لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

نوبل فیزیک ۲۰۱۹ برای سه فیزیکدان سوئیسی و آمریکایی- کانادایی


از چپ: جیمز پیبلز، میشل مایور و دیدیه کی‌لوز
از چپ: جیمز پیبلز، میشل مایور و دیدیه کی‌لوز

جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۱۹ به خاطر پژوهش در زمینه تاثیر انفجار بزرگ (بیگ‌بنگ) بر شکل‌گیری فضا و کشف اولین سیاره فراخورشيدی به یک کیهان‌شناس آمریکایی- کانادایی‌ و دو دانشمند سوئیسی تعلق گرفت.

پروفسور گوران هنسن، دبیرکل آکادمی سلطنتی علوم سوئد، روز سه‌شنبه ۱۶ مهر گفت: جایزه نوبل فیزیک مشترکا به جیمز پیبلز، پژوهشگر ۸۴ ساله اهل کانادا از دانشگاه پرینستون «به خاطر اکتشافات نظری در فیزیک کیهان‌شناسی» و میکل مایور ۷۷ ساله و دیدیر کلوز ۵۳ ساله از دانشگاه ژنو «کشف شبه‌سیاره‌ای که به دور ستاره‌ای از نوع ستاره‌های منظومه شمسی می‌چرخد» اعطا خواهد شد.

نیمی از جایزه نقدی ۹۱۸ هزار دلاری به جیمز پیبلز که یکی از تاثیرگذارترین کیهان شناسان معاصر است و نیمی دیگر از آن به طور مشترک به دو دانشمند سوئیسی تعلق خواهد گرفت.

کمیته نوبل گفت اکتشافات نظری جیمز پیبلز در زمینه کیهان‌شناسی و هزاران کهکشان «بنیان‌های درک ما از تاریخ فضا، از لحظه وقوع انفجار بزرگ (بیگ‌بنگ) تاکنون است».

در بخش دیگری از این بیانیه گفته می‌شود که پژوهش‌ها و اکتشافات او زمینه را برای «تحول» کیهان‌شناسی در نیمه دوم قرن بیستم فراهم کرده است. او با استفاده از ابزارها و روش‌های نظری و محاسبات در درک و تفسیر دوران‌های اولیه شکل‌گیری فضا نقش مهمی ایفا کرده است.

کمیته نوبل گفت میکل مایور و دیدیر کلوز، دو دانشمند سوئیسی با کشف سیاره فراخورشیدی ۵۱ پگاسی بی، سیاره‌ای گازی شبیه به سیاره مشتری، در سال ۱۹۹۵ «یک انقلاب را در ستاره‌شناسی آغاز کردند».

به گفته میکل مایور، «در آن زمان هیچ‌کس نمی‌دانست که آیا سیاره‌های فراخورشیدی وجود دارند یا نه و ستاره‌شناسان مهمی سال‌ها بدون نتیجه در پی کشف آنها بودند».

کمیته نوبل در بیانیه روز سه‌شنبه خود افزود: «از آن زمان تاکنون بیش از چهار هزار سیاره فراخورشیدی در کهکشان راه شیری کشف شده و کاووش در این جهان ناشناخته و جدید با اجرامی که از نظر اندازه و شکل بسیار متنوع هستند، هنوز ادامه دارد».

جوایز نقدی همراه با مدال طلا و یک مدرک افتخاری روز دهم دسامبر، سالروز مرگ آلفرد نوبل در یک مراسم رسمی به برندگان جوایز نوبل اعطا خواهد شد.

از زمان بنیانگذاری جوایز نوبل در سال ۱۹۰۱ این صدوسیزدهمین جایزه‌ای است که در رشته فیزیک اعطا می‌شود. تاکنون فقط سه زن جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرده‌اند.

برنده يا برندگان جايزه نوبل شیمی روز چهارشنبه اعلام می‌شوند.

برندگان جایزه ادبیات روز پنجشنبه ۱۸ مهر و برنده جایزه صلح نوبل نیز روز جمعه ۱۹ مهر اعلام خواهند شد. سال گذشته به دليل افشای رسوايی جنسی در آکادمی ادبيات سوئد برنده جايزه نوبل ادبيات اعلام نشد و امسال یک برنده برای سال ۲۰۱۸ و یک نفر دیگر برای سال ۲۰۱۹ معرفی خواهد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG