لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

دادستان کل نیویورک از دونالد ترامپ و بنیاد خیریه او شکایت کرد


دونالد ترامپ (نفر دوم از راست) همراه با فرزندانش: اریک، ایوانکا و دونالد ترامپ جونیور.
دونالد ترامپ (نفر دوم از راست) همراه با فرزندانش: اریک، ایوانکا و دونالد ترامپ جونیور.

باربارا آندروود، دادستان کل نیویورک، اعلام کرد که از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، بنیاد خیریه او و سه فرزندش شکایت کرده و گفت: بنیاد خیریه ترامپ در فعالیت‌های اقتصادی، پرداخت هزینه‌های حقوقی و کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان قلک شخصی او عمل کرده است.

دادستان دمکرات نیویورک روز پنجشنبه ۲۴ خرداد هنگام تسلیم این شکایت و درخواست انحلال بنیاد ترامپ و پرداخت ۲.۸ میلیون دلار خسارت گفت: «این بنیاد چیزی بیشتر از محل پرداخت پول از سوی دونالد ترامپ و موسسات اقتصادی او به نهادهای غیرانتفاعی فارغ از اهداف و قانونی بودن این پرداخت نبوده است».

باربارا آندروود می‌گوید که بنیاد دونالد ترامپ با کارزار انتخاباتی او در سال ۲۰۱۶ «هماهنگی سیاسی گسترده و غیرقانونی» داشته است.

در این شکایت که به دیوان عالی نیویورک تسلیم شده سه فرزند آقای ترامپ - ایوانکا، دونالد جونیور و اریک - هم متهم شده‌اند.

دادستانی در این شکایت خواستار پرداخت ۲.۸ میلیون دلار خسارت و جریمه‌های مربوطه شده و همچنین می‌خواهد شخص دونالد ترامپ به ۱۰ سال و هر سه فرزند او به مدت یک سال از مدیریت این بنیاد محروم شوند.

در این شکایت گفته می‌شود که بنیاد ترامپ به طور غیرقانونی در ژانویه ۲۰۱۶ در یک برنامه جمع آوری اعانه که از تلویزیون پخش شد برای کارزار انتخاباتی جمهوریخواهان پول جمع‌آوری کرده و بعد به کارکنان این کارزار اجازه داده است که پول را به هر شکلی که می‌خواهند، به صورت وام بلاعوض اعطاء کنند.

وکیل بنیاد ترامپ و یک سخنگوی موسسات اقتصادی او حاضر نشدند در این مورد اظهارنظر کنند.

دونالد ترامپ پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرده بود که بنیاد خیریه‌ او، برای «جلوگیری از هرآنچه ممکن است به تضاد منافع بیانجامد» منحل می‌شود.

طبق شکایتی که به دادگاه تسلیم شده، این بنیاد در تشریح اهداف خود می‌گوید پول‌های جمع‌آوری شده چه به صورت مستقیم و یا از طریق سازمان‌های دیگر «باید منحصرا در زمینه‌های خیریه، مذهبی، علمی، ادبی و یا آموزشی هزینه شوند».

اسناد بنیاد ترامپ در انطباق با قوانین مالیاتی می‌گوید هیچ یک از منابع این بنیاد چه به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم نباید از سوی مدیران و کارمندان بنیاد مورد استفاده قرار بگیرد و هیچ یک از فعالیت‌های آن نباید به نفع نامزدهای سیاسی باشد.

اریک اشنایدرمن، دادستان سابق نیویورک، در سال ۲۰۱۶ پس از انتشار گزارشی توسط «واشینگتن‌پست» که مدعی شد «بخشی از هزینه‌های این بنیاد به نفع کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ هزینه شده»، تحقیقات قضایی در مورد بنیاد ترامپ را آغاز کرد. او به بنیاد دستور داد که جمع‌آوری اعانه در نیویورک را متوقف کند.

کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ در آن زمان گفت بنیاد با اين تحقیقات همکاری خواهد کرد و در عین حال مدعی شد که دادستان کل نیویورک به خاطر وابستگی به حزب دمکرات از هیلاری کلینتون حمایت می‌کند.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه در واکنش به این اقدام دادستان نیویورک ضمن حمله به افرادی که آنها را «دمکرات‌های لعنتی نیویورک» نامید گفت با این شکایت خواهد جنگید.

آقای ترامپ در پیامی در شبکه توئیتر نوشت: «دمکرات‌های لعنتی نیویورک و اریک اشنایدرمن، دادستان کل رسوا و فراری آنها به هر شکلی تلاش می‌کنند تا از من و بنیاد شکایت کنند. این بنیاد ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار اعانه جمع‌آوری کرد و رقمی بیشتر از آنچه که دریافت کرده بود یعنی ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به موسسات خیریه پرداخت کرده است. در مورد این پرونده سازش نمی‌کنم».

این پیام آقای ترامپ در دو بخش در توئیتر آمده است. بخش دوم این پیام می‌گوید: «اشنایدرمن که رئیس کمپین انتخاباتی کلینتون در نیویورک بود، هیچ‌وقت جرات این را نداشت که این پرونده مضحک را مطرح کند و دو سال این پرونده را در دفترش نگه داشت. حالا که با شرمساری مجبور به استعفا شده، هوادارانش این پرونده را پیش کشیده‌اند آن هم در زمانی که ما سازشی در این پرونده نخواهیم داشت».

اریک اشنایدرمن ماه گذشته پس از طرح اتهاماتی در مورد آزار یک زن که با او رابطه داشته است از مقام خود استعفا کرد. او این اتهامات را رد کرده است.

اریک اشنایدرمن پیشتر در مورد دانشگاه ترامپ پرونده‌ای طرح کرده بود ولی تیم وکلای آقای ترامپ در این پرونده سازش کرده و ۲۵ میلیون دلار پرداخت کردند.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های آسوشیتد پرس و رویترز/ ش.ر - ک.ت./ک.ر
XS
SM
MD
LG