لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۸

مقام «جنجالی» کره شمالی برای دیداری سه روزه وارد کره جنوبی شد


گفته می‌شود ژنرال کیم یانگ‌چال حمله سال ۲۰۱۰ به یک کشتی جنگی کره جنوبی را طرح‌ریزی و هدایت کرده بود
گفته می‌شود ژنرال کیم یانگ‌چال حمله سال ۲۰۱۰ به یک کشتی جنگی کره جنوبی را طرح‌ریزی و هدایت کرده بود

هیئتی عالی‌رتبه از کره شمالی، که سرپرستی آن با یکی از فرماندهان پیشین ارتش آن کشور است، برای دیداری سه‌روزه وارد کره جنوبی شد. سرپرست این هیئت، متهم به هدایت حمله سال ۲۰۱۰ به یک کشتی جنگی کره جنوبی‌ست.

هیئت عالی‌رتبه کره شمالی، شـشم اسفند ماه، با گذشتن از منطقه حائل نظامی میان دو کره، وارد خاک همسایه جنوبی شد. این دیدار در واپسین روزهای المپیک زمستانی پیانگ‌چنگ، در کره جنوبی، صورت می‌گیرد. پیش از این نیز هیئت عالی‌رتبه دیگری از کره شمالی برای شرکت در مراسم بازگشایی بازی‌ها به کره جنوبی رفته بود.

اما علاوه بر اقدامات دیپلماتیک اخیر میان سئول و پیونگ‌یانگ، آنچه توجهات را به سفر اخیر جلب کرده، سرپرست هیئت کره شمالی‌ست. ژنرال کیم یانگ‌چال، از اعضای ارشد حزب حاکم بر کره شمالی، در جریان حمله مرگبار به کشتی جنگی کره جنوبی در سال ۲۰۱۰ میلادی، فرمانده نهادی موسوم به «دایره شناسایی» بود. این دایره مسئول امور اطلاعات خارجی به‌شمار می‌رود.

کمیسیونی که پس از غرق‌شدن کشتی ارتش کره جنوبی توسط سئول تشکیل شد، به این نتیجه رسید که کره شمالی و نهاد اطلاعاتی آن مسئول حمله بود. گفته می‌شود ژنرال کیم یانگ‌چال آن «حمله» را طرح‌ریزی و هدایت کرده بود. در جریان واقعه ۴۶ تن جان خود را از دست دادند. کره شمالی اتهام‌های وارد شده را رد کرده‌است.

ژنرال کیم متهم به انجام شماری دیگر از اقداماتی‌ست که سئول آن‌ها را «خصمانه» یا «تحریک‌آمیز» توصیف کرده‌است. حزب اصلی مخالف دولت حاکم بر کره جنوبی، و نیز برخی از بستگان قربانیان حمله ۲۰۱۰، به سفر کیم یانگ‌چال اعتراض کرده‌اند.

برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال دیدار هیئت عالی کره شمالی با مقام‌های ایالات متحده، در جریان سفر اخیر نیز مطرح شده‌است. خبرگزاری دولتی کره جنوبی، روز یک‌شنبه گزارش داده‌است که یک دیپلمات ارشد کره شمالی، که مسئول امور مربوط به ایالات متحده است، در جمع هیئت کشورش حضور دارد. با وجود این‌ها هیچ مقام رسمی احتمال انجام دیدار میان دو طرف را تائید نکرده‌است.

وزارت خارجه ایالات متحده پیشتر اعلام کرده بود در جریان سفر معاون دونالد ترامپ به المپیک زمستانی در کره جنوبی، احتمال انجام دیداری میان مقام‌های کره شمالی و مایک پنس مطرح شد، اما پیونگ‌یانگ در واپسین لحظات این دیدار را لغو کرد.

کره شمالی با تحریم‌های گسترده‌ای روبه‌روست که ناشی از توسعه برنامه هسته‌ای نظامی و موشک‌های بالیستیک، بر خلاف خواسته‌های شورای امنیت سازمان ملل، است. علاوه بر این آمریکا، و متحدان آن، تحریم‌های جداگانه‌ای را علیه پیونگ‌یانگ اعمال کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، جمعه گذشته اعلام کرد کشورش «بزرگترین» بسته تحریمی علیه کره شمالی را وضع خواهد کرد تا به آن کشور فشار بیاورد برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود را متوقف کند.

برپایه گزارش‌های اسوشیتدپرس، رویترز و خبرگزاری دولتی کره جنوبی|ت.ت
XS
SM
MD
LG