لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

کره شمالی تایید کرد مجددا یک «موشک‌انداز چندگانه بسیار بزرگ» آزمایش کرده‌است


این تصویر ۱۰ آبان ماه توسط خبرگزاری رسمی کره شمالی ارائه شده‌است
این تصویر ۱۰ آبان ماه توسط خبرگزاری رسمی کره شمالی ارائه شده‌است

کره شمالی روز جمعه رسما تائید کرد که آزمایش موشکی تازه‌ای را انجام داده‌است و می‌گوید این آزمایش مجددا مربوط به یک موشک‌انداز چندگانه «بسیار بزرگ» می‌شد و پرتاب‌ها موفقیت‌آمیز بودند.

به گفته پیونگ‌یانگ این آزمایش «تائیدی» بر «بی‌کم‌وکاست بودن» سامانه تازه موشک‌انداز کره شمالی‌ست.

یک روز پیش از اعلام رسمی این خبر در ۱۰ آبان ماه، ارتش کره جنوبی گفته بود همسایه شمالی دو موشک را به سوی آب‌های میان کره‌جنوبی و ژاپن شلیک کرده‌ است، که ۳۷۰ کیلومتر برد داشتند و ۹۰ کیلومتر ارتفاع گرفته‌اند.

تائید کره شمالی به معنی انجام سومین آزمایش موشک‌انداز چندگانه جدید در آن کشور است.

گروهی از تحلیلگران و کارشناسان بر این عقیده هستند که کره شمالی دست به انجام آزمایش‌های بیشتری تا پایان سال جاری میلادی خواهد زد.

دستگاه رهبری کره شمالی از دولت آمریکا خواسته تا پایان سال ۲۰۱۹، که دو ماه از آن باقی مانده، با پیونگ‌یانگ بر سر برنامه اتمی آن به یک توافق مشترک برسد.

بنا بر اظهارات مقام‌های کره شمالی و گزارش‌های منتشرشده پیونگ‌یانگ خواستار دستیابی به توافقی گام به گام است که در راستای آن پاکسازی اتمی شبه‌جزیره کره همزمان با رفع تحریم‌ها صورت گیرد. واشینگتن از سوی دیگر خواستار خلع سلاح در درجه اول، و سپس برچیدن تحریم‌ها است.

آزمایش روز پنج‌شنبه کره شمالی در ادامه اظهارات و بیانیه‌های پیونگ‌یانگ انجام شده که در آن‌ها نارضایتی دستگاه رهبری آن کشور از روند مذاکرات و اقدامات آشکار است.

در بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی کره شمالی روز جمعه منتشر کرده، کیم جونگ‌اون، رهبر آن کشور از آزمایش تازه ابراز رضایت کرده‌ و به مقام‌های آن کشور که در حال توسعه «بازوهای دفاعی نظامی کشور هستند» تبریک گفته‌است. از آنجایی که اشاره‌ای به حضور او در جریان آزمایش نشده، این احتمال وجود دارد که کیم جونگ‌اون شخصا بر پرتاب‌ها نظارت نکرده‌است.

آزمایش روز پنج‌شنبه ۱۲مین آزمایش مربوط به برنامه موشکی کره شمالی در سال جاری میلادی‌ست.

پیونگ‌یانگ از اردیبهشت ماه به این سو، پس از ماه‌ها توقف آزمایش‌های موشکی‌اش، اقدام به انجام پی‌در‌پی آزمایش‌هایی کرده که مربوط به موشک‌های کوتاه‌برد و یا موشک‌اندازهای چندگانه می‌شود.

یک ماه پیش این کشور دست به پرتاب آزمایشی یک موشک از زیردریایی زد؛ آزمایش مهر ماه نخستین مورد طی سه سال گذشته از این دست بود و مربوط به یکی از «چالش‌برانگیزترین» موشک‌های پیونگ‌یانگ می‌شد.

اسوشیتدپرس، یون‌هاپ، خبرگزاری آلمان، رادیو فردا/ت
XS
SM
MD
LG