لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

کره شمالی می‌گوید در صورت تصویب تحریم‌های تازه «آمریکا تاوان خواهد داد»


رهبر کره شمالی در وسط تصویر
رهبر کره شمالی در وسط تصویر

کره شمالی می‌گوید در صورتی‌که تحریم‌های تازه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل علیه آن کشور تصویب شود، پیونگ‌یانگ اقداماتی فوری را در پی‌ خواهد گرفت و «شدیدترین عذاب» متوجه آمریکا خواهد شد.

واشینگتن، پس از شـشمین آزمایش هسته‌ای پیونگ‌یانگ، با ارائه طرحی، به دنبال اعمال تحریم‌های تازه علیه کره شمالی، در شورای امنیت سازمان ملل است. دیپلمات‌ها در سازمان ملل گفته‌اند تحریم‌های پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت، شدیدترین تحریم‌هایی‌ست که علیه کره شمالی در نظر گرفته شده‌است.

در واکنش به گزارش‌ها، صبح دوشنبه ۲۰ شهریور، وزارت خارجه کره شمالی گفت آن کشور دست به اقداماتی خواهد زد تا آمریکا «تاوان دهد».

خبرگزاری رسمی کره شمالی، بیانیه‌ای از این وزارت‌خانه منتشر کرده که در آن گفته شده «اقدامات فوری که جمهوری دمکراتیک خلق کره در پی خواهد گرفت، آمریکا را دچار شدیدترین عذاب و درد در تمام طول تاریخ آن کشور می‌کند».

وزارت خارجه کره شمای می‌گوید قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده «غیرقانونی» است و افزوده است که «مجموعه‌ای از واکنش‌ها» را در صورت تصویب نشان خواهد داد که «شدیدتر از هر زمان دیگری» است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی مدعی شده که آن کشور «یک ابـر بمب بسیار قوی هیدروژنی ساخته تا سطح توانایی برای واکنش نشان دادن به هرگونه اقدام خصمانه و تهدید اتمی از طرف آمریکا را بالا برده و جلوی وقوع یک جنگ هسته‌ای در شبه‌جزیره کره و منطقه را بگیرد».

اشاره این خبرگزاری به آزمایش هسته‌ای تازه کره شمالی‌ست که برآوردها نشان می‌دهد از تمامی پنج مورد پیشین قوی‌تر بود. اما به‌جز اظهارات پیونگ‌یانگ، منبع مستقل دیگری تائید نکرده آیا مربوط به یک بمب هیدروژنی می‌شود یا نه.

بنا بر گزارش‌ها ایالات متحده قصد دارد با تحریم‌های تازه از جمله تحریم‌های نفتی، جلوی صادرات پارچه و استخدام کارگران و نیروی کار کره شمالی در خارج از آن کشور را بگیرد، دارایی‌های مربوط به کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی را مسدود کرده و مانع از سفرهای خارجی او شود.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند هدف از تحریم‌های شدید این است که پیونگ‌یانگ مذاکره برای پایان دادن به آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی خود را بپذیرد. شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام این گونه آزمایش‌ها را منع کرده، اما پیونگ‌یانگ با وجود قطعنامه‌های مختلف، به فعالیت‌های خود ادامه داده است.

هنوز موضع‌گیری نهایی و قطعی روسیه و چین به قطعنامه پیشنهادی مشخص نیست. با این همه رئیس‌جمهوری روسیه اخیرا گفته «تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی نتیجه منفی می‌دهد». روسیه و چین، در کنار آمریکا، بریتانیا و فرانسه از حق وتوی قطعنامه‌های شورای امنیت برخوردار هستند.

روز یک شنبه آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، در مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی «له ژورنال دو دیمانش» گفت وقایع اخیر، آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای در کره شمالی، تنش‌های شدید لفظی و بحران پیش‌آمده از آن «جدی‌ترین» بحرانی‌ست که جهان طی سال‌های سال با آن روبه‌رو شده‌است.

XS
SM
MD
LG