمای ملانیا ترامپ در پی نقص فنی

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

خبرهای روز سه‌شنبه بیست‌وچهارم مهر را می‌توانید اینجا بخوانید.

سی‌ان‌ان: جسد جمال خاشقجی قطعه‌‌قطعه شده است

شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» روز سه‌شنبه به نقل از یک مقام ترکیه‌ای گزارش داد که جسد جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی قطعه‌‌قطعه شده است.

شبکه تلویزیونی «الجزیره» هم گزارش داده که قطعه‌قطعه کردن این روزنامه‌نگار «هفت دقیقه» طول کشیده و این کار مقابل چشم کنسول سعودی در استانبول صورت گرفته است.

ساعاتی پیش لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه، به فاکس‌نیوز گفت قتل جمال خاشقجی به دستور یک «ولیعهد خودسر» صورت گرفته است.

ادعای تکه‌تکه شدن خاشقجی از سوی مقام ترکیه‌ای که نامی از وی برده نشده، پس از بازرسی ۹ ساعته گروه تحقیق ترکیه از کنسولگری سعودی در استانبول صورت گرفته است.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه گفت که تیم ترکیه‌ای متوجه مواد «سمی» و رنگ‌ تازه برای محیط کنسولگری شده‌اند.

مقام‌ها و رسانه‌های ترکیه پیشتر گفته بودند که در «تیم ضربتی» سعودی یک متخصص کالبدشکافی حضور داشته است.

سپاه پاسداران مدعی کشته شدن «طراح اصلی» حمله اهواز شد

سپاه پاسداران در بیانیه‌ای مدعی شد که فردی به نام «ابوضحی» از «فرماندهان گروه داعش» کشته شده که به گفته این نهاد، «طراح اصلی» حمله به رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز بوده است.

این نهاد اعلام کرد که این فرد «امیر» داعش در استان دیاله عراق بوده و روز سه‌شنبه همراه با سه نفر دیگر از نیروهای این گروه کشته شده است.

بر اساس اطلاعیه سپاه پاسداران، این افراد توسط «نیروهای مقاومت» کشته شده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی از نیروهای تحت حمایت خود در کشورهای مختلف تحت عنوان «جبهه مقاومت» نام می‌برند.

سپاه پاسداران روز ۹ مهر اعلام کرده بود که «مقر سرکردگان» حمله اهواز، در شرق فرات در سوریه، را «با شش فروند موشک بالستیک میان‌برد» هدف قرار داده‌ است.

گروه خلافت اسلامی (داعش) با انتشار ویدئویی از عاملان این حمله، مسئولیت حمله اهواز را به عهده گرفت.

سی ان ان: یک نظامی سابق سعودی مسئول عملیات کشتن خاشجقی است

شبکه «سی ان ان» سه شنبه به نقل از منابع دولت ترکیه گزارش داده است که مسئول عملیاتی که به کشته شدن جمال خاشجقی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی منجر شد، یک مقام نظامی سابق عربستان سعودی است که از افراد نزدیک به محمد بن سلمان محسوب می‌شود.

مقام‌های ترکیه همچنین گفته‌اند، یکی از اتاق‌های کنسولگری عربستان در استانبول به تازگی پس از مفقود شدن جمال خاشجقی رنگ شده است.

در همین حال، گزارش ها حاکی است که دولت ترکیه کپی پاسپورت هفت نفر از کسانی که با یک هواپیمای اختصاصی به ترکیه رفته بودند را در اختیار روزنامه واشینگتن پست قرار داده است.

پیشتر رسانه ها به نقل از مقام های ترکیه گزارش داده بودند در همان روزی که جمال خاشجقی به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، این افراد با یک هواپیمای اختصاصی به استانبول رفته بودند.

«سی‌ان‌ان» روز سه‌شنبه به نقل از یک مقام ترکیه‌ای گزارش داد که جسد جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی قطعه‌‌قطعه شده است.

ارتش آمریکا: ۶۰ عضو الشباب در حمله هوایی در سومالی کشته شدند

در حمله هوایی ارتش آمریکا علیه گروه الشباب در سومالی، حدود ۶۰ تن از شبه‌نظامیان کشته شده‌اند. این حمله ایالات متحده، گسترده‌ترین از این دست علیه الشباب، طی یک سال اخیر به‌شمار می‌رود.

نیروهای امنیتی سومالی
نیروهای امنیتی سومالی

ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا در بیانیه‌ای گفته است این حمله‌ی «دقیق» هفته پیش به یکی از مناطق تحت کنترل الشباب در استان «مدق» رخ داده ‌است. مدق در مناطق شمالی سومالی قرار دارد.

ارتش آمریکا می‌گوید «هیچ غیرنظامی در این حمله کشته نشده‌است».

پیش از این در نوامبر ۲۰۱۷ ارتش آمریکا در حمله‌ای به الشباب حدود ۱۰۰ شبه‌نظامی را کشته بود.

گروه الشباب هنوز واکنشی به رخدادها نشان نداده‌است.

آن‌طور که خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید ایالات متحده در سال جاری میلادی بیش از ۲۰ مورد حمله هوایی، از جمله با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در سومالی انجام داده‌است.

شبه‌نظامیان الشباب قصد دارند دولت مرکزی را به زیر بکشند. دولت مرکزی سومالی از حمایت سازمان ملل متحد برخوردار است و یک نیروی نظامی ۲۰ هزار نفری از «اتحادیه آفریقا» نیز کمک می‌کنند تا سرپا بماند.

