لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۲

نوبل فیزیک ۲۰۲۰ به سه پژوهشگر حوزه سیاه‌چاله‌ها اهدا شد


از چپ به راست: راجر پنروز، آندریا گز و راینهارد گنتسل، برندگان جایزه نوبل رشته فیزیک در سال ۲۰۲۰
از چپ به راست: راجر پنروز، آندریا گز و راینهارد گنتسل، برندگان جایزه نوبل رشته فیزیک در سال ۲۰۲۰

سه فیزیکدان جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۰ را به پاس قدردانی از پژوهش‌هایشان در مورد سرآغاز و چگونگی شکل‌گیری سیاه‌چاله‌ها و همچنین کشف یک سیاه‌چاله «کلان‌جرم» در مرکز کهکشان راه شیری دریافت کردند.

بنا بر اعلام پایگاه خبری جوایز نوبل در روز سه‌شنبه ۱۵ مهر، صد و چهاردهمین جایزه رشته فیزیک به طور مشترک به راجر پنروز، پژوهشگر بریتانیایی، راینهارد گِنتسِل، فیزیکدان آلمانی و آندریا گِز، محقق و ستاره‌شناس آمریکایی اهدا شد.

جایزه ده میلیون کرونی این رشته (معادل ۸۷۰ هزار یورو) میان پنروز و دو برنده دیگر نصف خواهد شد.

پنروز که نصف مبلغ جایزه تنها به او اختصاص یافته، استاد دانشگاه آکسفورد بریتانیا است. او با استفاده از علم ریاضیات ثابت کرده است که شکل‌گیری سیاه‌چاله‌ها از طریق نظریه «نسبیت عام» اینشتین پیش‌بینی‌پذیر است.

گنتسل و گز نیز به پاس پژوهش‌هایشان در کهکشان راه شیری و کشف یک سیاه‌چاله کلان‌جرم در مرکز آن، از سوی کمیته جایزه نوبل در استکهلم سوئد تقدیر شدند.

خانم گز چهارمین زنی است که تاکنون موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شده است. او در واکنش به دریافت این جایزه گفت: «امیدوارم بتوانم الهام‌بخش دیگر زنان جوانی باشم که وارد این رشته می‌شوند.»

به گفته کمیته نوبل، تاخیر پیش‌آمده در اعلام نام برندگان، به دلیل تعلل در برقراری تماس با این افراد بود.

برنده یا برندگان جایزه نوبل رشته شیمی در روز چهارشنبه ۱۶ مهرماه، اعلام خواهد شد.

هاروی آلتر و چارلز رایس از آمریکا و مایکل هاوتن، پژوهشگر بریتانیایی، هم روز دوشنبه به دلیل اکتشافات‌شان در زمینه ویروس هپاتیت سی، به عنوان برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۰ معرفی شدند.

جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۱۹ به خاطر پژوهش در زمینه تاثیر انفجار بزرگ (بیگ‌بنگ) بر شکل‌گیری فضا و کشف اولین سیاره فراخورشيدی به یک کیهان‌شناس آمریکایی- کانادایی‌ و دو دانشمند سوئیسی تعلق گرفت.

XS
SM
MD
LG