الشباب در سال ۲۰۱۱ از موگادیشو، پایتخت، بیرون رانده شد و بسیاری از شهرهای تحت کنترل خود را نیز از دست داد، با این حال هنوز مناطق دورافتاده و روستایی زیادی را تحت کنترل خود دارد.

رمان «شیرفروش» جایزه من بوکر ۲۰۱۸ را تصاحب کرد

رمان «شیرفروش» اثر آنا برنز سه‌شنبه شب به عنوان برنده جایزه معتبر ادبی من بوکر سال ۲۰۱۸ انتخاب شد.

خانم برنز، ۵۶ ساله، از ایرلند شمالی جایزه ۵۰ هزار پوندی خود را در لندن تحویل گرفت.

آنا برنز با کتاب «شیرفروش»
آنا برنز با کتاب «شیرفروش»

روزنامه بریتانیایی گاردین رمان «شیرفروش» را اثری «تجربی» و داستان زنی جوان توصیف می‌کند که به دست مردی قدرتمند مورد تعرض قرار می‌گیرد.

اما این توصیف حق مطلب را درباره این اثر ادا نمی‌کند، چرا که شیرفروش بیشتر اثری است که سبک و زبان و روایت در آن اهمیت دارد، تا داستانی سرراست.

آنا برنز از سال ۲۰۱۲ که هیلاری منتل با رمان تاریخی خود جایزه بوکر را تصاحب کرد نخستین زنی است که بار دیگر می‌تواند این جایزه معتبر را از آن خود کند.

کره جنوبی تقاضای پناهندگی ۴۰۰ یمنی را رد کرد

خبرگزاری فرانسه از جزیره جه‌جو در کره جنوبی گزارش می‌دهد که این کشور تقاضای پناهندگی نزدیک به ۴۰۰ یمنی را رد کرده است.

این جزیره کره جنوبی برای رونق دادن به گردشگری نیاز به روادید ندارد و حدود ۵۰۰۰ یمنی‌ اوایل سال جاری با استفاده از همین امکان خود را به جه‌جو رساندند.

با این حال ورود آنها طبق گزارش‌ها به موجی از احساسات ضد خارجی دامن زده و در نهایت به رد تقاضای این یمنی‌ها انجامیده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که بسیاری از مخالفان این پناهجویان در کره جنوبی دلیل مخالفت خود را مسلمان بودن آنها اعلام کرده‌اند.

در کره جنوبی تنها حدود چهار درصد از جمعیت را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند، آن هم از کشورهای چین و آسیای جنوب شرقی.

پزشک اصلی بازداشتگاه پناهجویان نائورو اخراج شد

همزمان با تشدید فشارها و اعتراضات به دولت استرالیا به دلیل رفتارش با پناهجویان، خبرگزاری فرانسه از نائورو گزارش می‌دهد که سرپزشک بازداشتگاه پناهجویان نائورو به دلیل «تخطی از اصول و قوانین» بازداشت و اخراج شده است.

این خبرگزاری روز چهارشنبه گزارش داد که دکتر نیکول مونتانا، پزشک استرالیایی، به دلیل «عکس گرفتن از یک کودک بیمار» به دست پلیس نائورو بازداشت و سپس اخراج شده است.

خانم مونتانا جانشین پزشک دیگری بود که به گفته روزنامه گاردین روادید حضورش در نائورو در ماه گذشته «ناگهان» باطل اعلام شد.

طی روزهای گذشته انتقاد نهادهای بین‌المللی به وضعیت پناهجویان در جزایر نائورو و پاپوآ گینه نو، هزاران کیلومتر دورتر از خاک استرالیا، بار دیگر فزونی گرفته، و پس از گزارش سازمان پزشکان بدون مرز مهم‌ترین نهاد پزشکان استرالیا نیز به آنها پیوست.

اسرائیل دو گذرگاه مرزی با غزه را «بست»

گزارش‌ها از اسرائیل حاکی از آن است که این کشور دو گذرگاه مرزی خود با نوار غزه را بسته است.

پیشتر گزارش‌هایی منتشر شده بود که در پی یک حمله موشکی از غزه به سوی یک شهر در جنوب اسرائیل، ارتش این کشور در پاسخ بامداد چهارشنبه چند هدف را در نوار غزه بمباران کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از ارتش اسرائیل شش هدف در نوار غزه را «اهداف تروریستی» توصیف می‌کند.

اعتراض ایران در کمیته حقوق بشر به «بی‌توجهی» به اثر تحریم‌ها بر مردم

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی،‌ ایرنا، به نقل از نماینده ایران در کمیته سوم سازمان ملل متحد، فرایندهای حقوق بشری این سازمان را «دوگانه و سیاسی» توصیف کرد.

محمد حسنی‌نژاد روز سه‌شنبه در این کمیته گفت: «در این فرایند، به تحریم‌های مغایر حقوق اقتصادی و اجتماعی عامه مردم ایران توجه نشده است.»

آقای حسنی‌نژاد ضمن انتقاد از «رفتارهای دوگانه» در سازمان ملل در بررسی وضع حقوق بشر در کشورها گفت: «هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند در این زمینه کامل است و ایران هم مستثنی نیست، ضمن آن که در ایران امکان اصلاح قوانین و مقررات تا جایی که خلاف هنجارهای اجتماعی نباشد، وجود دارد.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG